[WN] mensenoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

mensenoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:19

Vorige week hebben we onze tweejarige quarter opgehaald uit de opfok, toen ik haar wat beter bekeek zag ik dat ze aan een kant een mensenoog (zo heet dat toch, een bruin oog met aan alle kanten eromheen het wit zichtbaar???) heeft. Nu vraag ik me eigenlijk af: hoe komt zoiets, vererft dat? En waarom bij haar maar bij 1 oog? Voor zover ik weet heeft de hengst (Jack over Dun It) het niet, de merrie heeft aan dezelfde kant een maanoog, maar wel zonder wit eromheen. Het is mij eigenlijk tot nu toe alleen opgevallen bij appaloosa's, kan dit bij alle rassen voorkomen?

flow1234

Re: mensenoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:21

Heb je wel goed gekeken????

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:23

Monique: Ja, dat heb jij zaterdag natuurlijk niet gezien he????? Ze is al aardig aan het wennen hier, gelukkig maar, enne: stal blijft stuk schoner als bij Sunny. Zou het aan de goede opvoeding liggen?

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:25

off topic!!!!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 05:07

Ik heb een Paint met, voor zover ik er kijk op heb en verstand van heb, twee mensen ogen... Heeft ze van haar ma. Ik wist echt niet dat dat bij Paints ook voorkwam. Of zou dat Paints gewoon kleine pupillen ofzoiets kunnen zijn?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:37

Ik had een kruising andalusier/duits rijpaard, een bonte, en die had het ook aan een kant. Dat oog daar liep zijn bles overheen, en de andere niet dus ik denk dat het daardoor kwam.
Een heel oud boertje (echt heeeel oud, toen was hij 96 ofzo) waar ik toen stond daht al dat ie aan een oog blind was (wat natuurlijk onzin is) en toen ik hem ging verkopen wilde iemand hem niet omdat hij zogenaamd één kleiner oog had... Terwijl het oogwit zegmaar aan een kant wit was, en aan de andere kant zwart. Niks meer en niks minder.
Ik heb geen idee of het erfelijk is, volgens mij ligt het gewoon aan het pigment. Net zoals een wit voetje aan één kant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:43

Je ziet het wel vaker, er lopen er een paar bij ons op stal rond (soms aan twee ogen, soms maar aan een) . Heeft niets met het gezichtsvermogen te maken, het ziet er alleen wel uit alsof ze iedere keer erg geschrokken kijken. En bijgelovige mensen zeggen dan meteen dat het paard een slecht character heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:53

Ik vind het juist altijd wel een bijzonder gezicht! Overigens heb ik het inderdaad ook nog niet anders gezien als bij Paints Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:44

Mij trekt het juist enorm!! En ik heb het ook bij meerdere rassen gezien.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:00

Je ziet het bij heel veel paarden met veel wit aan het hoofd, het bijzondere bij appaloosas is juist het mensenoog ook als er geen wit aan het hoofd zit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:33

Steaming schreef:
Je ziet het bij heel veel paarden met veel wit aan het hoofd, het bijzondere bij appaloosas is juist het mensenoog ook als er geen wit aan het hoofd zit.

Fout.. je ziet bij paarden met veel wit juist een maanoog/glasoog... een mensenoog zie je idd bij de appaloosa's Dat zijn twee totaal verschillende ogen. Het kan natuurlijk wel voorkomen (blijkt ook wel weer uit dit topic) maar veel voorkomen vind ik overdreven.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:59

Ik heb toch heel wat paarden met een brede bles gezien en ook gehad die duidelijk wit sclera zichtbaar hebben, alleen valt het aan een hoofd met veel wit veel minder op dan wanneer het hoofd donker van kleur is.
En maanoog en mensenoog komt ook vaak in combinatie voor.
Afbeelding

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:18

Bij appaloosas telt het ook niet als kenmerk als het in combinatie is met veel wit aan het hoofd.
--------------------------------------------------------------------------------
White Sclera The sclera is the area of the eye which encircles the iris - the colored or pigmented portion. The white of the human eye is an example. All horses have sclera but the Appaloosa's is white and usually more readily visible than other breeds. All horses can show white around the eye if it is rolled back, up or down or if the eyelid is lifted. Readily visible white sclera is a distinctive Appaloosa characteristic provided it is not in combination with a large white face marking, such as a bald face.

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:08

Is dit dan ook een mensenoog?
Afbeelding

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:52

Ligt eraan of dat oog altijd zo is of dat het een moment opname was...

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:59

Dat is altijd zo aan beide kanten, misschien is t zo beter te zien:

Afbeelding

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:06

Als dat altijd zo is, is het volgens mij inderdaad een mensenoog.

=^.,.^=

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:08

Goh, ik wist niet dat dit bestond. Eigenlijk nooit op gelet. Wel appart om te zien Ja