[WN] Yearling In-Hand Trail (hoe goed aanleren?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Yearling In-Hand Trail (hoe goed aanleren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:25

De Yearling In-Hand Trail lijkt mij heel erg leuk (en nog meer mensen denk ik). In de Western Horse World zag ik de verschillende hindernissen staan die gevraagd kunnen worden. Ik zou deze hindernissen graag correct willen aanleren bv. het vierkant, hoe leer je het je veulen-jaarling stap voor stap goed aan zodat je op wedstrijd geen hand meer hoeft te gebruiken als hulpmiddel? maar ik weet niet zo goed waar te beginnen! Weet iemand of er hier ook clinics voor worden georganiseerd? Dat zou erg leuk én vooral leerrijk zijn!
Alvast bedankt en veel groetjes! Knipoog

PlauGenGuy

Re: Yearling In-Hand Trail (hoe goed aanleren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:32

Ik zou ook wel eens een clincic willen in het trailen aan de hand.
Ik denk dat het goede ervaring is voor mijn twee jarige Appie.
Sommige dingen kan je met goede tips en trucs van een instructice ook gewoon op stal doen, maar het is ook wel eens fijn om met meer mensen te zijn...

Groetjes, Simone

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:44

Ja, dat klopt,mijn trainster zou me inderdaad ook tips kunnen geven en dingen aanleren en ik ga ook zeker haar hierover raad vragen. Maar zoals je zei: in groep met een aantal hieraan werken is ook erg interessant en omdat je dan met hetzelfde bezig bent kan je ook van elkaar leren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:27

Dit onderdeel is gloedje nieuw en niet veel trainers hebben hier dus ervaring mee. Er zijn wel mensen die er vorig jaar al aan mee hebben gedaan. Jeddah bijvoorbeeld was/is er heel goed in met Senna. Misschien heeft zij nog tips?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:02

Als ik de verschillende hindernissen bekijk zijn er een aantal die je thuis makkelijk kan oefenen: over het zeil, water, ... maar waar ik me niet meteen iets bij kan voorstellen is de 'Lime Circle'. (een cirkel waarbij het paard een draai om de voohand maakt, waarbij de voorbenen in en de achterbenen buiten de cirkel bewegen. Of een draai om de achterhand waarbij de achterbenen in en de voorbenen buiten de cirkel bewegen. Hoe kan je dit uiteindelijk zonder 'handhulp' doen? Is het vergelijkbaar met een turn zoals bij Showmanship of ben ik het nu te ver aan het zoeken? Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:09

Tja, ik heb de mazzel dat ik gewoon een heel slim paardje heb Haha! !

Nee, serieus, ik heb met Senna heel, heel weinig geoefend, juist zodat het leuk blijft en ze niet van te voren al wist wat er gevraagd werdt en de oefening al in ging zetten.

Ik heb aan alles een stem commando gegeven, ik zeg elke keer duidelijk "zijwaarts" waneer ik haar over een balkje de sidepass vroeg. Het commando "trrrrrr" voor achterwaarts (terug Knipoog ) kende ze al. Voor een keertwending om de achterhand zeg ik "om", en zo kan je natuurlijk zelf verzinnen wat je erbij zegt, op deze leeftijd vind ik namelijk dat ze erg naar je stem luisteren en zo'n extra hulpje wel kunnen gebruiken.

Het sidepassen heeft Senna heel snel geleerd. Ik zette haar stil boven een balk, in het midden van de balk. Ik duwde met mijn rechterhand waar je straks met je been zal zitten en zei "zijwaarts". Zodra zij ook maar een beetje zijwaarts leunde hield ik gelijk op met duwen, zei dat ze braaf was en stapte voorwaarts weer weg. Even later terug komen, weer hetzelfde doen, niet meer dan 2 keer elke kant op, echt, juist dat is belangrijk, je hebt het idee dat je nog niks bereikt hebt, maar wacht maar.... 2 dagen later probeer je het weer en indien je timing juist is zal je dan zien hoeveel je 2 dagen eerder bereikt hebt.

Belangrijk is, vind ik, niet vaak, heel kort oefenen, daar leren jonge paarden het meeste van.

Als je je paard voorwaarts in stap en draf, zijwaarts waar je wilt, achterwaarts en ook de bocht om en een keertwending kan laten maken kan je eigenlijk alles wel, de rest is ook vertrouwen, en "gekke" dingen oefenen. Ik heb Senna ook onder een waslijn met kleren laten lopen, een pick-up gedaan in de wind met een wapperende vuilniszak, verzin maar wat, hoe "enger" het thuis is, hoe "makkelijker" ze alles op show vinden. Ook dit weer, super kort en erg weinig oefenen.

Smoske, je mag met zijwaarts wel het paard aanraken, ook al zal je zien dat je na een paar keer kort oefenen alleen nog maar naar de zijkant van je paard hoeft te wijzen en hij gaat al opzij, zeker als je er een stem commando aan geplakt hebt.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:57

Dank je wel voor de tips! Alleen die 'Lime Cirkle' blijft nog steeds een vraagteken. Ik denk dat ik het mij verkeerd inbeeld...
Maar ik ga zeker en vast al aan de slag en wie weet....kom ik ook nog wel eens op wedstrijd dit jaar! Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:07

Wat begrijp je niet?? Je moet het zien als een side pass over een balk, alleen is het een rondje en ligt er geen balk maar een "getekende" circle.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:05

Hoewel je bij zijwaardse bewegingen je paard dus aan mag raken is het ook te leren zonder...
Als ik Dot haar achterhand wil laten wijken kan ik dat (als ik het een beetje bij houd Knipoog ) doen door met mijn bovenlichaam richting haar heup te buigen, mijn hand uit te steken (de beweging die je ook maakt om met het touw te draaien richting de heup zoals bij NH training wel gedaan wordt) en met m'n vingers te knippen.
De schouder gaat nog iets minder goed, maar ook daar begint ze te leren dat ze moet wijken als ik met mijn vingers bij haar schouder knip. Vaak is nog wel een eerste drukje met de vingers nodig daar, maar dan gaat ze wel.
Het draaien om voor of achterhand (zoals bij die lime-circle) doe je dus door óf de voorhand óf de achterhand te verplaatsen. Het verschil leert je paard vanzelf, zolang je maar voor het 'rechte zijwaards' ter hoogte van de romp gaat staan/hulpen geeft.
Uiteraard begin je eerst met het zijwaards leren op de manier die Jeddah al beschreef: druk geven en zodra ze wijken voor die druk, gelijk de druk wegnemen. Een half stapje is al genoeg om te beginnen, zodra het 'kwartje valt' gaat het heel snel. Senna is een slimmerd, maar meestal is het handiger om het eerst de ene kant op te leren en pas als ze dat snappen, de andere kant. Voor een paard zijn dat twee verschillende oefeningen en niet '1 oefening twee kanten op' als je begrijpt wat ik bedoel. Dus niet heen en weer, maar eerst alleen heen, totdat ze dat snappen en dan alleen de andere kant op, en als ze beide kanten afzonderlijk van elkaar snappen, dan pas heen én weer. Zo ook met het verplaatsen van de achterhand en voorhand.

Voor het verplaatsen van de achterhand geef je dus druk op de heup en houd je met je andere hand het hoofd bij het halster vast om de voorhand stil te houden. Weer eerst 1 kant op en met halve stapjes beginnen... Voor het verplaatsen van de schouder ga je naast de schouder met je gezicht naar je paard toe, hoofd weer bij het halster pakken en druk op de schouder geven. In eerste instantie zal het paard helemaal zijwaards willen gaan, maar probeer door licht druk te geven via het halster, het paard licht op z'n achterhand te drukken waardoor hij z'n achterbenen meer op de plek houdt en alleen de schouder beweegt (lastig uitleggen, maar gewoon uitproberen wat voor je paard 'werkt').
Ik hield in eerste instantie het hoofd dus bij het halster zelf vast en niet aan het touw, omdat je dan iets 'directer' kunt sturen als wanneer je ze bij het touw vast houdt. Zodra ze snappen wat de bedoeling is kun je natuurlijk 'losser' laten.
Als je bij het oefenen een geluid of stemhulp voegt, zal het paard uiteindelijk vanzelf leren op die geluidshulp al te doen wat jij wilt.
Maar nogmaals... bij zijwaards mág je aanraken.

En voor de rest, zoals Jeddah al zei... zoek de uitdagingen qua hindernissen maar op... hoe gekker je thuis kunt doen, hoe minder ze van nieuwe hindernissen op zullen kijken op de wedstrijd. Gewoon spelenderwijs bezig zijn en het leuk houden.
Veel plezier en succes!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:01

goeie tip ik ga namelijk ook hard oefenen Indy kan al achterwaarts. ook slim denk ik dat wist hij ook al met een dag.

Verder doe ik het een paar x in de week als ik hem uit het land haal meteen even langs het trail veld Haha!

En dan komt nog het aller moeilijkste het aan mijn vader leren Whoosh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:12

Zou iemand voor mij dat stukje over de Yearling In-Hand Trail uit de [discipline] Horse World kunnen kopieren of scannen en emailen? Ik wil dat wel graag hebben omdat ik ook graag met mijn ukkepuk wil gaan meedoen aan de wedstrijden. Enne..jong geleerd is oud gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:29

@TS:
Volgens mij heeft Hapiness hier op Bokt ervaring met dit onderwerp. Op haar site heeft ze foto's staan van trail in hand met haar jonge paardje.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:41

Sonja schreef:
@TS:
Volgens mij heeft Hapiness hier op Bokt ervaring met dit onderwerp. Op haar site heeft ze foto's staan van trail in hand met haar jonge paardje.

haha Haha!
Ik heb het ook gedaan ja moest een keer tegen jeddah als het goed is Ja
Ik heb met happy gewoon heel veel geoefend. alleen de side pass en achteruit n een U vorm wist ik niet dat het kwam dus die wist ik niet (en deed mijn paard ook niet Knipoog )
De walk, jog en stoppen weet je denk ik wel hoe je dat moet oefenen Knipoog
En gewoon veel over balkjes heen draven enz.
De achteruit in een U vorm die ik toen moest oefen ik nu door 2 balken op 2 meter afstand van elkaar te leggen of zelfs meer en dan erdoorheen eerst vooruit en dan achteruit. en steeds de balken wat dichterbij elkaar, als ze dat door hebben en ze zijn braaf geweest moet je niet doorgaan. Volgende keer maak je ook een bochtje, en dan een hele U vom. (zo heb ik dat gedaan en nu kan mijn paard het)
Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:41

Ik had niet in de gaten dat die Lime Circle met een zijwaartse beweging was... Bloos Maar ik snap het nu en ga vrijdag (vrije dag) meteen aan de slag! Ben benieuwd hoe hij reageert. lvast bedankt voor de reacties!!!!
Haha!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:51

Als ik mijn scanner aan de gang krijg wil ik het artikel wel doorsturen skippy! Ik probeer het nog voor het weekend te fiksen! Hoop dat het lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:56

@Smoske
Fijn! Ik hoop dat t lukt!!! Kan ik met die kleine van mij ook een piep klein beetje beginnen met oefenen!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:37

Hoi skipp1, zou je misschien je adres op mijn email willen achterlaten? Dan zal ik je het opsturen! Mijn email: smoske007@hotmail.com!
groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:05

@ Smoske: ik heb je mn adres gemaild...