Na Holten en Katwijk had ik me enthousiast ingeschreven voor Austerlitz. Een tijdje voor de wedstrijd begon het toch weer op te spelen, mijn onzekerheid. Maar goed, ik had me al opgegeven, dus veel zin had het niet om niet te gaan.
(op Holten was ik afgekeurd op de p/a, toen was het hartstikke heet, en op Katwijk had ik het met 7 km/u uitgereden; je moet tussen de 9 en 13 zitten)Röskur had de hele week rust gehad behalve een paar keer wat longeren en woensdag les (waar hij ook al bulkte van de energie
), en lekker veel biksjes gekregen, dus aan zijn energie zou het niet liggen.
(hij kan af en toe een beetje aan de langzame kant zijn
waarschijnlijk een van de enige paarden in heel nederland die niet persé snel wil
)Ik hoefde pas 12:15 te starten dus echt vroeg hoefden we er niet te zijn. Toen we er waren en eindelijk een plekkie hadden gevonden, had ik m'n hesje opgehaald en kreeg Röskur biksjes en hooi.

Om 11 uur waren we op de voorkeuring.
Alles was okee, zijn huid bleef iets langer staan dan zou moeten, maar door zijn vacht kon hij dat niet zo goed zien
En omdat ie al 17 was, (Röskur) was dat ook ietsje normaler... (volgens mij is dat de turgor wat ze dan controleren) Afijn, was wel okee. Zijn HF was 36, wow!, een droomwaarde!
Op Holten was het 44, ong. 30 graden en in de binnenbak, op Katwijk was het fris en veel wind en was zijn HF 40, dus lager dan dat had ik het nooit verwacht!
Een A voor locomotie, dus terug naar de trailer. Nog even wat plukjes hooi eten, opzadelen, en naar de start toe. 
Om 12:13 stonden ik en Arjanne er al, en we mochten gelijk van start. (Arjanne is Merens hier op bokt, met haar merens Dominique) De twee gingen lekker samen, allebei energiek en druk. Om elke bocht wilde Röskur in galop.

Eigenlijk hadden we ze wel even kunnen laten gaan, want achteraf bleek dat we ze allebei wat hadden ingehouden.
Maar goed, ze liepen best lekker ondanks dat, vond ik. Domi heeft in totaal 0,53 km sneller gelopen als Röskur, maar dat was op het stuk na de p/a (daarna ging ik alleen verder..), dus zó erg langzaam gingen ze toch ook weer niet. 
Alles ging okee. We hebben zelfs een stuk gegaloppeerd, omdat het pad zó mul was dat Röskur gewoon niet kon draven!
(en ik maar denken dat het vlakke, gemakkelijke paden waren, maar alles was helemaal aan gort gelopen toen wij er aankwamen
waardoor we welliswaar niet konden verdwalen
)1,5 km voor de p/a gaan stappen, ietsje daarna afgestapt (we hadden het bordje p/a 2 km gemist), en al gauw kwamen we het bordje p/a 1 km tegen.
Voor de p/a nog even wat gekoeld en wat laten drinken. Ze hadden een klein beetje dubbeldrank door het water gedaan en hij was er helemaal gek van!
Op de p/a zat ie de hele tijd te drammen omdat ie nog meer dubbeldrank-water wilde, maar toch had ie een HF van 52!
Dus we mochten gelijk weer door. 
Arjanne was net een halve minuut voor mij weg gegaan, en we konden ze niet meer inhalen. Ik schoot toen een beetje in een korte depressie, Röskur wilde ivm de mulheid van het pad elke keer het bos inlopen
En ook al liep ie met Dominique gewoon door, hij liep ongelooflijk te miepen alsof het zooo zwaar was... pff, ja hoor, hij was in de verste verte niet moe...
Uiteindelijk moest ik hem alsnog af en toe terugsturen, ook als hij bijv. mensen zag moest ik elke keer zijn aandacht weer wat naar me toe trekken... Maar goed, het ging okee, en uiteindelijk moet hij het toch leren natuurlijk..!
(ik vind het altijd wel frappant dat hij met andere paarden erbij 2 x zo ruim loopt als alleen
) Wel wat langzamer dan naast Domi, maar het ging... Zelfs nog een aantal stukkies gegaloppeerd, het ging prima, en dat terwijl ik zijn galopconditie nog nieteens echt serieus heb getraind. 
2,5 km voor de finish was er nog een groompunt, even koelen, daarna nog een klein stukkie doorgedraafd, toen afgestapt, singel losser, en ernaast verder gegaan. Best zwaar was dat; door de diepe plassen en de modderige, mulle paden, pff... Gelukkig niet zo zwaar als Katwijk, ik kreeg geen last van m'n asthma. want m'n medicijnen had ik natuurlijk gewoon in de tas laten zitten
Toen vlak voor de finish stonden geeek en Frank te wachten met nog meer water. Weer gekoeld, laten drinken, toen er weer op. 
Ik had geluk, want bij de finish stond een jury-mevrouw die iedereen die ze ernaast zag lopen een aframmeling gaf
Tenminste, ik weet niet of er consequenties aanvast zaten, maar ik hoorde haar roepen toen Rösk's HF werd gemeten, "die daarachter die hoeven er al niet meer op hoor, die heb ik al ernaast zien lopen!!" Dus maar goed dat ik er buiten zichtveld weer was opgeklommen...
De laatste stukkies tot de finish liep ie ook heel goed door, fris, hij wilde het liefst weer draven; toen ik op was gestapt wilde hij eigenljik gelijk wegspurten in draf. 
Eigenlijk had ik het idee dat ie nog een rondje wilde doen toen hij zo vlot doorliep voor de finish, hihi, maar dat hebben we toch maar niet gedaan
. Zijn HF was weer 52 op de finish. 
Toen naar de trailer, zweetdeken erop, wat laten drinken, en op naar de nakeuring.
Nu was zijn turgor veel beter vond ik, de huid bleef helemaal niet staan. Maar goed, nu was zijn vacht ook nat en daarom plat, dus ik denk dat het daardoor misschien beter te zien was nu, eerst bleef de vacht zowiezo omhoog staan en moest ie dus echt de huid voelen. 
Een heel enthousiaste dame was degene die nakeurde, ze noemde ons 'team blauw' en begon enthousiast over dat er eerder ook al een oranje (ik dacht, "een?") was, enz enz.
Alles was goed, HF was 40
, en weer een A voor locomotie. 
Ik had niet gedacht dat hij deze winter zoveel extra conditie had gekregen want ik was pas weer écht aan het trainen sinds dat ie geschoren was een maand geleden (daarvoor was ie echt héél gauw moe...). Dus ik ben dolblij en super trots op mijn knollenbeest!!! Want hij had nog steeds best wel veel vacht, ondanks zijn mooie racestreep...

We hebben met 9.87 km/u gereden, en zijn dus geplaatst.

Nog super bedankt voor mijn lieftallige grooms Frank, geeek, horssie, en mijn vader.
Ik wist niet dat het zo streng was, ik dacht altijd dat je gewoon over de streep moest komen erop en verder er wel naast mocht. (maar misschien was deze jury-mevrouw erg streng ofzo. 
Ik vond het idd ook al raar, ik dacht ook altijd dat het niet uitmaakte zolang je maar rijdend over de finish kwam, of je dan 200 meter of 5 meter ervoor opstapt
(toen wat beduusde grooms vroegen of ze dan wel tegemoet mochten lopen) 

(ze had het er over dat ze misschien ook weleens meewilde om me te brengen en groomen etc, mijn vader vond het toch niet zo heel erg leuk en wilde wel 2, 3 x in een jaar mee maar zeker niet meer dus hem doe ik er niet écht een plezier mee...)