[WN] Ideeen om de westernsport te promoten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Ideeen om de westernsport te promoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:17

Western rijden is geweldig! Daar zijn wij westernruiters het wel over eens. We hebben allemaal een bewuste keus gemaakt voor deze tak van sport, we zijn bereid er hele afstanden voor af te leggen als het gaat om les, clinics of wedstrijden.

Maar we zijn met een relatief kleine groep.
Komt dat omdat andere ruiters niet zien hoe leuk het is? Misschien.
Of komt dat omdat andere ruiters onvoldoende in aanraking komen met de westernsport? Misschien ook.
Komt dat omdat potentiële westernruiters te ver moeten reizen voor les. Kan. Of komt het omdat potentiële westernruiters geen trailer hebben? Kan ook.

Wat ik mij dus afvraag.... Wat moet de westernsport bieden (buiten wat er nu al geboden wordt) om de sport aantrekkelijk te maken voor geinteresseerde mogelijk nieuwe ruiters?

Rob_H

Re: Ideeen om de westernsport te promoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:44

Denk dat de wran door verandering van bepaalde regels de weg heeft vrijgemaakt om onze sport toegankelijker te maken voor instappers.

Nu is het aan de organisatoren om hier iets mee te doen.
En daar drukt de schoen ben ik bang voor.

Om het aantrekkelijker te maken voor instappers zou het eigenlijk zo moeten zijn dat je op een manege in een groepsles kunt rijden voor 15 euro per uur.Maar zo werkt het nog niet en dat is vrij logisch.

Wat ik minder logisch vind is dat in het wranblad deze maand weer eens wordt geroepen dat het begeleiden van deze instappers door amateurs fout is en dat er geen vraag naar is.
Zolang dit blijft gaan zoals het nu gaat loop je simpelweg een hoop instappers mis of duurt het veel langer voor dat ze zich aanmelden voor *echte* les bij een prof.

Dus eigenlijk is de toegankelijkheid voor beginnende ruiters in het algemeen te lastig.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:47

Ik denk dat het al begint als kinderen willen leren paardrijden. Dan ga je naar een manege en leer je bijn altijd engels rijden. Ik ben vorig jaar toevallig in aanraking gekomen met western. Mensen die ik al heel lang ken, die handelen ook in paarden en daar ging mijn zus eens kijken voor een pony, zij is toen ook daar in pension gaan staan. Bijna iedereen op stal rijdt western en toen was het: wil je het ook eens proberen? Omdat ik daar vaak kwam zag ik het steeds vaker en voor je het weet zit je zelf op een westernzadel en ik was gelijk verkocht.

Het lijkt mij wel een idee om mensen de keus te geven als ze gaan leren paardrijden. Ik denk dat het grootste gros van de mensen bij paardrijden gelijk aan de engelse dressuur denkt. Maar stel nou dat je maneges hebt waar zowel engelse les als western les wordt gegeven? Dan komen die mensen die het willen gaan leren gelijk in aanraking met beide takken van de sport. Misschien een idee om op engelse maneges eens demo's te organiseren, tijdens een wedstrijd bijvoorbeeld?

Er komt ook bij dat western vaak een slechte naam heeft, vooral bij de engelse ruiters. Als mensen aan mij vragen wat ik dan rijd en ik zeg western krijg je vaak rare reacties (zie het topic: wat is jouw reactie op: Oh jij rijdt cowboytje? Haha! ) Dit soort vooroordelen kunnen wel minder worden als je demo's geeft op bijv. grote evenementen. Wordt volgens mij al gedaan, maar dan ook met goede uitleg erbij wat het western rijden nou is.

En verder is het natuurlijk zo dat westernrijden nog geen olympische sport is en daardoor ook veel minder bekendheid heeft. Maar voordat we zover zijn dat western een olympische sport wordt... Voor die tijd zal er al gepromoot moeten worden om de sport eerst te laten groeien.

Het blijft natuurlijk lastig, maar volgens mij is de westernsport al wel aan het groeien dus ik denk dat het ook gewoon nog een hoop tijd nodig heeft Lachen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:17

Brendageene schreef:
Ik denk dat het al begint als kinderen willen leren paardrijden. Dan ga je naar een manege en leer je bijn altijd engels rijden.

Ik denk dat je daar al een goed punt hebt Ja Volgens mij is in Nederland bijna niemand meteen met western begonnen, maar op latere leeftijd (inmiddels ouder en wijzer geworden Haha!) is overgestapt.
Nadeel is alleen, dat als je op maneges westernlessen gaat geven, dit gedaan gaat worden door de instructeurs die er al lopen. Zij hebben vaak geen idee van western, maar gaan daar les in geven, omdat er vraag naar is of de klant de keuze moet hebben. Lijkt mij persoonlijk geen fijn plan. Ik heb ook professionals les zien geven (en les van gehad), die dingen riepen waar je toch de nodige vraagtekens bij mag zetten. Ik ben bang dat je dan inderdaad op maneges "coyboytje" kunt gaan rijden, wat NIETS met de westernsport te maken heeft. En dat komt het imago van de sport ook niet ten goede...

Wat we allemaal individueel kunnen doen, denk ik, is op de stal waar je staat of op de manege je eigen kunsten laten zien en geduldig blijven uitleggen aan degenen die geinteresseerd zijn. Laat mensen zien wat je doet, leg het uit, nodig ze desnoods eens uit bij een les bij je eigen trainer...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:04

Adressen waar je verantwoord kunt leren westernrijden zijn helaas nog schaars, maar in vergelijk met zo'n 15 jaar geleden is het al ver-tig-voudigd...
Wat ik daarmee wil zeggen... zoiets moet langzaam groeien... en dan met de nadruk op langzaam... explosieve groei in wat dan ook is nooit iets positiefs gebleken als het om kwaliteit gaat.
Ik denk dat een eerste aandachtspunt dus voornamelijk kwaliteit is en níet de kwantiteit. Nu zijn er nog te veel maneges waar men maar een westernzadel op een manegepaard kwakt (en zelfs dat vaak nog niet eens) en dan 'westernles' geeft. Er zou dus een beter opleidingssysteem moeten komen voor westerninstructeurs (wat ik begrepen heb stelt de western-cursus op Deurne nog niet al te veel voor, maar daar kan ik verkeerd geïnformeerd zijn) en een soort van kwalificatiesysteem voor westernmaneges.
Hoe meer goede instructeurs er komen, hoe meer goede lesgeef adressen er kunnen komen om de aloude vooroordelen te kunnen ontkrachten.

Komt direct het tweede belangrijke punt om de hoek: voorlichting. Het zal duidelijker moeten worden wat westernrijden nou eigenlijk inhoud, zodat mensen ook wéten wanneer ze goed of slecht les krijgen. Voorlichting zou dan ook voornamelijk búiten de westernwereld moeten plaats vinden. Arikelen in engels georiënteerde bladen (zoals nu wel in Bit gebeurd, maar het kan meer) en dan ook es iets anders dan alleen stukken over reining. Ook demo's e.d. zouden ten alle tijde van een goed niveau moeten zijn. Hoe goed bedoeld ook, matige (en zelfs ronduit slechte) demo's werken juist averechts omdat mensen hun vooroordelen alleen maar bevestigd zien. Uiteraard kun je mensen niet verbieden een demo te geven op de plaatselijke braderie, maar als er een groep mensen zou zijn die goede demo's kan geven en daarin ook gepromoot worden vanuit de Federatie (zodat organisatoren ook van het bestaan van 'Federatie-demo's' zou afweten), dan zou dat de algemene beeldvorming zeker ten goede komen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:03

@francis you read my mind Knipoog Haha!

ik denk precies hetzelfde als francis, een te snelle groei is nooit goed. en wat het les geven aangaat idd.

tevens zou een wranpromotieteam die dus demo's geven een goed beeld geven van wat westernrijden nu echt is. daarbij kun je dan ook denken goede ruiters te vragen die een ander ras rijden dan een quarter (en ja ik denk aan dat kleintje van jou anya Haha! Clown ) ik denk dat er dan nog meer zullen gaan denken van das leuk en dat kan ik met mijn eigen paard.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:49

Als je de westernsport net zo toegankelijk wil maken als de engelse sport, dan begint dat met manegelessen.
Een manege met goede western gereden paarden en pony's waar iedere ruiter op kan beginnen zodat je niet eerst een eigen paard hoeft te kopen om western te kunnen leren rijden.

Demo's geven heeft niet zoveel zin, want potentiële klanten kunnen nergens terecht! Dan hebben ze gezien hoe leuk het is, maar er les in krijgen zonder een eigen paard te bezitten is erg moeilijk of je moet bereid zijn een flink stuk in de auto te rijden.
Als er dan toch demo's gegeven moeten worden, laten ze dan serieus de westernsport promoten en geen cowboytje spelen laten zien onder de noemer van westernrijden. Als ze met lasso's willen spelen tijdens de demo's laten ze het dan rodeoshow noemen.
Een goede westerndemo wordt gereden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, correcte westernkleding dragen en nog belangrijker is een goed verhaal erbij. Laat de onderdelen zien en vertel er wat zinnigs over. Laat de "spectakelstukken" zoals barrelrace en polebending weg. Die geven een ruw, ongecontroleerd beeld van de westernsport zodat mogelijke weerstand tegen de westernsport weer benadrukt word en mensen alleen het gescheur om de tonnen onthouden en zeggen "zie je wel, de westernsport is een ruwe sport" Het gecontroleerde van een trailproef zien ze dan niet meer.

Andersom is het voor beginnende maneges bijna een onmogelijke opgave om een westernmanege op te starten omdat er nou eenmaal veel meer engelse ruiters zijn die gemakkelijker een hele groep vullen dan een hele groep western ruiters.
Een groep ruiters western laten rijden op paarden die de rest van de week engels gereden worden is een mogelijkheid, maar die ruiters zullen nooit het echte westerngevoel krijgen, en een manege moet dan westernzadels gaan aanschaffen, wat ook geen goedkope aangelegenheid is (en als ze wel goedkope zadels kopen, willen mensen er niet op rijden omdat ze niet lekker zitten)

De westernsport toegangkelijker maken blijft een moeilijke kwestie.

Ik geef incidenteel privelessen op mijn eigen paard zodat mensen kunnen voelen hoe het is en ze de basis van het westernrijden onder de knie kunnen krijgen. uiteindelijk zullen ze wel zelf een paard moeten kopen, maar dan hebben ze iig een idee waarmee ze beginnen.
Misschien is het mogelijk om meerdere mensen te bewegen zo privelesjes te geven met hun eigen western gereden paard (mits dat er geschikt voor is natuurlijk) zodat potentiële westernruiters toch het westernrijden kunnen proberen zonder gelijk een eigen paard te hoeven kopen.
En dan zijn we weer terug bij het amateur en lesgeefverhaal. Want de amateurs die dit wel zouden willen doen, mogen het niet van de WRAN.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:55

PeppySan schreef:
Andersom is het voor beginnende maneges bijna een onmogelijke opgave om een westernmanege op te starten omdat er nou eenmaal veel meer engelse ruiters zijn die gemakkelijker een hele groep vullen dan een hele groep western ruiters.

Het kan wel! Kijk maar naar WSW. Je hebt alleen een flinke dosis doorzettingvermogen en
daadwerkelijke

kennis van zaken nodig.

PeppySan schreef:
Ik geef incidenteel privelessen op mijn eigen paard zodat mensen kunnen voelen hoe het is en ze de basis van het westernrijden onder de knie kunnen krijgen. uiteindelijk zullen ze wel zelf een paard moeten kopen, maar dan hebben ze iig een idee waarmee ze beginnen.
Misschien is het mogelijk om meerdere mensen te bewegen zo privelesjes te geven met hun eigen western gereden paard (mits dat er geschikt voor is natuurlijk) zodat potentiële westernruiters toch het westernrijden kunnen proberen zonder gelijk een eigen paard te hoeven kopen.
En dan zijn we weer terug bij het amateur en lesgeefverhaal. Want de amateurs die dit wel zouden willen doen, mogen het niet van de WRAN.

Daar is bij het topic over de nieuwe regels toch ook al over gesproken? Zolang dit incidenteel is, kraait er echt geen haan naar, hoor.
Maar als die amateur zichzelf goed genoeg vind om iemand regelmatig en over een langere periode les te geven (en daarvoor dan logischerwijs ook geld vraagt) moet diegene naast de lusten: Geld, geld! ook de lasten: voortaan alleen nog maar Open starten, voor z´n rekening nemen. Is dat nou echt zó vreselijk? Op de regionale wedstrijden zijn de deelnemers in Amateur en Open klasses negen van de tien keer toch al dezelfden met 1 of 2 erbij...
Gr. Marion

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:42

Maar daar heb je juist één van de problemen van het geheel... die amateurruiter bepaalt zelf of'ie zichzelf goed genoeg vindt om les te geven... maar wie zegt dat dat ook werkelijk zo is??

Genoeg amateurruiters (al dan niet ook wedstrijdruiters, vaak zijn dit echter juist géén wedstrijdruiters) geven af en toe les, of zelfs op regelmatige basis. Denken dat ze het weten omdat ze twee weken in Amerika geweest zijn, of af en toe een blauw lint gewonnen hebben, maar snappen er zelf ook nog lang niet alles van...
Als je als leek bij zo iemand komt en verhalen over Amerika of 1e plaatsen krijgt, denk je al gauw dat het goed zit, maar helaas komen de meesten dan toch bedrogen uit.

Ik denk juist dat we van deze wildgroei af moeten en het lesgeven moeten professionaliseren. Alleen dan zul je als sport serieus genomen worden.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:53

Helemaal mee eens Francis.
Het wachten is wat dat betreft op een goede opleiding voor western instructeurs. Wordt wel aan gewerkt maar ja, het moet wel goed gebeuren natuurlijk anders is het straks weer niks Clown

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:22

Ook voor het beginnen van een manege met engelse lessen heb je ook daadwerkelijke kennis van zaken en doorzettingsvermogen nodig.
WSW doet het zeer goed, er zullen maar weinigen zijn die dit voor elkaar zullen krijgen, mede ook omdat de spoeling van mensen die western willen rijden erg dun is.

Er werd om een potentiële oplossing gevraagd om de westernsport te promoten. Door amateurs te steunen bij het geven van prive lessen op hun eigen paard krijg je misschien meer mensen enthousiast voor het westernrijden. Die kunnen dan het westernrijden proberen zonder een eigen paard te moeten kopen of vele kilometers te moeten rijden voor een les. bv een vriendin van mij woont in nieuwe pekela, als zij western wil leren rijden, ze heeft geen eigen paard kan ze kiezen: of westernles op engelse manegepaarden, of 3 kwartier in de auto naar Marum (gelukkig kent ze iemand in de westernwereld die dat soort informatie over westernstallen weet), gevolg: ze gaat maar op engelse les, want dat wordt op de hoek van de straat gegeven. Nu krijgt ze priveles van mij, op mijn westernpaard, in de manege op de hoek. In tussen is ze zo enthousiast geworden dat ze zelf een westernpaard gaat kopen. Had ze die kennismaking met de westernsport niet gemaakt had ze engels gaan rijden en had ze waarschijnlijk een engels paard gekocht omdat ze de ervaring van het westernpaard had gemist.
Als er meer locale ruiters zouden zijn die het, al dan niet, gesteund door de WRAN, zouden doen, bereik je meer mensen die western zouden willen gaan rijden. Dat was het doel van dit topic toch?

De WRAN zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor een stukje promotie om mensen te bewegen hun paard hiervoor in te zetten en misschien dit kunnen ondersteunen door het geven van cursussen (door profs) aan de ruiters die dit willen doen over Hoe leer ik iemand rijden en wat voor rechten, plichten en risico's heb je als je dat wilt gaan doen.

btw ik start open klasse omdat ik les geef, dus dat amateurverhaal is op mij niet van toepassing, maar ik kan er wel begrip voor opbrengen dat er amateurs zijn die graag hun amateurstatus willen behouden, maar toch andere mensen de kans willen geven op hun paard (tegen vergoeding) kennis te laten maken met het westernrijden. Dat deze ruiters dan maar gelijk open moeten gaan starten vind ik overdreven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:27

Citaat:
Als je de westernsport net zo toegankelijk wil maken als de engelse sport, dan begint dat met manegelessen.
Een manege met goede western gereden paarden en pony's waar iedere ruiter op kan beginnen zodat je niet eerst een eigen paard hoeft te kopen om western te kunnen leren rijden.

Pcies! Niet alleen de mensen die een eigen pony hebben maar ook de mensen die gewoon willen leren paardrijden zijn een grote doelgroep.

Citaat:
Demo's geven heeft niet zoveel zin, want potentiële klanten kunnen nergens terecht! Dan hebben ze gezien hoe leuk het is, maar er les in krijgen zonder een eigen paard te bezitten is erg moeilijk of je moet bereid zijn een flink stuk in de auto te rijden.

Bij demo's krijg ik ook altijdeen heel dubbel gevoel, zeker als het niet juist gepresenteerd wordt.
Citaat:
Een goede westerndemo wordt gereden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, correcte westernkleding dragen en nog belangrijker is een goed verhaal erbij.

En dan nog is het moeilijk om er geen cowboy-gevoel aan te geven.

Maar het belangrijkste is wel:

De jeugd heeft de toekomst

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:00

misschien de opleiding in deurne erbij betrekken.
daar lopen toch al een paar western instructeurs en instructrices in opleiding rond.
ik neem aan dat die niet meteen al een grote klantenkring hebben.

verder kan je op western maneges , die dat willen, een soort van kennismakingsdag organiseren.
kinderen en volwassenen kunnen dan eerst kijken wat het western rijden inhoud, doordat een paar westernruiters wat voordoen
daarna zouden degene die dat willen een kort lesje kunnen nemen.

verder ontkom je er denk ik niet aan om iets verder te moeten rijden voor een western manege.

(kinder)lessen zijn vaak iets duurder dan op de gewone manege. omdat je niet met 10 paarden tegelijk kan lessen.
ik zie dat tenminste echt niet zitten Haha!
wij hebben bv. 3 paarden voor de les
charlie , spooky en solanos
met spooky en solanos rijden we ook zelf nog wedstrijden.
als ik er een lespaard bij koop, moet ik een rekensom maken of dat haalbaar is.
waarschijnlijk krijg je wel genoeg lessers, maar je moet ook genoeg uren hebben om die lessen te geven.
omdat je minder mensen in een uur kan stoppen, bij ons is dat 1, 2 of 3 personen per les, moet je dus meer uren draaien dan een dressuur manege die er 10 in een les doet.
in 3 uur tijd kan een dressuur manege dus 30 mensen tegelijk blij maken, maar een western stal als wij maar 9

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 18:38

Ik ben -tot op zekere hoogte- best bereid mijn paard uit te lenen om mensen kennis te laten maken. Maar inderdaad alleen onder mijn begeleiding (zo makkelijk is Lanna niet met vreemden) of onder begeleiding van een goede professional (en daar zitten best gradaties in).

Hetzelfde geldt voor een demonstratie inderdaad. Als er al een demo plaatsvindt dan is het gelijk een helaas vaak slecht gereden reiningproof, met op de achtergrond een line-dance-groepje, bij de toevallige opening van iets met Amerika. Ik ben best bereid om zelf te rijden, of mijn Lanna aan een geschiktere ruiter uit te lenen t.b.v. een goede demontratie. Als het inderdaad maar echt iets bijdraagt. Maar ook daarvoor zou je een goed plan moeten hebben. Ik weet van de demonstraties NH die ik wel eens geef hoe moeilijk het is om echt iets te vertellen en te laten zien. Het wordt al snel opgevat als een kunstje namelijk. Het kan wel, maar dat kost veel voorbereiding. Een paard als Lanna (of de andere niet-qpa's inzetten) kan wel ondersteunen denk ik. Omdat bijvoorbeeld mensen met een KWNP-er al niet in die richting denken, én te horen krijgen dat het paard niet geschikt is.

Toch is het mij opgevallen tijdens de westerntrainingen Oost dat er juist van de engelse ruiters ruime belangstelling was. Juist ook omdat wij dingen deden die niet gelijk reining gericht waren. Maar voor ieder paard zinvol zijn om te leren: met name trail-achtige zaken.

De vraag is dan hoe je vraag en aanbod bij elkaar brengt. Ik ben bijvoorbeeld niet bereid om mijn paard steeds naar een prof te traileren zodat iemand kan kennis maken. Dat geldt volgens mij ook voor de kennismaker. Juist voor die mensen is de stap naar een prof vaak te ver (qua afstand dus). Heb je eenmaal die keus gemaakt, dan gaat het een stuk makkelijker.

Het antwoord zou dus deels kunnen liggen in profs die bereid zijn op andere lokaties dan de eigen ranch proeflessen/clinics aan geinteresseerden te geven. Desnoods op de paarden van welwillende amateurs. Nadeel is dat door de reiskosten van die profs dit soort kennismakingsacties al snel te duur worden: patstelling???

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:34

In de WHW heeft Diana Pieters het inderdaad over 'genoeg professionals'.

Dat kan zij wel vinden, maar de professional bij mij in het dorp hoeft mij toch niet meteen te bevallen? De keus blijft beperkt. Ik begrijp het best dat mensen bij de amateur op stal af en toe een lesje willen volgen.

Maargoed, ik denk dat het geven van demo's ook heel veel goeds kan doen. Ik merk soms wel om mij heen dat mensen die voor een demo gevraagd worden nog aardig wat geld voor een demo vragen. Hun goed recht, daar niet van, maar op die manier worden er mensen gevraagd die misschien geen goed beeld van de westernsport geven.

Waarschijnlijk heb je helemaal niets aan mijn post, maar misschien is het leuk wat mensen op te trommelen die wel een demo willen geven en vervolgens wat evenementen aanschrijven ofzo Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 19:43

Ik heb zeker wat aan je post. Ik heb wat aan alle posts. Ik weet het zelf ook niet precies, en vele gedachten maken een goed plan uiteindelijk. Haha!

Zo'n demo-team vind ik een goed plan, mits daar ook goede begeleiding/organisatie op zit. Ik hoef er zelf geen geld mee te verdienen, ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt... Maar onkosten moeten er toch minimaal wel uit.

En misschien zijn er wel genoeg professionals, maar - met alle respect Diana - met de spreiding is het beroerd gesteld. En de kwaliteit is wisselend. Net als met het aanbod aan westernmanegepaarden. Ik snap ook de overweging van Jos... Het moet wel uitkunnen.

Dat zou dus weer oplosbaar zijn met die paarden van amateurs. Maar die zijn ook niet gek. Als je drie keer een beginner op je paard zet, ben je daarna wel even bezig om je paard weer lekker te laten lopen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:34

Inderdaad is de 'toegankelijkheid' een probleem. Ik ben na Anya's kennismaking beslist enthousiast, maar bij gebrek aan auto heb ik toch niet zoveel keuze, de maneges die er zijn in de buurt, zijn toch al meer dan een uur reizen (en weer terug).

Tsja, dan hobbel ik toch maar even Engels door.

Hoe moeilijk zou het zijn om een manegepaard bij te scholen?

Een soort 'reizende' manege zou misschien wel heel veel helpen, een goede instructeur en wat paarden, en de materialen. En dan een avond op een manege afspreken. Eventueel met een demo erbij, en de mogelijkheden voor eigenaren om mbv een leenzadel kennis te maken op hun eigen paard.

De grotere maneges staan best open voor varieteit, bieden bv ook spring-, carrousel-, voltigelessen, achttal, etc. Ik denk dat het niet zozeer principiele problemen zijn, maar praktische: geen westernpaarden, geen westernspullen en geen kennis bij de instructeurs. Die dingen moeten dus aangepakt worden, en dan geloof ik beslist dat het mogelijk is, ook op 'gewone' maneges (en aangezien die meestal gecombineerd zijn met pensionstallen heb je dan ook mogelijkheden om eigenaren te bereiken).

En de prijs... die moet gewoon niet te hoog worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het ook niet zoveel duurder hoeft te zijn als je het simpel houdt? Er komt niet zoveel meer bij kijken dan bij Engels rijden, toch? Dan groeit het vanzelf door...

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:59

XoNo schreef:
Waarschijnlijk heb je helemaal niets aan mijn post, maar misschien is het leuk wat mensen op te trommelen die wel een demo willen geven en vervolgens wat evenementen aanschrijven ofzo Lachen

Aan wat voor evenementen zat jij te denken? de landelijke rijverenigingen zitten meestal niet te springen om een demo die hun tijd kost en dus minder starts oplevert, braderiën lijkt mij een slecht plan, want daar komt vooral volk wat vermaak wil zien en die zijn teleurgesteld als het wat serieus blijkt te zijn.

Hoeveel ruiters en in wat voor disiplines zit je dan aan te denken? Wat is een ruwe opzet van zo een demo dan? Hoe wil je de mensen die geïnteresseerd zijn geraakt en wel western willen rijden, maar niet over een eigen paard beschikken toch aan les helpen, want alleen ze enthousiast maken werkt niet.

Citaat:
Dat zou dus weer oplosbaar zijn met die paarden van amateurs. Maar die zijn ook niet gek. Als je drie keer een beginner op je paard zet, ben je daarna wel even bezig om je paard weer lekker te laten lopen....

Ik denk dat je wel een hele ruige beginner op je paard moet zetten wil je daarna echt lang bezig zijn met je paard weer lekker te laten lopen.
Het is ook niet de bedoeling dat je er 3 beginnerslessen per keer gegeven worden hoor, maar 1x per week een klein uurtje aan 1 beginner is al een begin toch?
Als er dan ook nog een korte (1dags?) cursus gegeven zou kunnen worden om mensen die hun paard daarvoor ter beschikking willen stellen voor te bereiden zou het kunnen werken.
Alleen zit je dan nog met het verzekeringstechnische aspect, als die beginner van jou paard af valt (kan altijd, hoe mak je paard ook is)en letsel overhoud, kan je aansprakelijk gehouden worden omdat je niet over de juiste papieren beschikt om iemand les te mogen geven. (nog een struikelblok)

Citaat:
Hoe moeilijk zou het zijn om een manegepaard bij te scholen?

Heel moeilijk, je krijgt nooit het echte westerngevoel op een manegepaard die de rest van de week engelse lessen loopt. Het bestaat wel en het kan ook wel, maar het is verre van ideaal. De paarden reageren nooit op westernhulpen, dus krijg je al snel een wester/engelse mengelmoesrijstijl

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 21:07

Dat verzekeringstechnische aspect is op te lossen als een prof lesgeeft aan iemand op mijn (of andermans) paard. Ik denk dat een combinatie van een demonstratie, gevolgd door een les wel mogelijkheden biedt. Er zijn wel evenementen te bedenken waar dit soort dingen zouden kunnen. Ik denk aan landelijke jeugdsportdagen bijvoorbeeld (ik ben daar toen gevraagd voor NH, en ik had een heel gemengde doelgroep: kinderen met eigen ponys, manegeruiters en kinderen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hadden). En een uurtje of twee kost me inderdaad geen zwaar werk later. Twee hele dagen wel bijvoorbeeld.

De allerbelangrijkste conclusie is denk ik wel dat het niet werkt op te gaan zitten wachten tot mensen zich melden bij de al dan niet goed verspreide profs. Misschien moeten we het wat veronicaniseren: De westernsport komt naar je toe deze zomer.. er...er...er..er (galm, echo, galm, galm) Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:28

Er staat me bij dat de WRAN vroeger ook demo's verzorgde als daar animo/vraag naar was. Een aantal (wisselende) ruiters konden hiervoor worden ingezet.
Wat is de achtergrond dat dit nu niet meer gebeurd ??

Laatst in de Brabant Hallen was er ook nog een western Demo. Hoe was dit georganiseerd en onder auspiciën van wie ??

Als demo's geven een onderdeel is om de westernsport/westernrijden meer bekendheid te geven, dan zul je idd 'de boer' op moeten. Maar ook hierin kun je heel selektief te werk gaan. Een rondje op een westernzadel rondhobbelen op een braderie zal idd minder 'opleveren' dan een korte clinic gegeven door een goede prof of amateur in een manege tijdens een wedstrijd/open dag oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:07

Als ik de reacties tijdens de WRAN-ledenvergadering en/of de column van Diana Pieters in de WHW moet geloven, dan zijn er pro's genoeg om dit 'probleem' aan te pakken Anya. O nee, er is geen probleem. Er zijn pro's genoeg, die zijn prima bereikbaar, goed genoeg betaalbaar ook voor beginners, en ik denk dus dat zij het moeten zijn die die handreiking gaan doen ter promotie van de sport. De beginners van nu zijn niet alleen de ruiters, maar dus ook de klanten van morgen...

(En dan nu de realiteit: Engelse ruiters met belangstelling genoeg, maar die zien die Westernpro's gewoon niet omdat ze daar te veel moeite voor zouden moeten doen. Bovendien hebben ze vaak geen eigen paard en/of vervoer, en willen ze geen torenhoge tarieven betalen. Westernles is nou eenmaal doorgaans een stuk kostbaarder dan Engelse les.
Dus komen ze bij enthousiaste Amateurs terecht, hangen verlekkerd langs de bakrand, en krijgen te horen "nee sorry ik geef echt geen les, maar ... km verderop zit een Pro waar je terecht zou moeten kunnen" waardoor die belangstellende potentiële beginner regelmatig afhaakt en gewoon weer Engels gaat rijden, danwel een westernzadel aanschaft en zelf wat aan gaat kloten en op bosritniveau blijft hangen. Maar dat mag ik allemaal niet zeggen want dat is niet zo, dus zeg ik het maar niet want ik wil natuurlijk niemand tegen de haren in strijken...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:11

Sonja, stel dat het wel zo is Haha!
Heb jij ideeen hoe het aan te pakken? Waarom is western eigenlijk zoveel duurder?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:17

wat vind je betaalbaar?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:20

Hmm ik betaal voor privé-westernles ongeveer twee keer zoveel dan ik voor privé dressuurles betaalde. Nu heb ik het geluk dat instructie aan huis komt, maar dat is een absolute uitzondering. De meesten rijden minimaal een uur met de trailer voor lessen. Die kosten moet je erbij optellen. Net als de extra tijd die je kwijt bent. Als je dan de pech hebt in een regio te wonen met een iets minder goede spreiding aan instructie, dan wordt het al moeilijker. Als je geen trailer hebt (of je geen trekauto kunt veroorloven) wordt het zo goed als onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-04-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:20

shadow0 schreef:
Sonja, stel dat het wel zo is Haha!
Heb jij ideeen hoe het aan te pakken? Waarom is western eigenlijk zoveel duurder?

Ja hoor die ideeen had ik wel maar dat heeft niet zoveel zin om dat bespreekbaar te maken, bleek....

Waarom Western duurder is? Omdat dat simpelweg de marktwerking is. Schaarse lesgevers en voldoende aanbod van lesnemers.