Nieuwe regel endurance-inentingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Nieuwe regel endurance-inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:58

Omdat ik dit jaar weer wil starten in de endurance, heb ik door de dierenarts de inentingen van mijn paard vanaf het inentingsboekje laten overschrijven in zijn paspoort. Dit is nu verplicht.De dierenarts zei dat de basisenting genoeg was, daar ging het om. Dus hij heeft de 2 datums van de basisenting erin gezet en zijn handtekening erbij. Nu lees ik hier op mijn inschrijfformulier: "Bij het deelnemende paard behoort een Ned. paspoort te zitten met de basisenting en alle daaropvolgende entingen of een verklaring v/d dierenarts dat de vaccinatiehistorie correct is en alle daaropvolgende entingen".
Is het wat ik heb laten doen nu goed of niet, want dat laatste heb ik dus niet. Ik heb wel nog steeds dat oude inentingsboekje. Ik heb weinig zin in weer gezeur bij die voorkeuring. Weet iemand wat?

griebels

Re: Nieuwe regel endurance-inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:54

Als je NA de basisenting de daaropvolgende entingen er ook in hebt staan is het goed...

Ik miste een enting in het boekje (heeft hij wel gehad vorig jaar) maar heb voor de zekerheid dus maar weer een basisenting laten geven. Dat is nu dus de laatste enting (feb 05) en dan is het goed heb ik me laten vertellen in het endurance topic in de HK...

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:59

Wat waren de data van de basisentingen? (Naast data hoort hij ook het batchnummer te hebben opgeschreven en bij de handtekening moet hij ook zijn stempel zetten).

Als de basisentingen bv. 10 januari 2003 en 4 februari 2003 zijn geweest en er staan vervolgens geen entingen meer in het paspoort waaruit blijkt dat het paard vervolgens ieder jaar weer opnieuw is geënt dan heb je een probleem, want op papier is je paard dan al ruim 2 jaar niet meer geënt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:08

Je kunt 2 dingen doen: je dierenarts een verklaring in je paspoort laten zetten dat alle tussenliggende inentingen op tijd gedaan zijn - dit is een regeling die als overgangsregeling tijdelijk geldt, dus het kan zijn dat deze regeling bv volgend jaar niet meer geaccepteerd worden.

De tweede manier is de manier die de keurende dierenartsen zelf hanteren: Er vanuitgaande dat je dit jaar al een keer geent hebt, en alle voorgaande entingen in orde zijn, wordt er een tweede enting binnen 3 maanden na de 'echte' enting van dit jaar bijgeschreven (niet uitgevoerd dus, alleen bijgeschreven). Op deze wijze staat er op fictieve wijze een herhalingsbasisenting in je paspoort, en ben je van de soos af.

Het is dus eigenlijk een soort fraude, want je schrijft een enting die je niet uitvoert. Het chargenummer dat erbij gebruikt wordt, is het chargenummer van vorig jaar bijvoorbeeld. Het is wél de manier die de keurende dierenartsen zelf ook hanteren, en wordt dus geaccepteerd.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:59

Citaat:
Naast data hoort hij ook het batchnummer te hebben opgeschreven en bij de handtekening moet hij ook zijn stempel zetten

De dierenarts heeft afgelopen dinsdag de tweede enting van de basisenting gegeven, maar had geen stempel bij zich. Hij heeft alleen hetgeen normaal op de stempel staat met de hand geschreven en zijn hadntekenign erbij gezet. Ik ga volgende week zondag voor het eerst de kennismakingsklasse endurancerijden, krijg ik hier dan gezeur mee? Want anders ga ik deze week even langs voor alsnog die stempel (wat een gezeur allemaal zeg!)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:02

Nee, hoor, die van mij zet ook geen stempels en ik rijd al 4 jaar wedstrijden.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:48

dat probleem heb ik dus ook!
ik heb het tijdens een wedstrijd gevraagd, en toen zeiden ze dat het zo goed is en dat je het boekje er niet bij hoeft te hebben als de dierenarts er maar een aantekening van heeft gemaakt dat hij/zij de basis ineenting gehad heeft MAAR... mocht je in het buitenland wedstrijden willen gaan rijden dan heb je daar niet genoeg aan en moet je dat oude boekje noch kunnen tonen.

zo is het mij verteld want ik wou dat oude boekje dus al weggooien. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:28

Het oude boekje heeft helemaal geen rechtsgeldigheid meer, zeker niet op internationale wedstrijden. Daar geldt maar één regel: vanaf de basisenting moet de hele geschiedenis in het paspoort staan. Vandaar de creatieve oplossing om een (fictieve) nieuwe basisenting op te nemen, omdat je dan niet de hele entgeschiedenis hoeft over te schrijven (nog afgezien van de ellende dat na x jaar je paspoort vol is)

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:33

[quote="Ibbel"]Het oude boekje heeft helemaal geen rechtsgeldigheid meer, zeker niet op internationale wedstrijden. Daar geldt maar één regel: vanaf de basisenting moet de hele geschiedenis in het paspoort staan. Vandaar de creatieve oplossing om een (fictieve) nieuwe basisenting op te nemen, omdat je dan niet de hele entgeschiedenis hoeft over te schrijven (nog afgezien van de ellende dat na x jaar je paspoort vol is)[/quo

ik neem liever mijn oude boeke gewoon mee, dan dat ik weer basis en gewone inenting moet doen kost me wel even 2 keer dierenarts bezoek dus ik neem m'n boekje gewoon mee weet ik zeker dat ik geen gezeur heb