[WN] gister mijn eertse western les, maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

gister mijn eertse western les, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 11:57

sommige dingen snap ik niet helemaal of lijken mij onlogisch

Het wijken en het achterwaarts gingen niet zo goed, achterwaarts moest ik achterover zitten (bij mijn pony betekend dat naar voren, je duwt hem dan zemaar naarvoren met je zit) en net zo hard aan de teugels trekken dat hij achterwaarts gaat. Tijden centered riding heb ik dus juist geleerd dat dat niet de bedoeling is van achterwaarts, afijn het effect was pony stond stil en deed niets. Hoe kan ik het hem nu leren zonder datik zo vreselijk hard moet trekken in zijn mond?

Het wijken, hij heeft het geleerd door buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, en been een klein beetje naar achter, eventueel zweepje op zijn kont, hij had dus stelling naar binnen.

Nu moet ik dus buitenhand van de hals, binnenhand normaal, maar laag en dan been ong op zijn kont leggen, effect paard loopt gewoon recht door en snapt het niet. Als ze me dan helpt en tegen zijn achterkant aan drukt doet hij het wel...

Hoe kan ik hem dit normaal leren?

En waarom moet je je handen zo laag? ik heb juist geleerd dat ik ze hoger moet houden, werkt goed pony is dan gelijk nagevelijk handen laag is bij hem dwang, houd hij niet van...

Hij wil vel maar als hij het niet snap doet hij maar niets, en als je hem dubbele hulpen geeft zoals nbij achterwaart gaat hij netjes nagevelijk staan, en gaan niet voor of achteruit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: gister mijn eertse western les, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:05

mag ik vragen waar je bent geweest? dat trekken klinkt mij nl. ook niet echt logisch in de oren... ik heb geleerd weerstand te bieden, en aan te houden, tot Banjer achterwaarts gaat... absoluut niet trekken dus...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 12:08

nouja weerstand bieden hielp niet dus ik moest meer druk zetten, hielp ook niet
sorry noem geen namen
maar wil wel graag dat hij voor volgende les die dingen een beetje begrijpt, het hoeft niethelemaal goed te gan als hij de bedoeling maar door heeft

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:25

Beter dan hard te trekken kun je vanaf de grond aan de hand het commande 'back' geven en met lichte druk op de borst hem op die manier achteruit zetten.
Als hij het woord begrijpt zal de druk vaak na enige oefening al niet meer nodig zijn. Hier kun je in het zadel ook gebruik van maken.

Als je hard aan de teugels trekt om achteruit te gaan zal het paard zijn hoofd omhoog doen en hierdoor zijn rug hol maken, dit wordt nu mede versterkt doordat je diep/zwaar gaan zitten.
Een paard met een hoog hoofd en een holle rug KAN niet fatsoenlijk achteruit lopen, dat is fysiek niet mogelijk.

Als je dit op deze manier geleerd wordt ga ik ook ernstig twijfelen aan de kennis van de lesgever.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:31

Beter dan hard te trekken kun je vanaf de grond aan de hand het commande 'back' geven en met lichte druk op de borst hem op die manier achteruit zetten.
Als hij het woord begrijpt zal de druk vaak na enige oefening al niet meer nodig zijn. Hier kun je in het zadel ook gebruik van maken.

Als je hard aan de teugels trekt om achteruit te gaan zal het paard zijn hoofd omhoog doen en hierdoor zijn rug hol maken, dit wordt nu mede versterkt doordat je diep/zwaar gaan zitten.
Een paard met een hoog hoofd en een holle rug KAN niet fatsoenlijk achteruit lopen, dat is fysiek niet mogelijk.

Als je dit op deze manier geleerd wordt ga ik ook ernstig twijfelen aan de kennis van de lesgever.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 12:44

hij kan achterwaarts op commando zweep (tikje op borst) en zit hulp, eventueel wat teugel en been hulp. Hij kan het dus heel goed alleen ik ging altijd voorover zitten. Als ik achterover ga zitten druk zet (zoals het dan zou moeten) en geef hem daarbij mij commando en zweephulp doet hij het wel, maar dat mag niet... vanaf de grond helpt ze me dan door hem achteruit te zetten...

Zal ik anders toch maar doorgaan met de zweep en stemhulpen in combinatie met de "western" manier???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:08

Dat zijn idd de 'taal' problemen die je krijgt bij het omturnen naar western. Hij 'verstaat' je gewoon niet meer.

Hoe je het (samen) op lost laat ik aan je instructuer over, daar moet je mee verder tenslotte. Maar naar achteren trekken lost niets op, daar krijg je alleen een dwars paard van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 13:11

oja ze zegt dat ze al eens eerder een fjord heeft les gegeven die was 10x zo eigenwijs Tong uitsteken
maar timo is ook heel braaf alleen hij begrijpt het niet, nouja zal mij benieuwen allemaal vind het wel leuk western

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:13

Van wie krijg je les? Voor mij klinkt het in elk geval ook nogal eigenaardig, vooral ook hoe je moet sturen. Ik zou eerst eens ergens anders gaan kijken en / of lessen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 13:35

nee dat wil ik helemaal neit want ik denk dat ze hem me wel kan leren, dat alleen timo wat extra hulp nodig heeft bij sommige dngen, was ik op me andere poyn gestapt was het waarschijnlijk een stuk beter gegaan.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:24

Ik woon vlakbij je in de buurt! Je mag die naam ook wel noemen. Ik kan alle instructies in onze buurt dus ik kan je waarschijnlijk meer vertellen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 18:27

maar misschien wil diegene wel annoniem blijven, nee ik noem geen namen, ik wil andere niet beïnvloeden en ben ook hartstikke tevrede met haar, vraag hier alleen wat opheldering over sommige dingen ik heb immer de ballen verstand er niet van en misschien heb ik het wel allemaal verkeerd gedaan of zie ik het verkeerd in!

net nog even geoefend dit keer zonder zadel (had nog zere knieën van gisteren) en het ging echt super achteruit ook, wijken ook, sturen helemaal!!! Hij begint het te begrijpen!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:47

Maar ik begrijp dat het je 1e les is? Op een paard wat (nog) niet western geschoold is.
Waarom begint ze/hij dan met dingen als wijken en niet gewoon de basis? (sturen, overgangen vooruit, overgangen terug, verzamelen, voltes, etc etc)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:15

hebben we ook gedaan maar omdat het andere paardje waar ik mee samen reed alles zo goed oppakte en alles al snapte gingen we alvast wat verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:09

Is niet helemaal de bedoeling, de instructie moet toch echt zijn of haar les aanpassen aan het paard zelf, en in dit geval aan het minst gevorderde paard. Heel jammer voor degene waar jij bij leste, maar jij gaat op dat moment toch voor.

loverambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:20

ik was het meisje die erbij reed wat wel opvallend was was dat timo veel beter was met warm rijden en jolanda minder toen gaf ze mij meer instructies en met opzij en achterwaarts ging het met mijn pony beter en toen hielp ze timo weer meer....
(ik had het idee dat ze zich opzich goed aanpasde aan ons tempo en aan die van de pony's!!)