[WN] Verschil western en dresseur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjel

Verschil western en dresseur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:53

Kan iemand me uitleggen wat de hoofdverschillen zijn tussen dresseur en western en de overeenkomsten en weet iemand een western-manege in de regio leiden +/- 30 km.
Want ik zou het graag eens uit willen proberen

Yessy

Re: Verschil western en dresseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:34

Dressuur is een onderdeel, western een manier van paardrijden die uit heel veel verschillende onderdelen bestaat. zoek eens via google op meer info, er zijn zoveel verschillen...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:05

IDD, net wat Yessy al zei, is Westernrijden een manier van rijden (Amerikaans (Goh je meent het Clown )) en Dressuur is een onderdeel van de Engelse sport (dressuur/springen/endurance/SGW).
In de western zijn 16 onderdelen, de engelse sport kan je zelf wel nagaan. Reining (Grote snelle/kleine langzame cirkels, Slidingstops, Rollback=Draai om de achterhand en weg galopperen, en spins) is te vergelijken met de Dresuur, maar je hebt ook bijv. Hunterhack, waarbij je met engelse tuigage/kleding moet springen, met westernpaarden. Dat gaat niet op tijd, maar wordt er gekeken HOE je rijdt. Maar er zijn nog wel veeeeel meer onderdelen Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:46

Ik vind het grootste verschil toch wel dat je je paard meer zelf laat doen, dus niet continu drijven en plukken in de mond. Als het paard eenmaal draaft stop je met drijven, eventueel ondersteun je nog een beetje zodat het paard niet over zijn schouder valt. De manier van sturen is ook heel anders, dat blijkt telkens weer als er bij ons engelse ruiters komen rijden. Zelfs mensen die Z dressuur gereden hebben zie je dan stuntelen. Het tempo van een westernpaard ligt ook lager, met als gevolg dat mijn brave ruin in een arbeidsdraf door de bak ging met een blik in zijn ogen van "wat overkomt mij nu" omdat de genoemde Z-ruiter, er vrolijk op los drijvde.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:07

bij dressuur zit je ook niet de hele tijd te plukken aan de teugels en te drijven
net zoals met western stop je met je ophouding geven en stop je met drijfen als je paard de gewilde reactie geeft.

Ik rij ook arbeids draf hoor Knipoog
maakt in prenciepe niet uit welk tempo je je paard wil hebben laten lopen.
als je paard zijn achterhand maar goed meeneemt niet stuwd of sloft en zijn rug gebruikt.
dan kan je elk tempo nemen die je maar wilt.
Ik rij vaak weg en terug face kan dus zowel heel langzaam als arbeids als uitgestrekt.
Ik vind dus niet dat western betekent sukkel drafje
maar ja daar heeft ieder zijn mening over Knipoog

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:13

Je kunt de zoekfunctie eens proberen (voorzover die inmiddels werkt), want er komen regelmatig soortgelijke discussies langs. Na daar een aantal van gelezen te hebben krijg ik het idee dat er de verschillen binnen de western en binnen de dressuur minstens even groot zijn als tussen de beide takken van sport Haha! .

Ik heb nooit op nivo dressuur gereden, dus kan je niet mijn persoonlijke ervaring geven, maar van wat ik bij ons op de westernmanege zie krijg ik wel een bepaald beeld. De meeste "dressuurruiters" moeten blijkbaar erg wennen aan het loslaten van, en vertrouwen in, het paard. Veel hebben de neiging om "controle" te willen uitoefenen met de teugels, en knijpen met de benen (hoewel dat volgens mij ook in de dressuur niet de bedoeling is; ik geef alleen weer wat ik zoal zie). In mijn definitie van western is het de bedoeling om je paard met je zit/gewicht volledig onder controle te hebben, zodat je de teugels voor de verfijning kunt gebruiken (waarbij ze in principe doorhangen). Maar bij andere westernruiters zijn daar weer andere ideeen over (bijv. puur op neck-reining rijden).

Het slimste wat je kunt doen is waarschijnlijk een paar proeflesjes nemen bij 1 of meerdere maneges (omdat er verschil is tussen de maneges zou ik niet afhaken als het je op 1 niet bevalt). En natuurlijk eens bij een wedstrijd gaan kijken (bij de "sticky's" staan adressen van maneges en data van wedstrijden). Ik kan je onze stal wel aanraden, maar die zit in Soest, dus dat is niet echt in de buurt Knipoog .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:29

Ik kan het niet laten om in dit topic te reageren, en beloof ook om dat af te leren.
Duidelijk is, ik kan het nu niet laten, wanteuh……………………………………

De enige echten hoofd verschillen.

Hun hebben een zweep, en wij hebben sporen, hun hebben ook dubbele teugels, en wij één oren.
Verder denk ik dat zij thee drinken, als wij het bier pul laten klinken.
Het schoeisel heet bij hun, laarzen, en bij ons boots, verder hebben zij een cap, en wij een hat. Voorts zij er nog wel wat verschillen, die je kan waarnemen, als je kijkt naar de ruiters hun billen. Zet er maar eens wat op een rij, dan weet je meteen, waarom ik western rij.
Ik heb er afgelopen week weer in Duitsland naar mogen kijken, maareuh sorry hoor, stretchbroeken, daar krijg je mij agressief mee.
Van naturen ben ik rustig van aard, maar maak mijn duidelijk ook zorgen om het paard. Sommige moeten zij er zelfs op twee teugels door rijden, omdat zij met zo’n broek, teveel van voor naar achter door het zadel glijden.
Ik kan het wel uit roepen naar die dressuur rijdende jongens en meiden, kom op, uit dat spul, en laat dat paard los uit die krul, trek een spijkerbroek aan, want vroeg of laat, is het toch western wat de klok slaat.

HiiiiiHaaaaa Clown Haha!

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:36

Hahaha echt heel erg grappig Knipoog Haha! Clown

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:46

PeterV schreef:
Ik kan het niet laten om in dit topic te reageren, en beloof ook om dat af te leren.
Duidelijk is, ik kan het nu niet laten, wanteuh……………………………………

De enige echten hoofd verschillen.

Hun hebben een zweep, en wij hebben sporen, hun hebben ook dubbele teugels, en wij één oren.
Verder denk ik dat zij thee drinken, als wij het bier pul laten klinken.
Het schoeisel heet bij hun, laarzen, en bij ons boots, verder hebben zij een cap, en wij een hat. Voorts zij er nog wel wat verschillen, die je kan waarnemen, als je kijkt naar de ruiters hun billen. Zet er maar eens wat op een rij, dan weet je meteen, waarom ik western rij.
Ik heb er afgelopen week weer in Duitsland naar mogen kijken, maareuh sorry hoor, stretchbroeken, daar krijg je mij agressief mee.
Van naturen ben ik rustig van aard, maar maak mijn duidelijk ook zorgen om het paard. Sommige moeten zij er zelfs op twee teugels door rijden, omdat zij met zo’n broek, teveel van voor naar achter door het zadel glijden.
Ik kan het wel uit roepen naar die dressuur rijdende jongens en meiden, kom op, uit dat spul, en laat dat paard los uit die krul, trek een spijkerbroek aan, want vroeg of laat, is het toch western wat de klok slaat.

HiiiiiHaaaaa Clown Haha!

Clown Sigaar Haha! Knipoog Vingers aflikken Tong uitsteken Geweldig Haha!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:52

echt steengoed !!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:24

voor mij is dressuur (zoals het woord al zegt) dwang.....western is vrijheid.

Vrijheid in verbondenheid...that's the western way.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 07:53

iski schreef:

*zucht*
verzanden we weer in dit verhaal.... Slapen

western = vrijheid??????

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:04

iski schreef:

Vrijheid in verbondenheid...that's the western way.

Koe Frusty Blond Cool

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:12

Natuurlijk, bij western "dwing" je je paard ook hoor. Hij moet toch gehoorzamen??? Een paard is pas vrij als die in het wild is... maar om het maar even op jullie manier te beschrijven is western en dressuur hetzelfde hoor. Kan geen verschillen bedenken waarom western vrij is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:12

Als je met dressuur steeds zit te drijven en te plukken, heb je het hele doel van dressuurijden ook gemist

want ook daar is dat niet de bedoeling

Een paard loopt daar idd aan de teugel, maar als dat komt door trekken, loopt hij niet aan de teugel, maar in een krul, dat heeft ook niks met dressuur te maken, maar met onkundige ruiters, die het Anky plaatje na willen doen.

ook met drijven, je drijft, waarop je paard direct hoort te reageren en dat tempo moet hij aanhouden, totdat jij wat anders aangeeft.

En het belangrijkste van dressuur vind ik de ontspanning en van daaruit kun je je oefeningen uit gaan bouwen.

komt er dwang, is er geen ontspanning meer en nooit meer een fijn elastisch paard.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:30

Ik ben het met je eens runningkwa, maar er zijn helaas zoveel "dressuurruiters" die hun paard in de krul trekken, ipv aan de teugel rijden. Maar er zijn ook genoeg westernruiters hoor die maar rukken (tucking zoals dat genoemd wordt) terwijl dat helemaal niet nodig is.
En mijn paard hoeft niet altijd in een sukkeldrafje te lopen, maar zoals hij bij bovengenoemde z-ruiter moest lopen ging toch boven zijn normale snelheid. Zij is gewend om kwpn-ers te rijden en dat tempo wilde ze er graag inhouden, maar dat kan mijn Quarterruintje toch echt niet een uur volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:34

Die zijn er idd teveel
En daar erger ik me ook aan.
Maar die mensen zijn niet aan het dressuurijden, nee die zitten toevallig bovenop een paard Lachen
Want een paard in de krul trekken heeft niks met dressuur te maken.
Maar idd, sommige zijn zo eigenwijs en zullen dat nooit begrijpen, welke tak van paardensport ze ook gaan doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:41

Ik kreeg een tijdje terug commentaar dat ik helemaal geen western reed, want ik reed niet met een losse teugel.
Ja, prima, maar western rijden is niet je teugel losgooien en hobbelen maar. Je zal hem toch moeten leren verzamelen.

BTW, ik rij wel (soms) met zweep, wel met cap, Ik rij niet met laarzen of boots, maar met schoenen. Knipoog

In rij western omdat het mij en mijn paardje meer ligt. Maar daarmee zeg ik niet dat dressuur slecht is.
Dat western vrijheid is is grote bullshit. Mijn paard heeft gewoon te werken als ik ga trainen, en bepaald niet zelf van hoe of wat

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:48

runningkawa schreef:
Die zijn er idd teveel
En daar erger ik me ook aan.
Maar die mensen zijn niet aan het dressuurijden, nee die zitten toevallig bovenop een paard Lachen
Want een paard in de krul trekken heeft niks met dressuur te maken.
Maar idd, sommige zijn zo eigenwijs en zullen dat nooit begrijpen, welke tak van paardensport ze ook gaan doen.

Mee eens! Als paardenliefhebber moet je toch openstaan voor gedachtengangen van andere disciplines...?! Ik vind het in mijn ogen interessant hoe een draver op jonge leeftijd al wordt klaargestoomd en hoe een westernzadel ligt/zit... maar als je al een vooroordeel hebt van: Nou, die dressuurruiters, die trekken hun paard alleen maar in de krul en die western ruiters trekken hun paard alleen maar met de kont over de grond... tja, dan blijft het verschil en commentaar over en weer komen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:58

ik heb morgen of zondag me eerste westernles, maar ik denk dat dressuur constant druk geven is, bij western meer als het paard braaf is, is de druk weg zegmaar...
Na me eerste les kan ik vast beter oordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:01

constant druk geven met dressuur?

Als je dat deed bij mijn paard, lag binnen 2 seconden achterover Lachen
Nu is hij 13 en veel rustiger, nu lig je denk ik pas na 5 min achterover Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:07

lailapri schreef:
ik heb morgen of zondag me eerste westernles, maar ik denk dat dressuur constant druk geven is, bij western meer als het paard braaf is, is de druk weg zegmaar...
Na me eerste les kan ik vast beter oordelen...

Ik hoop dat je met druk, contact houden bedoeld. Het is niet zo dat er druk moet worden gegeven en al helemaal niet constant. Ik houd wel contact (dus geen bochtjes) in mijn teugel met de mond van het paard en maak af en toe (halve) ophoudingen, maar ik blijf verder uit zijn mond... zo zie ik het Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:08

ik doe in 1e instantie niks met mijn handen, gewoon op contact, als ze nageeft is het been eraf, en daarna pas hand eraf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:11

bij nageven, is het direct hand ontspannen, dat is nu net de beloning (niet dat hij van te voren vast stond)
dus daar let ik op dat moment eerder op dan mijn been.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:19

en ik leer dus been eraf is de beloning, aangezien je hem naar je hand toe "bumpt"