[WN] Halter met een kreupel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Halter met een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 16:46

Mijn dochter maakte de opmerking dat ik met mijn paard aan de halter zou kunnen meedoen. Ze zag het nieuwe NQHA blaadje liggen...
Maar ze is blijvend kreupel.
Gaat de halter alleen om het uiterlijk of telt zoiets, wat door een ongeval is veroorzaakt en dus niet erfelijk is, mee?
Volgens mij wel. Zo'n paard kan nooit in de prijzen vallen, ook al ziet een dier er nog zo mooi uit. Als ze gaat lopen, zie je dat direkt, ze loopt ook scheef om haar zere knie te ontlasten.
Ik weet dat er nog iemand alleen maar halter doet vanwege een blijvende blessure maar volgens mij is dat uiterlijk niet te zien.
Wie weet het?

10y

Re: Halter met een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:13

Margee, ik moet je erg teleurstellen, maar als een paard kreupel is en niet goed loopt, kun/mag je het ook niet in de halter voorstellen al is je paardje nog zo mooi.

Je kunt het zelfs voorstellen als het bijvoorbeeld een lidteken heeft van een draadwond die goed is genezen, maar het moet altijd gewoon rad lopen. Sorry voor de teleurstelling.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:25

Is geen teleurstelling hoor, ik denk niet eens dat ik het leuk zou vinden zo zenuwachting zou ik al zijn!!!
Ik vroeg het me gewoon af omdat het in principe om het uiterlijk van het paard gaat dat beoordeeld moet worden, niet zijn/haar gangen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:31

Margee schreef:
Ik vroeg het me gewoon af omdat het in principe om het uiterlijk van het paard gaat dat beoordeeld moet worden, niet zijn/haar gangen.

Dat is ook niet zo Margee, het gangwerk wordt wel degelijk beoordeeld. Als een paard kreupel is wordt het gediskwalificeerd en als twee paarden qua uiterlijk érg dicht bij elkaar staan, zal het paard met het rustige, ruime gangwerk boven het paard geplaatst worden wat met z'n hoofd omhoog de handler voorbij rent... Ook kunnen ze aan het voorstellen in stap en draf een beetje het karakter en mate van opvoeding beoordelen en ook dat telt mee. Hoewel het uiterlijk van het paard een groot deel van de beoordeling is, tellen die andere dingen wel degelijk mee (en de laatste tijd - gelukkig - weer steeds meer. Men is in gaan zien dat karakter toch wel belangrijk is).