[WN] Ben ik bedonderd of niet? (westernlessen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Ben ik bedonderd of niet? (westernlessen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 23:02

Dit topic is naar aanleiding van dit topic --> viewtopic.php?f=15&t=380055
en een paar PB's van Bokkers die me er op wezen dat dit niet echt westernlessen waren..

Hier nog een keer verslag en dan iets uitgebreider:

Nadat Amethyst overleden was heb ik besloten om iets heel nieuws te gaan doen. Een nieuwe uitdaging, namelijk westernrijden! Altijd al gewilt en nadat we vorige week hebben gekeken om te zien of de les een beetje beviel heb ik gister mijn eerste westernles gereden!

En dat was echt GAAF!! Haha!
Ik ging met veeel zenuwen naar de manege, al allemaal doemscenario's in mijn hoofd (van 'zouden de paarden ook schrikken van de witte strepen op mijn schoenen' tot 'straks krijg ik het ergste paard van stal'). Bleek natuurlijk allemaal hartstikke mee te vallen, kreeg een braaf, maar onervaren (paard is nooit western bereden, dit geldt voor zo'n beetje alle manegepaarden. De paarden die vaker een westernles mee gereden hebben zijn iets ervarener) paard dat tevens van nu af aan mijn vaste paard wordt. Daar rijd ik dus iedere week op.

Paard heet Britt, is een half Fries, merrie, erg braaf, ietwat lui, kent geen steek western, houdt er af en toe haar eigen ideeën op na, etcetera.

De manege heeft geen westerntuig voor de manegepaarden, dus we rijden op een gewoon Engels zadel, er zijn wèl westernteugels die we gebruiken.

Toen de les. Ik krijg les van een Nederlands kampioene westernrijden volgens de baas van de manege. Ik vind namen noemen niet netjes in het openbaar, dus als men dat wil weten stuurt men maar een PB.
We hebben heel veel gedaan, was allemaal erg moeilijk, erg anders, ik zat in de knoop met mijn teugels, met mijn benen, blablabla Haha!
Maar het was erg leuk. We hebben spins geoefend, rollbacks, op één hand rijden, halthouden en achterwaarts gaan en 8tjes in galop Ja. Ging op zich voor een eerste keer best goed, al was het steeds 'denk erom dat je je buitenteugel en buitenbeen eraan houdt, teugel loslaten als het paard doet wat je zegt' en meer.. Erg lastig om dat allemaal in 1 les te moeten onthouden. Ik voelde me direct weer een beginner die net een paard van dichtbij bekijkt en er voor de eerste keer opzit Clown .
Wat wel heel fijn was, was dat de instructrice je steeds even apart nam om zo dingen uit te leggen, dat werkte wel heel goed. Ik rijd ook maar in een kleine les (met mij meegetelt, 3 mensen) dus des te meer aandacht je krijgt.
Ik moet er even bij vermelden dat het meer een begin was tot het maken van spins en rollbacks. Het was niet direct van maak maar een spin en doe maar een rollback.
We hebben er naar toegewerkt zeg maar. Door bij de spins in stap een steeds kleiner wordende volte te maken totdat het paard overstapt. En bij de rollbacks hebben we ook eerst in stap gereden en dan zeg maar bij die draai moesten we dan wegdraven. (uitleggen valt niet mee) Op één hand rijden, daarbij mocht je best smokkelen, wat ik dus de hele tijd heb gedaan. Want op 1 hand rijden gaat niet als je net western rijd. Het hinderde ook absoluut niet als dat allemaal niet helemaal lukte.

Toen de krant. Er was dus een fotograaf van de plaatselijke krant die foto's kwam maken van de les. Dit was om het westernrijden te promoten. Ik sta dus ook op de foto Clown Wanneer we in de krant staan weet ik zo niet, maar dat zal binnenkort wel zijn. In ieder geval wel heel leuk! Ben ook heel benieuwd naar dat artikel! Ik zal het inscannen zodra de krant er is Haha!

Dus, nog even op een rij:
- geen western getrainde paarden
- geen westerntuig voor de manegepaarden, alleen de teugels zijn 'western'
- geen eerste proefles, je moest direct een 10-rittenkaart kopen ( is 150 euro)
- in de eerste les direct vrij moeilijke oefeningen. Men had eerst aan de basis moeten werken.
- de manege is nog maar pas begonnen met deze westernlessen (paar maanden)

Mij bekruipt nu dus ook het gevoel dat ik bedonderd ben.. Zou ik heel erg jammer vinden, want hier had ik mij heel erg op verheugd Scheve mond
Wat denken jullie?

sil

Re: Ben ik bedonderd of niet? (westernlessen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:32

hoi of je bedonderd bent moet je zelf gaan ervaren door ergens anders een les te gaan nemen en zelf je oordeel te gaan zien!
kan je wel vertellen dta het er bij ons anders aan toe gaat en dat een tienlessenkaart op een paard van ons 100 euro kost en je hebt dba in ieder geval zeker les van een nedelandskampioen!
als je meer wilt weten dan p.b je maar!
groeten silvia

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:31

Het kan natuurlijk zijn dat ze je eerst wat 'truukjes' laten doen om je een beetje het 'westerngevoel' te geven, maar dan zouden ze dat toch minimaal op een paard moeten doen die de truukjes ook kan.
Een groen paard op 1 hand rijden is echt totaal onzinnig, 'op 1 hand' is westernrijden voor gevorderden', voor ruiter én paard.
Een - qua western - groene ruiter op een - qua western - groen paard lijkt me voor paard én ruiter zowiezo niet echt handig en dat dat paard direct al je 'vaste' paard wordt vind ik ook al geen slimme zet, ongeacht welke dicipline je rijdt... juist door het rijden op veel verschillende paarden leer je veel en in jouw situatie zou het juist prettig zijn om op een wat ervarener paard te kunnen rijden. Dat hoeft echt geen kampioenspaard te zijn met alle knoppen op de juiste plek, maar de basis moet er toch goed in zitten, anders leer jij gewoon niet de dingen die je moet leren...
Ga maar na... zou jij het slim vinden als een beginnend dressuurruiter begint te lessen op een paardje wat nog maar pas onder 't zadel is?

Dat je niet op een 'westernpaard' lest hoeft op zich geen probleem te zijn, alle rassen kunnen dit leren, de één zal er iets beter in bepaalde truukjes zijn als de ander, maar de manier van rijden is voor elk paard geschikt. Wel vind ik het voor een manege een vereiste om deugdelijk tuig te hebben en als je westernles geeft, vind ik dat je ook moet investeren in een goede westernoptoming voor je lespaarden. Dat heeft met professionaliteit te maken en het feit dat dat hier dus niet gedaan is, zegt denk ik al iets over het niveau van de manege als westernmanege.

Dat je niet eerst een proefles hebt gekregen vind ik niet juist, maar heeft op zich niet met het westernrijden te maken. Als een engelse manege dat zou doen zou ik dat ook niet correct vinden.
Ik vind dat je in ieder geval de mogelijkheid moet hebben per les te betalen, zodat je eerst kunt zien of iets je bevalt.

Of je bedonderd bent... tja, niet moedwillig denk ik... het is nou eenmaal zo dat iedereen die een westernzadel op z'n paard gooit zich westernruiter mag noemen en de westernmaneges schieten de laatste jaren uit de grond omdat men ook wel ziet dat dit een groeiende tak van sport is. Helaas is er érg veel kaf onder dat hele kleine beetje koren en als leek is het lastig zoeken naar die ene goede korrel bij jou in de buurt...
Informeer eens rond bij westernruiters/stallen bij jou in de buurt. Via internet (DPHC, NQHA, WRAN, BOKT) zijn er vast wel wat adressen te vinden en ga daar dan gewoon eens kijken... Ga ook eens naar een (wat grotere) wedstrijd en vraag ook daar gerust rond. Over het algemeen zullen de meeste mensen op een westernwedstrijd je graag te woord staan.

Ik hoop dat je een leuk adres kunt vinden waar je naar tevredenheid les kunt krijgen, want het is écht de moeite waard!
Veel plezier en succes!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 07:41

Waarom gelijk spins en rollbacks??? Bij ons moeten de ruiters eerst maar eens leren sturen, daar hebben de meeste engelse ruiters al moeite genoeg mee. En je dan op een paard moeilijke oefeningen laten doen die het niet kan. Handig voor de manege want zo krijgen ze wel getrainde "westernpaarden" .
Echt westernrijden kan je toch echt beter leren op een ervaren westernpaard, en het liefst op een westernzadel. Het zit toch anders dan een engels zadel.
Succes ermee.

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:11

Hoi,
Ik ben het helemaal eens met de bovengenoemde argumenten, niet helemaal, want Crazycactus schrijft dat de manege zo "getrainde" paarden krijgt, dit kan natuurlijk niet, een onervaren ruiter kun je weinig laten trainen aan een onervaren paard. maar dat doet niet zoveel terzake.
Waarom dan mijn pleidooi:
Wel, ik heb net een artikel af voor de aankomende WHW waarin ik onder meer deze praktijken aankaart. Het ligt me dus nogal na aan het hart. Het is zo dat maneges die lessen aanbieden, in wat voor een stijl dan ook, hiervoor de benodigde materialen behoren te hebben. En daar bedoel ik ook alles mee!! De instructie moet naar behoren zijn en de instructeurs moeten zelf ook bijgeschoold blijven, en een Nederlandse titel doet hierin niet zoveel ter zake ( sorry, Sil, niet persoonlijk) iemand kan 100 keer NL kampioen zijn, maar dat zegt niets over de capaciteit van het lesgeven! De prijs per les is ook geheel afhankelijk van wat er geboden wordt aan de klant, Binnenbak, kantine...lespaarden die wel een goede basis bezitten, goed degelijk materiaal etc, etc,
Kortom, je bent belazerd op het moment dat je jezelf belazerd voelt, en dat voel je, anders vroeg je hier niet om.
Kijk om je heen, ga vergelijken voor je een beslissing neemt. En, ook ik vind een proefles of zoals wij hebben een starterskaart van 5 lessen een onmisbaar iets. Dus daar mag je om vragen.
Veel succes ermee.
groetjes,
Diana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:05

Tja, wat is 'bedonderd'?

Commercieel gezien ben je niet bedonderd want je hebt het prima naar je zin gehad.
Maar vanuit western-sport(ief) oogpunt ben je inderdaad besodemieterd. Paard is niet westerngereden, materiaal deugt niet voor westernles, en de instructie klinkt wat twijfelachtig. Hoe kun je in vredesnaam dingen als rollbacks al in je eerste les rijden op een paard dat het ook niet kent? Om nog maar te zwijgen van op 1 hand rijden...
Lijkt me handiger om bij de basis te beginnen...

Persoonlijk lijkt het me geen aanrader. Maar 't is maar net wat je zoekt natuurlijk.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:30

Ik kan er eigenlijk niets meer aan toevoegen !

Ik ga verder helemaal mee met Sonja !

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:13

Ik ben het met jullie eens, dit is niet de ideale (zacht gezegt) manier om te beginnen..

Ik maak in ieder geval deze 10-rittenkaart vol, daarna zie ik wel wat ik doe. Misschien ga ik wel op zoek naar een andere manege (Sil Haha! ), misschien verandert er nog veel en komt het wel goed op deze manege.. De tijd zal het leren Lachen.

Ik had er eigenlijk op gehoopt, en dat had ik ook wel verwacht, dat de manege goed getrainde westernpaarden zou hebben zodat ik het op een goede manier zou leren.. Nu is het de onervaren ruiter die het onervaren paard wat leert.. En dat werkt niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:29

Je bent geen onervaren ruiter, maar onbekend op de western manier. Dus het had nog erger gekund Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:30

ik hoop ook voor je dat het beter wordt.
en ik heb je een PB gestuurd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:36

Daarom heb ik het ook tussen aanhalingstekens gezet!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:03

Als je niet tevreden bent kun je best je geld terug vragen hoor... Ze leveren niet wat jij verwacht had en je wilt niet doorgaan met lessen daar... dan is die kaart volmaken weg gegooid geld. Ik geloof nooit dat ze je kunnen dwingen die leskaart vol te maken en ze zullen je gewoon je lesgeld terug moeten geven. Ik denk zelfs dat ze daar wettelijk toe verplicht zijn, omdat ze je geen keuze optie (per les betalen) hebben gegeven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:08

Het lijkt mij ook erg zonde van je geld!
Zij leveren zeker niet wat ze zouden moeten leveren dus wees slim en vraag je geld terug, zonde van je tijd. Ach gut

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:38

Moeilijk hoor, aan de ene kant vond ik wel heel leuk.. Was alleen al erg blij dat ik weer een paard onder mijn kont had..

Hoe dat precies zit met die 10-rittenkaart zal ik eens uitzoeken Ja Volgens mij kan je indd je geld terugkrijgen, in de Lesovereenkomst die ik heb moeten ondertekenen staat hier niets over in vermeldt.

@ Sugarmiss: dat is waar Clown Haha!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:43

Ik betreur het te lezen dat er blijkbaar dus manege's zijn die op deze wijzehet Western rijden trachten te promoten en daarmee blijkbaar mensen op het verkerde been zetten.

Ik kan mij zeer vinden in hetgeen WSW geschreven heeft. Heb daar dan ook weinig aan toe te voegen. En voor wat betreft de niet persoonlijk bedoelde opmerking richting Sil: ook volkomen juist (alleen weet ik dat Sil niet alleen NKe is maar ook nog een kundig instructrice).

Maar ik neem het advies verder ter harte, ik kom binnenkort eens bij WSW kijken en 'vergelijkend warenonderzoek' doen. Want, en dat geldt voor ons allen, van iedereen kun je leren en uiteindelijk zoek en vindt je die instructeur/ice die het best bij jouw combinatie ruiter/paard past.

En voor de plaatser van dit topic: Meid je hebt een leuke les gehad op 2 manieren: eerst op het paard en naderhand door het inzicht. Kost € 150 maar dan heb je ook wat. Zal jou geen tweede keer gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:31

Ben je bedonderd? Kort maar krachtig: ja.

Op het moment dat ik ergens op paardenmateriaal (excuseert het woord) ga lessen dat daar niet voor is opgeleid voel ik me genomen. Western tuigage had ook aanwezig moeten zijn. Dat ze een stapje te hoog gegrepen hebben qua niveau van de lessen is op zich niet zo erg. En als jij die 10- ritten leskaart hebt gekocht voor 150 Euro en hem nu niet gaat afmaken ben je er toch echt zelf schuld aan dat je zoveel geld kwijt bent.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:51

Ta, ik geloof dat ik het ook wel zonde van mijn
geld zou vinden als ik jou was.

Zelf heb ik een half jaar western les gehad,
en kreeg eerst priveles om de simpelste beginselen
aan te leren. (was echt nodig Clown )

Er werd les gegeven op quarters een arabiertje
en een kwpn, maar alles was goed western beleerd
en western getuigd. dat lijkt me ook normaal.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:06

toen ik je verhaal eerst las, vond ik al vreemd dat je dingen deed waar ik na 2 jaar nog maar net mee begonnen ben.

zoals ik het nu lees, willen ze gewoon iets anders doen om klanten te lokken, maar als ik hun was geweest had ik eerst mijn zaakjes op orde gehad. je kan geen roll backs maken op een niet western getraint paard, en je kan ook als niet western ruiter een paard van hun gaan beleren, want daar lijkt het op.

meisje.. bij sil kan je leuk rijden, bij ons kan je leuk rijden, bij WSW kan je leuk rijden en daar kan je wel overal proeflessen nemen.
kijk eerst even verder, en eis je geld terug.

wat wel leuk is is dat je het naar je zin hebt gehad en dat je je vermaakt hebt.. wat dat betreft hebben ze je niet bedonderd, maar dan had je ook wel een keer op klas kunnen rijden en dat ik je wat aanwijzigingen gaf. was ook leuk geweest.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:52

Leuk rijden kan je overal... het gaat erom dat je het goed geleert word.... Clown Knipoog

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:07

nou ja je hebt gezien hoe klas en ik onder de indruk waren van even een uurtje les van sil.. zegt genoeg??

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:44

Haha! Ja precies wat ik bedoel Knipoog en spierpijn???? Clown in dat ene uur zag je jou en je paardje veranderen...in de positieve zin!!!!!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:04

helemaal geen spierpijn, wel een boel geleerd...

iedereen heeft klaske zien veranderen.. en nu zeg ik niet dat ik thuis geen goed les krijg, t is alleen even iets anders benadrukt..

klas is het er niet helemaal mee eens, geloof ik. die is nu nog koppiger Haha!

lightnin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:24

je bent niet bedonderd, deze maneg is niet in staat om heel veel te investeren in dure westerngetrainde paarden, bovendien de basis kennen ze wel. Het is ook zo dat als jij nog nooit western hebt gereden, je dan ook niet kunt westernpaardrijden en komt het dus op je over alsdat je niet kunt paardrijden.

tevens kan ik je verzekeren dat je instructrice wel degelijk meervoudig nederlands kampioen gweest is en ook nu is.

Maar je instructrice kan er ook niks aan doen want die wordt extern ingehuurd en heeft dus geen invloed op de paarden en de materialen.

Het is ook mogelijk om op een andere lokatie of bij haar thuis les te krijgen op uitermate getrainde westernpaarden, die keuze is aan je zelf,
Cool groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:59

lightnin schreef:
je bent niet bedonderd, deze maneg is niet in staat om heel veel te investeren in dure westerngetrainde paarden

Sorry hoor, complete nonsens. Wat is er duur aan een western getraind paard? Wij hebben op stal een NRPS-er staan die echt niet veel moet kosten, maar volledig western beleerd is. Dat paard staat te koop, maar is aan de straatstenen niet te slijten, en zo veel hoeft ze niet op te brengen hoor. Dus waar mankeert het dan aan? De tijd om een dressuur gereden paard western te beleren? De middelen om een westernzadel te kopen? Of moet men het maar doen met het materiaal dat men heeft?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:04

Als iemand western wil leren, lijkt het me logisch dat dat op een paard gebeurd dat ook zo beleerd is, een beginner op een "gewone" manege zet je ook niet op een half beleerd paard, waarom dan een beginner in de westernwereld op een paard zetten dat nog nooit western gereden is.

Als ze niet kunnen investeren in westerngereden paarden en alles wat daarbij hoort, waarom houden ze het dan niet bij Engels rijden?