[WN] Vervolg Opleiding Vmbo In Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Vervolg Opleiding Vmbo In Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:13

ooi alle paarden freaks Haha!
heb een vraagje aan jullie... binnenkort komen alle vervolgopleidingen aan bod op school enzo.
hebben jullie misschien enig idee waar/ en of het mogelijk is, een vervlog opleiding van Vmbo te doen in het teken van de Western sport?
Heeft iemand hier idee van? of zelfs ervaring?
Gaat er vooral om omdat k verder wil met de paarden (weet nog niet pcies wat) en het meestal alleen is met Dresuur en/of Springen...
Kan iemand mij helpen?
*Kuz* Laris

XoNo

Re: Vervolg Opleiding Vmbo In Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:16

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:18

Ik ben laatst ook op een Helicon geweest, als docent op onderzoek zeg maar. Er werd mij verteld dat er heel veel meisjes een paardenopleiding willen doen, maar verder niet weten wat.
Dus, tip: denk er eerst goed over na wat je ermee wilt en of je je brood ermee kan verdienen. Heel veel succes! Wat ik zo op de link zag, leek mij ook errug aantrekkelijk!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:54

Je moet echt zeker weten dat je een toekomst hebt in de paardensport als je aan zo'n opleiding begint. Er is maar weinig aanbod van banen en dan is er ook nog geen droge boterham in te verdienen. Heel hard werken voor weinig geld. Wil je dan later een andere richting op wordt je deze keuze steeds weer "kwalijk genomen" . Ik heb na de landen tuinbouwschool een secretaresse opleiding gevolg en bij elk sollicitatiegesprek kwam mijn vooropleiding steeds weer ter sprake. Ondanks dat ik mijn opleiding met een goed resultaat beëindigd had heb ik nooit een secretaressebaan gekregen, omdat ik met 23 jaar geen werkervaring had en dus te oud bevonden werd.
Dus als je geen ouders/familie hebt met een eigen bedrijf oid is het heel erg lastig om echt goed terecht te komen in de paardensport en kan het uitlopen op een grote deseptie.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:57

Hier zit ik ook mee! Ik ben het ook allemaal aan het uitvogelen. Ik stuur je een PM. Maar om nou naar Deurne te gaan, is voor mij ook een gevlieg, omdat ik in Drachten (Friesland) woon. Maar kan je die opleiding na je VMBO opleiding gaan doen?

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:36

Hoi,
Ik zit in het bestuur van de WRAN ( vertegenwoordiger professionals) waar ik bezig ben met de opleidingen in Nederland voor de aankomende western Pro's.
Het is nu nog niet mogelijk om een VMBO opleiding te doen specifiek gericht op de western sport. Er zijn echter wel mogelijkheden om verder te leren.
Maar allereerst dit: Er is in Nederland bijna geen mogelijkheid om een betaalde baan in de western sport te krijgen. De enige mogelijkheid die er wel is, is voor trainers die hun sporen al aardig verdient hebben.
Je behoort waarschijnlijk niet tot deze categorie?
Dan kun je slechts gaan kiezen om een opleidingen manegement in paardenverzorging ( ook VMBO niveau) of iets dergelijks te gaan doen, of erbij ook een opleiding bedrijfsmanegement ( als je een eigen bedrijf wilt). Verder kun je jezelf ontwikkelen in de western sport door heel hard te werken aan je eigen kunnen in deze sport, met behulp van een western trainer/instructeur. Meestal kun je wel terecht bij een stal en daar kun je vragen om begeleiding, als tegen prestatie help je mee op deze stal. Een soort van stage lopen, dus. Je moet het maar zo zien:
Een opleiding kost geld, vaak niet weinig ook. Nu moet je ook investeren in je zelf en dat hoeft niet altijd in een bestaande opleiding. Je kunt nl ook op verschillende stallen gaan helpen, en zo leer je misschien nog wel meer ook. Praktijk blijft de beste leermeester.Uiteraard is het wel de bedoeling om in het opleidingen aanbod te gaan voorzien. Maar dat is niet eenvoudig. En zoals al een aantal opmerkten: het is geen VET pot in Nederland, je moet je bovenal dus goed realizeren dat je heel hard moet werken tegen bijna geen verdienste, het staat immers nooit in verhouding met de gemaakte uren.
De paardensport kies je omdat het in je bloed zit en je nergens anders thuis in kunt voelen. Heb je dit niet, begin er dan NIET aan!
Kun je het nu al niet opbrengen om een complete opleiding te volgen en daarbuiten nog eens "stage" te lopen op een stal in je "vrije" uren, dan ben je niet geschikt in de paardensport. Ik wil je niet afschrikken, maar te velen willen graag in de paardensport omdat ze zo graag paard rijden.... dat valt dan erg tegen, als je dagelijks allerlei werkjes staat te doen die bijna tot niets met paardrijden zelf te maken hebben. Het is echter wel het mooiste vak ter wereld, ik zou niets anders willen, maar ja, ik behoor ook tot die groep...
veel succes ermee,
groet
Diana Pieters

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:53

ooi
op deurne schijnt wel iets van Westernsport te zitten, maar dat is alleen maar het geven van westernles, en klein beetje trainen (basisprincipes aanleren aan de jonge paarden) k weet niet zeker of het klopt, hij ook niet helemaal zeker vandaar. Maar dat is wat de leerlingen mij vertelde hierover.
K weet wel dat je voor bevoorbeeld deurne, hoge displine moet hebben omdat hoe ziek je je ook voelt gewoon door moet gaan. Maar dat heb je opzich ook wel met een eige paard lijkt mij als je zelf hoog rijd en ver wilt komen dat je gewoon maar moet doorzetten.
k wistwel dat je veel in je vrije tijd het beste op manege kan 'stage' lopen omdat dat natuurlijk beter leert danuit een boekje waar alles in staat uitgelegd...
mja alvast allemaal bedankt k ga beetje verder zoeken wat de mogelijk heden zijn op western iets omdat je met bijvoorbeeld paardhouderij word aangelerd met dresuur/spring paarden te rijden
alvast bedankt
*Kuz*

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:00

ik zat er eerst ook aan te denken om naar deurne te gaan, maar dan heb je dus een diploma voor westerninstructrice, nu doe ik opleiding paardenhouderij mb in leeuwarden, het liefst zou ik ook een western opleiding doen maar nu leer ik hoe ik later een eigen bedrijf op kn starten en dat lijkt mij eerst ook het belangrijkste maar misschien wil ik nog wel een andere HBO opleiding gaan doen, als er dan iets geschikst is het is best moeilijk om een opleiding te zoeken, en ik hoop dat er in de toekomst ook iets aan word gedaan want er komen steeds meer westrn ruiters bij die ook echt verder willen (jeugd)

groetjes Emma

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:11

bloempjeh als je iets wil bereiken in welke sport dan ook moet je een hoge portie disipline hebben.
in deurne hebben ze een hele goede opleiding voor western, het is inderdaad zo dat je er met een eigenpaard naar toe moet voor de praktijklessen (1x in de 2 weken) je krijgt dan les en training van een topruiter uit het western gebeuren ( vorig jaar was dat peter simons). en elke week heb je een dag theorie les
het is hard werken maar dat moet je overal.
hoe ik dat allemaal weet vorig jaar hadden wij een staire op ons bedrijf die de opleiding in deurne volgde, en die reed elke week vanuit friesland naar deurne en weer terug en soms de volgende dag weer omdat de tweede week hij de ene dag school had en de volgende dag naar peter moest.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:44

oew dat was even goed om te weten Haha! weet k weer een stapje meer hoe het zitop Deurne
k zal me lieve broer *slijm slijm* even lief aankijken of die van Deurne zelf wat informatie kan krijgen erover voor mij zodat k weer wat door telezen heb omweer een stapje dichter bij mijn vervolgopleiding beslissing te komen Lachen
dat laatste was echt goed om te weten k dachtr namelijk 1x in de week en dan alleen maar les en heel even theorie, aangezien lang niet alle dagen op Deurne zo lang zijn
Thnx!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:06

Ik ben het helemaal eens met crazycactus. Houd goed voor ogen wat je wilt in de paarden(sport) en wat je mogelijkheden zijn. Ik ken veel mensen die een paardensportopleiding doen en trainer/instructeur willen worden, maar sommige mensen denken hier echt te makkelijk over. Paardrijden is iets wat je kan leren, maar zonder een stukje talent wordt het toch erg moeilijk om bij de top te horen. Lesgeven is ook een heel vak apart.

Dan is het nog altijd zo dat het in de paarden vaak om geld draait. Heb je de financiele mogelijkheden om na je studie een eigen stal te beginnen? Heb je de capaciteiten om na je studie paarden te gaan trainen voor anderen, hoe zorg je ervoor dat mensen paarden bij je brengen? Je moet of geld of talent hebben, anders red je het niet.

Of bekijk ik het nu té zwartwit? Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:59

volgens mij heb je helmaal gelijk Xono Haha!

een eigen bedrijf om op te starten is heel moeilijk op het ogenblik.
moet je best wel veel geld voor hebben

werken bij een bestaand bedrijf kan wel, maar je verdient niet veel. en je moet er hard voor werken.
en wil je dat je hele leven blijven doen.

met je talent paarden trainen voor anderen:
kan ook, maar dan moet je eerst toch wel aardig wat gepresteerd hebben.
en je moet het ook willen.
het zou kunnen zijn dat je dan toch dingen moet gaan doen die je in je hart eigenlijk niet wil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:25

Jos schreef:
het zou kunnen zijn dat je dan toch dingen moet gaan doen die je in je hart eigenlijk niet wil.
Is dat zo ??
Waarom je eigen principes verloochenen. Je kunt ook gewoon 'nee' zeggen.
Take it or leave (it) Knipoog
Deze houding zou je juist klanten kunnen opleveren, zeker als bijv. op wedstrijden blijkt dat het goede resultaten geeft.

Maar ik ben het met de meesten eens dat je beter een goede (betalende) opleiding kunt gaan doen. Als je aspiraties hebt én je bent er getalenteerd genoeg voor én je houd genoeg tijd over om het er asl leuke (bijbetalende) hobby bij te doen. dan zou ik dat zeker niet onbenut laten.

Het is slechts weinigen gegunt om het echt te maken in de paardenwereld. Je moet niet denken aan je leeftijd nu, maar waar je hoopt/denkt te kunnen zijn als je 50 bent.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:39

Sugarmiss schreef:
Jos schreef:
Is dat zo ??
Waarom je eigen principes verloochenen. Je kunt ook gewoon 'nee' zeggen.
Take it or leave (it) Knipoog
Deze houding zou je juist klanten kunnen opleveren, zeker als bijv. op wedstrijden blijkt dat het goede resultaten geeft.
.

ik bedoel als je voor iemand werkt, dus in dienst bent bij een stal.
als je dan nee zegt, denk ik dat je kan vertrekken.

als je eigen baas bent is het juist goed om vast te houden aan je principes.
en nee te zeggen tegen dingen die je niet wilt.
uiteindelijk komt dat dan toch naar je toe. Cool Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:47

Bij een baas zou het je in de problemen kunnen brengen, maar dat geldt altijd voor principes. Kwestie van vooraf afspraken maken of je baas met zorg kiezen Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:52

Citaat:
ik bedoel als je voor iemand werkt, dus in dienst bent bij een stal.
als je dan nee zegt, denk ik dat je kan vertrekken.

Maar dat is bij elke baas zo. Knipoog

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ga solliciteren bij een springstal. Ondanks dat ik heel veel slechte ervaringen heb.
Ik ga natuurlijk niet voor de kat zijn viool werken , ik heb ook mijn eisen.
Tuurlijk is het hard werken en weinig verdienen..maar ik zou het heel leuk vinden om dit een tijdje te doen.

Ik heb geen deurne gedaan..geen orun...rijd gewoon op B nivo op mijn fjord en haflinger en toch waren ze erg blij dat ik belde Haha!

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:59

Cowgirl schreef:
Ik heb geen deurne gedaan..geen orun...rijd gewoon op B nivo op mijn fjord en haflinger en toch waren ze erg blij dat ik belde Haha!
De ideale werknemer; geen 'papieren' dus weinig te eisen qua salaris en met het door hun verwachtte niveau nog erg beïnvloedbaar Knipoog
Heb je je al eens verdiept onder welke CAO je valt ?? En wat de gangbare salarissen zoal zijn.
Maak iig vooraf hele goede afspraken (op papier) en dan heb je er hopelijk een hele leuke baan aan waar je ongetwijfeld wat van op zult steken Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:38

Maak je maar niet druk om mij hoor Knipoog

Ik laat me absoluut niet beinvloeden , ben oud en wijs genoeg om te weten wat ik wil. Kwa salaris , werk , papierzooi en weet ik veel wat nog meer.

En ik laat me absoluut niet gebruiken. Het is bij toeval dat dit gebeurd en mocht het me niet aanstaan ga ik lekker wat anders doen Haha! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:26

Vraagje aan de professionals. Ik weet dat er voor western een (korte) opleiding in Deurne zit, maar ik kan me zo voorstellen dat de meeste profs in Nederland geen officiele diploma's hebben. Al is het maar omdat die er voor western niet zijn.

In de engelse sport heb je de orun-opleidingen, die je als modules kunt volgen. Deze opleidingen heb je ook nodig om bijvoorbeeld de bedrijfsverzekering voor een lesgever makkelijk te kunnen realiseren. Of les te mogen geven bij een manege. Tenminste voor de Engelse sport.

Hebben jullie daar geen last van? Bijvoorbeeld bij het afsluiten van verzekeringen e.d.?

Is het geen idee een soort ORUN-voor western op te zetten?
(zo maar een gedachtensprongetje).

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:10

Mijn insteek: paardenmeisje of meisje met paard Knipoog
Ik kies nu voor: meisje met paarden. Dus puur nog als hobby. Ik heb een parttime baan als administratief medewerkster en daarmee bekostig ik mijn hobby. Ik volg daarin wel zoveel mogelijk cursussen en clinics maar ik ben blij dat ik er niet mijn brood mee hoef te verdienen. Nu kan ik inderdaad de dingen doen waar ik 100 % achter sta en hoef ik geen dingen te doen waar ik niet achter sta.

sugarspice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:38

Ik heb mijn 3 jarig diploma paardehouderij gehaald en volgend jaar ga ik weer verder met het 4 jarig diploma.
Niet omdat ik er werk mee kan krijgen maar omdat ik dan elke hbo opleiding kan doen.

Als je geen geld of geen talent hebt en je bent vats beloten op ook nog hbo te doen kan je kiezen voor paardenhouderij.
Ik zal dan alleen niet naar Deurne gaan omdat je daar het hele jaar door stage loopt en maar 1 dag in de week naar school gaat.

Als je bv naar het AOC gaat krijg je een stage periode en kan je er ook voor keizen om in het buiteland stage te lopen. Staat altijd goed op je cv.

Maar denk er zeker goed over na of je zo'n opleiding wil gaan doen. En zeker als je niet naar Deurne gaat, want dan kom je maar weinig in aanraking met paarden en de praktijk.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:01

Anya schreef:
Vraagje aan de professionals. Ik weet dat er voor western een (korte) opleiding in Deurne zit, maar ik kan me zo voorstellen dat de meeste profs in Nederland geen officiele diploma's hebben. Al is het maar omdat die er voor western niet zijn.

In de engelse sport heb je de orun-opleidingen, die je als modules kunt volgen. Deze opleidingen heb je ook nodig om bijvoorbeeld de bedrijfsverzekering voor een lesgever makkelijk te kunnen realiseren. Of les te mogen geven bij een manege. Tenminste voor de Engelse sport.

Hebben jullie daar geen last van? Bijvoorbeeld bij het afsluiten van verzekeringen e.d.?

Is het geen idee een soort ORUN-voor western op te zetten?
(zo maar een gedachtensprongetje).

Dat zou wel leuk zijn...