[WN] wijziging wranreglement voorstel trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

wijziging wranreglement voorstel trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:41

TRAIL
640. In dit onderdeel wordt de verrichting van het paard over hindernissen beoordeeld, met
nadruk op opvoeding, gehoorzaamheid aan de ruiter, en kwaliteit van de beweging. Paarden
worden beloond die de hindernissen stijlvol en vlot overwinnen, mits dat niet ten koste gaat van
de zuiverheid. Paarden dienen beloond te worden voor het tonen van aandacht voor de
hindernissen, voor het zelfstandig vinden van hun weg door het parcours als de hindernissen dat
toestaan, en voor het gewillig gehoorzamen van de ruiter’s hulpen bij moeilijke hindernissen.
Paarden worden bestraft voor onnodige vertragingen tijdens het naderen of overwinnen van een
hindernis. Paarden die kunstmatige gedrag vertonen worden bestraft.
641. Van de paarden wordt geen werk in de hoefslag vereist. Het parcours moet zodanig
ontworpen zijn, dat ieder paard de drie gangen (walk, jog, lope) als onderdeel van het werk ergens
tussen de hindernissen moet tonen, waarbij de kwaliteit van de beweging en de cadans betrokken
moeten worden in de score van de manoeuvre. Op de route tussen de hindernissen dient het paard
in balans te zijn, met het hoofd en de hals in een ontspannen, natuurlijke positie, met de maantop
niet lager dan de schoft. Het hoofd mag niet achter de vertikaal gedragen worden, waarmee
intimidatie gesuggereerd wordt, noch mag de neus overdreven naar voren steken, waarmee
weerstand gesuggereerd wordt. De gangen tussen de hindernissen worden door de jury bepaald.
642. Het parcours dient tenminste één uur voor de geplande aanvang van het onderdeel bekend
gemaakt te worden.
643. Punten worden toegekend op basis van 0 tot oneindig, waarbij 70 punten een gemiddelde
prestatie voorstelt. Voor iedere hindernis ontvangt het paard een hindernis-score die opgeteld of
afgetrokken wordt van 70, en kan het paard strafpunten oplopen die van de 70 afgetrokken
worden. De hindernis-score loopt van plus 1½ tot min 1½: -1½ extreem slecht, -1 heel slecht, -½
slecht, 0 correct, +½ goed, +1 erg goed, +1½ uitmuntend. Hindernis-scores dienen apart van
strafpunten bepaald en toegekend te worden. Strafpunten worden per gebeurtenis als volgt
toegekend:
644. De volgende strafpunten gelden:
0-Score:
- Gebruik van meer dan één vinger tussen de teugels
- Gebruik van twee handen aan de teugels indien gereden wordt op een bit.
- Gebruik van de romal anders dan is voorgeschreven in artikel 404
- In een andere volgorde uitvoeren van de hindernissen als is voorgeschreven
- Geen poging doen een hindernis te overwinnen
- Defect aan het harnachement dat vertraging in de uitvoer van het parcours veroorzaakt
- Overdreven of herhaaldelijk aanraken van de hals om het hoofd te laten zakken
- Vallen van paard en/of ruiter
- Niet op de juiste plaats of vanuit de juiste richting een hindernis binnengaan, verlaten of
bewerken, waaronder meer dan 90° te veel draaien
- Afwijken van de juiste lijn tussen de hindernissen
- Een hindernis overwinnen op een andere manier dan zoals beschreven
- Buiten de grenzen van het parcours rijden
- Derde weigering
- Niet de juiste galop of gang tonen waar het is voorgeschreven
- De volgende fouten, die plaats vinden op de lijnen tussen de hindernissen, zijn reden voor
diskwalificatie, behalve bij onderdelen voor beginnende ruiters, waar zij naar rato
meetellen in de hindernis-score:
1. te laag dragen van het hoofd (voortdurend punt van het oor lager dan de schoft)
2. voortdurend te diep gebogen hals of knik in de nek waardoor de neus achter de
vertikaal gedragen wordt
½ strafpunt:
- Iedere zachte tik tegen een balk, stok, pion of hindernis
1 strafpunt:
- Iedere harde tik tegen- of stappen op een balk, stok, pion of hindernis
- Uit de gang vallen in walk of jog gedurende twee of minder passen
- Beide voor- of achtervoeten in een ruimte bestemd voor een enkele voet
- Ruimte overslaan of niet stappen in bestemde ruimte
- Split van de balk in lope
- Niet het juiste aantal passen bij de jog- en lope-over-balk(en) hindernis
3 strafpunten:
- Uit de gang vallen in walk of jog gedurenden meer dan twee passen
- Niet in de juiste lope gaan of uit de lope vallen (behalve bij het corrigeren van een
verkeerde lope)
- Omgooien van een verhoogde balk, pion, barrel, plant of een hindernis ernstig verstoren
- Buiten de grenzen van een hindernis stappen, van- of uit een hindernis vallen of springen,
met één voet
5 stafpunten:
- Laten vallen van een object dat meegevoerd had moeten worden
- Eerste weigering, steigering, of poging om een hindernis te vermijden door te vluchten of
meer dan twee passen er van weg te lopen
- Hek loslaten of touw-hek laten vallen
- Met een hand belonen of angst bewerkstelligen
- Buiten de grenzen van een hindernis stappen, van- of uit een hindernis vallen of springen,
met meer dan één voet
- Duidelijke ongehoorzaamheid (slaan, bokken, stijgeren, staken)
- Tweede weigering, steigering, of poging om een hindernis te vermijden door te vluchten
of meer dan twee passen er van weg te lopen
- Een hindernis niet afmaken
De volgende fouten, die plaats vinden op de lijnen tussen de hindernissen, tellen naar rato mee:
1. hoofd te hoog gedragen
2. hoofd te laag gedragen (punt van oor lager dan de schoft)
3. te diep gebogen hals of knik in de nek waardoor de neus achter de vertikaal gedragen
wordt
4. neus overdreven naar voren
5. overdreven openen van de mond
645. De wedstrijdleiding moet zich realiseren dat het niet de bedoeling is om een hinderlaag
voor het paard aan te leggen of om eliminatie te laten plaatsvinden door te moeilijke opgaven.
Alle parcoursen en hindernissen dienen ontworpen c.q. geconstrueerd te zijn op het voorkomen
van ongevallen. Indien een moeilijk parcours opgesteld wordt, dient de junior trail minder
moeilijk te zijn. Bij het opmeten van de afstanden en ruimtes in- en tussen de hindernissen geldt
de afstand binnenkant-voet tot binnenkant-voet over de route die het paard geacht wordt te
volgen. Er dient voldoende ruimte beschikbaar te zijn zodat de jury de gangen van het paard kan
beoordelen (in jog 9 meter, in lope 15 meter).
646. Na iedere deelnemer dient het parcours in de oorspronkelijke staat te worden
teruggebracht. Bij een combinatie van hindernissen mag het parcours pas weer in de
oorspronkelijke staat worden teruggebracht nadat de deelnemer klaar is met het hele parcours.
647. Een parcours bestaat uit minstens zes hindernissen, waarvan drie gekozen moeten worden
uit de lijst van verplichte hindernissen en minstens drie verschillende andere uit de lijst van
optionele hindernissen.
648. Verplichte hindernissen:
1. Openen, doorrijden en sluiten van een hek. (Het hek niet meer onder controle hebben
wordt bestraft). Het hek mag geen gevaar opleveren voor ruiter en paard. Indien het hek
een metalen, plastic of houten steunbalk onder de opening heeft, dienen de deelnemers
voorwaarts door het hek te gaan.
2. Rijden over minstens 4 balken of stangen. Deze kunnen op een rechte lijn, in een bocht,
zigzag of verhoogd liggen. De afstand tussen de balken moet gemeten worden over de lijn
die het paard geacht wordt te lopen. De balken mogen bij parcoursen bestemd voor
beginners niet verhoogd worden in jog en lope. Alle verhoogde elementen dienen in een
houder geplaatst of anders bevestigd te worden zodat zij niet kunnen rollen. De hoogte
dient gemeten te worden tussen de bodem en de bovenzijde van het element. De afstand
tussen de elementen is als onderstaand, of in veelvouden hiervan:
a. Walk: 40 - 60 cm; verhoging maximaal 30 cm, verhoogde elementen dienen
minimaal 55 cm uit elkaar te liggen
b. Jog: 90-105 cm; verhoging maximaal 20 cm
c. Lope: 180 - 210 cm; verhoging maximaal 20 cm
3. Achterwaarts hindernis. De breedte van de doorgang dient minimaal 70 cm te zijn. Indien
verhoogd, dient de doorgang minstens 75 cm breed te zijn. Van deelnemers mag niet
gevraagd worden om achterwaarts over stationaire obstakels, zoals houten palen of
metalen stangen, te gaan.
a. Achterwaarts om- en tussen minstens drie pionnen door.
b. Achterwaarts door een "L", “V”, “U”, rechte lijn, of gelijksoortig gevormd
parcours. De balken die het figuur vormen mogen niet meer dan 60 cm verhoogd
worden.
649. Optionele hindernissen:
1. Sloot (greppel), beek of vastgelegd folie dat niet kan wapperen waarbij een metalen
bodem of gladde bodem verboden is.
2. Slalom rond pionnen in walk of jog. Afstand tussen de pionnen bij jog minimaal 180 cm.
3. Een voorwerp verplaatsen, dat redelijkerwijze bij een buitenrit ook meegenomen zou
kunnen worden.
4. Het oversteken van een houten brug (aanbevolen minimum afmetingen: 90 cm breed en
180 cm lang). De brug moet stabiel en veilig zijn. Van de deelnemers mag uitsluitend
gevraagd worden om in walk over de brug te gaan.
5. Aan- en/of uittrekken van een regenjas of cape.
6. Het legen of vullen van een brievenbus.
7. Zijwaarts over een hindernis gaan (max. 30 cm verhoogd).
8. Vierkant van balken uit telkens 4 balken 150 - 210 cm. Iedere deelnemer moet over een
balk dit vierkant instappen, als alle vier voeten in het vierkant staan een draai als
aangegeven maken, en het vierkant verlaten.
9. Andere veilige en uitvoerbare hindernissen die men redelijkerwijze bij een rit in de natuur
kan tegenkomen en die door de jury zijn toegestaan.
10. Een combinatie van twee of meer hindernissen is toegestaan.
650. Onaanvaardbare hindernissen:
1. (Auto-)banden
2. Dieren
3. Huiden
4. PVC buizen
5. Afstijgen
6. Sprongen
7. Kantelende of bewegende bruggen
8. Water met drijvende of bewegende onderdelen
9. Vlammen, rookveroorzakers, brandblussers, etc.
10. Zodanig verhoogde balken of palen dat ze kunnen wegrollen
11. Ground ties
651. De jury dient het parcours te inspecteren en heeft het recht én de plicht om het parcours
aan te passen: de jury mag hindernissen verwijderen of wijzigen indien hij die onveilig of
onredelijk acht. Indien een hindernis op welk moment dan ook in ogen van de jury niet (meer)
veilig is, dient de hindernis hersteld of uit het parcours geschrapt te worden. Indien het niet
gerepareerd kan worden en deelnemers hebben het parcours al gereden, dan vervallen de score en
penalties van die deelnemers bij de defecte hindernis.

Signe

Re: wijziging wranreglement voorstel trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:49

Citaat:
5. Afstijgen
6. Sprongen

11. Ground ties

Dit mocht voorheen wel.. even wennen.. hebben we net die ground tie onder de knie... en een sprongetje op zijn tijd is leuk...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:02

Jammer dat het sprongetje eruit is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:08

cornelie schreef:
Jammer dat het sprongetje eruit is.

Jammer? Helemaal niet Haha!
Ik ben ook wel blij dat de ground tie eruit is! Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:42

Waarom is de sprong eruit gehaald, vond ik juist altijd zo leuk om te zien Haha!

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:48

Sugarmiss schreef:
Waarom is de sprong eruit gehaald, vond ik juist altijd zo leuk om te zien Haha!

Er mag nog steeds een "lope-over" van 1 balk gevraagd worden, die tot 20 cm verhoogd kan worden. Veel paarden zullen dan alsnog het geliefde sprongetje laten zien }>

Maar... het gaat hier om regelboekVOORSTELLEN, dus... kom naar de vergadering en stem de sprong er weer in!

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:49

Ben geen lid Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:25

@sugarmiss. Zal ik het voor je meenemen? Haha!
sprongetje is wel leuk: hindernis die goed past bij Lan. Kunnen we mooi hooi (auw knop in maag Clown )

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:47

Dit wijzigingsvoorstel is goedgekeurd tijdens de ALV van de WRAN

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:55

Waarom staat afstijgen bij onaanvaarbare hindernissen Verward Zo onaanvaardbaar is dat toch niet??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:13

De toelichting die daarop is gegeven (even uit mijn hoofd) is dat afstijgen en een rondje om je paard lopen tot gevaarlijke situaties kan leiden als het betreffende paard toch maar even niet stilstaat en aan de wandel (of kletter) gaat.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:56

Ik vind dat dat in je training thuis hoort. Dat je op en af kan stappen en even weg lopen en dat je paard dan blijft staan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:45

Maar niemand houdt je toch tegen het in je training op te nemen Henla? Het is alleen geen wedstrijdonderdeel meer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:30

henla_tent schreef:
Ik vind dat dat in je training thuis hoort. Dat je op en af kan stappen en even weg lopen en dat je paard dan blijft staan

Het ging geloof ik meer om de vraag wie er dan verantwoordelijk is als er iets fout gaat (bijvoorbeeld: paard rent weg en springt het publiek in). Is dat de eigenaar, die het paard beter onder controle had moeten houden (lastig als je er achter staat en het paard niet vasthebt), is dat de organisator, omdat die degene zijn die het in de proef hebben verwerkt of is het de WRAN, omdat zij het toestaan? Vandaar dat ze het eruit gehaald hebben, is een stuk veiliger.

Evenals het sprongetje. Chris had als verklaring dat een sprong niet bepaald comfortabel is met een knop Clown, maar reken maar dat heel veel mensen in de natuurlijk gewoon een sprongetje heen gaan. Zoals ik Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:06

Is dat de reden dat het sprongetje eruit is? Een los paard in de bak kan ik me nog indenken dat dat "situaties" op kan leveren, maar een sprongetje Verward ?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:10

jeddah schreef:
Is dat de reden dat het sprongetje eruit is? Een los paard in de bak kan ik me nog indenken dat dat "situaties" op kan leveren, maar een sprongetje Verward ?

Nja, als ik me niet vergis was dat de uitleg van een sprongetje.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:23

Hmm, dan zit Hunter Hack er echt niet in bij de WRAN Haha! !

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:30

jeddah schreef:

Nee, die kunnen we wel shaken Haha!
Aan de andere kant, heb je dan geen knop waar je je zorgen om moet maken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:31

gelukkig Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:31

Oja, gaat om de knop.... even vergeten! Knipoog

(was ik ook geen voorstander van hoor Blaze, maar verbaas me erover dat de sprong eruit gehaald is)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:34

jeddah schreef:

haha dat mag met een gewoon engels zadel, zonder knop toch?
Maar ik kan me wel wat voorstellen bij die sprong eruit. Ik heb de knop bij een iets te hoge sprong van Lanna ook wel eens stevig in mijn maag gehad. Das niet fijn Verdrietig

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:45

ik ken zelfs iemand die met een sprongetje met haar bh achter de knop is blijven hangen Haha! , geeft wel rare taferelen hoor!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:53

Nu ben ik ineens weer voor een sprong:P Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:54

Blaze schreef:
Nu ben ik ineens weer voor een sprong:P Cool

Hamer

Ik ben voor hunterhack voor mannen in een te klein springzadel }>

Rob_H