[WN] Tips voor organiseren wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RedKing

Tips voor organiseren wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:06

Hallo,

Wij willen binnenkort een beginnerswedstrijd organiseren bij de Brederode ruiters in Hagestein. Het moet een "wilde"wedstrijd worden met de onderdelen trail, pleasure, horsemanship en reining. We willen alleen het niveau beginners (starters) uitbrengen. Wie heeft er tips voor ons waar we op moeten letten met het organiseren hiervan. Te denken valt aan de jury ( wie, waarvandaan, hoeveel kost zo iemand?) , bepaalde regelementen waar we ons aan moeten houden, hoeveel inschrijfgeld is gebruikelijk, enz

Bij voorbaat dank

XoNo

Re: Tips voor organiseren wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:22

Wat regelementen betreft, dat ligt natuurlijk aan de jury. Als je een WRAN jury vraagt om te jureren (volgens mij mogen ze dat niet eens Verward), dan is het logisch dat het WRAN regelementenboekje gehandhaafd wordt. Wat inschrijfgeld betreft, daar moet je toch je inkomsten uithalen. Je moet denken aan het maken van de startnummers, eventuele huur van de locatie en dat moet je dus van het inschrijfgeld en startgeld kunnen betalen. Ik kan je van tevoren niet zeggen hoeveel, dat wordt een rekensommetje Knipoog

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:27

iig is het belangrijk om sponsors te zoeken, hetzij voor extra prijzen, hetzij voor de financien. een goede jury, die ook wat uitleg (goede) kan geven aan de veelal beginnende ruiters en ik denk dat het het beste is om je wel aan de officiele regels te houden zodat de mensen die starten bij je, weten waar ze aan toe zijn als ze evt. een officiele wedstrijd gaan starten, verder zou ik de verkoop in de kantine proberen om in eigen handen te houden omdat daar eigenlijk wel het meeste geld uit vandaan komt, de startgelden zou ik niet al te hoog laten worden (omdat het al zo'n dure dag meestal is, maar dat is geheel mijn eigen mening), op tijd aangeven dat er een wedstrijd is en probeer uit te vinden of er op diezelfde dag geen andere wedstrijd is. probeer goede parkeer gelegenheid te vinden met evt. bewaking en anders een waarschuwing in de bevestiging die gestuurd wordt naar de ruiters ivm diefstal van trailers (is bij ons gebeurd), boxen in de verhuur, als het kan natuurlijk, dit is wel zo prettig voor mensen die van ver weg komen.

iig veel succes, groetjes karin OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:49

Hebben jullie al overdacht om er eventueel een WRAN-D wedstrijd van te maken? Dan kan je gewoon gebruik maken van ondersteuning vanuit de WRAN... Ben je meteen verzekerd van een goede jury, een draaiboek voor je wedstrijd etc...

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:17

een tip:

meldt je eens aan als vrijwilliger bij een manege die een wedstrijd organiseerd, help mee , in de gehele organsinatie, en leer.

dan krijg het, volgens mij wel door.

rinus

sugarspice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:26

Je kan ook altijd mijn moeder bellen. Zij heeft altijd de wedstrijden in Eersel georganiseerd.
Ze wil vast ook wel helpen met de organisatie, anders misschien ik wel.

Het is belangrijk dat je de wedstrijd op tijd bekend maakt en er voor zorgt dat hij niet echt met andere wedstrijden samen valt.
Sponsors zijn niet perse nodig. Een lintje en een leuk prijsje is vaak al voldoende. Inderdaad is belangrijk de uitleg.

Voor een wilde show moet je een niet WRAN erkende jury vragen want zij mogen dat niet jureren. Een AQHA jury kan best wel eens prijzig zijn.
Misschien dat je een trainer met wedstrijd ervaring kan vragen om te jureren en uitleg te geven. Zij weten vaak ook waar je naar moet kijken.
Ik zelf heb wel de jurycursus gevolgd van de wran samen met mijn vader maar helaas niet geslaagd. Misschien is dat ook een optie als jury, Wel iemand die de cursus heeft gevolgd maar niet geslaagd is. We weten nu wel waar me op moeten letten.

Je moet zorgen voor vrijwilligers om te helpen zoals:
Omroep, lintendames ringmeester mensen die pacours op zetten en natuurlijk een secreatriaat. Zonder dat geen wedstrijd.
En niet te vergeten trail materiaal en pionnen.

Als je nog meer wilt weten moet je maar ff pben.
Wij hebben nog wel een draaiboek liggen misschien dat ik hem anders wel door kan mailen.

Veel succes met het organiseren en maak er wat moois van

Groetjes,
Kitty

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:13

Hoi Lenasugar,

Wij organiseren 1x per jaar een beginnerswedstrijd in Lisse (Indian Spring Show), met ongeveer 120 starts. De eerste keer dat wij deze wedstrijd organiseerde hebben we hulp gehad van Ingrid (Mercy van Bokt) ( Knipoog ) Zij had veel ervaring met het organiseren. Wat het voor ons allemaal makkelijker maakte. Zij regelde de inschrijvingen etc.

Tijdens deze wedstrijd maken we onderscheid tussen beginners (=deelnemers die nog geen wedstrijdervaring hebben!) en gevorderde beginners (=deelnemers die wel wedstrijdervaring hebben!). Je moet denken aan * jury * ringsteward * doormen/women * secretariaat (2 personen) * lintendames/jongens *, evt. parkeerbeheerder * omroeper/ster *.

Mocht je in samenwerking met de Wran een wedstrijd organiseren dan kun je gebruik maken van een erkende Wran jury. Anders krijg je een "wilde" wedstrijd en kun je zelf kijken wie je wilt laten jureren. Wij hebben altijd in samenwerking met de Wran georganiseerd wat heel goed bevallen is, altijd duidelijke uitleg van de jury naar de deelnemers, wat willen ze zien, waar ging het mis etc. en handige tips voor de organisatoren. Ja

Verder zul je als organisator natuurlijk de proefjes moeten bedenken voor horsemanship, trail en als je dit uitschrijft showmanship at halter voor de reining kun je de proeven van de Wran gebruiken. Deze moet je dan weer laten goedkeuren door de jury.
Een aanrader is om pleasure / horsemanship walk & jog uit te schrijven!

Mocht je verder nog wat willen vragen/weten dan hoor ik het wel.

Groetjes,
Brigitta.