[WN] meest zachte westernsporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

meest zachte westernsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:02

Lan's sarcoid is inmiddels geheeld. Volgens de DA mag ik wel weer met sporen rijden. Maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor. Ik wil niet het risico lopen om per ongeluk toch dat stukje open te halen o.i.d. (het plekje zit redelijk dichtbij waar ik been geef). Nu is het bij Lanna we handig om sporen te dragen. Je hebt ze dan eigenlijk niet nodig en zonder moet je toch een heel stuk harder werken Haha!

Mijn vraag is dus: wat zijn de meest zachte westernsporen? Ik heb begrepen dat de wielen verschil kunnen maken?

XoNo

Re: meest zachte westernsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:07

Anya schreef:
Lan's sarcoid is inmiddels geheeld. Volgens de DA mag ik wel weer met sporen rijden. Maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor. Ik wil niet het risico lopen om per ongeluk toch dat stukje open te halen o.i.d. (het plekje zit redelijk dichtbij waar ik been geef). Nu is het bij Lanna we handig om sporen te dragen. Je hebt ze dan eigenlijk niet nodig en zonder moet je toch een heel stuk harder werken Haha!

Mijn vraag is dus: wat zijn de meest zachte westernsporen? Ik heb begrepen dat de wielen verschil kunnen maken?

Ben ik ook benieuwd naar. Misschien dressuurspoortjes met knopjes erop? Wieltjes zijn ook erg zacht, misschien dat je dan een klaverbladspoortje moet hebben.

Ik rijd een paard die wat hard is voor het been, maar flipt op een spoortje, ik ben dus ook benieuwd naar ervaringen Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:24

In zijn algemeenheid geldt: hoe groter het wieltje en hoe meer tanden, des te zachter (je krijgt dan minder druk per oppervlakte), vrijlopend wieltje is minder scherp dan een vast wieltje, en je hebt natuurlijk wieltjes met puntige en botte tandjes (de klaverblad-tandjes lijken me aardig zacht). Ik heb het idee dat de dressuurknopjes behoorlijk hard doorkomen, doordat je maar weinig oppervlak hebt, en maar een korte hefboom (het lijkt me dat je ze er echt in moet zetten om ze te gebruiken, terwijl je bij een spoor met hefboom gemakkelijk het wieltje tegen het paard aan kunt leggen). Jammer dat de zoekfuncties nog niet werken, want er zijn al heel wat sporen-topics langsgekomen!

Maar ja, uiteindelijk is de manier waarop je ze gebruikt bepalend voor hoe scherp ze zijn Slim ... zoals eigenlijk met alles Haha! . Als je bang bent om de wond open te halen zou ik er voor kiezen om een tijdje zonder sporen te rijden, en dan maar wat minder hard trainen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:24

Ik heb zelf hele zachte spoortjes, wieltjes met van die puntjes, maar aan de bovenkant mooi rond. Ik heb ze nu niet thuis liggen, maar kan er evt morgen een foto van maken. Ik weet wel dat het oorspronkelijk kinderspoortjes zijn, heb ze een heel eind moeten uitrekken Knipoog
Er komen weleens mensen vragen of het geen pijn doet, maar meestal laat ik ze die dingen gewoon zelf even over de hand rollen, en er mee tegenaan duwen, dan zijn ze over dat idee heen Knipoog
Het enige is dat ik moet oppassen dat er geen zand tussenkomt, want dan rollen ze minder goed en dan zijn ze wel scherper natuurlijk...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:42

@yessy: graag
@wormboy: ik rij nu ruim vier maanden zonder sporen en met een zweepje. Dat gaat eigenlijk heel goed. Ik hoef het zweepje niet te gebruiken, alleen bij me te hebben. Op wedstrijden mag dat zweepje niet en dressuurspoortjes mogen ook niet. Dat zou anders een oplossing zijn (met name omdat die spoortjes ronder zijn dan westernsporen).

Op wedstrijden zou ik wel de mogelijkheid willen hebben om spoortjes om te doen. Lan gaat nl. onmiddellijk een miniem tandje minder. Lan staat bekend als slim en lui Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:52

Met western(wiel)sporen moet je rollen. In verband met de plaats van de wond lijkt me dit momenteel niet gewenst en kun je beter 'prikken' op een vaste plek. Een stomp 'engels' spoor zou dus zou gek nog niet zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:55

Precies: maar daar mag ik niet mee starten, terwijl het voor Lan een uitkomst zo zijn. Juist als ik rol ben ik bang dat ik toch bij die plek in de buurt kom. En dat zal het komende jaar een zwakke plek blijven is mij verteld. Het laatste wat ik wil is "bloed trekken" op een plek waar een sarcoid heeft gezeten. Als er toevallig nog een celletje in dat bindweefsel zit, heb je kans dat die sarcoid dan terugkomt. Dat is geen optie.

En met maar 1 spoor starten mag natuurlijk ook niet Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:58

Afbeelding
Ik heb hele zachte sporen zonder puntjes, en mijn merrie doet het er heel goed op. Een engelse spoor heeft een andere werking dan een engelse spoor, en dat is de rede waarom je er niet mee mag starten. Een engelse spoor lijkt misschien bot, maar je maakt een paard er veel sneller beurs mee dan een westernspoor die je paard eigenlijk meer kieteld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:02

Buiten het feit dat je op een wedstrijd met bloed wordt gediskwalificeerd en met de nek wordt aangekeken Cool
Ik zou met trainen indien nodig een engels spoortje erbij houden en op de wedstrijd maar zonder doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:04

Er zijn ook westernsporen met een knop in plaats van een wiel. Mag je daar niet mee starten?
Als je toch een wieltje wilt, zou ik je die van Dick aanbevelen: heeft een wieltje in de vorm van een soort klavertje vier en lijkt mij het allerzachtst. Is zeer stomp.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:36

crazycactus schreef:
Afbeelding
Ik heb hele zachte sporen zonder puntjes, en mijn merrie doet het er heel goed op. Een engelse spoor heeft een andere werking dan een engelse spoor, en dat is de rede waarom je er niet mee mag starten. Een engelse spoor lijkt misschien bot, maar je maakt een paard er veel sneller beurs mee dan een westernspoor die je paard eigenlijk meer kieteld.

Waar heb je die gekocht? Lachen
Ik ben niet alleen weg van het spoortje zelf, maar ook van de lengte ervan. Ik heb aardig lange benen en hang altijd een eind onder de buik van het paard. Zo'n zwanenhalsje zou ideaal zijn!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:38

Deze heb ik gekocht bij Monique (oregon trail tack store) ze zijn niet zo idioot duur, merk is pro stuff.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:40

crazycactus schreef:
Deze heb ik gekocht bij Monique (oregon trail tack store) ze zijn niet zo idioot duur, merk is pro stuff.

Gaan we onthouden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:44

Je hebt ze wel wel, ronde knopsporen in western stijl:
Afbeelding
Of je er mee mag starten weet ik niet.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:46

Kan het wranboekje niet vinden maar volgens mij mag het niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:49

Citaat:
409. Additioneel toegestane uitrusting:
* sporen met wielen

Citaat:
410. Verboden uitrusting:
* sporen zonder wielen

Van de site van Chris Knol Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:00

Das pech Verdrietig
Ik had net nog een mooie site van Myler gevonden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 16:11

dat zwanenhalsje kon wel eens de oplossing zijn. Dat kom ik net weer een stukje later uit.

Ik zit in de buurt van lan's sarcoidplekje als ik mijn benen iets vooruit steek om te stoppen. Ik loop het risico haar te raken als ik mijn benen weer naar mijn normale positie terugbreng. Nou gaat dat wel goed (ik heb het op film gezet waar mijn been komt), maar het zal maar niet goed gaan een keer. Ik wil dat risico niet lopen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:11

XoNo schreef:
Citaat:
409. Additioneel toegestane uitrusting:
* sporen met wielen

Citaat:
410. Verboden uitrusting:
* sporen zonder wielen

Van de site van Chris Knol Lachen

Wat vaag...Waarom zijn ze er dan wel in westernuitvoering, om het zo maar even te zeggen?! Bloos

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:19

Tja er zijn een heleboel dingen die niet mogen op een wedstrijd. Er is pas besloten dat je geen mecata meer mag combineren met een snaffle. En waarom ? Er zal wel een goede reden voor zijn.

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:28

crazycactus schreef:
Er is pas besloten dat je geen mecata meer mag combineren met een snaffle.

Wist niet dat dat zo was, ik heb zulke teugels:

Afbeelding

Ze zijn eigenlijk net als een mecate (en van paardenhaar) maar dan in splitreins uivoering. Zou ik daar dan wel of niet mee mogen starten (ik rijd mijn pony met snaffle)?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:46

Zo mag het volgens mij wel, maar het gaat om de mecata die geen splitrein wordt met een lead rope (wel een beetje off-topic sorry)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:57

Ik vind het ook maar een rare regel...

Je mag alleen met spoortje met wiel rijden op een wedstrijd, waarom zijn dan in godsnaam de spoortjes zonder wiel uitgevonden en ook nog gewoon te koop\??? (CHRIS??!! Lachen )

Ontopic: Toen ik het las moest ik ook geljk aan kinderspoortjes denken.. Hoe en waarom weet ik niet, maar het kwam in me op!Yessy, ben ook benieuwd naar de foto!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:01

yvvv schreef:

Je mag alleen met spoortje met wiel rijden op een wedstrijd, waarom zijn dan in godsnaam de spoortjes zonder wiel uitgevonden en ook nog gewoon te koop\??? (CHRIS??!! Lachen )

Er zijn ook bitten te koop die je niet in de showring mag gebruiken, toch zijn ze er wel. Gewoon voor trainingsdoeleinden, zullen we maar zeggen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:24

XoNo schreef:
yvvv schreef:

Er zijn ook bitten te koop die je niet in de showring mag gebruiken, toch zijn ze er wel. Gewoon voor trainingsdoeleinden, zullen we maar zeggen.

Ja maar die bitten die niet toegestaan zijn, zijn vaak de correctionals... Ik neem aan dat de spoortjes zonder wiel, geen correctie spoortjes zijn?? Clown