endurane vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

endurane vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:03

hejz,

18 juni heb ik mijn eerste wedstrijd in onstwende wie kan mij vertellen waar ik op moet letten en hoe het er op zo'n wedstrijd aan toe gaat ?

Mayo

Re: endurane vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:34

Kijk eens op www.endurance-forum.nl, daar kunnen ze je goed helpen of ga eens neuzen in de Huiskamer (forum-onderdeel op Bokt), daar is een heel topic met enduranceruiters Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:18

Ja ik had me al aan gemeld op het endurance-forum maar hij is nog steeds niet geactiveerd

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:42

Sja waar moet je opleten... hoe gaat er aan toe...

als je aankomt op het wedstrijdterein moet je je melden... je krijgt dan je hesje en je vetkaart. dan kan je je paard laten keuren. de hartslag, turgor en locomotie. als dit allemaal goed is mag je starten.
bij sommige wedstrijden krijg jevan te voren je starttijd bij andere moet je ze aanvragen

dan de start... ja er zit iemand met een klok en die zegt precies wanneer je mag gaan rijden. soms start je alleen soms in een klein groepje. net hoe het op de wedstrijd geregeld is.

dan ga je je rondje rijden... 2 km voor de pa staat er een bordje dat je 2 km voor de pa ben.
ik ga dan meestal stappen....

dan word op de pa je paard gecontrolleerd, weer de turgor en de hartslag. als dit goed is kan je gelijk door. ook kan je hier even je paard laten drinken of koelen. maar dit kan ook op de groompunten.

dan rij je weer verder dus en kom je vanzelf een bordje tegen met 2 km finish... 1 km finish....
direct als je gefinished ben word je hartslag opgenomen is die onder de 60 moet je na een half uur terug komen om na te keuren. is die boven de 60 dan heb je tien minuten "straftijd"en moet je na tien minuten nog een keer de hartslag laten checken.

op de nakeuring kijkt de vet weer naar de hartlsag, turgor en locomotie... en de algemene indruk van het paard... is het fit???

dat was het eigenlijk... als je nog meer wilt wteen zeg je het maar!!! genoeg endurancers hier op bokt!!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:12

Ik zou voor die tijd gewoon een keer gaan kijken tijdens een wedstrijd. Of beter nog meehelpen met groomen. Dan heb je een beetje een idee van hoe het er uit ziet en hoe het er aan toe gaat.

Verder is het verhaal van Graas wel redelijk compleet denk ik Lachen
Het reglement nog even een keer goed lezen en dan gewoon lekker gan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:14

THNX allemaal, maar ik had nog een vraagje, wat voeren jullie je paard in het wedstrijd seizoen en op de dag er voor en op de dag zelf?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:25

tidjens het seizoen staat mijn paard 24/7 op het land. als ik gereden heb geef ik haar altijd wat extra's dwz een kilo slobber of een kilo muesli
na de wedstrijd krijgt ze dus ook wat extra's en mocht ze na de wedstrijd iets ingevallen zijn krijgt ze die dagen erna ook extra voer. maar niet echt overdreven hoor!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:07

Wat krachtvoer betreft gewoon dezelfde hoeveelheid als anders. Op de wedstrijddag mag hij zoveel ruwvoer (hooi/voordroog) eten als hij wil, dat houdt de darmen lekker op gang en vormt de brandstof voor de rit. Ook over muesli doe ik niet moeilijk, dat verteert snel en daar mag hij ook best een dubbele portie van, dat loopt hij er wel weer af. Op de vetgate en na de rit krijgt hij nat voer om zijn vochtgehalte op peil te houden en evt. tekorten aan te vullen: pulp, slobber, natgemaakt hooi. Ook neem ik wortels en appels mee, zit vocht in en hij vindt het lekker.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:02

is de maximale hartslag (60) gelijk voor paarden en pony's?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:03

De onderste link is het begin van het endurance-huiskamer-topic waar vooral in de eerste tig pagina's heel veel vragen, antwoorden en tips gevonden kunnen worden mbt endurance.
Daarnaast is er 13 maart in Ommen een informatie-ochtend (zie website van de Endurancevereniging)

viewtopic.php?t=172252

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:04

Frannie schreef:
is de maximale hartslag (60) gelijk voor paarden en pony's?

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:07

Citaat:
dan word op de pa je paard gecontrolleerd, weer de turgor en de hartslag. als dit goed is kan je gelijk door. ook kan je hier even je paard laten drinken of koelen. maar dit kan ook op de groompunten.

de tocht die ik dan ga rijden is 32 km daar zit volgens mij geen groompunt in maar ik heb wel grooms voor na de wedstrijd, kan ik die dan ook naar de pa laten komen om dan de paarden te koelen en te laten drinken?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:03

volgens mij zijn er bij alle wedstrijden om de 5 of 10 km wel groompunten hoor... maar mijjn groom staat meestal alleen op de pa...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:50

Dus dat kan wel, op hoeveel km is zo'n pa?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:30

Op alle wedstrijden vind je groomplaatsen, zoals Maya al zegt: gemiddeld om de 5-10 km. Bij normale weersomstandigheden kun je het in klasse 1 prima af met alleen water op de P/A en bij de finish.

Bij zomerse temperaturen is water gedurende de wedstrijd van groter belang, dan is het prettig als je ook op groomplaatsen koel- en drinkwater aangeboden krijgt. Je paard leert zo ook dat koelen en drinken erbij hoort en daar heb je dan profijt van in de hogere klassen, mocht je willen doorstromen.

De P/A zit grofweg halverwege de route. Kan ook iets meer of minder zijn, bij een rit van 35 km kan de P/A ook bijv. op 20 km zitten.