[WN] hoofdhouding bij westren pleasure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wetsernfriek

hoofdhouding bij westren pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:42

ik stel me nu al een hele tijd een vraagje bij de western pleasure proeven. het super trage is eindelijk uit de proef en de paarden beginnen al eindelijk weer normaler te bewegen want sommige paarden deden spastish in hun bewegingen.

maar nu DE hoofdpositie.

ik zie paarden die met het hoofd gelijk lopen met de loodlijn en ik zie paarden waarvan de neus als stofzuiger naar de grond toe loopt

zoals het ex paard van Pricilla Jaquard dat nu van Christel Poels is

en die wint bijna elke proef

wat moet je nu doen om je paard correct te laten lopen?

dan nog iets anders bij de wran en je rijdt met alle rassen samen

wat is daar de regel?

want sommige arabieren lopen in een boog met hun hoofd andere lopen zoals quarters, dan zie ik kwpn'ers die zoals in de dressuur lopen??
hoe zit het met het hoofd?

Cassidy

Re: hoofdhouding bij westren pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:35

Het hoofd moet in de positie zijn dat de oren gelijkertijd met de schoft lopen. Alles daaronder is te laag. Helaas belanden de zogenaamde peanut rollers nog steeds vooraan omdat de jury dat zo graag wil zien en de nieuwe regels niet kent of niet hanteert.
Hoe je je paard het hoofd hoger kan laten houden? Met teugelhulpen oprichten en naar voren rijden.

Voor de rest moet je duidelijk verschil maken met de bouw van een westernpaard (QPA) en de rassen zoals KWPN, Arabier ed. Als de bouw van het paard er niet naar is, zal je nooit een peanutroller krijgen.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:25

ah want ik zelf heb een arabje en hij houd makkelijker zijn hoofd lager dan hoger hij loopt soms ook te stofzuigen maar moest hem steeds optillen dus ja.

het is steeds niet duidelijk wat en hoe blijkbaar

ik zal wel zeker zien als ik start op show
Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:51

Wat mij betreft heeft de hoofdhouding te maken met nagevelijkheid en dat is weer verzameling. Ik zie het liefst een paar als geheel plaatje goed lopen met het hoofd ontspannen in een natuurlijke nagevelijke houding `achter`het bit in een goed ruime maar verzamelde gang.

Afhankelijk van ras idd. Een lusitano loopt nu eenmaal makkelijker in de krul, maar als hij daarbij rond in de rug, verzameld met de achterhand er goed onder loopt zonder dat dit geforceerd oogt. Prima!

het moet een geheel zijn en een goede jury zou daar ook op moeten jureren.

P.s ik neem aan dat je weet dat het WESTERN is en dat zowel je titel als username tikfoutjes zijn? Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:35

Tja wat is goed.Eingenlijk dat wat de jury wil zien maar dan moet je rekening houden met het feit dat dezelfde jury in verschillende classes iets anders wil zien.Logisch!!! nee absoluut niet.

Trouwens waar kan ik die nieuwe regels vinden???
Volgens mij zijn er geen nieuwe regels.
(oren gelijk met de schoft is volgens de regels te laag(zeker als je paard grote oren heeft Cool )

Laat ik het simpeler maken.Start je beginners dan is de kans groot dat je volgens de regels wordt gejureerd.
Zie je vervolgens dezelfde jury de open jureren zijn er ineens heel andere criteria die belangrijk zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:53

Blaze schreef:
Trouwens waar kan ik die nieuwe regels vinden???
Volgens mij zijn er geen nieuwe regels.
(oren gelijk met de schoft is volgens de regels te laag(zeker als je paard grote oren heeft Cool )

Je moet ook niet op een ezel gaan pleasuren. Maar je hebt gelijk, maantop hoort op gelijke hoogte te zijn als de schoft.

En ik heb weleens gehoord dat mensen van tevoren een studie maken van de jury en zijn voorkeur voor rijstijlen. Dat heeft dan niets meer te maken met competitie, maar meer met het maken van je huiswerk.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:57

Cassidy schreef:

En ik heb weleens gehoord dat mensen van tevoren een studie maken van de jury en zijn voorkeur voor rijstijlen. Dat heeft dan niets meer te maken met competitie, maar meer met het maken van je huiswerk.

Nee dat heeft inderdaad weinig te maken met competitie maar is helaas wel nodig op dit moment(althans vorig seizoen) Zeker bij de wran zag je toch dat men moeite had met het toepassen van de "nieuwe"regels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:11

maar maantop gelijk met de schoft kan ook met een paard dat gigantisch achter de teugel loopt of juist ervoor. Dus alleen dat lijkt mij niet voldoende.

Daar ontstaat volgens mij wel een probleem met KWPN en Arabieren bijvoorbeeld. Om die 'dressuurboog' niet te willen tonen moet je je paard bijna op 'halstrekken instellen' en dan gaan ze al gauw stofzuigen. Dus ik zoek nog steeds een compromis tussen wel nageeflijk en met enige oprichting (Lan heeft nu eenmaal een hoog ingezette hals) en zodra ze spieren kreeg kwam daar ook een soort 'kap' op.

Dus interessant onderwerp. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-02-05 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:49

Hmm interessant is het wel,alleen maak je het er niet begrijpelijker mee.Wat bedoel ik Tong uitsteken

In de regels staat prima beschreven hoe of het hoofd tov de loodlijn moet zijn.

Maar dit zijn aqha regels en daar lopen (verrassing) alleen quarters Cool

Ik vind het erg lastig om in te schatten wat de wran bv bedoeld (cq hoe de jury het zal interpreteren) met "het paard draagt zijn hoofd in een natuurlijke houding" en vervolgens het te laag of te hoog lopen bestraffen met mindering in punten.
De wran wedstrijden zijn er voor alle rassen,helaas kunnen niet alle rassen hun hoofd houden zoals een quarter.Maar toch winnen de quarters het ten allen tijde van de niet QPA.
Stel een quarter loopt exact zoals men een quarter wil zien lopen in de pleasure.Maar een arabier loopt ook precies zoals de natuur het hem heeft meegegeven(of een kwpn of haf. of wat dan ook.)
toch zal de QH altijd winnen.

Begrijp me goed,ik ga niet tegen die regels aanschoppen,vind ze prima, alleen wordt het zo moeilijk om te begrijpen wat je moet doen als niet QPA ruiter om in de smaak van de jury te vallen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:00

Blaze schreef:

Begrijp me goed,ik ga niet tegen die regels aanschoppen,vind ze prima, alleen wordt het zo moeilijk om te begrijpen wat je moet doen als niet QPA ruiter om in de smaak van de jury te vallen.

Inderdaad! Daar zit ik ook mee. Een natuurlijke hoofdhouding kan ook best sterrekijkend zijn. Zo zie ik ze in de wei nl. ook wel heel natuurlijk rondlopen.

Nu kun je zelf bedenken dat dat de bedoeling niet is, maar wat dan wel? Ik weet het niet...

Soxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:08

EEn goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning. De veerkracht van de enkels moet de ruiter een aangename en soepele rit garanderen.Het paard draagt zijn hoofd in zijn natuurlijke eigen houding, noch te hoog en opgericht, noch te diep met zijn neus vooruitstekend. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de rutier aan te nemen en op te volgen. Als de extended jog verlangd wordt moet deze met gelijkblijvende sopele gang vervolgd worden. Aldus het regelboek van de WRAN. De andere regelboeken geven globaal dezelfde beschrijving.
Er zijn geen nieuwe regels, de toepassing van de regels is nationaal en internationaal aangescherpt. De AQHA schrijft in een brief aan haar juryleden: The responsibility for the quality and the direction of the western pleasure horses improvement falls upon the judges...... if we set the correct course we will reward these characteristics of balance, flow and selfcarriage that we appreciate as horsemen and horsewomen.
Dat betekent dus vooral verzameling en stuwen vanuit de achterhand.
Dat het lijkt alsof juryleden soms andere zaken belonen, kan bedriegelijk zijn. Soms zijn er betere paarden/ruiters in de klasse dan de winnaar, maar maken die een fout die zwaarder wordt aangerekend dan bijvoorbeeld de minder gewenste houding van het winnende paard.
Western Pleasure is een van de moeilijkste disciplines van de westernsport. Om te beoefenen en om te jureren. Persoonlijk vind ik het belangrijker om te trainen aan de verbetering van de natuurlijke vermogens van mijn paard ente streven naar wat het ideaalbeeld dat hieroven is geschetst en neit wat het ideelabeeld van deze of gene judge misschien zou zijn. Er zijn erg veel verschillende zaken die meespelen bij de eindebeoordeling. Voor je alles perfect voor elkaar hebt, duurt jaren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:14

Ter illustratie een foto (niet gebruiken op lekker Anya bashen te doen a.u.b. Clown )

Lan moet langzaam en verzameld lopen... Anders kan ze zo langzaam niet. Daarvoor moet je wel been bij geven af en toe, anders gaat ze sloffen achter. Been bij betekent: meer oprichting. Eigenlijk loopt ze hier nog iets achter de teugel, dus zou ik meer been moeten geven... wat meer oprichting oplevert.

Ze loopt wel een zuivere tweetact.

Natuurlijk kun je te teugels ook langer maken, maar dan krijg je vaak een stofzuiger die achter de bak ook nog eens sleept. En dat wil ik bij mijn eigen paard in ieder geval niet zien.

Afbeelding
Kortom: Hoe moet het eruit zien bij dit soort rassen.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:42

Wat dacht je hier dan van ?
Dit is mijn merrie en volgens mij loopt ze goed met haar hals zo (oke haar hoofd moet misschien iets rechter).

Afbeelding

edit anya: url veranderd in foto voor vergelijking. Het is een kleine foto dus dit kan wel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:39

Alice wat voor ras is jouw paard?
Ik zie i.i.g. een duidelijk andere hals aanzet en halsopbouw dan bij B'elanna.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:43

Nog een foto erbij ter vergelijking.. dit ben ik op het afgelopen NK... Hij had van mij nog iets vlakker gemogen met zijn hals en iets meer naar beneden met zijn hoofd, maar ik was hier al erg tevreden mee! Ze mogen in elk geval niet met de oorpunten onder de schoft uitkomen en de neus mag niet achter de loodlijn. In Amerika heb ik ze ook allemaal erg laag zien lopen maar wel met de neus er telkens een beetje uit, dus niet dat opgerolde in de hals.

Afbeelding

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:46

Hoi Anya,

Hihi ik heb geen paard maar een pony maar dat terzijde.
Het is een Welsh!
En het klopt zij heeft een andere hals inplant!

Ik heb al geprobeert te zoeken op het forum aangezien deze vraag al eerder is gesteld maar ik kan hem niet vinden Help!

Gr Alice

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:49

Kijk dat is leuk. Drie verschillende rassen die allemaal volgens de eigenaren redelijk netje lopen (natuurlijk met altijd wat commentaar). Drie duidelijk verschillende vormen van halsaanzet en bouw. En zijn ze nu allemaal goed? Wat wil de jury zien bij deze verschillende rassen?

Bijvoorbeeld: Lans oorinplant loopt redelijk gelijk met de schoft. Had iets lager gemogen nog. Maar die boog in de hals doet ze zelf. Dat is voor haar een redelijk natuurlijke houding (ook als ze vrij loopt).

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:55

Afbeelding

Dit is Roelie Muller op Brio Doug Bars... zij heeft op het Nk de Junior Pleasure Open gewonnen, paardje was toen 3 jaar. Dit is blijkbaar toch nog steeds wat de amerikaanse en ook zweedse jury wil zien, ander had ze niet gewonnen, naar mijn mening loopt dit paardje wel wat te laag, maar gebruikt daarbij wel erg netjes zijn rug en achterhand, waardoor de rest er erg netjes uitziet. Maar wat betreft de hoofdhouding (welke overigens constant zo laag was) dat willen ze bij de wran dacht ik niet meer zien.. althans in het wranboek staat..

669. Fouten die diskwalificatie tot gevolg hebben:

Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft) gedurende langere tijd

(dit komt van de website van Chris Knol!!)

Verder absoluut niks tegen Roelie trouwens! Ze kan erg netjes rijden!!

Verder kun je uit de rest van de regels al vrij veel halen over de hoofd/ hals houding.. in elk geval wat niet gezien mag worden...

668. Fouten die puntenvermindering tot gevolg hebben:

Ongecontroleerd hoog tempo in één of meer van de drie gangen

Overgang naar de verkeerde gang

Extreem langzaam tempo in één of meer van de drie gangen; de impuls verliezen

Rijden in een niet gevraagde gang

Aanraken van paard of zadel met de vrije hand

Te hoge hoofdhouding van het paard

Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft)

Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is

Naar voren gestrekte neus

Open mond

Struikelen of vallen van het paard

Gebruik van sporen of romal voor de singel

Een afgestompt, ondervoed, sloom of oververmoeid paard

Hinderen van andere deelnemers

Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft) gedurende langere tijd

Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is gedurende langere tijd

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:20

het is eigenlijk net een playback show Tong uitsteken
het paard dat het beste een QPA kan imiteren wint Cool

En eerlijk gezegt vind ik dat eigenlijk wel prima Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:26

Zoals zo veel regels is ook deze weer voor meerdere (en vooral persoonlijke) uitleg vatbaar:
Citaat:
gedurende langere tijd

Dat het paard van Roelie hier idd te laag loopt mag duidelijk zijn. Maar het is een moment-opname.
Dus: liep ze de hele proef zo, of was het slechts 1 lange zijde (bijv).

Wat is de definitie van 'voor langere tijd' Verward

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:48

Blaze schreef:
het is eigenlijk net een playback show Tong uitsteken
het paard dat het beste een QPA kan imiteren wint Cool

En eerlijk gezegt vind ik dat eigenlijk wel prima Haha!

je mag mijn tondeuze wel lenen Clown

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:50

Sugarmiss schreef:
Zoals zo veel regels is ook deze weer voor meerdere (en vooral persoonlijke) uitleg vatbaar:
Citaat:
gedurende langere tijd

Dat het paard van Roelie hier idd te laag loopt mag duidelijk zijn. Maar het is een moment-opname.
Dus: liep ze de hele proef zo, of was het slechts 1 lange zijde (bijv).

Wat is de definitie van 'voor langere tijd' Verward

Ik heb in mijn bericht gezet dat de hoofdhouding van Roelie haar paard constant zo was Knipoog Echt de amerikaanse manier...
En in het oude regelboekje van de WRAN stond dat een te lage hoofdhouding (oorpunten lager dan schoft) bij meer dan 5 passen een DQ opleverde... Denk dat langere tijd dus korter is dan we denken...

Blaze schreef:
het is eigenlijk net een playback show
het paard dat het beste een QPA kan imiteren wint

En eerlijk gezegt vind ik dat eigenlijk wel prima

Die waar ik op zit is een Quarter Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:10

Oke, maar is het dan de beste die heeft gewonnen of de minst slechte Knipoog
Oftewel, als een paard wint dat te laag loopt met het hoofd/hals is dat dan hetgeen de jury wil zien of is de rest gewoon prima en wordt dat 'foutje' voor lief genomen?

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:47

Het gaat niet om wie er het beste is of wie er wel of niet gewonnen heeft, het gaat om voorbeelden van hoofdhouding... er zijn nu 4 foto's te zien, waarop 4 verschillende houdingen te zien zijn.. De jury's zullen in alle 4 iets goeds en iets fouts zien... maar wat de juiste is?

En Roelie was denk ik de beste.. niet de minst slechte Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:47

Maar dan nog wordt het óf niet als een fout gezien óf er had gedisqualificeerd moeten worden (volgens de regels).

Niet negatief naar Roelie toe Clown , maar mbt de duidelijkheid van de regels en hun uitvoering.

Wat de rest van de foto's aangaat; zal de jury idd kijken naar het soort paard en daar een bepaalde hoofdhouding bij accepteren.