[WN] last van knieen door fenders/beugels, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evenaar

last van knieen door fenders/beugels, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:02

Ik heb sinds een kleine week een nieuw (tweedehands) endurance zadel in westernmodel. Het is een Continental Equiflex Endurance en het zit echt super! Alleen heb ik steeds ruzie met de beugels die niet lekker onder mijn voeten blijven zitten en steeds weer 'recht' draaien. Hierdoor krijg ik de neiging om mijn benen af te steken naar buiten en daar krijg ik erge last van in mijn knieen. Het zadel is al 2 jaar oud en de fenders zijn wel een tikje de goede kant op gedraaid, maar beter dan dit wordt het waarschijnlijk niet.

Zelf heb ik de laatste tijd op een podium zadel gereden met bijbehorende beugels en dat zat helemaal super. Nu zit ik erover te denken om die beugels (incl. beugelriemen) aan het cintinental zadel te hangen, maar dat gaat er best apart uitzien Haha!
Heeft er iemand tips??

mirgino

Re: last van knieen door fenders/beugels, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:12

tja, het duurt erg lang maar ik heb mijn vorige zadel nieuw gekocht en elke keer na het rijden vet aan de binnenkant gedaan en een dikke stok ertussen.

de beugels dus naar buiten draaien en dan een stok door de beugels halen.
net zolang dat de fenders deze houding aannemen.

na een tijdje bleven de beugels wel in de gedraaide stand staan.

maar ,je moet volhouden.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:34

ja oké, maar het zadel is al 2 jaar gebruikt en de vorige eigenaar reed er endurance wedstrijden mee..... dus ik heb weinig hoop dat het beter wordt.
Ik wil er (erg) lange afstanden mee gaan rijden, maar als ik dan iedere keer als ik afstijg 15 minuten niet kan lopen... Dit had ik absoluut niet met mijn vorige beugels!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:39

waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de beugels niet verdraaid met wegleggen.
je kan het altijd nog proberen.

ik had ook zere knieen en mijn buitenkant van mijn voet deed zeer tijdens het rijden,omdat deze de beugel naar buiten drukte.

je kan ook andere beugels eraan hangen of ik weet even niet meer hoe ze heten ,maar ze staan op de site van eurohorse.
dat zijn tussenstukjes die je tussen de beugel en de fender doet zodat de beugel 360gr kan draaien

deze kosten wel in de 100euro[105 dacht ik]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:41

Steek een bezemsteel door de beugels als je het zadel weghangt in de goede stand.

En ik heb meestal last van mijn knieën als ik mijn beugels eigenlijk te kort heb.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:12

Ja, ik had in het begin ook last van mijn knieen. Nieuw zadel en beugels te kort. Toen ik ze langer had gemaakt en er bezemstelen in had gehad, was het over. Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:17

Je kunt er ook van die tussenstukjes tussen zetten ( lekker duidelijk zo Cool ) In elk geval hangen je beugels dan al in de goede stand en heb je nergens last van.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:25

wat bij mij ook erg hielp was mijn beugels 2 gaten langer maken... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:17

Die tussenstukjes heten 'stirrupturners' en ze kosten tussen de Euro 20 en Euro 60, afhankelijk waar en welke soort je neemt.
Lees dit oude topoic eens door
viewtopic.php?t=301970
Daar staan ook voorbeelden in.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:02

dat scheelt dan weer de helft met Evelien!!!

daar staan ze echt voor 105 euro op de site.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:40

Inderdaad je beugels bij het wegleggen van je zadel een slag naar buiten draaien en een (bezem)steel erdoor steken. Ik hing ook nog een ballast aan de steel. Op den duur zit de goeie slag erin, heb je óók nog eens genoeg eelt op je knieen en heb je nergens geen last meer van, Clown . Sterkte...........stug volhouden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:22

Je kunt ook je fenders laten 'setten'. Dat houdt in dat het onderste, smalle, stuk rondgebogen wordt (rond zoals bij een rondgenaaid hoofstel) en in die vorm samengebonden wordt met een dun reepje leer. Sommige zadels worden nieuw ook op deze wijze verkocht, met pre-set fenders. Mijn Continental Western zadel heeft ze, in één woord ideaal! Een goede Western zadelmaker moet dit voor je kunnen doen.

Die legsavers of stirrupturners heb ik ook gebruikt, maar was er toch niet erg ondersteboven van.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:05

Ibbel schreef:
Je kunt ook je fenders laten 'setten'. Dat houdt in dat het onderste, smalle, stuk rondgebogen wordt (rond zoals bij een rondgenaaid hoofstel) en in die vorm samengebonden wordt met een dun reepje leer. Sommige zadels worden nieuw ook op deze wijze verkocht, met pre-set fenders. Mijn Continental Western zadel heeft ze, in één woord ideaal! Een goede Western zadelmaker moet dit voor je kunnen doen.

Die legsavers of stirrupturners heb ik ook gebruikt, maar was er toch niet erg ondersteboven van.

heb je daar een foto van, ibbel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:14

Het wordt bij meer merken tegenwoordig gedaan. Je moet het wel direkt bij het maken aangeven, want naderhand lukt het moeilijker. Dan moet alles opnieuw aan de fender gezet worden.
Hier een voorbeeld:
Afbeelding

Misschien vind ik nog een plaatje dat je de achterkant beter ziet.

Edit:
gevonden Pling
Afbeelding

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:39

goh, wat ziet dat er goed uit! kan ik dus alleen maar jaloers zijn, want het zit niet aan mijn zadel en nu kan het dus ook niet meer blijkbaar Verdrietig .

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:45

Dat ziet er idd goed uit! Ik ga zo ook nog even dat oude topic bekijken, misschien staat daar ook wel iets.

En Ibbel, wat maakte de legsavers voor jou niet ideaal? Het lijkt mij namelijk best handig.....

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:20

Evenaar schreef:
ja oké, maar het zadel is al 2 jaar gebruikt en de vorige eigenaar reed er endurance wedstrijden mee..... dus ik heb weinig hoop dat het beter wordt.
Ik wil er (erg) lange afstanden mee gaan rijden, maar als ik dan iedere keer als ik afstijg 15 minuten niet kan lopen... Dit had ik absoluut niet met mijn vorige beugels!

ik had het ook als ik langer met mijn westernzadel buitenreed
nu heb ik EZ rides met kooi (kost 99,- euro) en weg probleem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:22

ingeo schreef:
want het zit niet aan mijn zadel en nu kan het dus ook niet meer blijkbaar ;( .
Het kan wel. Een zadelmaker kan de blevinbuckle omgedraaid monteren en dan die draai erin maken.
Ik heb alleen geen idee wat dat gaat kosten, zeker ivm stirrup-turners.

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:31

ik had het ook als ik langer met mijn westernzadel buitenreed
nu heb ik EZ rides met kooi (kost 99,- euro) en weg probleem[/quote]

Hoe zien die eruit?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:07

Ik heb de (niet te lang daarvoor geöliede) fenders nat gemaakt en op een zadelbok gelegd met de bekende bezemsteel-truc. Werkt magisch!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:08

Afbeelding
hier hangen ze aan mijn zadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:10

Die EZ-rides veren natuurlijk wel een beetje en ontlasten daardoor je knieën ook, maar helpen niet tegen weerbarstige fenderbladen.
De stirrup-turners wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:13

Evenaar schreef:
En Ibbel, wat maakte de legsavers voor jou niet ideaal? Het lijkt mij namelijk best handig.....

Je beugels komen een stuk lager te hangen. Bij mij had dat tot gevolg dat de blevins precies tegen m'n scheenbeen aandrukten. Het ging wel, als ik het sluitleertje (hoe heet dat eigenlijk?) er maar af haalde, dan was de druk weg. En verder piepen ze bij het rijden, maar dat zal wel met wat olie of zo te verhelpen zijn.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:00

Susan, hangen die EZ rides wel recht? Dan bedoel ik horizontaal, dus dat de zool van je schoen recht steunt op de beugel.
Ik heb namelijk net weer een buitenritje gemaakt en ben erachter dat het vooral komt omdat de beugels niet recht hangen.... Alleen de rand van mijn schoen steunt ind e beugel, waardoor ik mijn benen een beetje verdraai en dat geeft dus de last in mijn knieen. Daarbij nog dat de beugels door de fenders ook nog eens iets naar binnen draaien.... (volgen jullie het nog? het legt zo lastig uit *LOL*
Het worden dus sowieso endurance beugels en misschien dat ik daar ook legturners bij neem. Dan bestel ik het in Amerika, want daar zijn EZ rides met kooi $74,60 en legturners voor $13,50. Daarbij is de dollar zo voordelig dat ik daar echt veel goedkoper uit ben! Tenzij ik iets 2e hands kan vinden hier in Nederland Lachen

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:31

En ik maar denken dat die zere knieën kwamen door de koude wind Blond
Volgens mij moet ik ook wat aan het bijbuigen. Die EZ-rides zijn flexibeler dan de gewone beugel? Waar komt dat door? Of moet ik me nu weer in het land van de blonde schonen voegen?