[WN] half-quarter : wat is het verschil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

half-quarter : wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:54

Wat is het verschil tussen een half quarter en een quarter?
Is er een verschil in prijs/mogelijkheden.

thanx

judith

Re: half-quarter : wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:58

Nou de naam zegt het al.. een volle quarter is een quarter met van zowel vader als moeders kant quarterbloed.. een halve quarter zal een quarter gekruist met een ander ras zijn.. zo heb ik op een halve quarter x appaloosa gereden...

Vaak zijn halve quarters wel wat goedkoper, omdat hier geen volledig stamboekpapier bij zit, maar het ligt ook aan de afstamming en wat het paard al gepresteerd heeft..

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:02

Mijn paardje is half quarter half arabier er zitten inderdaad geen stamboekpapieren bij. Wat je wel zou kunnen doen is inschrijven bij de NRPS. De prijs is inderdaad minder dan van een volle quarter waar je papieren bij heb. En de mogelijkheden van de prestaties hangt van het paard af.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:16

De mogelijkheden verschillen vooral met het oog op rassenshows. Zo kun je met een halfquarter alleen WRAN en SWRN wedstrijden rijden en met een volle quarter kun je én die wedstrijden rijden én AQHA shows. Qua mogelijkheden qua paard, sja, dan moet je naar het paard individueel kijken. Kruis je een quarter met een (ik noem maar even wat) Welshpony, dan liggen je kans op het eerste gezicht wat lager, dan wanneer je die met een amerikaanse appaloosa zou kruisen of een engels volbloed. Dat is even heel zwart wit gezien, de ene kruising quarter x welsh is de andere niet!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:17

De prijzen zijn voor half-quarters lager.

Wat betreft mogelijkheden zijn er toch een aantal zaken om rekening mee te houden.
Zo kun je niet meedoen aan wedstrijden van de AQHA/NQHA met een half-quarter. Als je wilt halteren (behalve showmanship at halter) is een half-quarter minder geschikt, omdat je niet aan zo'n rassenshow mee kunt doen. Als je wilt fokken is een quarter ook meer geschikt.

Je hebt met een half-quarter dus minder mogelijkheden. Maar of jij dat een beperking vindt hangt er vanaf wat jij met je paard wilt gaan doen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:18

De mogelijkheden verschillen vooral met het oog op rassenshows. Zo kun je met een halfquarter alleen WRAN en SWRN wedstrijden rijden en met een volle quarter kun je én die wedstrijden rijden én AQHA shows. Qua mogelijkheden qua paard, sja, dan moet je naar het paard individueel kijken. Kruis je een quarter met een (ik noem maar even wat) Welshpony, dan liggen je kans op het eerste gezicht wat lager, dan wanneer je die met een amerikaanse appaloosa zou kruisen of een engels volbloed. Dat is even heel zwart wit gezien, de ene kruising quarter x welsh is de andere niet!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:47

1x is genoeg hoor xono

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:59

calemity_jane schreef:
1x is genoeg hoor xono

Whoosh! Wist ik wel, maar ik had mijn berichtje al geschreven toen ik zo'n melding kreeg dat er nog iemand gepost had. Ik heb er veel tijd en moeite ingestopt en ook al herhaal ik precies wat Tenfold zegt, ik plaats het gewoon, dan heb ik het niet voor niets geschreven *LOL*

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:01

@ Ginger15:

Als je paard half Quarter/half Arabisch Volbloed is (dat moet dan wel aantoonbaar 50% zijn) kan jij je ook bij de DAWRA aansluiten. Voor verdere informatie zie: www.dawra.nl
DAWRA staat voor: Dutch Arabian Western Association. Uit ervaring spreek ik als ik zeg dat de DAWRA een fijne, gezellige club is.
Ze organiseren regelmatig leuke dingen zoals wedstrijden, clinic's, buitenritten enzovoorts.

Zo kan je dus nog meer dan bij het NRPS........en wel duidelijk op Western-gebied!

Groetjes, Donjaja.

spotlesstari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:33

mijn hengstje van 3 jaar is ook half appaloosa half quarter
tabasco tari ×olitos joyse.het enige nadeel is dat hij geen papieren heeft omdat hij geen hele quarter of appie is.bij de quarter mag hij niet ingeschreven worden en bij de appaloosa wel maar dan komt er een teken of letter voor te staan omdat hij geen appaloosa kenmerken heeft hij lijkt op zijn vader maar ik ben druk bezig om toch die papiertjes te krijgen.ook mag je met een half bloedpaardje bepaalde wedstrijden niet in zoals uitsluitend quarter wedstrijden of appie wedstrijden dat is wel jammer maar NRHA wedstrijden wel

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:42

spotlesstari schreef:
mijn hengstje van 3 jaar is ook half appaloosa half quarter
tabasco tari ×olitos joyse.het enige nadeel is dat hij geen papieren heeft omdat hij geen hele quarter of appie is.bij de quarter mag hij niet ingeschreven worden en bij de appaloosa wel maar dan komt er een teken of letter voor te staan omdat hij geen appaloosa kenmerken heeft hij lijkt op zijn vader maar ik ben druk bezig om toch die papiertjes te krijgen.ook mag je met een half bloedpaardje bepaalde wedstrijden niet in zoals uitsluitend quarter wedstrijden of appie wedstrijden dat is wel jammer maar NRHA wedstrijden wel

Je krijgt inderdaad dan een papier met een N voor het registratie nummer, is hij geboren voor 1 jan. 2002 dan kan hij nog ge-cpo-ep worden en een normale registratie krijgen met een # voor het nummer.
Paarden met een N registratie kunnen niet deelnemen aan de ApHC shows maar mogen wel voor de fok worden gebruikt met als beperking dat je ze alleen met appaloosas met een normale registratie mag kruisen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:21

Ik heb zelf twee jonge (1.5 jaar en 2.5 jaar) half-quarters (die te koop staan omdat het knullen zijn Knipoog ).
Beiden hebben papieren (R.B.P.) en passports omdat beiden ouders bekend zijn. Ik heb wel afgezien van de mogelijkheid om ze met de Half-Quarter Register in USA te registreren omdat ik weet dat het veel geld kost en je niets voor terug krijgt en dat met de A4'tje dat je krijgt geen passport kan aanvragen.
Wat zullen hun mogelijke western toekomst zijn ... nou ik denk dat dat heel erg aan de eigenaar zal liggen maar ik adviseer bij de ene als western pleasure, dressuur en endurance geschikt en bij de andere als een toekomstige goed "all-rounder" inclusief spring capaciteit.
De prijzen ... over het algemeen zijn die van halfbloeden niet vergelijkbaar met die van vol-quarters. En dit is, denk ik, wel terrecht maar doet niet af van de mogelijkheden. Niet iedereen heeft hoge competitie prestatie neigingen en ook niet iedereen heeft de beurs om een vol quarter te kopen. Er zijn heel veel mensen die een goede betrouwbare paardje zoeken om 'western' mee te gaan rijden en hiervoor kan half-bloeden zeker voldoen.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:05

kris_ schreef:
Wat is het verschil tussen een half quarter en een quarter?

Wat is het verschil tussen een Fjord en een half Fjord enz... Dit telt voor elk ras... Quarter is ook gewoon een ras hoor, het is geen verzamelnaam voor cowboy-paarden ofzo... Gestoord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:24

Buiten het feit dat een 'halfje' een stuk goedkoper zou moeten zijn (en het vaak ook is) heb je ook maar de helft van wat een Quarter voor staat.
Nu zijn er binnen het Quarter ras al genoeg verschillen, maar meestal kiezen mensen toch voor een bepaald stevig gespierd uiterlijk in kombinatie met een klein maar geprononceerd hoofd met kleine oortjes.
Ga je dit 50% verdunnen met iets anders heb je dus kans op iets wat niet meer lijkt op het originele Quarter uiterlijk. Al zal het bij bepaalde kombi's heel leuk kunnen uitpakken.

Waarom dan nog kiezen voor een half-quarter ??
Alleen omdat het betaalbaar is, dat zijn genoeg andere rassen ook.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:30

Citaat:
Buiten het feit dat een 'halfje' een stuk goedkoper zou moeten zijn (en het vaak ook is) heb je ook maar de helft van wat een Quarter voor staat.

Misschien is ie wel een stuk goedkoper omdat het maar een een 'halve arabier' is dus ook maar de helft van waar een arabier voor staat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:34

Dacht ik toch dat de TS het over Quarters had Clown

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:39

Sugarmiss schreef:
Buiten het feit dat een 'halfje' een stuk goedkoper zou moeten zijn (en het vaak ook is) heb je ook maar de helft van wat een Quarter voor staat.Nu zijn er binnen het Quarter ras al genoeg verschillen, maar meestal kiezen mensen toch voor een bepaald stevig gespierd uiterlijk in kombinatie met een klein maar geprononceerd hoofd met kleine oortjes.
Ga je dit 50% verdunnen met iets anders heb je dus kans op iets wat niet meer lijkt op het originele Quarter uiterlijk. Al zal het bij bepaalde kombi's heel leuk kunnen uitpakken.

Waarom dan nog kiezen voor een half-quarter ??
Alleen omdat het betaalbaar is, dat zijn genoeg andere rassen ook.

Waarom zou een 'halfje' goedkoper 'moeten' zijn? Het blijft imo nog steeds wat de gek er voor geeft... Het kan imo juist een voordeel zijn dat je 'maar' de helft hebt van waar een quarter voor staat... (waar staat een quarter eigenlijk voor???). Ik heb toen ik mijn paard (arabier) gekocht de keus gehad om haar te kopen... of voor hetzelfde geld een wat jongere quarter. Ik heb zonder enige twijfel gekozen voor mijn arabje omdat dat ras kenmerken heeft die mij zeer aanspreken en die ik bij een quarter echt mis. Voor mij persoonlijk zou een quarab dus meer waarde hebben dan een volle quarter... Dat kan dus iets persoonlijks zijn dat wellicht ook voor de TS op zou kunnen gaan...

Annebell_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:15

Ik heb ook een Halve-Quarter merrie van 2 jaar oud.
Haar vader is een Quarter (Skipsters Dice) en haar moeder is een Halve Paint.
(De vader van de moeder is een Paint en de moeder van de moeder een kruising Welsh)

Je kan je Halve Quarter gewoon inschrijven bij het American Half Quarter Horse Registry in Arizona.
Op deze site http://www.halfquarterhorseregistry.com staat alles uitgelegt.

Wel blijft het zo dat je met je geregistreerde Halve-Quarter alleen
WRAN en SWRN wedstrijden mag rijden. En als je met je Halve-Quarter gaat fokken er nooit meer een 'hele' Quarter uit kan komen.
(zie de site)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:41

wigchert schreef:
Je kan je Halve Quarter gewoon inschrijven bij het
American Half Quarter Horse Registry in Arizona.

Op deze site http://www.halfquarterhorseregistry.com staat alles uitgelegt.

Hier wil ik nogmaals iedereen op attent maken dat dit niet een RAS register is en dat je voor je lidgeld ($25), inschrijvingsgeld van je paard (lid $35, geen lid $50) duur moet betalen.
Je krijgt een A4'tje als registratie bewijs van je paard die op ieder fatsoenlijke kleuren printer af te drukken is. Dan nog ... deze registratie bewijs is niet geldig als je een paardenpassport aanvraag en kan niet dienen in Europa als bewijs van afstamming.

Annebell_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:43

Peterina schreef:
Citaat:
Hier wil ik nogmaals iedereen op attent maken dat dit niet een RAS register is en dat je voor je lidgeld ($25), inschrijvingsgeld van je paard (lid $35, geen lid $50) duur moet betalen.
Je krijgt een A4'tje als registratie bewijs van je paard die op ieder fatsoenlijke kleuren printer af te drukken is. Dan nog ... deze registratie bewijs is niet geldig als je een paardenpassport aanvraag en kan niet dienen in Europa als bewijs van afstamming.

Heb ik dan gezegt dat het een RAS register is en dat het als paardenpaspoort dient? Verward
Ik vermelde alleen dat je ook je Halve Quarter kan laten registreren.
Slim
Ik was zelf ook van plan mijn Halve-Quarter in te schrijven maar het was mij te duur en te veel gedoen, ik weet er alles van hoe het werkt en wat je ervoor terug krijgt. Knipoog Ik heb alle aanvraag papieren thuis liggen.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:53

Peterina,
wat bedoel je met knulletjes? Hebben ze minder capaciteiten en mogelijkheden dan een full quarter? Welke kruisingen zijn ze? Komt het quarterbloed meer naar boven of merk je dat er toch wat van het andere ras naar boven komt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:53

De jongens zijn nog niet volgroeit en ik zeg altijd knullen tegen ze ... sorry maar vaak schrijf ik zoals ik denk en het komt soms wat verwarend over.

Ik heb twee halfbloeden beiden met dezelfde AQHA vader en beiden uit dezelfde merrielijn.
De oudste (2.5 jaar) is uit een halfbloed arabier x AA/quarter kruising en heeft duidelijker meer bloed op zitten dan de jongste. De quarter invloed in zijn bouw is wel duidelijk te zien maar zijn gangwerk en karakter is meer arabier-achtig. Hij is wat 'edeller', lange gelijnd dan een quarter ... meer de type quarter met veel volbloed. Zijn 'kijk' op de wereld is ook drukker alhoewel als hij iets vertrouwd hebt je geen problemen met hem ... dit is meer de quarter karakter dat naar boven komt. Persoonlijk vindt ik hem meer geschikt voor endurance, of met zijn gangwerk meer voor dressuur. Natuurlijk is western pleasure ook een optie, maar reining en springen zijn zeker niet aan hem besteed niet met zijn bouw of karakter.

De jongste daar in tegen is gewoon quarter! Zijn moeder is een WB x moeder boven maar hier komt gewoon de quarter invloed zeer duidelijk naar boven in conformatie (compact) en karakter. Een van zijn liefste gang is de loop (? langzame gallop bij quarters), verder heeft hij een deftig draf dat hij nu pas met 1.5 jaar aan het gebruiken is. Zijn 'kijk' op de wereld is op en top koel en kalm ... alles is goed en interessant en hij is nergens bang van in dat hij niet makkelijk verschrikt. Deze is een "all-rounder" die niet alleen voor pleasure maar zeer zeker voor trail (mentale uitdagingen) en zelfs reining (zijn sliding stops slaan iedereen met verbazing en dit doet hij uit plezier) geschikt zou zijn, verder kan hij ook nog springen (dit is dus de WB invloed).

Ik ken de hengst heel goed en hij laat zijn druk duidelijk op zijn nakomelingen met zijn koele en brave karakter, en zijn conformatie. De "billen" zitten er duidelijk in ... de kleur ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:04

Citaat:
Ik heb twee halfbloeden beiden met dezelfde AQHA vader en beiden uit dezelfde merrielijn.
De oudste (2.5 jaar) is uit een halfbloed arabier x AA/quarter kruising
Hoe kun je deze paarden nog als halve-Quarters zien Verward Halfbloed arabier = 50% arabier ??
AA/Quater = 50% arabier
Quarterpercentage is dus niet meer dan 25% .

Ik zeg niet dat het geen leuke paardjes kunnen zijn, maar er zit nog maar zo weinig Quarter in dat het noemen ervan al eigenlijk niet meer gerechtvaardigd is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:15

Peterina schreef:
Ik heb
twee halfbloeden beiden met dezelfde AQHA vader
en beiden uit dezelfde merrielijn. .

De Sire van beiden is vol quarter ... de eerste moeder is Arabier x AA/quarter = officieel een halfbloed arabier ... de tweede moeder is WB x de eerste moeder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:26

Bloos Wederom Vriendjes zijn?
Dat stukje was me even ontschoten.