[WN] Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kolinde

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:52

Hallo allemaal Haha!

Ik rij nu 10 jaar paard en eigenlijk alleen maar dressuur. Ik rijd ook wedstrijden dressuur.

Nou komt mijn verhaal:

Ik ga dus een quarter horse paint kopen en die komt te staan in alphen aan den rijn op een westernmanege.

Ik ben van plan om over te stappen naar western met mijn nieuwe aanwinst. Nou is mijn vraag dus: Wat heb ik allemaal nodig? Nu bedoel ik ook echt alles dus ook spullen voor mijn zelf Kleding ect...

Ik ga trouwens ook heel hard trainen ik ga 4 keer in de week lessen (western)

Alvast heel erg bedankt

Kus Sanne

ps: kan iemand mij helpen om een foto te plaatsen op mijn avator

XoNo

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:00

Een quarter horse paint, dat is vast een aparte Haha!

Even zonder dollen, wat je nodig hebt kunnen ze je ook vast vertellen op de stal waar je je paard gaat stallen (als ik me niet vergis heeft Sonja van Bokt ook daar op stal gestaan (tenzij er meerdere westernstallen in alphen zijn natuurlijk Tong uitsteken)). Je hebt net als in de dessuur gewoon je normale optoming nodig, alleen in dit geval leg je een pad onder je zadel in plaats van een shabrak. Qua kleding...sja, dat is persoonlijk. Sommige mensen rijden western, maar rijden liever met een rijbroek, die ze in de dressuur ook gebruiken. Ik persoonlijk geef een voorkeur aan Wranglers (spijkerbroek met een enkele naad aan de binnenkant) en westernboots.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:00

goed passend zadel met pad en hoofdstel met geschikt bit lijken me voor je paard het voornaamste... (hiervoor zou ik echt naar een goede zaak gaan!) verder kun je zoveel extra's kopen als je wilt.. beschermers, hulpteugels enz.. ligt er maar net aan wat je nodig bent en wat je wilt maar het beste is om dat in goed overleg te doen met je trainer!
Verder verzorgingsspullen zijn natuurlijk voor elk paard hetzelfde.. en vaak is het zo dat je er tegenaan moet lopen dat je erachter komt: "oh dat heb ik nog" niet en dan ga je het halen...

Voor jezelf.. om gewoon mee te rijden zijn een goede spijkerbroek (meest gebruikt wordt de wrangler) en goede rij- westernlaarzen een must... en sporen als je die nodig bent... verder kleding waar je je goed in kunt bewegen maar ik zou persoonlijk geen slobberkleding aantrekken..

En als je wedstrijden wilt gaan rijden kom je in het showmateriaal... voor je paard een showpad, evt. showzadel en showhoofdstel (wat inhoudt dat er vaak wat meer zilver opzit..) en voor jezelf uiteraard een hoed en verder wat je zelf belangrijk vindt, ik zou zeggen ga veel naar wedstrijden kijken en dan zie je vanzelf wat er op dat gebied allemaal is en in de meeste westernshops vind je de belangrijkste dingen ook!

In elk geval alvast veel plezier met je paardje!!

Kolinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:17

Dankje wel alvast Haha!

Ik wil wel wedstrijden gaan rijden dus die show spullen lijken mij wel wat. Tong uitsteken

Waar aan moet ik denken bij de prijs van zadel dekje en hoofdstel?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:24

Prijzen lopen enorm uiteen. Zorg dat je bij een goede westernzaak je inkopen doet, zodat je je geen troep in je maag laat splitsen of dingen die niet goed passen. Eventueel kan je nieuwe instructeur je vast helpen met het uitzoeken van een goed passend, kwalitatief goed zadel.

Nieuwe zadels komen al gauw op zo'n 1500-2000 euro en dan heb je niets bijzonders. Ik heb goede kwaliteit trainingshoofdstelletjes gekocht van nog geen 40 euro, je moet er maar net tegen aanlopen Haha!

Een pad, ook daar heb je enorm veel verschillende soorten, maten, kleuren en prijsklasses in. Niemand weet wat jij fijn vindt om te gebruiken of wat het beste werkt icm je paard.

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:24

Je kan het allemaal zo duur maken als je zelf wilt.

Zorg dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft als je spullen gaat kopen.

Ikzelf rij in een Wrangler broek. De heup modellen Dayton en Broken Twill. Gewoon omdat ik deze het lekkerst vind zitten. Haha!

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:29

Ik zou bij het begin beginnen en een goede uitrusting voor je paard kopen: een zadel van goede kwaliteit (nieuw of tweedehands) en goed pad (niet een dun gevalletje), trainingshoofdstel en beenbeschermers. Ik denk dat het verstandig is iemand mee te nemen die verstand van westernrijden heeft, zodat je niet met net de verkeerde spullen thuiskomt.

Die showspullen zijn van later zorg!
Want ook westernrijden is niet iets wat jij en je paard zomaar ff leren, ook al ga je 4X per week lessen....

In welke tak van de westernsport (pleasure / trail / reining / halter / showmanship at halter / hunter under saddle / western horsemanship / .... ) wil je gaan rijden?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:00

hoi
let ergoed op als je een hoofdstel etcgaat kopen dat het echt van goede kwaliteit is! zoals al eerder werd gezegd, vraag je nieuwe instructeur!
laatst heeft een vriendin van me ene hoofdstel gekocht, hij koste 40 euro, maar hij viel gewoon uit elkaar! de schroefjes die de teugels aan het hoofdstel verbonden waren er tijdens het rijden uit gevallen en ook de schroefjes bij het bakstuk, waardoor in de les het bit ergens rondhing en er gene stuur meer op zat! wel grappig, maar niet leuk als je em net nieuw heb!!

En let ook op het bit dat je koopt, die zitten vaak niet bij het hoofdstel, ene goed bit kost ongeveer 30-60 euro, want zelf had ik er een die maar 16 euro was (mijn eerste zelf gekochte...wist ik veel....) en met een maand brak hij omdat hij al door was....materiaal was niet goed....tja daar sta je dan zonder bit.....zucht...!

kijk echt goed wa je koopt en haal het bij een winkel en het leifst niet op een beurs.....( zoals ik had) want dan zit de zaak vaak ver van waar je woont....

vele succes! groetjes RaichuHollow

Kolinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 10:24

Henriette schreef:

In welke tak van de westernsport (pleasure / trail / reining / halter / showmanship at halter / hunter under saddle / western horsemanship / .... ) wil je gaan rijden?

Ik heb dat al over legt met mijn trainster en het word reining.

Echt raar eigenlijk ik heb eigenlijk gewoon 10 jaar voor niks paard gereden wand vanaf nu ben eigenlijk gewoon weer een beginner Knipoog

Gr. sanne

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:48

Heej,

Geselig in Alphen Haha!
Ik woon in Alphen maar sta op stal in Aarlanderveen Knipoog
Veel plezier he !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:01

RaichuHollow schreef:
En let ook op het bit dat je koopt, die zitten vaak niet bij het hoofdstel, ene goed bit kost ongeveer 30-60 euro, want zelf had ik er een die maar 16 euro was (mijn eerste zelf gekochte...wist ik veel....) en met een maand brak hij omdat hij al door was....materiaal was niet goed....tja daar sta je dan zonder bit.....zucht...!

Ik dacht dus ook rond die prijs te zitten, kom is dus bij de westernshop, blijkt het goedkoopste bit 49 euro te zijn! Ik heb nu maar een sweet iron gekocht, verder heel simpel, niks geen showbit of whatever... 59 euro....
Je verkijkt je daar idd echt heel erg op!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:33

yvvv schreef:
RaichuHollow schreef:

Ik dacht dus ook rond die prijs te zitten, kom is dus bij de westernshop, blijkt het goedkoopste bit 49 euro te zijn! Ik heb nu maar een sweet iron gekocht, verder heel simpel, niks geen showbit of whatever... 59 euro....

Ik heb een weet iron snaffletje van 11 euro Lachen Doet het al een jaar of 2,5 hartstikke goed Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:28

XoNo schreef:
yvvv schreef:

Ik heb een weet iron snaffletje van 11 euro Lachen Doet het al een jaar of 2,5 hartstikke goed Haha!

Tweedehands of nieuw??
Ja, ik vond het echt vaag... Dacht meer dat simpele showbitten rond die prijsklasse zaten...

Ik heb er 2 foto's van gemaakt, zie de foto's... En echt, niks bijzonders, toch? In de shop hebben ze mij er niks bijzonders over verteld ook...

Afbeelding
Afbeelding

PS, moddies, ik wilde de foto's in link-vormpje doen, maar dat lukte niet... Als jullie willen, ga je gang Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:40

yvvv schreef:
Tweedehands of nieuw??

Nieuw Lachen Ik weet niet eens meer waar ik ze heb gekocht, maar anders weet ik ze wel te vinden voor een prijsje onder de 20 euro. 59 euro voor een simple sweet iron snaffeltje vind ik overdreven duur.

Ik heb net een showsnaffletje in Amerika gekocht voor 16 dollar Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:57

XoNo schreef:
yvvv schreef:
Tweedehands of nieuw??

Nieuw Lachen Ik weet niet eens meer waar ik ze heb gekocht, maar anders weet ik ze wel te vinden voor een prijsje onder de 20 euro. 59 euro voor een simple sweet iron snaffeltje vind ik overdreven duur.

Ik heb net een showsnaffletje in Amerika gekocht voor 16 dollar Haha!

Ja, maak me nog jaloerzer Knipoog Clown

Damn... Ik ben echt goed genaaid dan... Ach gut Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:11

Je bent zeker genaaid Lachen

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:28

euh... mag ik je iets aanraden? koop niets in het bijzonder... western rijden heeft helemaal niets met het materiaal van doen, het is een way of life.. net als dressuur, al is een wit dekje en bandages in deze tijd blijkbaar een must Knipoog.

En dan nog even een vraagje... heb je je paint al onder het zadel... ik vond namelijk de conclusie dat je 'reining' ging doen erg ongegrond. Een dier leent zich niet voor de tak van de sport waar jij belangstelling in hebt. Net als dat springpaarden nooit sumblieme dressuurpaarden zullen worden en andersom; een paard heeft een bepaalde kwaliteit en aan de hand daarvan ga je het dier in een bepaalde tak van de sport inzetten. Wat als je beestje juist gigantische aanleg voor dressuur heeft? Ik heb het wel eens gezien hoor... en als jij je dan helemaal focust op de reining...

Daarnaast ook nog wat bemoedigende woordjes; je zegt dat je al 10 jaar dressuurt. Een goede dressuurruiter rijdt ook op zit en met pressure and release, dus kun je zelf al invullen of er veel voor je gaat veranderen qua basis.

In ieder geval succes in de toekomst... enne... join the club Knipoog

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:19

yvvv schreef:
Damn... Ik ben echt goed genaaid dan...

Yep, je bent heel erg genaaid Ach gut

Er zijn bitjes welke stukken goedkoper zijn en net zo goed.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:29

patriciavg schreef:
ik vond namelijk de conclusie dat je 'reining' ging doen erg ongegrond.

Ben ik het bijna mee eens Tong uitsteken Er staat inderdaad nergens dat ze al een paard heeft en in overleg met instructie heeft besloten dat reining het beste is voor hen samen, maar aan de andere kant is het mogelijk dat ze een keuze in de sport heeft gemaakt en daar een bijpassend paard bij zoekt Lachen