[WN] Wondjes van een bontsingel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Wondjes van een bontsingel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:38

Hai, we hebben een paard op stal dat een jaar niet onder zadel is geweest, maar nu wondjes van een bontsingel krijgt. Is er iets wat NOG zachter is dan dat? We zitten even met ons handen in het haar!

Tips?

laukjefreak

Re: Wondjes van een bontsingel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:43

een neonpreem?
maar zat er niks aan de singel dan?
Dat hij er wondjes van kreeg vreemd. suc6!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:44

Voor het rijden de plekjes waar het schuurt insmeren met vaseline/ uierzalf... dat helpt ook erg goed tegen schuurplekken van dekens.. of tegen kapotte mondhoeken dus vast ook wel tegen schuurplekken van de singel!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:46

laukjefreak schreef:
een neonpreem?
maar zat er niks aan de singel dan?
Dat hij er wondjes van kreeg vreemd. suc6!

Neopreen is nog stugger, daar ligt hij geheid van open!
Er zat niets aan de singel, misschien wat haar van een paard, maar verder niets.

Insmeren met vaseline...gaan we proberen!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:49

Voor het rijden de plek dik insmeren met vaseline en een handig iemand vinden die uit een oude molton een aantal singelhoesjes voor je maakt zodat je elke dag een schone hoes eromheen kan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:52

Ik heb met de boomloze zadels ook af en toe te maken met mensen met paarden met singelwondjes , en de ervaring daarvan leert dat er niet echt 1 oplossing is aan te dragen , helaas

Een neopreen singel kan helpen , maar sommige paarden krijgen daar JUIST wondjes van...hoe ongelofelijk ook.

Bij sommige paarden is zacht en soepel afgerond leer de enige optie waarbij alles goed gaat , andere kunnen daar als enige weer niet tegen...en zo is het met alles.... helaas een kwestie van proberen.

Meestal is echte lamsvel (evt singelhoes) of goede zachte neopreen wel de oplossing , maar soms juist gewoon een zachte leren singel. Of een gelhoes...of een heel simpel katoenen of touwsingeltje.....

Is puur een kwestie van proberen dus Bloos!

Ik zou allereerst eens voor neopreen gaan omdat dat gewoon echt zacht is , alhoewel het nadeel daarvan dan weer het zweten is.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:54

Lan had van deze wondjes en neopreen hielp bij haar dus wel. Ik heb nu een ademende neopreen singel (met gaatjes). En iedere dag schoonmaken dat ding. Er mag zelfs geen korretje zand tussen zitten.

Het heeft bij Lan geholpen i.i.g. Succes!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:59

Nu hij al wondjes heeft lijkt neopreen me niet fijn, inderdaad door het zweten wat dan weer in die wondjes kan komen.

Neopreen is zo fijn nog niet. Mijn paard heeft het een hele poos goed gedaan en op een gegeven moment ging zijn huid ook kapot. Ik ben toen niet van singel of zadel verandert, heel raar. Ik ben overgegaan op bont en dat ging een stuk beter.

Misschien dat leer inderdaad wel werkt. Mooi afgewerkt/afgerond leer.

Maukb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:08

Nou wat raar zeg, plaats ik een berichtje en is het gelijk weer weg.

Nog maar een keer dan: ik heb met Blaze ook dit probleem. Ik moet een bontsingel wassen als ik hem 3 a 4 keer heb gebruikt anders schuurt zijn huid gelijk open. Ik rij nu met een anatomisch gevormde gelsingel en dat gaat tot nu nog steeds goed. Ook ken ik iemand die in stukken geknipte stukken spons tussen de singel en de schuurplekken stopt, dat werkt ook wel maar is wel lastig. Een leren singel heb ik ook geprobeerd maar werkte ook al niet Huilen
Ben benieuwd of er nog meer oplossingen zijn!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:12

Als iemand vrijwel gelijk met iemand anders een berichtje wil plaatsen dan wordt het niet geplaatst en kom je met een beetje geluk weer terug in het 'schrijf een berichtje-scherm".

Ik vind dat zelf ook een zeer irritant aspect van deze nieuwe versie. Maar er wordt aan gewerkt heb ik begrepen.

(sorry voor het off topic, maar deze vraag komt redelijk vaak voorbij vandaar).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:14

Daarom : sommige paarden krijgen juist wondjes van neopreen , maar over het algemeen genomen is het in de praktijk in veel gevallen wel de oplossing waarbij paarden geen singelwondjes meer krijgen , terwijl mensen echt al vanalles geprobeerd hebben.

Ik vind zelf het zweterige een enorm nadeel , daarom zou ik zoeken naar iets anders.

Maar er is natuurlijk ook nog heel wat verschil tussen soorten neopreen Ja

Vaseline zal best helpen , maar lijkt me geen goede oplossing om elke keer mee te gaan knoeien Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:16

gewoon neopreen werkte absoluut niet. Stevige wonden.
De nieuwe singel die ik heb met gaatjes erin en ook nog voorgevormd werkt wel. Een bontje werkte weer niet. Een leren singel werkte wel bij Lanna (dressuurzadel) maar ook dat moest ik heel goed schoonhouden.

Je moet inderdaad gewoon proberen.

Maukb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:19

Dank je Anya, ik snapte het al niet Clown .

Wij hebben dezelfde singel, ik vind hem goed werken! Misschien komt het ook wel door het elastische gedeelte. De singel blijft meer op zijn plek ipv te schuiven, denk ik zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:35

@Xono: heb je nu bont zijnde een echt dierenvel of 'bont' zijnde gewoon een zacht wollig stofje ??

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:04

@Anya, dan heb ik waarschijnlik dezelfde als jou. Bij mij moet ik heb na het rijden ook helemaal schoon maken. En er zitten ook gaatjes in, ik vind het opzich wel een fijne singel! alleen tja het is zweteriger!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:06

Jah maar bontjes kunnen nog prima schuren hoor!!! Het beste kun je, als ik het zo lees een leren singel gebruiken (geen oud afgedankt ding, maar gewoon eentje van goede kwaliteit welke ook al enigszins soepel is) en het belangrijkste van alles; misschien eerst zorgen dat de wondjes zo goed mogelijk geheeld zijn, anders kun je alsnog geen objectieve mening vormen betreffende welke singel nu wel helpt.

Mocht je geen tijd hebben te wachten; in amerika gebruikte we een spulletje 'Ichtamol' of zoiets... superspul! Hup op de wondjes en naast dat die nog sneller en beter genazen werden zelfs de wondjes bij lange trailrides goed beschermd tegen opnieuw of verder open schuren... Weet alleen niet of het spul ook legaal in Nederland te verkrijgen is Knipoog.

Succes drmee!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:56

Probeer eens een simpele touwtjes-singel,doet het vaak goed hier als neopreen met of zonder bontje schuurt!

joquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:06

Ik zou ook gewoon een koord singel proberen , let er wel even op dat die van wol of katoen is .

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:37

Hoi,

Ik had het zelfde probleem met Nina,
Eerst een neopreen singel daar lag ze van open toen een
bont singel lag ze ook van open en nu heb ik ook zo`n singel
die uit gesneden is met gaatjes geen probleem meer. Pling

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:16

Hoi, vergeet na het aansingelen niet om de voorbenen van het paard even naar voren te trekken. Er kan huid geplooid zitten, wat ook wondjes kan veroorzaken.

Succes ermee, altijd lastig, singelwondjes...

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:51

Na alle advies is het gelukt. Een smaller zadel opgelegd. (Pebbles zijn andere zadel, na een jaar niet trainen, iets smaller geworden Haha! ) Een touwtjes singel en een spons tussen singel en huid. Na het rijden is alleen nog een rauw plekje te zien en dat smeer ik in met tandpasta, juist om de huid wat te harden. Doe ik ook met kleine oppervlakkige wondjes. Werkt uitstekend. Hij liep weer lekker vandaag.
Bedankt voor de tips, oja benen naar voren trekken deden we al.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:07

Hoi!
Eerst ff een vraagje....is dat paardje geschoren?? want bij mij op stal hebben ze een tinker geschoren en daardoor kreeg hij kale plekken en wondjes...! dit komt omdat de haren te kort zijn en gewoon weg in zijn rug prikken......eht is ook eigenelijk heel onnatuurlijk om te scheren....tenminste....in de zomer zijn de haren nog iets langen dan wanneer je het paard scheert....!!!!

Wij smeren het paard ook veel in met vaseline en een lamswoloes om de singel, je kan ook een grote spons gebruiken en die dan met babyolie besmeuren.....wel ff een vies werkje, maar hij blijft dan goed vet!!

Als je het paard geschoren hebt, denk dan volgende winter....laat dat stuk waar de singel zit ongeschoren!!! dat scheelt een hoop werk en pijn voor je paard!!

succes groetjes RaichuHollow

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:13

Nee, hij is niet geschoren Lachen

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:20

haha jah ik zag later pas dat je al bijna van de wondjes af was... Haha! Tong uitsteken naja...gelukkig is het nu beter! groetjes

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:38

XoNo schreef:
Hai, we hebben een paard op stal dat een jaar niet onder zadel is geweest, maar nu wondjes van een bontsingel krijgt.

Huh, .....hi Xono, heb JIJ een paard op stal staan? Ik dacht dat je in pension stond?????