[WN] Welke slinky is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Welke slinky is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:29

Mijn dochter rijdt dressuur Boos! en springt met haar E-pony. Omdat ze niet zo heel handig nog is met vlechten e.d. doet ze dat de dag ervoor al.
's Morgens is het natuurlijk weer slordig dus mijn idee was om dan een slinky om te doen.
Wie doet dat ook en helpt het? Wat voor slinky gebruik je dan, zijn er nog soorten in?

cornelie

Re: Welke slinky is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:54

Ik rijd ook dressuur Haha!
Ik heb inderdaad een muts voor mijn paard. Dat wil nogal eens voor wat hilariteit zorgen bij dressuurwedstrijden Sigaar
Ik gebruik het alleen als ik de avond ervoor al invlecht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:08

Je hebt wel verschillende soorten. Vooral verschillende soorten stof (fleece, lycra). Ik ben zelf meer voor lycra, omdat fleece statisch kan worden en ruwer in textuur is en daardoor tegen de haren kan schuren. Verder heb je verschil in kwaliteit. Rondgenaaid bij de gaten voor de ogen en oren of juist niet, wel of geen rits, wel of geen stukje dat tussen de voorbenen door aan de "singel" wordt vastgemaakt. Kliksysteem als singel of simpel plakband.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:12

Het lijkt me dat je een goed passende hood moet hebben. Ik heb zo'n eenvoudig lycra geval, wat goed voldoet voor mijn paard.
Het lijkt mij handig dat je je paard hier al eens aan hebt laten wennen. Stel dat de vlechtjes morgen met hood en al van het paardenhoofd afliggen.....

Btw met vrieskou kan ook lycra statisch worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:32

Ik zou voor lycra gaan en zonder rits. Die rits is een vande dingen die het eerste stukgaat. Verder kies ik voor klitteband, dat kliksysteem is ook niet alles.

Paarden die zo'n ding nog nooit hebben omgehad staan er even van te kijken als het over hun hoofd moet. Maar als ze het eenmaal aan hebben maken ze er doorgaans geen punt van. Waar je wel om moet denken is dat de de manen kan verstikken als je ze dagelijks gebruikt. En ingevlochten manen blijven er echt mooier door. Je voorkomt wel dat je paard weer vies wordt net voor de wedstrijd.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:54

sleezy Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:56

jessiejanes schreef:
sleezy Cool

Je hebt helemaal gelijk. Was me nog nieteens opgevallen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:03

Wilde net posten dat je paard in een slinky proppen wel érg lastig wordt en dat je beter een Sleezy voor je paard kunt kopen (is overigens een merk: 'Sleezy Sleepwear', die dingen heten gewoon 'hood' en de Sleezy's zijn van Lycra. Lycra hood dus).

Voor de wedstrijden kun je het beste een lycra hood kopen, ik heb het liefst wél met rits, omdat je door een hood zonder rits over het hoofd te trekken je 'plukjes' weer scheef trekt. Om ze dan weer recht te krijgen onder een hood zonder rits is lastig. Mét rits leg je'm gewoon over de nek en trek je de boel naar beneden om de rits dicht te doen.
Voor dagelijks gebruik is een hood zonder rits wel handiger.
Een 'choke' tussen de voorbenen door kán handig zijn bij paarden met een erg brede borst, maar als je een goed gemaakte hood hebt zijn ze meestal 'diep' genoeg gesneden en is het dus niet echt nodig (die choke helpt tegen het 'opkruipen' van de hood).

Fleece hoods zijn prettig voor onder een stalhood of tijdens een koude nacht, maar minder geschikt om de manen glad te leggen en je paard schoon te houden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:23

Nou, da's dan duidelijk Sigaar ik ga dus op zoek naar een sleezy voor 1 nachtje.....
Ik heb zelf een paar jaar geleden 2 gemaakt van fleece voor de koude rit naar huis als het paard echt goed bezweet is, maar deze ga ik dan toch maar gewoon kopen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:03

Francis schreef:
Een 'choke' tussen de voorbenen door kán handig zijn bij paarden met een erg brede borst, maar als je een goed gemaakte hood hebt zijn ze meestal 'diep' genoeg gesneden en is het dus niet echt nodig (die choke helpt tegen het 'opkruipen' van de hood).

Ik heb juist een 'choke' nodig (wist niet eens dat het choke heette Tong uitsteken) omdat mijn sleezy's juist naar achteren kruipen. Bud heeft de 'singel' op een gegeven moment in zijn lies zitten en zijn hoofd strak omhoog omdat het geheel naar achteren verplaatst is (heel dom gezicht kan ik je vertellen *LOL*). Met een choke heeft hij er geen last van, omdat de singel dan op zijn plaats blijft en daardoor de rest ook.

De reden dat ik er één met rits wil is inderdaad de reden die jij noemt, Francis. Bud heeft krullige manen en die moeten dus echt strak naar beneden liggen onder de hood, anders is het de volgende dag GEEN gezicht.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 10:40

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:54

@Xono: Als ik het zo hoor is jouw sleezy gewoon te groot... Veel mensen kopen ze aan de ruime kant, zó dat de stof nauwelijks uitrekt zeg maar, maar het is juist de bedoeling dat een lycra sleezy strak om het paard zit, zodat de manen ook echt glad blijven liggen. Uiteraard moet'ie niet zo strak zitten dat het echt naar is voor het paard, maar dat zie je meestal wel aan hoe de gaten voor de ogen zitten (als'ie té strak zit gaan die ook strak om de ogen zitten) en hoe de hood om de neus zit (paard moet z'n mond nog wel open kunnen doen Knipoog ).
Zo te horen is de jouwe gewoon te lang, waardoor hij naar achter kan schuiven.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:48

en lesser van mij maakt die dingen helmaal op maat en met alle optie die je hebben wil!!
je kan in haar contact komen door bass te p.b-en of volgende week naar de 2dehands markt te komen wnat daar verkoopt ze al haar spullen, dus ook showslinky's! Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:41

Francis schreef:
@Xono: Als ik het zo hoor is jouw sleezy gewoon te groot... Veel mensen kopen ze aan de ruime kant, zó dat de stof nauwelijks uitrekt zeg maar, maar het is juist de bedoeling dat een lycra sleezy strak om het paard zit, zodat de manen ook echt glad blijven liggen. Uiteraard moet'ie niet zo strak zitten dat het echt naar is voor het paard, maar dat zie je meestal wel aan hoe de gaten voor de ogen zitten (als'ie té strak zit gaan die ook strak om de ogen zitten) en hoe de hood om de neus zit (paard moet z'n mond nog wel open kunnen doen Knipoog ).
Zo te horen is de jouwe gewoon te lang, waardoor hij naar achter kan schuiven.

Haha! Mijn sleezy is eerder te klein. Misschien dat het komt omdat hij wat langer in het haar zit, waardoor het naar achteren kruipt, maar na een meerdaagse show zat er zelfs een "ladder" (zo noem ik het maar even Tong uitsteken) in het hoofd, omdat zijn hoofd voor het mooi te breed is voor de sleezy en de boel wat heeft uitgerekt. Anywho, ik heb er laatst één van Sylva omgehad, zonder rits en zonder choke, die iets groter is dan die van mij en die bleef wel mooi op de plaats. Toch wil ik er één met rits en met choke Tong uitsteken De rits vind ik gewoon erg makkelijk en de duurdere sleezy's gaan vast niet zomaar kapot. Bud is zuinig op zijn spullen en ik gebruik sleezy's ook alleen voor een show en tijdens een show. Niet om hem korter in het haar te houden oid, puur voor zijn manen en eventuele vieze vlekken. De choke wil ik puur voor mijn eigen gerustheid (:))) en omdat ik vind dat de sleezy er door naar beneden wordt gehouden, waardoor zijn manen een nog mooier resultaat geven.