[WN] Trail: op 1 hand en dan overpakken bij brug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Trail: op 1 hand en dan overpakken bij brug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:13

Citaat:
- Trail, Hek: de juryvergadering stemt in met jureren volgens het artikel “Trail – Wisselen van teugelhand” dat eerder in de WHW gepubliceerd was. In het kort:
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (dezelfde) hand - verder met hek: geen DQ, wel ernstige fout
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (de andere) hand - verder met hek: wel DQ
- 1 hand: handwissel omdat het makkelijker is: DQ
Dit geldt natuurlijk ook voor dingen als een pick-up, krant-in-brievenbus, etc.

Dit staat in het WRAN regelboek. Nu MOEST ik laatst in de open trail het hek met mijn rechterhand openen en sluiten, de hand waar ik ook mee rijd. Ik MOEST dus overpakken naar links. Ik wist niet dat ik daarbij ook de uiteinden van de teugels aan de linkerkant van de hals moest leggen, bij nader inzien erg logisch, dus ook een beetje dom van mij, maargoed...

Ik vroeg me dus af in hoeverre dit bestraft wordt. Lachen Dat kan ik uit het regelboek niet opmaken. Krijg ik hier penalties voor? Of bepaalt de jury in hoeverre de ruiter ervoor gestraft wordt?

Asciugamano

Re: Trail: op 1 hand en dan overpakken bij brug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:23

In de titel bedoel je ook "hek" neem ik aan? Knipoog

Hangt ervan af wie er jureert. Peter Wittermans wil dat bijvoorbeeld inderdaad zo zien en Ed Gosen zegt er waarschijnlijk niks van.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:10

Uiteraard bedoel ik hek Haha! Domme fout, maargoed Tong uitsteken

Peter Wittemans was inderdaad jury toen ik deze fout maakte. Ik werd laatste met GB, terwijl ik het gevoel had met Buddy een slechter parcours had gereden. Ik had dus het idee dat het hieraan had kunnen liggen, vandaar mijn vraag Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:19

Je had het natuurlijk even aan Peter kunnen vragen aan het eind van de wedstrijd. Hij is nooit te beroerd om iets toe te lichten. Maar moest je het hek echt openen met je rechterhand? Omdat het overpakken nu verboden is zou je zeggen dat je soms achterwaarts door het hek moet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:30

crazycactus schreef:
Je had het natuurlijk even aan Peter kunnen vragen aan het eind van de wedstrijd. Hij is nooit te beroerd om iets toe te lichten. Maar moest je het hek echt openen met je rechterhand? Omdat het overpakken nu verboden is zou je zeggen dat je soms achterwaarts door het hek moet.

Ja, ik moest het hek openduwen met mijn rechterhand. Stond voorgeschreven in het parcours Lachen Vond ik ook wel zo makkelijk, maar dat terzijde Tong uitsteken

Ik heb inmiddels via pb antwoord gehad. Het wordt alleen gezien als schoonheidsfout. Peter Wittemans zou in dit geval alleen rekening met dit foutje houden als ik op hetzelfde aantal punten als een ander zou komen.

Uiteraard had ik het beter aan Peter kunnen vragen, maar ik was in een feeststemming en ben het glad vergeten Haha! Ook zijn we vergeten om op het scoreformulier te kijken, maar we gaan kijken of die nog te achterhalen is Lachen

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:55

Crazy cactus
Citaat:
Maar moest je het hek echt openen met je rechterhand? Omdat het overpakken nu verboden is zou je zeggen dat je soms achterwaarts door het hek moet.

klopt wel, maar omdat er een metalen steunbalk onder de opening lag moesten de deelnemers voorwaarts door het hek en mocht er van teugelhand worden gewisseld.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:27

XoNo schreef:
[
Dit staat in het WRAN regelboek. Nu MOEST ik laatst in de open trail het hek met mijn rechterhand openen en sluiten, de hand waar ik ook mee rijd. Ik MOEST dus overpakken naar links. Ik wist niet dat ik daarbij ook de uiteinden van de teugels aan de linkerkant van de hals moest leggen, bij nader inzien erg logisch, dus ook een beetje dom van mij, maargoed...

Ik vroeg me dus af in hoeverre dit bestraft wordt. Lachen Dat kan ik uit het regelboek niet opmaken. Krijg ik hier penalties voor? Of bepaalt de jury in hoeverre de ruiter ervoor gestraft wordt?
[/quote]

Dit zelfde heb ik eens aan een AQHA judge gevraagd. Hier kreeg ik te horen dat de teugels niet overgelegd hoefde te worden naar de andere kant. Op het moment dat jij de teugels naar de andere kant legt loopt de proef niet zo vloeiend als dat je gewoon de teugelhand overpakt. Hij gaf aan dat dat ook bepalend is voor de score.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:42

Funnygirl schreef:
Dit zelfde heb ik eens aan een AQHA judge gevraagd. Hier kreeg ik te horen dat de teugels niet overgelegd hoefde te worden naar de andere kant. Op het moment dat jij de teugels naar de andere kant legt loopt de proef niet zo vloeiend als dat je gewoon de teugelhand overpakt. Hij gaf aan dat dat ook bepalend is voor de score.

Ik hoorde juist weer dat Peter Wittemans het wel mee zou nemen in zijn beoordeling als ik op dezelfde score uit zou komen als iemand anders. Als ik het niet verkeerd begreep, bedoelt hij dus dat ik door het niet overleggen van de uiteinden van de teugels dan onder de ander wordt geplaatst met het zelfde aantal punten.

Aan de andere kant kan het inderdaad weer zo zijn dat een proef vloeiender wordt en minder slordig door de uiteinden NIET over te leggen, waardoor het geheel een rustige uitstraling heeft.

Ik denk dat elke jury het weer anders intepreteert. Ik ga er maar een gewoonte van maken dat gewoon van te voren aan de jury te vragen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:43

stuur eens een pb naar frayba.
Dan weet je gelijk wat Chris wil zien in zo een situatie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:44

Zal ik doen!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:58

Ja en dan moet je bij gelegenheid Ed Gosen ook maar eens vragen. Die is het meer met de "methode" van de AQHA eens, denk ik.

Je moet maar een administratie gaan bijhouden over de verschilende juryleden en dan de stijl daarop aanpassen, de dag van de wedstrijd. Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 21:21

Nou heb ik Ed vandaag nog gesproken maar er wederom niet bij nagedacht om het te vragen. Ik heb een kop als een vergiet momenteel *LOL*

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:57

Het is misschien een béetje off-topic, maar wel érg in de buurt van het topic.....

Als je nu op twee handen rijdt, wordt er dan bij het hek van je verwacht dat je ook de teugeleinden aan 1 kant van de hals legt, of mag je gewoon je teugels in de "teugel-brug" houden en die met 1 hand vastpakken.
Ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf.
Dit is naar mijn idee ook weer verschillend bij verschillende jury-mensen.
Iemand?

Oh, en Xono: ik maak na afloop van de wedstrijd een fotootje van het uitslagformulier. Dan heb je in 1 handeling álle punten van iedereen bij elkaar zonder dat je alles moet overschrijven Pling

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:13

banish schreef:
Het is misschien een béetje off-topic, maar wel érg in de buurt van het topic.....

Als je nu op twee handen rijdt, wordt er dan bij het hek van je verwacht dat je ook de teugeleinden aan 1 kant van de hals legt, of mag je gewoon je teugels in de "teugel-brug" houden en die met 1 hand vastpakken.
Ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf.
Dit is naar mijn idee ook weer verschillend bij verschillende jury-mensen.
Iemand?

Oh, en Xono: ik maak na afloop van de wedstrijd een fotootje van het uitslagformulier. Dan heb je in 1 handeling álle punten van iedereen bij elkaar zonder dat je alles moet overschrijven Pling

Dat is inderdaad ook weer per jury verschillend! Vraag het ze maar eens!
(Lastig he?! Haha! )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:50

Bij het rijden op 2 handen, mag je bij het hek gewoon de brug in één hand vasthouden. Je hoeft dus niet "officieel op één hand te gaan" en de uiteinden aan één kant te leggen. Ik heb het altijd zo gedaan met mijn paard en heb er nog nooit iets over gehoord. Het MAG op die manier en als je dan de teugels aan één kant gaat leggen, wat weer extra tijd kost, dat denk ik dat de jury het eerder rommelig en tijdnemend vindt, dan dat het op prijs wordt gesteld.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:12

Het blijft lastig... mmmm....Ik merk zelf wel dat er bij het rijden van trail een soort ritme in de proef zit en dat wordt wel verstoord door het omleggen van de teugels. Lastig want op 1 hand is op 1 hand en zou dus met de teugels aan de teugelhand kant moeten.