Citaat:- Trail, Hek: de juryvergadering stemt in met jureren volgens het artikel “Trail – Wisselen van teugelhand” dat eerder in de WHW gepubliceerd was. In het kort:
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (dezelfde) hand - verder met hek: geen DQ, wel ernstige fout
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (de andere) hand - verder met hek: wel DQ
- 1 hand: handwissel omdat het makkelijker is: DQ
Dit geldt natuurlijk ook voor dingen als een pick-up, krant-in-brievenbus, etc.
Dit staat in het WRAN regelboek. Nu MOEST ik laatst in de open trail het hek met mijn rechterhand openen en sluiten, de hand waar ik ook mee rijd. Ik MOEST dus overpakken naar links. Ik wist niet dat ik daarbij ook de uiteinden van de teugels aan de linkerkant van de hals moest leggen, bij nader inzien erg logisch, dus ook een beetje dom van mij, maargoed...
Ik vroeg me dus af in hoeverre dit bestraft wordt.
Dat kan ik uit het regelboek niet opmaken. Krijg ik hier penalties voor? Of bepaalt de jury in hoeverre de ruiter ervoor gestraft wordt?
Domme fout, maargoed 