[WN] Over 1,5 week wordt mijn paardje omgeschoold. Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CowgirlDaan

Over 1,5 week wordt mijn paardje omgeschoold. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:57

Hoi!
Over 1,5 week wordt mijn paardje omgeschoold van Engels naar Western.
Tenminste dan gaat David (de trainer in Zeeuws-Vlaanderen) beginnen.
Ik ben reuze benieuwd hoe ze op dit alles gaat reageren!

Ik heb haar 2 weken gelden gekocht (na haar ruim 3 jaar op de manege verzorgd te hebben) Lachen
Heb meteen mijn nieuwe westernzadel al op haar uitgeprobeerd. Geen probleem ... vindt ze allemaal best.
Alleen het hoofdstel ...... dat is makkelijk ...... geen neusriem (moet ze gedacht hebben) ...... mond open en meteen in de teugels hangen ...... oh ...... ze laat de teugels vieren ....... nog dieper met het hoofd naar beneden en weer gaan hangen ... leuk (voor haar dan, blijkbaar)!!! Ahum Bloos

Wat zijn jullie ervaringen met de overgang van engels naar western?

Ik krijg straks ook les in western aangezien ik alleen nog maar 2 weekenden in de Ardennen western heb gereden (dus eigenlijk nog totaal geen ervaring heb).

lesleymoos

Re: Over 1,5 week wordt mijn paardje omgeschoold. Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:34

Hoi,

Heb mijn pony alweer een aantal jaren geleden laten "omscholen". Dat ging vrij snel en dat terwijl mijn pony toen al 18 jaar was. Ze vond het geweldig, het was altijd een vrij drukke pony, maar deze manier van rijden beviel haar wel en ze werdt veel relaxter. Het was ook voor mij een hele leerzame ervaring. Ik heb haar omlaten scholen bij Peter Simons, was altijd erg gezellig en zoals ik al zei erg leerzaam. Dus gewoon doen en lekker van gaan genieten.

O,ja western ruiters rijden ook met neusriem. *LOL*

Veel plezier Haha!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:13

ik las dat je pas 2 weekenden western heb gereden.. weet je dan wel zeker dat je je paard laat omsholen???
Misschien vond je het leuk voor een keertje maar wie weet vind je dr over een aantal jaar niks meer aan. En dat is dan natuurlijk zonde van het paard en het geld.
Zou je dr niet nog eens over na denken of eerst wat meer westernlessen nemen om te zien of je het echt aan spreekt?

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:23

Fijn dat te horen!
Mijn paardje is namelijk ook super druk.
Ik hoop dat ze straks ook wat rustiger zal worden.
Is ze namelijk tijdens buitenritten wel (alleen tijdens lessen in de bak wordt ze helemaal hyper).

Ik ben dus alleen totaal nog niet bekend met western rijden.
Heb trouwens ook al een blunder gemaakt:
ik heb dus een nieuw bit gekocht ... en snaffle (?). Nu gebruik ik deze zo'n 2 weken ... en hij begon een beetje te roesten (in het middelste gedeelte ... soort rolletje wat in het midden zit).
Ik David gemaild met de mededeling dat ik dacht dat er een fabricagefout in mijn bit zat ... hij roest!
Ahum ... schijnt dus normaal te zijn voor een westernbit (koper en roest smaakt zoet .... paard gaat schuimen en bit ligt ontspannen in de mond). Bloos
Oeps foutje! Wist ik echt niet! Niemand trouwens bij ons op de manege.

Wat voor neusriem bevelen jullie eigenlijk aan om te gebruiken? En kan ik deze na verloop van tijd weglaten? Of zal ik deze dan altijd aan moeten laten?

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:28

Hoi Quarterhorse

Ik ga haar voornamelijk voor buitenritten gebruiken (ben niet echt een type om in een bak te rijden).
En dan vind ik een westernzadel en de manier van rijden toch een stuk fijner dan Engels. Die ritten in de Ardennen waren namelijk 5 uur per dag .... en ..... geen centje pijn! Haha!

Ik ben wel van plan om 1x in de week nog les te nemen (dus zal er dan toch aan moeten geloven om in de bak te rijden).

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:18

CowgirlDaan schreef:
Wat voor neusriem bevelen jullie eigenlijk aan om te gebruiken? En kan ik deze na verloop van tijd weglaten? Of zal ik deze dan altijd aan moeten laten?
Als je een neusriem wilt gebruiken, kan je deze vaak gewoon van je 'engelse' hoofdstel af halen. We gebruiken dan alleen de hoge neusriem van een gecombineerde, haal het sperriempje er dus af.

Op wedstrijden mag een neusriem niet gebruikt worden, dan gaat hij er dus zo wie zo af. Of hij er tijdens je training af kan (en of je er uberhaupt een nodig hebt) kan je het beste overleggen met je trainer denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:21

Er zijn misschien een paar dingen waar je tegenaan kunt lopen die heel moeilijk af te leren zijn. Bijvoorbeeld B'elanna heeft als dressuurpaard geleerd altijd vierkant te stoppen. Dat doet ze nog steeds. Heel onhandig als je eigenlijk alleen maar één pasje wilt (bijvoorbeeld bij trail). Maar verder heeft het geen blijvende problemen opgeleverd. Lanna geeft nog steeds stelling op het binnenbeen, maar er zijn ook westernpaarden die zo gereden worden. Kortom: succes. Het gaat helemaal goed komen Lachen

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:37

Thnx!
Klinkt hoopvol.
En ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, dus alles hoeft wat mij betreft niet perfect te gaan.
Als zij en ik het maar naar ons zin hebben. Dat is voor mij gewoon het belangrijkste.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:18

Ik heb les, zodat wij het beide leren. Ik heb haar dus niet laten omscholen, maar doe het zelf, met behulp van wendy (wenS op bokt)

Amber pakt het goed op. De eerste les die we kregen, pakte ze neckreining al goed op. Ik vond het wel een voordeel dat ze de beenhulpen al goed onder de knie had.

Verder vind ze het volgens mij super leuk. Ze pakt het ook lekker op.