Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:HHmmm, ik vraag me aan de andere kant ook wel eens af: waarom is iedereen zo bang van een hengst? Bij IJlanders is het gebruikelijk om de hengst gewoon tussen de merries te zetten. De merries worden gedekt als ze hengstig zijn en blijven verder gewoon bij de hengst lopen. Deze hengsten doen ook totaal niet moeilijk als ze andere merries zien. We hebben zelfs wel eens een kudde IJlanders in een wei naast andere paarden gehad, kompleet met twee hengsten. Er werdt niet eens gekeken naar de merries in de andere wei, ze hadden hun eigen merries bij en dat was goed.
Wat je stelling betreft: nee, je kunt niet altijd voorspellen hoe een paard is nadat hij geruind is. Klein beetje geluk is hier wel op z'n plaats.
Vippie schreef:Want wat dat betreft ben ik het wel met de stelling eens: waarom ruinen als hij als hengst ook een lekker leven kan hebben met weidegang en omgang met soortgenootjes.
Viv
Citaat:Bij IJlanders is het gebruikelijk om de hengst gewoon tussen de merries te zetten. De merries worden gedekt als ze hengstig zijn en blijven verder gewoon bij de hengst lopen.
Cassidy schreef:Waarom zou je een hengst een hengst laten? Wat is er minder aan een ruin behalve dat hij geen nakomlingen maar kan voortbrengen?
Vippie schreef:Een goeie hengst is idd later een mooie ruin. Ik weet nog wel dat vroeger niemand een hengst wilde, en tegenwoordig lijkt het een modeverschijnsel.