[WN] Gangen westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Gangen westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 22:32

Ik vraag me iets af... Rolleyes

Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een ander paard. Ik verkoop mijn ijslander.
Op zich val ik op een gangenpaard omdat die gewoonweg fijn voor mijn rug zijn. Dus een relaxte gang en dan ook nog eens een cool en braaf paard.
Nu heb ik pas op een paard gereden welke de 'jog' als extra gang had.
Ik vraag me dan af.. hebben alle quarters dat? Of enkele? Of zijn er andere paarden die relaxt (lees ook rugvriendelijk) rijden? Of andere gang vertonen EN betaalbaar zijn.
Heb nl gezocht op een Tennessee Walker, daar heb ik ooit op gereden en beviel super..maar zo duur.
Dus vandaar dat ik even verder inventariseer. Pling

Francis

Re: Gangen westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:18

Jog is niet zozeer een andere gang, het is een extreem verzamelde draf die i.p.v. verheven, zoals bij dressuurpaarden, heel langzaam en liefst vrij vlak wordt. Maar een goede jog komt wel vanuit de achterhand en zit dan inderdaad super comfortabel. Bij een goede jog voel je heel goed een zijwaardse beweging. Je word a.h.w. van links naar rechts in het zadel 'gedrukt'... Kan het moeilijk uitleggen, maar het voelt apart.
Maar zoals ik zei, het is niet echt een aparte gang, het is iets wat je traint. In princiepe kan elk paard leren joggen, alleen zal de ene er beter in zijn dan de andere, net als het ene paard beter een passage kan leren als het andere. Vooral paarden die richting de Pleasure gefokt zijn zullen er meer aanleg voor hebben, omdat het nou eenmaal een gang is die in de Pleasure gevraagd wordt, maar elk paard met souplesse en kracht (jog vraagt veel kracht in de rug en achterhand) kan leren joggen.
Ik denk dat als je snel last van je rug hebt, je het beste op zoek kunt naar een paard met vlakke gangen. Hoe hoger een paard opgooit, hoe lastiger hij uit te zitten is. Zulke paarden komen bij alle rassen wel voor. De gemiddelde Quarter is vlakker dan de gemiddelde WPN'er, maar ook onder de Quarters en Paints zitten paarden die hoog opgooien... Kwestie van uitproberen dus...
In ieder geval succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:14

Branca, is en singlefooter dan niets voor jou? Ik heb er zelf (helaas) nog nooit op gereden, maar dat schijnt heel prettig te zijn als je last van je rug hebt.
Overigens kan joggen inderdaad ook erg lekker zijn. Milena (fjord) jogt mijn rug ook lekker los als ik stijf ben.

Succes!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:44

Quarters en Paints hebben over het algemeen vlakkere gangen dan bv KWPN-ers dus ze zullen voor jou al snel veel confortabeler zitten.
Het is maar wat je onder een gangen paard verstaat.

Maar meestal worden daar rassen als bv Tennisee Walker, de Paso's en de ijslandertjes mee bedoelt.

Dus als je alleen op zoek bent naar een paard met vlakke gangen dan is een Quarter of Paint een goede keus. Wel altijd testen of ze echt vlak lopen, dat doen ze in de regel wel maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Haha!

jackie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:00

ik denk dat je het paard gewoon eerst moet rijden kom je er zelf achter of hij/zij lekker voor je zit. Weet je vantevoren echter al dat het paard hoog opgooit dan moet je er niet opstappen. Heb zelf rugklachten en rijd al langere tijd western. In de jog wordt je rug heerlijk soepel gehouden, maar het ene paard jogt anders dan de andere. Zelf rijd ik nu op haflingers en alledrie hebben ze een vlakke gang.

Veel succes.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:34

Adrienne schreef:
Dus als je alleen op zoek bent naar een paard met vlakke gangen dan is een Quarter of Paint een goede keus. Wel altijd testen of ze echt vlak lopen, dat doen ze in de regel wel maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Haha!

Dat zei ik inderdaad ook al... een vriendin van mij heeft n.l. haar Paint juist weg gedaan omdat zij een rugprobleem heeft en haar Paint door zijn ruime gangen juist moeilijk uit te zitten was voor haar.
Het zit em overigens niet alleen in de 'vlakte' van de gangen, maar ook in de snelheid. Hoewel Fly zeker geen 'verheven' gangen had, was zij erg snel en moeilijk verzameld en langzaam te rijden... daardoor was zij ook minder makkelijk uit te zitten... Het is dus meer een combinatie van factoren die bepalen of je makkelijk zit op een paard en of je er met een slechte rug makkelijk op kunt zitten.
Gewoon een kwestie van veel paardjes uitproberen en blijven zoeken dus...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:08

Ik heb in een western les wel eens op een Quarter gezeten die ontspannen een Jog liep, op onze Appies zit je heel comfortabel, maar vreemd genoeg zit je het fijnste op onze halve Appie, die als vader een volbloed arabier heeft (NRPS-papier dus), die kan heel erg fijn ontspannen joggen, is heel erg zacht in de rug, die voel je eigenlijk bijna niet bewegen, (ook niet in de galop) ofschoon dat dus wel het echte "bloedpaard" is, ik moet er wel bij zeggen, daar rij ik alleen op, dat is geen allemans vriend, die rij ik recreatief western, zonder bit, en ofschoon het een heethoofd kan zijn, is die eigenlijk onder het zadel de fijnste, daar zit je echt heerlijk op, en doordat ik zelf ook vanalles mankeer kan ik me echt geen spatjes veroorloven, (ich reed vroeger altijd dressuur, maar ook al op de zit), dus ik denk ook dat je niet zo zeer naar type of ras moet kijken, maar wel eerder naar hoe het paard gereden is,
en bij het western misschien ook naar discipline waarin het paard getraind is, ik kan me voorstellen dat een paard wat enkel reining getraind is ook wel moeite heeft met een Jog, misschien naar een pleasure gefokt/getraind paard kijken, als je naar een Q/P/A kijkt, en naar de gangen van het paard ook als het los loopt, dat is mijn idee Knipoog

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:02

Branca schreef:
Of andere gang vertonen EN betaalbaar zijn.
Heb nl gezocht op een Tennessee Walker, daar heb ik ooit op gereden en beviel super..maar zo duur.

Quarters en paints zijn over het algemeen genomen ook niet echt goedkoop. Het ligt er maar aan wat je duur vind natuurlijk en wat je eisen zijn.

Groetjes,

Biana

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:18

Volgens mij zijn de veulens van quarters en paints met populaire en zeer gewilde bloedlijnen even duur als een Tennessee Walker veulen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:54

ElsJ schreef:
Volgens mij zijn de veulens van quarters en paints met populaire en zeer gewilde bloedlijnen even duur als een Tennessee Walker veulen.

Beetje OT, maar uit een vrij oud topic kan ik me herinneren dat jij een TWH veulen had gekocht.
Ik speel nu ook met dat idee en wil je vragen of het ras je bevalt...

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:12

Een TWH kan ik je zeker aanraden. Ik weet uit eigen ervaring dat ze zitten als een 'cadilac' Haha! De tante van mijn man heeft er een aantal en gaat regelmatig naar shows. Daar heeft ze Sandra uit Belgie leren kennen die TWH importeerd hier vandaan. ( www.pleasuregaits.com )
En anders zou je inderdaad aan een Paso Fino kunnen denken of een Missouri Foxtrotter. Ook met die twee heb ik ervaring en rijden heerlijk. Het is dat ik ik niet paard-arm ben, want anders had ik het zeker overwogen om een TWH te kopen Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 16:20

Ik moet natuurlijk gaan selekteren.. vlakke gangen..speciale gangen
Dat is me toch moeilijk.
Maar als de vlakke gangen meer voorkomen bij westernpaarden, dan zal ik daar naar moeten zoeken. Ik ga natuurlijk niet alle paarden uitproberen. Een verkoper zal zeggen dat ie lekker zit, terwijl ie mij helemaal niet lekker zit. Dat is zo persoonlijk.
Ik ben me bewust dat ik niet echt goedkoop uit zal zijn. Maar om zoveel geld uit te geven voor een recratiepaard, voelt vreemd.. Is het dat wel waard? Beestje staat hoofdzakelijk in de wei, enz.
Ik besef best dat je kritisch wordt, dat je op den duur steeds verder komt op het punt wat je wilt.
Dus hoeft niet perse een gangenpaard, maar comfortabel paard.

Ik ben nu bekend met de Tennessee Walker en de IJslander.
Ik heb begrepen dat de Paso ook wat sneller is. De singelfooter is vlgs mij een verzamelnaam..

Hoe liggen de prijzen dan van quarters en paints?

Wat vind ik duur... mja..ik vind 9000 euro toch wel prijzig Geld, geld!

Ik weet dat er meerderen paarden importeren, ook particulieren, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan.
Vind het wel vreemd dat ze voor europees gefokte net zo veel vragen als voor geimporteerde..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:48

Quarterhorses en hun gevlekte collega's de paints, zijn inderdaad duurder dan gemiddelde kwpn-ers. Maar je hebt er veel meer van, en ook veel meer keus dan de gangenpaarden in Nederland. En je hebt daarom ook meer kans om eens een minder dure tegen het lijf te lopen.

Om terug te komen op wat Francis zei; een jog moet gereden worden door de ruiter. Ben ik mee eens, een ruiter moet het paard bij elkaar rijden zodat de rug "opbolt" tegen de zit van de ruiter. Daardoor gaat een paard comfortabeler zitten. Dit geldt echter ook voor kwpn-ers. Ook zij zitten veel fijner als ze bij elkaar gereden worden, een gevolg als een paard correct "aan de teugel" of "naar beneden" gereden wordt.
Dit vergt in beide gevallen (pleasure of dressuur) training en bekwaamheid van de ruiter.

Wat Branca zoekt is een paard dat van zichzelf een beetje vloeiende en vlakke gangen heeft, zonder dat ze daardoor in de bak moet trainen. Deze paarden vind je in alle rassen, onder gangenpaarden is de kans groter, onder westernpaarden iets minder en bij kwpn-ers weer iets minder.

In ieder geval moet een paard niet "groot" bewegen, waardoor je al snel uitkomt rond de 1.60m. Een kleine kwpn-er dus, of een groot gangenpaard of quarterhorse. Richt je daarom niet te veel op 1 soort paard, maar meer op het individu. Desnoods kan een fjord of haflinger in aanmerking komen. Als het beestje maar lekker zit in de rug. En uiteraard braaf is, niet zo'n trekkert tijdens een buitenrit die niet kan ontspannen (die drukken hun rug weg en zitten helemaal voor geen meter) maar een beestje dat je lekker aan de lange teugel kunt rijden zonder dat hij wegschiet.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:55

De peruvian paso horses zijn ook gangen-paarden
en zijn qua hoogte/formaat vergelijkbaar met
de ijslander. Er schijnt in Duitsland een fokker
te zijn die niet zo duur is met zijn paarden

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:38

De paso is weer een temperamentvol beestje... dat is wat ik niet zo fantastisch vind...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:50

Dat wordt van arab's ook altijd gezegd, vaak zijn het hele rustige dieren die alleen ook een rustige (bekwame) ruiter nodig hebben.

Overigens is het ene gangenpaard het andere niet. Sommigen hebben de gang er bij de geboorte al goed inzitten, anderen moet even technisch geholpen worden om het eruit te krijgen.
Ook dat moet je kunnen. Een van nature goed lopend gangenpaard is dus zijn gewicht in Euro's waard Knipoog
Er zijn ook dravers met een bepaalde gang, töltende dravers, ook wel oneerbiedig zwijnengang genoemd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:41

En een fjord oid? Goed betaalbaar en gooien over het algemeen ook niet hoog op.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:41

Weet je wat je ook kunt doen? Ik zat net in Paard & Sport te lezen over Jeroen Dubbeldam en gehandicapte ruiters.
Er zijn maneges die gehandicapten rijles geven en die moeten vaak brave paarden hebben, maar ook paarden die gemakkelijk bewegen in de rug, die niet hoog opgeven. Daarnaast mogen ze ook niet te veel geld kosten. Misschien moet je eens die instanties benaderen en informeren waar zij hun paarden vandaan halen.

Mensen die voltigeren, hebben ook vaak paarden nodig die vlak zijn in de gangen overigens. En die zoeken het weer in de kwpn-ers.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:55

Ik weet dat je de gangen bij een gangenpaard er ook wel in moet houden, ze moet rijden.
Dat heb ik nu bij mijn ijslander ook.

Ik neem inderdaad aan dat paarden waar gehandicapten oprijden ook comfortabel moeten zijn.
Voltigepaarden moeten alleen een comfortabele galop hebben.. da's idd ook prettig Haha! , maar galoppeer niet constant. Knipoog

Gangenpaarden zijn in mijn ogen ideaal, kan gewoon blijven zitten en hoef dan ook niet meer licht te rijden en nog eens vriendelijk voor mijn ruggetje..

Het zal nog wat zoeken worden.. en uitproberen Haha!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:22

Branca schreef:
Gangenpaarden zijn in mijn ogen ideaal, kan gewoon blijven zitten en hoef dan ook niet meer licht te rijden en nog eens vriendelijk voor mijn ruggetje..

Het zal nog wat zoeken worden.. en uitproberen Haha!

Redelijk dicht bij jou in buurt zitten nog 2 fokkers van gangenpaarden:
Rocky Mountain Horses in Oss en de Mangalarga Marchador in Zeeland (N-Brabant).
Misschien leuk om eens een proefritje te maken daar?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:06

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:49

Kijk eens op Gangepaarden.nl Daar vind je alle gangenpaarden rassen terug. ( als je die site al niet kende)

Een jog is dus aan te leren, een tölt nite, daar moeten ze aanleg voor hebben. Nu zul je een dresuurgefokte KWPN-er niet zo makkelijk leren joggen als een pleasure gefokte paint of QH.

Je zoekt dus niet zozeer een ras als wel een paardje dat voor jou goed zit. Misschein moet je het in de kruizingen zoeken?

En.. waarom gewoon niet lekker je IJsco houden?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 02:32

Mikkee, weet jij waar ik eea op internet kan vinden van die Rocky Mountain horses?
Heb de fokker van de Marchador al gemaild. Haha!

Singlefooter heeft nu even geen aanbod..

Dapperdier, gangenpaarden.nl kende ik al ja..thanks.

Een tölt kan idd een fijne gang zijn en zit er idd in.
Ik wil mijn IJsco niet houden vanwege het temperament. Ik wil gewoon losse teugel relaxt rijden..

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:39

Branca, ik heb je een PB gestuurd.