[WN] iemand ervaring met een tiedown??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angeliq

iemand ervaring met een tiedown??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:21

hoi,
ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben in rijden met een tiedown, en wat er de werking van is.

DubbelFun

Re: iemand ervaring met een tiedown??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:53

De werking ervan is dat een paard zijn hoofd op een bepaald lengte(lees kort/laag) wordt vastgezet in de hoop dat het daar blijft als het ding er niet om zit, want op een wedstrijd mogen ze niet.
Soms zit ie aan een neusriem vast, soms ook aan het bit. Altijd leuk voor zijn kaken als het paard eens struikelt. Verdrietig

Ervaring heb ik er niet mee, die van mij mogen gewoon om zich heen kijken op welke hoogte ze willen. Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:59

Tie down = vastknopen naar beneden.
Een hulpteugel voor de ruiter. Persoonlijk ben ik geen fan van hulpteugels maar ongetwijfeld zullen er ook genoeg mensen zijn die er zeer enthousiast over zijn. Een uitzondering vind ik zelf vanwege medische gronden, dan kan soms een hulpteugel ook idd een hulp zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:19

Volgens mij heet zo'n ding bij de engelse sport een stootteugel.
Enge dingen vind ik persoonlijk. Het paard kan helemaal nergens heen en de ruiter kan nog steeds trekken en zagen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:23

Afbeelding

Zo'n ding dus. Druk op het bit en druk op de neus.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:47

Tie downs worden veel door ropers en barrelracers gebruikt.Om gewoon mee te rijden is het erg gevaarlijk,alleen voor pro's dus.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:51

Waarom is het voor ropers en barrelers minder gevaarlijk om te gebruiken ??
Struikelen die paarden niet Cool

Waarom mag een pro een paard wel kortzetten ??

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:10

De meeste ropers en barrelracers rijden al een tijdje paard.
Deze paarden worden net als reiners en pleasure paarden intensief getraind.Meestal hebben ze de tie down vrij lang en alleen tijdens een run,niet tijdens de training dus.Ik hoef ook niet op 1 handje met 60 per uur om een paar tonnen heen ,of achter de koe aan vanuit een chute.
Ik heb wel eens meegeholpen met een paar ropers,die rijden dus echt voor 't geld.Deze kerels zouden ons nog heel veel kunnen leren over paardrijden.En ook over hulpmiddeltjes om het de ruiter makkelijker te maken.Ik hoop dat ik 't een beetje duidelijker heb kunnen maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:32

Ik ben een beetje huiverig voor hulpmiddeltjes die het de ruiter gemakkelijker maken. Dat is meestal niet gemakkelijker voor het paard.

Een slofteugel is ook zo'n hulpmiddeltje, zeker als de slofteugel de gewone teugel vervangt. Misschien fijn voor sommige ruiters, nooit fijn voor het paard.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:48

Een tie douwn is iets wat alleen werkt op het moment dat je hem gebruikt, dus als je hem er weer af haalt is het effect weg.
een paard leert er meestal niet van als je een tie down gebruikt.

het is alleen een hulp middel om de neus niet te hoog te laten komen,
bij ropers om uit de ''box'' te komen en om het paard te helpen om de stop te maken en de lijn strak te houden als de koe er aan de andere kant aan zit.

het is weer leuk om te lezen dat we allemaal western rijden, maar dat alles wat met cowboying te maken heeft toch bijna een taboe is.

Oh,ja, een tie down gaat niet aan het bit, you could only head for a wreck, als je dat doet en het gaat fout klap je dus gewoon achter over.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:30

sonita schreef:
het is weer leuk om te lezen dat we allemaal western rijden, maar dat alles wat met cowboying te maken heeft toch bijna een taboe is.

Dan denk ik dat je dat verkeerd opvat. Het gaat om de tie down, en dan maakt het mij echt niet uit wie/welke ruiter dat gebruikt. En ik ben het zeker met anya eens, hulpmiddelen voor de ruiter zijn meestal niet prettig voor een paard. En als het een pro is, waarom heeft hij/zij dan een hulpteugel nodig?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:42

Eh in de Engelse sport heet zo'n ding een stootteugel. Zelfde effect. Het maakt mij niet uit wie het ding gebruikt (qua discipline engels of western), ik vind hulpmiddelen voor mensen meestal geen hulpmiddelen voor paarden. Ik weet dat een tiedown niet door het bit gaat: dat onderdeel refereerde aan de slofteugel. Die bij de dressuur meestal wordt gebruikt naast een extra teugel, maar die ik in de westernsport heelas ook wel enkel heb zien gebruiken (als ware de slof de teugel). En daar ga ik dus van over mijn nek. Enig idee hoeveel hefboom werking zoiets heeft?

Dus westernstijl Ja! Maar dan bij voorkeur zonder de m.i. wel heel grove hulpmiddelen. Net als ik bij de dressuurstijl ook met liefde sommige mensen met slofteugel of stootteugel of elastiek o.i.d. van hun paard wil trekken.

Ben ik tegen hulpteugels? Nee niet persé. Ik heb een pessoa-longeerset waar ik zeer content mee ben. Maar om daarmee nu alle hulpteugels te adopteren omdat het de comboyway zou zijn.... Nee toch maar niet.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:48

Een tiedown is zeker gevaarlijk, een paard kan altijd vallen of
struikelen. Ik heb ook welleens met tiedown gereden maar ben
er zeker geen fan van. Ik heb ook welleens tiedowns gezien
van rope en ketting, of die om de oren gaat en niet om de neus
dat heeft helemaal niets meer met rijden te maken vind ik.
Als je een paard goed traint heeft ie geen tiedown nodig,
maar koop je een ouder paard die altijd met tiedown gereden
is dan is het heel moeilijk om hem zonder tiedown te leren
vooral op wedstrijd bij de hetere paarden.
Een combinatie bit (soort bit/hackamore) kan leren een tiedown
te vervangen maar daar gaat wel veel tijd in zitten

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:51

dit is de nieuwste variant van de tie-down die
in de barrel race nu veel gebruikt word maar die
nog erger is als de oude versie;
http://www.barrelhorsenews.com/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:07

Ik heb er niet zoveel verstand van, dus ik zou graag een wat technischer uitleg hebben Haha!
sonita schreef:
het is alleen een hulp middel om de neus niet te hoog te laten komen

Die snap ik.

Citaat:
bij ropers om uit de ''box'' te komen

Hier heb ik dus al een probleem mee (snapsgewijs dan). Ik neem aan dat je bedoelt dat een roper de neiging heeft om vanwege de hoge snelheid waarmee hij moet vertrekken zijn neus omhoog doet. De ruiter verhindert dit dmv een tie-down.
Waarom is dit niet 'normaal' te trainen, al het andere is tenslotte ook trainbaar. Waarom zou een paard tijdens die start niet met zijn hoofd wat hoger mogen. Het lijkt mij dat je hem nu juist hindert in zijn natuurlijke balans om op snelheid te komen.
Citaat:
en om het paard te helpen om de stop te maken en de lijn strak te houden als de koe er aan de andere kant aan zit.

Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij vorenstaande, ook hier graag een iets technischer uitleg.

Citaat:

Niet mee eens. Ik ben geen voorstander van show-roping op zich (penny-gevoelens voor kalfjes die aan voor en achterbenen eerst een klap krijgen en vervolgens hard op de grond ploffen). Maar ranchroping (waar het nog funktioneel is) heb ik geen probleem mee.

Citaat:
Oh,ja, een tie down gaat niet aan het bit, you could only head for a wreck, als je dat doet en het gaat fout klap je dus gewoon achter over.

Helaas heb ik al meerdere keren mogen aanschouwen dat mbv een bitstukje (Die ook voor longeren worden gebruikt) de stootteugel wél aan het bit werd geknoopt en het paard met de neus tussen de knieëen even werd geleerd wáár het hoofd hoorde. Ook dit werd door een pro gedaan.

Ik ben in principe tegen het gebruik van hulpmiddelen, maar soms moet je weleens. Ik mijn geval betrof het een paard wat bij het aangaan in draf en galop steevast eerst een soort van steigersprong maakte. Een ingeslopen fout die niet tijdig werd opgelost en nu dreigde uit de hand te lopen, mede door het karakter van het paard en de niet-zo-kundige ruiter.
Na 15 minuten had het paard door dat dit niet prettig was en stopte subbiet met dit rare gedrag, iets wat niet meer teruggekomen is.
Paard prettiger in de omgang, ruiter kon weer met een veiliger gevoel rijden.

Sassy77 heeft hier een goed punt:
Citaat:
maar koop je een ouder paard die altijd met tiedown gereden
is dan is het heel moeilijk om hem zonder tiedown te leren
Het paard heeft dan nl niet geleerd om zijn hoofd laag te houden, maar juist om steun te zoeken (zich veilig te voelen) aan de tie-down.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:18

Citaat:
Het paard heeft dan nl niet geleerd om zijn hoofd laag te houden, maar juist om steun te zoeken (zich veilig te voelen) aan de tie-down.

Vanuit dit principe beredeneerd kan ik me dus voorstellen dat een roper veel steun heeft aan een dergelijke teugel bij het stoppen en snubben van het kalf.

Overigens mag die nieuwe barrelraceteugel wel van heel degelijk materiaal gemaakt zijn Lips are sealed

Ben het met bovenstaande mensen eens dat een tie-down een paad niet zal leren zijn hoofd laag te houden. In extreme gevallen kan een paard erin gaan hangen omdat hij eigenlijk omhoog wil met alle gevolgen van dien. Het lijkt mij dat je bovendien hele verkeerde (opwaartse) spieren kweekt, maar misschien kan ik dat oordeel beter over laten en mensen die er ervaring mee hebben Knipoog .

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:23

Er is inderdaad een grote kans dat je een onderhals aan het kweken bent. Mocht je dan weer zonder tie down willen rijden wordt het nog moeilijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:27

cornelie schreef:
Er is inderdaad een grote kans dat je een onderhals aan het kweken bent. Mocht je dan weer zonder tie down willen rijden wordt het nog moeilijker.
En het toont meteen zo duidelijk hoe je training is Cool

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:14

Bedankt allemaal voor jullie tekst en uitleg ik ben een stuk wijzer geworden. Knipoog ik had eens gehoord over een tiedown en wilde jullie mening graag weten en die heb ik gekregen t'hanks Haha!