[WN] Schapenvel voor op zitting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schapenvel voor op zitting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:54

Mijn excuus als dit al uitgebreid is behandeld, maar zoekfunctie werkt niet, wat weer lekker handig is... Clown

Enfin, ik ben mij eens voorzichtig aan het oriënteren op een lamsbont(je) voor over de zitting. Dit omdat als ik mijn met spijk rijd, ik mijn knieën openschuur, en als ik met mijn rijbroek rijd, ik dan me ergens anders doorrijd... Bloos

Nu heb ik zo even de diverse western onlineshop links bezocht, maar hoewel ik denk dat er vast meerdere winkels ze hebben, er staan er maar bar weinig online. Ik heb trouwens alleen in NL gezocht, heb niet zoveel lust om het in België, Duitsland oid te zoeken. Ik heb er twee gevonden, en vraag me af of er mensen zijn met specifiek ervaring van een van deze twee. En daarnaast in zijn algemeen of er nog bepaalde merken aan of afraders zijn etc.

Afbeelding
Lamsvel zitting
Zitting met knopuitsparing. Van echt lamsvel, door een speciale behandeling te wassen op 30 graden met een wolwasmiddel.
69.60 Bron

Afbeelding
Zadelvel western schapenvel
naturel of zwart €79,00
Bron

crazycactus

Re: Schapenvel voor op zitting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:46

Hallo,

Zo'n bontje beschermd je niet tegen het doorrijden op je knieen en je moet wel een beetje ruim zadel hebben omdat ze best dik zijn. Het zit wel zacht en het is warm, voor in de winter wel prettig. Maar in de zomer krijg je wel een heel warm ...... Misschien is het handiger om uit te kijken naar een paar chaps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:55

Je begrijpt me verkeerd, ik rijd dus of met mijn spijkerbroek, maar dan schuren mijn knieën open, dús ga ik met mijn rijbroek rijden, maar dán rijd ik me ergens anders open, en dáárom ben ik op zoek naar een bontje... Chaps heb ik al genoeg Knipoog maar die beschermen juist weer niet tegen het doorrijden met een rijbroek aan.

Ik heb een vrij groot zadel, maar jij denkt dat ze in de zomer te warm gaan zijn. Wat moet ik dan aanschaffen om dan het open rijden te voorkomen? Ik ben een recreatieve ruiter, dus ik pak dan liever mijn rijbroek dan spijkerbroek... Heb gemerkt dat met tweede toch beter rijdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:02

Wat het openrijden op je knieën betreft zou je eens een ander soort spijkerbroek kunnen proberen (speciale rij-spijkerbroek van Steeds). De binnennaad is hier nl niet aanwezig en dat is meestal de oorzaak van het openrijden.
Zelf heb ik vooral last van optrekkende broeken en dus vouwen bij de knieën. Dit heb ik opgelost door aan de binnenkant van de pijpen stukjes klitteband te naaien en dan met een breed stuk elastiek met de andere helft van het klitteband onder mijn schoen of voet door de broek goed naar beneden te houden; soort van jodhpur-idee.

Voor het openrijden op je zadel is het maar net wààr rij je je open, als dat aan de zijkant bij de bovenbenen is zou je zadel te breed voor je kunnen zijn. Is het op een 'andere' plek dan zou misschien de gel-oplossing van Anya iets kunen zijn (zie andere item).

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:19

als je je aan de binnenkant van je knieen open rijd dan is je spijkerbroek te GROOT Haha! , ik heb dat probleem ook met mn oude wranglers
deze zijn met stretch , mijn nieuwe is lekker strak zonder stretch Pling en dan heb ik het probleem niet meer, ook heb ik wel chaps aan als het koud is en dan moet ik er voor zorgen dat me broek niet dubbel zit .ik lees ook dat je een rijbroek onder je chaps aan heb dat gaat ook lekker schuren meestal omdat rijbroeken van nylon zijn en door de vrijving krijg je warmte Boos! en dat brand er lekker in aan de binnenkant van je knieen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:28

Ik heb in het begin ook erg last gehad van mijn knieën, die ik aan de binnenkant openreed. Ik heb toen van die kniesteundingenkousenachtigiets Tong uitsteken gekocht en die omgedaan. 1 paard rijden lukte altijd wel, maar meerdere op één dag konden mijn knietjes niet aan. Met die kniesteundingen kon ik blijven rijden Lachen

Dus will, ik ben het niet met je eens dat het wrijving veroorzaakt Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:28

Ik heb het schapenbontje geprobeerd voor mijn achterwerk (knieën heb ik geen last van).

Het zit zacht, maar het heeft ook een naad door het midden lopen. En dat irriteert ook.

Ik heb heel lang met een seatsaver met wolvulling gereden. Werkt redelijk, maar je rijdt ze wel snel stuk en de wol wordt platter. Bijkomend nadeel: je mag ze bij een wedstrijd niet op je zadel laten zitten.

Daarom laat ik nu een gellaag in mijn zadel maken. Iets duurder, maar ook duurzamer (hoop ik) en geen los spul meer aan je zadel.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:47

je moet er gewoon aan wennen aan het dragen van een spijkerbroek ik had het vroegerook maar ik rij nu ook vaak met spijkerbroek en heb nergens meer last van.
je moet ook een goede stevige broek hebben ik rij zelf met gewone spijkerbroeken en met wijde pijpen met strets

Groetjes

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:53

Ik heb op mijn vorige zadel (Billy Cook) ook een bontje gehad, omdat ik enorme pijn mijn reet kreeg. Nu heb ik een ander zadel (die inmiddels ook al niet meer past *grrr*), maar daar heb ik geen bontje bij nodig, ook al is het niet een extreem zacht zadel. Op zadels die ik te hard vind, doe ik mooi een bontje Lachen Op de wedstrijd heb ik toch geen tijd om aan de pijn in mijn reet te denken, dat komt erna pas Haha!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:08

XoNo schreef:
Ik heb op mijn vorige zadel (Billy Cook) ook een bontje gehad, omdat ik enorme pijn mijn reet kreeg. Nu heb ik een ander zadel (die inmiddels ook al niet meer past *grrr*), maar daar heb ik geen bontje bij nodig, ook al is het niet een extreem zacht zadel. Op zadels die ik te hard vind, doe ik mooi een bontje Lachen Op de wedstrijd heb ik toch geen tijd om aan de pijn in mijn reet te denken, dat komt erna pas Haha!

hahah het ligt er ook aan of je veel vet op je kont hebt of niet hoor
ik heb een vrij dikke reed en heb er nooit last van
ja soms in een pony zadel waar de hele wereld al heeft in gezeten

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:24

wranglers zijn toch wel 1 van de betere merken voor het rijden met spijkerbroek
ik reed vroeger op de manege(western manege) altijd met strets spijkerbroek nergens geen last van.

Maya wat voor soort ondergoed draag je dat wil ook wel eens tegen werken.
ik rij (draag) met sloggi`s, liefst ook nog de sport variant van sloggi`s.

maare er mag toch geen naad zitten in het midden van een bontje als het een echte is moet de zitting uit 1 geheel bestaan zonder naden en randen.

ik mag van geluk spreken nooit last te hebben van door rijden.
zelfs niet met mijn spijkerbroeken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:29

horseylove schreef:

Ik heb inderdaad geen gram vet op mijn kont...nergens overigens *LOL*

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:29

dames boxers van de zeeman doen het ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:37

Ik krijg niet echt de antwoorden die ik wens, op die van Anya na.... Ik wil ervaringen horen over schapenbontjes! Haha!

Ik rijd met een Wrangler spijkerbroek, speciaal bij Arthur besteld. Als ik hiermee rijd, heb ik géén last van mijn zitbeenknobbels en vanonderen. Dan rijd ik mij niet open. Het schuurt dan aan mijn knieën. Ik wens niet nog een andere broek te kopen, deze was al duur genoeg, en pas als ie versleten is komt er een nieuwe.

OF ik rij met mijn rijbroek, soms met chaps, maar lang niet altijd. Dan schuurt het niet bij mijn knieën, ook niet als ik de chaps aan heb, helemaal geen last van. Ik heb dan wel behoorlijk last van mijn zitbeenknobbels en vanonderen zeg maar.

Verder rijd ik juist altijd met Sloggi ondergoed omdat dat het fijnst zit. Verder zit er ook genoeg vet op mijn reet Clown Daarnaast rijd ik ook al ruim een jaar met spijkerbroek, dus als ik er nu nog niet aan gewend ben?

Ik ben gewend aan harde zadels (had en heb nog een Wintec) maar dit zadel daar krijg ik met een rijbroek gewoon last mee, met een spijkerbroek niet op mijn kont nee. Maar ik vind het schuren in mijn knieholte's irritanter, omdat ik dan debiel ga zitten. Dus wil ik voor de trainingsritten met een rijbroek rijden.

Kniesteunkousen mag ik juist niet te lang dragen, want ik heb slechte meniscussen, en ik mag die alleen bij veel pijn door overbelasting dragen ter ontlasting. Maar niet voor gewoon, want dan worden ze weer zwakker...

@ Anya, die seatsaver met wolvulling, wat voor merk is dat, en waar heb je die vandaan? Welke heeft jouw voorkeur? Dat ding of een schapenbontje?

Zo, dan heb ik nu wel alles beantwoord geloof ik? Clown

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:42

het schuren kan zo komen (hoor ik net van me oom) of je knijpt je knienen aan, je zit tekort, of het moet gewoon aan je broek liggen.

Groetjes

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:00

XoNo schreef:
horseylove schreef:

Ik heb inderdaad geen gram vet op mijn kont...nergens overigens *LOL*

wou dat ik dat had bij mij mag er nog best wel een hoop van af

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:09

als ik mag kiezen de seatsaver... gekocht bij een inmiddels niet meer bestaande internetwinkel. Al eens voorzien van een nieuwe vulling door een niet nader te noemen ex-mod van WN, die ze volgens mij ook verkoopt. Ik heb ze ook wel eens elders in de verkoop gezien, maar ik zou echt niet weten waar.

Ze werken, maar gaan na verloop van tijd dubbel zitten en dan moet je een nieuwe halen of een nieuwe vulling in laten zetten.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:15

Anya schreef:
als ik mag kiezen de seatsaver... gekocht bij een inmiddels niet meer bestaande internetwinkel. Al eens voorzien van een nieuwe vulling door een niet nader te noemen ex-mod van WN, die ze volgens mij ook verkoopt. Ik heb ze ook wel eens elders in de verkoop gezien, maar ik zou echt niet weten waar.

Ze werken, maar gaan na verloop van tijd dubbel zitten en dan moet je een nieuwe halen of een nieuwe vulling in laten zetten.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:15

Anya schreef:

Afbeelding
Afbeelding
deze bedoel je?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:17

Nee, die van mij was veel kleiner. Vrijwel onzichtbaar als je er op zat. Elastiek om de zadelknop en elastiek om de achterkant. Bedekte alleen het zitgedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:23

Anya, is het er zo eentje qua vorm?
Afbeelding
Vestan zitting met elastiek te bevestigen.
Kleur donkerbruin. 17.80 Bron

Ik heb over het merk Vestan al gehoord dat die dingen snel gaan verschuiven...

Horseylove, heb je een link voor me waar je die foto's vandaan hebt gehaald?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:27

Ja het lijkt op die, behalve dat de voorkant véél smaller is. Het is voor heel smal en achter de maat van een tennisracket. Ze verschuiven niet (tenminste niet bij mij). Maar als de vulling dunner wordt rij je er een vouw in. Dan zijn ze op en is het tijd voor een nieuwe vulling.

Oh ja en het elastiek voor hoort sowieso onder de knop door te gaan Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-02-05 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:29

Maya schreef:
Anya, is het er zo eentje qua vorm?
http://www.justwestern.nl/easyshopmaker/e7_12.jpg[/img]
Vestan zitting met elastiek te bevestigen.
Kleur donkerbruin. 17.80 Bron

Ik heb over het merk Vestan al gehoord dat die dingen snel gaan verschuiven...

Horseylove, heb je een link voor me waar je die foto's vandaan hebt gehaald?

gewoon op google gezocht onder SeatSavers en dan op afbeeldingen moet je even kijken of er ook een nederlandse site tussen zit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:57

Ik heb zelf ooit op ebay een gel/neopreen zitting gekocht en dat was helemaal top. Lekker zacht, stroef en wordt niet plat etc. Het nadeel was het elastiek waarmee het aan de knop vastzit, dat kan wat uitrekken.
voor de endurance ga ik een lamsvelletje aanschaffen voor op mijn (dressuur)zadel. Net even iets zachter en volgens de kenners is het om de 1 of andere reden juist niet heel warm in de zomer.
En ik ga een endurance broek aanschaffen, daar zit extra padding in het kruis en op de knietjes Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:03