[WN] rijbak voor westernrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maryo

rijbak voor westernrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 23:53

Is er voor westernrijden eigenlijk een speciale rijbak nodig?
Ik ben er niet mee bekend en hier in de omtrek zie je het niet heel veel.

alvast bedankt,

groetjes

Maryo

Trinity

Re: rijbak voor westernrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:53

De grote dat is niet zo erg.
Je hebt altijd wel een maat dat je zegt dat is fijn of rijdt ideaal (heb je bij de dressuur en springen ook) zelf rijdt ik het liefst 40x60, 60x80, 25x50 dat is makkelijk vooral voor de reining voor je cirkels. Dat is ideaal voor je wedstrijden je hebt heerlijk de ruimte, maar daar zijn er maar weinig van want ook een arena kost geld. Maar ja dat is je ideaal beeld.
En wat betreft de bodem als je gaat kijken naar de echte wensen van een onderdeel zijn ze bijna voor ieder onderdeel verschillend. De western pleasure, trail, western horsmanship, western riding, showmanship at halter, hunter classes, halter etc. die hebben vaak liever een wat hardere bak dus wel los maar niet te zwaar. Als de bak namelijk te zwaar wordt voor deze paarden kunnen ze vooral in de hunter en pleasure niet een volledige, lange stride maken vaak gaat dan de kracht die ze in een stride investeren om deze zo lang mogelijk te maken dan naar de kracht om deze uit de bodem te halen (het ploegen wat paarden moeten doen in een zware bak). De reining heeft liever een bak die los is van bovenlaag en hard in de onderlaag dat is dan goed voor de stops, maar hij mag weer niet te glad zijn want dan klappen de paarden onderuit op de snelle cirkels. De barrel race heeft liever een bodem waar de paarden goed in af kunnen zetten zodat ze hard kunnen gaan en niet onderuit kunnen gaan in de snelle draaien. En de cutting vraagt om een bak die wat zwaarder is omdat ze zo snel snel zijn moet de bak wel weer stand bieden en moete ze goed grip hebben anders gaan ze onderuit.

Maar het basisprincipe voor een bak: niet te zwaar en te stroef dan ben je al een heel eind.

Anoniem

Re: rijbak voor westernrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:08

Ik rij in een dressuurbak van 40x20 en daar red ik me prima mee. Ik moet alleen wel heel goed uitkijken als ik het stoppen wil oefenen. Dat moet ik niet willen als de bak net losgetrokken en gesproeid is want dan wordt het stuiteren ipv glijden.
Maar voor de niet-stop-oefeningen red ik me er prima in.