[WN] omscholen van dressuur naar western ivm medische redenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maggie1103

omscholen van dressuur naar western ivm medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:19

Ik heb een vraagje in mijn eerdere topic hernia en paardrijden, heb ik gevraagd of mederuiters zijn die hetzelfde probleem hebben en hoe ze dit hebben opgevangen door met dit euvel toch te kunnen blijven rijden. Geopperd is oa een gangenpaard te gaan rijden of wellicht western te gaan rijden. Het eerste valt af omdat mijn verzorgpaard geen gangenpaard is. Het tweede is een optie omdat bij ons op stal westernles nu wordt gegeven. De eigenaar vindt het geen probleem, als ze western(recreatief) wordt gereden.
Nou wordt er wel geopperd, met een westernzadel te rijden. Maar onlangs heb ik een dressuurzadel gekocht, voordat ik wist dat dat hernia heb. Is het een probleem om met een dressuurzadel western te rijden?, en zou westernrijden inderdaad een optie kunnen zijn voor iemand met een hernia. Hebben jullie hier ervaring mee? of hebben jullie hierin tips?

SummerRemedy

Re: omscholen van dressuur naar western ivm medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:32

ja ik denk dat het wel kan hoor Ja

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:44

Waarschijnlijk is je aangeraden om western te gaan rijden, omdat het ruggebruik bij een westernzadel anders is dan bij een engels zadel. Haha!

Het heeft naar mijn idee dan ook geen zin om met je dressuurzadel western te gaan rijden. Dan streef je het doel voorbij. Bloos

Het is grofweg gezegd namelijk zo dat je rug in een dressuurzadel "gedwongen" wordt om een holle stand aan te nemen met je bekken licht naar achter gekanteld. Bij een westernzadel wordt je rug "gedwongen" in een bolle houding met je bekken iets naar voren gekanteld.

Door de andere houding in het westernzadel hebben je zenuwbanen in je rug minder last van druk en kun je wel rijden. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:45

Ik heb geen hernia. Wel tamelijk beroerde gewrichten als gevolg van Lyme. De westernrijstijl is wel minder belastend voor de ruiter dan de engelse rijstijl, maar je rug moet nog steeds de beweging van het paard opvangen. Dan zijn vooral de gangen van het paard van belang. Hele vlakke gangen zijn minder belastend. Een tuiger zit minder fijn dan een verende KWPN-er en een quarter heeft (vaker) vlakke gangen. Ik vind zelf mijn dressuurzadel vervelend rijden als ik western rijd, maar dat kan ook gewoonte zijn.

Succes.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:27

Het ligt eraan of je paard links-rechts bewegen maakt of juist op en neer gaat. Een kennis van mij heeft zo'n soort studie gedaan waarbij dus gegeken wordt naar de klachten van de mens en welk paard daarbij past. Mijn appie bv voel je vooral links-rechts gaan als je erop zit, en niet hoog-laag ( opgooien bv ) zoals je veel bij kwpn'ers tegenkomt. En dan is het even bekijken wat bij jou het beste zou passen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:18

Ik zou een gangenpaard toch echt niet uitsluiten, en als je dressuur niet kan rijden op hetzelfde paard waar je van plan bent western mee te gaan rijden zal alleen het gebruik van een westernzadel je niet gaan redden.
Als je echt wilt blijven rijden lijkt het me het beste als je overstapt op een gangenpaard. Western is voor jou de oplossing niet, niet als je niet van paard veranderd.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 02:09

vraag eens aan Judith hier op bokt.
Heeft ook een hernia operatie gehad en studeert (als `t goed is) ( school doet moeilijk) voor physiotherapeut dus moet je wel wat tips kunnen geven

Groentjes Johnny

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 08:42

Ik heb een paar maal een hernia gehad met uitval van een been.
Daarna ben ik weer gaan paardrijden maar dus the western way!
Ik ben er van opgeknapt. Hoewel ik nog regelmatig merk dat de hernia er nog zit, rijdt ik wekelijks. Zodra ik een paar weken oversla, gaat het zelfs slechter.
Een paar maanden geleden heb ik door een blessure van mijn eigen paard, op die van mijn dochter gereden met (jawel) ook haar vzh postzegeltje. Of het nu daarvan kwam of van de combinatie met teveel boodschappen sjouwen, ik heb de dagen daarna vreselijke rugpijn gehad. Onder het rijden voelde ik het al, op zo'n zadel zit ik beroerd.....
Nu leg ik mijn eigen zadel op haar paard en dat gaat prima. Voor het geval van commentaar, beide paarden passen dit zadel prima!
Het is uitvinden, want het zal ook zeker afhankelijk zijn van de plaats van de hernia. Kan je een zadel lenen of op een westerngereden paard proberen? Het zit echt veel lekkerder en relexter.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:04

Idd uitproberen, niet alleen bij je eigen paard , met een ander zadel. Maar ik zou zeker eens kijken of er iemand is die je een gangenpaard wil laten proberen en dan zowel met engels als met western zadel.

Vergis je overigens niet in de verschillen in 'zitten' op een westernzadel. Je hebt zeer veel zittingbreedtes en vormen. Dus het ene westernzadel is zeker het andere niet.

Ik merk zelf met mijn brakke rug dat de Bob Marshall me qua rug beter bevalt dan mijn Ortho-Flex. Maar voor mijn heupen/bovenbenen is de smaller uitlopende Ortho-Flex weer 'vriendelijker' .

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:25

Ik ben een half jaar geleden geopereerd aan een hernia waar ik toen al een jaar mee liep. Maar één ding: als je een flinke hernia hebt kun je absoluut NIET paardrijden!! Ook al reed ik western, ik ging echt dood van de pijn als ik reed. Nou had ik ook wel een joekel van een hernia met uitval van beide (!) benen en zat ik bijna in een rolstoel, dus dat maakt misschien ook wel wat uit... Maar ik heb anderhalf jaar (incl. revalidatie) niet kunnen en niet mogen paardrijden, ook al was het westernrijden. Natuurlijk kon ik het niet laten om ongeveer één keer maand stiekum een rondje te stappen, maar dat was dan ook alles.

Dus mijn overtuiging is dat als je een hernia hebt, je helemaal niet kunt paardrijden. Nu is mijn hernia zo goed als over, ondanks dat het nog wel erg gevoelig is. Ik kan nu ook weer paardrijden en geniet daar dan ook met volle teugen van!! Wel hebben ze me gezegd dat ik nooit op hoog niveau kan rijden en dat ik nu voor 90% van vroeger functioneer. Niet dat op hoog niveau rijden mijn ambitie is, maar toch...

De laatste paar jaar heb ik alleen maar western gereden, dus ik kan je niet vertellen wat beter is voor je rug (engels of western).

Maar buiten wat ik er van vind: westernrijden is gewoon enorm leuk en ik kan het je zeker aanraden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:18

Ik zie niet in hoe je een verlichting van je klachten zou kunnen krijgen als je hetzelfde paard en hetzelfde zadel blijft gebruiken. Die losse teugel waar je dan naar gaat streven, zal geen heilzame werking voor jouw rug hebben denk ik zo.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:18

Vraag anders eens aan de western-instruktie (of westernruiters) bij jou op stal of je eens een westernpaardje mag proberen of een (goed passend)westernzadel op je paardje kunt uitproberen om te kijken of het echt wat uitmaakt.

Ik heb zelf ook een lichte hernia en merk echt verschil als ik in een dressuur of westernzadel zit.
Een westernzadel zit in mijn geval comfortabeler (sommige westernzadels zijn erg breed en daar kan ik dan weer niet goed opzitten) kortom het blijft een geval van uitproberen ook met westernzadels.
Ik rij tegenwoordig met een Bob Marshall, het vorige zadel zat erg lekker maar paste niet meer op m'n paard plus dat ik het bijna niet meer op mijn paard getilt kreeg, dus ga je aan een western zadel beginnen let dan ook op het gewicht van het zadel
Groetjes,
Liesbeth

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:49

Hallo

Ik denk niet dat rijden met een westernzadel op het zelfde paard veel verschil gaat maken. Veel Amerikaans gefokte paarden hebben makkelijker uit te zitten gangen, dat lijkt me een betere uitleg dat western rijden makkelijker is voor je rug.
Ik heb zelf verschillende jaren last gehad van vermoeidheid door klierkoorts. Ik heb daardoor mijn kwpn'er moeten verkopen. Het was lichamelijk te zwaar voor mij om op hem te rijden. Daarna heb ik een tijdje op Tennessee Walkers gereden. Die waren zalig. Ik was na het rijden niet meer verschrikkelijk moe. Maar 1 bedenking: Je moet je onderrug en bekken los kunnen laten in de bewegingen van het paard. Dit kan in het begin wat moeilijk zijn. Maar ze gooien je niet in de lucht.
Nu rijdt ik terug western. Vooral een paardje wat een langzame jog in zich heeft, lijkt mij geschikt voor iemand met rugklachten.