Ik ben een half jaar geleden geopereerd aan een hernia waar ik toen al een jaar mee liep. Maar één ding: als je een flinke hernia hebt kun je absoluut NIET paardrijden!! Ook al reed ik western, ik ging echt dood van de pijn als ik reed. Nou had ik ook wel een joekel van een hernia met uitval van beide (!) benen en zat ik bijna in een rolstoel, dus dat maakt misschien ook wel wat uit... Maar ik heb anderhalf jaar (incl. revalidatie) niet kunnen en niet mogen paardrijden, ook al was het westernrijden. Natuurlijk kon ik het niet laten om ongeveer één keer maand stiekum een rondje te stappen, maar dat was dan ook alles.
Dus mijn overtuiging is dat als je een hernia hebt, je helemaal niet kunt paardrijden. Nu is mijn hernia zo goed als over, ondanks dat het nog wel erg gevoelig is. Ik kan nu ook weer paardrijden en geniet daar dan ook met volle teugen van!! Wel hebben ze me gezegd dat ik nooit op hoog niveau kan rijden en dat ik nu voor 90% van vroeger functioneer. Niet dat op hoog niveau rijden mijn ambitie is, maar toch...
De laatste paar jaar heb ik alleen maar western gereden, dus ik kan je niet vertellen wat beter is voor je rug (engels of western).
Maar buiten wat ik er van vind: westernrijden is gewoon enorm leuk en ik kan het je zeker aanraden!!!