[WN] Lope-Over contra galop te moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWranglers

Lope-Over contra galop te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 09:34

He Allemaal,

Afgelopen zondag in Zuidwolde gereden. In de open trail was er een lope-over in de contra galop. Flauwe bocht naar links 4 balken. Vinden jullie dat dit kan? Hoorde meerdere comentaren die dag hierover. Janine met Puck heeft laten zien dat dit super kan, keurig in de contra galop geen balkje aangeraakt. Maar voor mij net iets te hoog gegrepen op dit moment en dus iets om aan te werken. De 'gewone' lope-over geeft bijna geen probleem meer. Naar mijn mening moet dit gewoon kunnen, als je contra galop stabiel is maakt het niet uit of er een balk ligt of niet, toch......
Verder was er bij de pick-up een parapluu, ook hier was comentaar op, zou gevaarlijk zijn etc.. Zelf niet zoveel moeite mee aangezien Wit en ik vroeger veel met paraplu geoefend hebben, zou toch niet willen hebben dat als we buiten rijden hij schrikt van een paraplu..

DubbelFun

Re: Lope-Over contra galop te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:41

Bij de open/amateur moet een contra-lope-over mogelijk zijn. Je mag verwachten dat die groep een graad van beheersing heeft die dat toestaat (mits het paard het ook heeft natuurlijk) Haha!

Een paraplu zou ik zelf niet zo weg van zijn, idd meestal veel scherpe punten. Maar misschien was hier goed naar gekeken.

Voor Sugar was het iig een no-no geweest Clown

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:14

Ik vind persoonlijk de trail parcours vaak wat afgezaagd. Ook op de NK vind ik dat ze er meestal weinig uitdagende dingen in verwerklen.

Als ze dan een keer hun best doen en er iets spannends van maken, wordt er nog commentaar geleverd ook.
Ik vind dat wel een beetje jammer eigenlijk.

Het klinkt mij als een moeilijke, maar haalbare oefening.
En die paraplu is net wat sm zegt, die punten kunnen misschien gevaarlijk zijn, maar het is wél een origineel pickup-ding }>

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 10:23

Ja zo voelde wij het ook! Het was wel te doen, wel pittig, maar voor iemand die zich als open ruiter presenteerd, moet het haalbaar kunnen zijn. Trail parcour was niet afgezaagd. Leuke ground tie in het vierkant, mandje halen rondje om je paard etc. Leuke side-pass in combinatie met L.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:23

Tja, ben het eens met SM... als het de Open trail betrof, kun je moeilijke dingen verwachten... zijn de gevraagde dingen té moeilijk, dan moet je jezelf misschien afvragen of je in de Open klasse thuis hoorde...

Wat die plu betreft... goed voorwerp, mits er wel enigzins aan de veiligheid gedacht is door er op te letten dat 'ie van die dikkere afgedopte punten heeft. Dat soort plu's zijn er zat en dan moet het niet al te gevaarlijk zijn...Heeft ook weer met je eigen vaardigheid te maken... in de Open klasse mag men er van uit gaan dat jij je paard onder controle hebt en dus een vreemd voorwerp veilig kan transporteren. En als je dan toch merkt dat je de controle kwijt bent en de plu kan een gevaarlijk voorwerp worden, kun je'm ook los laten natuurlijk... jammer van dat onderdeel dan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:18

Iedereen die een galopswissel kan, moet zeker in staat zijn tot contra-galop. Dat is in principe makkelijker. Of daar nu een balk tussenligt of niet hoort niet uit te maken (vooropgesteld dat de afstand tussen de balken te doen ins).

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:23

En zo zie je maar weer, geen wissels aanleren mbv balken Haha!

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:44

ja precies Cornelie, niet handig om dan te wisselen op een balk, alhoewel het je wel goed kan helpen om het juiste moment te voelen Haha!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:04

Er waren verschillende combinaties die de contra-lope-over supergoed deden, maar ook combinaties die de lope-over in JOG deden (in de open!)
Te moeilijk denk ik niet, maar je kan prcies zien wie aandacht besteed aan de step-overs.

Als de lope-over niet in conta ging betekende dat niet dat je gelijk helemaal geen punten kreeg voor dat ondereel hoor.

Citaat:
Ik vind persoonlijk de trail parcours vaak wat afgezaagd. Ook op de NK vind ik dat ze er meestal weinig uitdagende dingen in verwerklen

Op de NK's is genoeg commentaar geweest dat de trail te moeilijk zou zijn!
Als je leuke ideeën hebt, VERTELLLLL

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:07

Uit het regelboek:

- Punten worden ook aan de paarden gegeven die het vermogen hebben, hun eigen weg over het parcours te vinden als de hindernissen het rechtvaardigen

- Een vliegend galopchangement kan niet gevraagd worden, maar mag naar keuze van de deelnemer wel gemaakt worden als het parcours daartoe aanleiding geeft.

- De wedstrijdleiding moet zich realiseren dat het niet de bedoeling van deze proef is om een hinderlaag voor een paard aan te leggen of om het voor onoplosbare opgaven te stellen.

In principe is "contra galop" geen oefening die valt onder de trail-hindernissen. Het is wat mij betreft de eerste keer dat ik hoor van een wedstrijd waarin een andere galop is voorgeschreven dan die volgens het natuurlijk verloop van het parcours voor de hand zou liggen. Hoewel de jury de vrijheid heeft om van alles te vragen, en dus ook dit, zou ik als jury de contra galop geschrapt hebben en beoordeeld hebben in hoeverre de paarden in staat waren om de eenvoudige hindernis zelfstandig uit te voeren.

Groeten,

Chris.

PS: we hebben het hier natuurlijk wel over DE contra galop (met juiste steling en buiging!), en niet over simpelweg de "verkeerde galop" (die trouwens altijd "verkeerd" is).

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:04

PeppySan schreef:

Citaat:
Ik vind persoonlijk de trail parcours vaak wat afgezaagd. Ook op de NK vind ik dat ze er meestal weinig uitdagende dingen in verwerklen

Op de NK's is genoeg commentaar geweest dat de trail te moeilijk zou zijn!
Als je leuke ideeën hebt, VERTELLLLL

Afeglopen NK ben ik niet geweest, moet ik eerlijk zeggen, maar de vorige NK vond ik persoonlijk niet echt geweldig origineel.

Kijk maar even op http://www.huizerd.nl als je ideetjes wilt opdoen.
Als je dan naar "trail riding" gaat, kun je al mijn tips en trucs bekijken.
Het is nog lang niet compleet, maar alles wat ik verzin en zie en onthoud, komt er uiteindelijk op te staan.

Toevallig heb ik weer een boel ideeen klaar staan om te verwerken. Ik hoop dat ik daar komend weekend aan toe ga komen.

Ik zou zeggen: houd mn site in de gaten!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:42

Neuh, de contra-lope-over vond ik niet te moeilijk. Tuurlijk zullen sommige mensen er moeilijkheden mee hebben, ook ik zou daar moeilijkheden mee hebben, maar dat mag allemaal wel gevraagd worden denk ik.

Ik vond de paraplu echter te veel van het goede. Dat is gewoon paarden pesten en heeft niets meer met een pickup te maken vind ik. Gevaarlijk ook nog en je kon de plu niet eens normaal neerleggen, hij viel er bijna elke keer vanaf. Een plu tijdens een buitenrit is wel anders dan één in een trailparcours, je moet er naartoe, je moet hem oppakken, ermee galopperen en hem weer neerleggen. Wel iets anders als er even voorbij rijden Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:11

Tja, soms is een buitenbak dan ook handig }> Ik reed nogal eens in de regen met een paraplu in mijn hand, dan zijn dit soort dingetjes dus handig te doen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:13

cornelie schreef:
Tja, soms is een buitenbak dan ook handig }> Ik reed nogal eens in de regen met een paraplu in mijn hand, dan zijn dit soort dingetjes dus handig te doen Haha!

haha zo ga ik op buitenrit soms. Of de paarden uit de wei halen. Voordeel is: ze wennen gauw aan rare dingen. Ik kan je die paardenvoetbal ook echt aanraden. Sommige paarden vinden het nu zo leuk dat ze erop duiken voor een ander paard langs.

Leuke oefening voor trail (om weer on topic te geraken Lachen )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:17

Tja, volgens mij doen wij wel vaker rare dingen met de paarden Clown
Ik vond vandaag toevallig nog wat balonnen in mijn zak die ik vorig jaar nog gebruikt heb.
Ik vind vooral een sprong altijd leuk in de trail, dan zie je ook goed wie er weleens springt/huppelt en wie dat nooit doet Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:28

cornelie schreef:
Tja, volgens mij doen wij wel vaker rare dingen met de paarden Clown
Ik vond vandaag toevallig nog wat balonnen in mijn zak die ik vorig jaar nog gebruikt heb.
Ik vind vooral een sprong altijd leuk in de trail, dan zie je ook goed wie er weleens springt/huppelt en wie dat nooit doet Haha!

Nee! Please Nee! geen sprong in de trail. Eh.. Lanna's vader is een springvererver. Lan kan te goed springen en springt alles heel hoog. Dus knop in mijn maag. Niet leuk. Ballonnen ga ik ook proberen! Gaaf!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:31

Citaat:
In principe is "contra galop" geen oefening die valt onder de trail-hindernissen. Het is wat mij betreft de eerste keer dat ik hoor van een wedstrijd waarin een andere galop is voorgeschreven dan die volgens het natuurlijk verloop van het parcours voor de hand zou liggen. Hoewel de jury de vrijheid heeft om van alles te vragen, en dus ook dit, zou ik als jury de contra galop geschrapt hebben en beoordeeld hebben in hoeverre de paarden in staat waren om de eenvoudige hindernis zelfstandig uit te voeren.

Hier stond voorgeschreven op welke manier de hindernis genomen moest worden. De bocht was flauw en er stond geen contra galop, maar right lope aangegeven terwijl de balkjes iets naar links afbogen.
Het was een puntje op de i voor ruiters die het wel konden en daar ook naar beloond werden. Van een moeilijke bocht in echt contra was geen sprake, het maakte het verschil tussen een 8 en een 10 op die oefening.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:35

PeppySan schreef:
Citaat:

Hier stond voorgeschreven op welke manier de hindernis genomen moest worden. De bocht was flauw en er stond geen contra galop, maar right lope aangegeven terwijl de balkjes iets naar links afbogen.
Het was een puntje op de i voor ruiters die het wel konden en daar ook naar beloond werden. Van een moeilijke bocht in echt contra was geen sprake, het maakte het verschil tussen een 8 en een 10 op die oefening.

Als het geen echte contra-galop was, vind ik dat het zeker wel moet kunnen. Dus de stelling/buiging van de contragalop hoefde je niet te handhaven?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:07

Alleen right lope werd gevraagd over 4 poles die een flauwe bocht naar links maakten.