[WN] eerste wedstrijd: tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

eerste wedstrijd: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:09

Ik (western manege-ruiter) ga binnenkort mijn aller-aller-aller eerste westernwedstrijd(je) rijden, om het mezelf makkelijk te maken heb ik me voor alles wat mogelijk was ingeschreven: horsemanship, trail en pleasure (niet de reining, spin en stop kan ik niet)

Met dresuur was ik helemaal inner-crowd, maat met western...
ik heb een hoed, een mooie effen wrangler (2 maten te lang), laarzen, super-mooie sporen (hebben een rib uit mijn lijf gekost) en een heuse slinky, dus qua kleding ben ik er klaar voor!

Nu de rest nog. Ik mag op 2 handen rijden (een echte beginners-rubriek dus), en ik heb geloof ik het braafste manege-ponietje uitgekozen dat er was (volgens de mensen op stal), maar nu gaan de bibbers toch een beetje komen... Ga ik op 1 of toch op 2 handen rijden? ha dik niet een andere pony moeten uitkiezen?

Heeft er iemand tips? bij dressuur moet je invlechten, wat doe je bij western? het antwoord op die vraag is standaard "niks" maar waarom rent iedereen dan rond met haarlak enzo op stal bij wedstrijden (heb wel al een keer gekeken)? Hoe houdt ik mezelf kalm (en dus ook mijn pony)?

Ik ga niet meedoen om te winnen, het is de eerste wedstrijd (mijn verstand blijft realistisch, maar dat gevoel he? Knipoog )

XoNo

Re: eerste wedstrijd: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:17

1e wedstrijd! Leuk Lachen

Nouja, qua kleding ben je er klaar voor. 1 of 2 handen, dat ligt aan jou. Heb je die pony al vaker op 1 hand gereden, of alleen op 2 handen? Ikzelf denk dat het makkelijker is om op 2 handen te rijden. Welke pony heb je uitgekozen (ja, ik ken ze allemaal geloof ik Haha!).

Bij western en dan vooral de pleasure en horsemanship, maak je staartjes in de manen:
Afbeelding

Haarlak wordt vaak gebruikt om in je hoed te spuiten (op de leren rand), zodat deze niet afwaait. Verder gebruik ik zelf geen haarlak tenminste.

Hoe houd je jezelf kalm? Neem een beetje remedy rescue en onthoud dat je het allemaal voor de lol doet, je bent beginnende beginner, weet dus dat er niets van je verwacht wordt in de wedstrijd! Gewoon lol hebben, dat doet de rest ook! Lachen

Overigens is het niet verplicht om staartjes in de manen te doen, je mag ze ook los houden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je gaat knippen in de manen van een manegepony Haha!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:20

Zorg gewoon dat alles er schoon en verzorgt uit ziet je paard , je zadel, jezelf Knipoog

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:01

Je kan ook een hengstenvlecht maken. Als je de manen niet op handbreedte wilt afknipe Vingers aflikken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:26

wedstrijd leuk joh!

Ik vlecht mijn paard nooit in. Ze is mooi van zichzelf vind ik. Ik zorg ervoor dat ze er zo natuurlijk mooi mogelijk uitziet. Schoon, glimmend en happy ogend.

Wedstrijden zijn zeker in het begin echt voor de lol. Dus probeer die lol ook te hebben. Je kunt rustig aan mensen vragen als je iets niet weet of niet helemaal snapt. Ik heb ervaren dat ik eigenlijk van iedereen (dus ook de andere wedstrijdruiters) antwoord krijg.

Blijf gewoon lekker jezelf, wees rustig en geniet ervan Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:56

Inderdaad, geniet ervan. Dat vind ik zelf altijd het belangrijkste.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 10:31

Xona: ik ga op Fifi rijden (ik heb die naam ook niet uitgekozen, klinkt als een schoothondje Lachen ), een kleine vosmerrie.

Mijn hoed is gelukkig (?) een maat te klein (gegeven paard, enzo...) dus die gaat zeker niet van mijn hoofd afvallen, ik heb al een petje voor als ik mijn hoed afzet (anders krijg ik koppijn) zodat je de mooie rooie streep op mijn voorhoofd niet ziet.

en die lol....
met de dressuur had ik hier altijd last van:
ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb veel lol voor de wedstrijd met poetsen enzo, winnen, daar doe ik het echt niet voor, tijdens het rijden heb ik ook lol (en de kriebels), afzadelene, nakletsen, allmeaal veel lol, winnen niet belangrijk enzo...
MAAAAAARRRRRRRR, dan komt de prijsuitreiking, en zodra ik dat mandje met lintjes zie wordt ik plotseling mega-streberig (beetje laat, nietwaar), en wil ik wel winnen!
Dat doe ik dus niet, dus heb ik er ongeloveloos de pest in, helemaal diep teleurgesteld, en dan feliciteer ik wie er wel gewonnen heeft, heel hartelijk (ben een goed acteur Knipoog ) en zodra dat allemaal weer achter de rug is boeit het me eigenlijk niet meer, ben ik weer helemaal blij dat ik zo'n leuke dag heb gehad.
Gek he? hebben jullie dat ook?

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:28

Jaaa!! Ja Dat heb ik nou ook!!

Eerst is het allemaal lekker veel lol! Ik verheug me dan ook echt op het poetsen enzo! Lekker een beetje tuttenbellen, met z'n allen zenuwachtig zijn en een beetje stressen (...want meesstal loop ik net voor het begin van de wedstrijd als een kip zonder kop rond door alle zenuwen...) Ben er nu eigenlijk ook al de halve dag mee bezig zo ongeveer...hihi

En dan de wedstrijd, dat is altijd spannend. Dan is alles nog voor de lol. Maar ja...dan...de prijsuitreiking.....toch, als ze dan met van die lintjes aankomen....toch wil je er dan graag eentje winnen. Best apart is dat, maar toch ook wel weer een logisch iets denk ik zo.

We zien het zondag wel!! Het zal in ieder geval een spannende dag worden!!!

rogerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:04

Nou ik heb vorige zomer ook mn eerste wedstrijd gereden...

Ik bleef gewoon lekker mezelf (met mn paard van 1,76) en dan komst alles gewooon goed...

Zorg dat jullie beide er mooi en verzorgt uitzien en dan moet het gewoon lukken.

gr maart

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:27

Het voordeel is dan wel dat je in de westernsport veel meer lintjes hebt dan bij de dressuur Haha! Dikke kans dat je dus wel met iets thuiskomt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:30

Fifi leuk! Wees een goede leider voor haar, in de horsemanship wil ze liever niet bij de rest van de paardjes vandaan Haha! Duidelijk wezen en streng wezen Lachen Verder een goede keus, heel lief dinkje! Lachen

Heel veel plezier en veel succes. Ik ben wel een stebertje en krijg graag een prijsje. Helaas heb ik dat al voor ik de ring in ga en word dan megazenuwachtig, wat ik weer doorstraal naar mijn paard, waardoor het vaak de soep inloopt Haha!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:41

Ik heb besloten om deze wedstrijd even te skippen
dus ik kom jouw en Catmax lekker helpen
en bij het uitdelen van de lintjes geef ik je wel een schop onder je kont Clown

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:59

AHA! Knipoog Heb ik het goed geraden...ga je een onderlinge wedstrijd op de Greup rijden? De naam FIFI zei me wat......
Leuk, doe gewoon je best! Meer kan je niet doen!
Ga lekker op tijd "groomen", pik een lekker bakkie bij "oma Thea" Vingers aflikken en laat het allemaal over je heen komen.
Veel succes OK dan! en we verwachten een verslag!
Groetjes aan Angelique!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:53

Hoi! Allereerst wil ik je veel succes en plezier toewensen op je eerste wedstrijd! Winnen is inderdaad niet het allerbelangrijkste maar het is toch wel leuk om vooraan te eindigen...Ik had (heb) ook dat 'streberige' waardoor ik niet bij de prijsuitreiking erg zenuwachtig ben maar wel vlak voor een proef. En die zenuwen worden aan mijn paardje doorgegeven...
Vlak voor mijn proeven doe ik nu 1 ding: ik kom omhoog uit mijn zadel, 'nestel' mij goed in het zadel en let op mijn houding, en adem diep in -uit. Dit klinkt stom maar het helpt mij wel om relaxter aan de proef te beginnen en de gespannen houding die ik onbewust in de line-up tijdens het wachten aanneem verdwijnt dan ook hé.
Ik zou voor de eerste proef ook op 2 handen rijden, ik voelde me zelf dan een stuk zekerder omdat ik makkelijker kon corrigeren.
Groetjes!!!!