[WN] catwalk van mijn appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janetbd

catwalk van mijn appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:26

mijn appaloosa loopt soms in stap en draf voor als een mannequin, het ene been kruist hij voor de andere langs, je beweegt dan in een overdreven schommelende beweging van links naar rechts. hij doet het soms als ik net rij, soms aan het eind van een rit. ook niet elke keer, wie kent dit

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:29

Misschien hele slechte beenstand, anders zou ik eens een bloedje laten tappen door de veearts. Geen enkel paard hoort IMO op deze manier te bewegen.

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:38

Lijkt me niet normaal, heeft de hoefsmid al gekeken?

janetbd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 21:33

hij heeft geen probleem met hoeven, ook klinisch goedgekeurd, mijn trainer heeft het ook niet eerder meegemaakt

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:35

owkee, wellicht gewoon luiheid misschien, hebben wij ook wel eens last van toch'
Wel vreemd maar als ie verder gezond is en er geen last van heeft is het eigenlijk wel grappig.
Elk paard het zijne toch?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:10

Ataxi misschien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:26

Een paard zet uit 'luiheid' nooit zijn voorbenen over elkaar heen, daar moet ie juist extra moeite voor doen.
Het eerste wat bij mij opkomt als ik het zo lees is 'ropewalking' . Dit kan voortkomen uit een conformatie fout, maar ook door ouderdom (stijfheid/artrose ed), of een onjuiste slijtage van de hoeven door slecht bekappen of scheve ijzers.
Figuur 6 is wat ik bedoel:
Afbeelding
Zoek eens via google dan kun je er meer over lezen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:06

Mijn paard heeft dat een tijdje gedaan met haar achterhand. Dit was een atactie die uit een blokkade in haar rug voort kwam.
Nadat er een osteophaat en fysioterapeut aan te pas geweest zijn is het probleem opgelost. In die heb ik natuurlijk niet gereden en mijn paard aan de hand getraind.

Enne mijn paard was zowel klinisch als rontgenologisch gekeurd, dus dat zegt niets. Een blessure kunnen ze altijd oplopen.

janetbd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 23:16

bedankt alvast voor jullie reacties, ik zal nog eens op internet verder zoeken naar ropewalking. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben.