[WN] welke pad onder westernzadel voor arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HHenny

welke pad onder westernzadel voor arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 09:09

ik heb een arabier,en rijd op een westernzadel,recreatief,maar ook lange en meerdaagse tochten.
ik heb een kunstof wintec westernzadel,lekker licht,en gebruik een dikke pad hieronder.
toch wil ik voor de lange tochten een andere,meer schokdempende pad.
wie kan mij adviseren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:32

Wat voor pad heb je nu en wat precies bevalt er niet aan ??

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:47

ik heb nu een continental pad,de dikke,met fleece onderkant.
ik merk bij mijn arabier ,dat ze na een lange rit,wel eens gevoelig is in haar rug/lende.
dus dacht ik aan een pad die schokdempend is,en de druk meer over haar rug verdeelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:54

Hoe de pad er aan de buitenkant uitziet is idg minder ineteressant dan te weten wat er in zit Haha!

Het feit dat je paard problemen heeft in haar lende-gebied duidt eerder op een zadelprobleem, ongelijkheid van het terrein of het gewicht /onbalans van de ruiter.
Ook kan door de lengte van de rit en de gesteldheid/gezondheid van het paard een bestaand probleem dan eerder boven komen.
Welke het precies betreft kan ik zo niet zeggen.

Ik denk dat qua drukverdeling het niet veel uitmaakt of een pad van neopreen of vilt is.
Neopreen voert het zweet minder af, dus het paard is natter na een lange tocht.
Vilt (wol) is een natuurlijk materiaal en neemt het zweet op, waardoor je paard op de huid droger (minder warm) is.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 13:08

mijn merrie is begin december behandeld door steffie van laarse,haar bekken stond iets scheef.
daarna weer begonnen met rustig het rijden weer gaan opvoeren.
Gaat ook steeds beter,maar steffie gaf ook aan dat ik zeker moest zorgen dat ik een pad zou gebruiken die de druk goed verdeelt,omdat het zadel eigenlijk niet in balans lag.
in de pad zit een dikke viltvulling.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:29

Beetje open deur misschien; maar ligt het problem dan niet bij je zadl in plaats van bij je pad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:41

Bij een paard met een scheef bekken ligt het probleem bij het paard Haha!
Dat een zadel vervolgens het probleem niet zal verhelpen mag duidelijk zijn, maar dat doet een pad IMO ook niet.
Een banaan zul je zonder kleerscheuren ook niet in een rechte koker krijgen Lachen

Ik denk dat je het probleem onder medische begeleiding met training zult moeten oplossen (indien dat nog mogelijk is).

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:59

mischien die air ride pads?

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:04

onder mijn rode showpad dat je kan zien in het topic mijn arabier op zijn show's is een hele dikke vilten witte pad, die je kan vormen naar je paard en kan hervormen naar een ander paard, ...

(die witte pad zie je niet)

het neemt echt de vorm aan van het paard en legt hem ook makkelijk waardoor het zadel en showpad zich mooi legt.

voor te trainen heb ik een neopreen pad en een procutter showpad die ik gebruik in de winter omdat net iets wamer en aangenamer is voor de paardenrug in de winter en mijn neopreenpad in de zomer

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:40

IK gebruik op mijn arabier, die ook een gevoelige rug heeft, een pad van Memory Foam. Bevalt me erg goed, paard bevalt het nog beter. Sinsdien heeft hij geen last meer van rugpijn. De pad is wel vrij dik en onder ivloed van de warmte van het paard wordt hij zachter en verdeeld de druk dan heel goed over de rug. Ik heb hem laten maken door Evelien Velthuis van Eurohorse.
Voor meer info kan je me altijd PB en.