[WN] western met fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martju

western met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 19:13

hoi ik wil gaan western rijden met mijn fjord maar kan dat
wand hij hou heel weel van lose tuigel en en zo (western dingen)
en hebben jullie dan tips voor mij Verward Verward

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:17

Eerst les nemen Knipoog Online aanwijzingen geven valt niet mee!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:18

Tuurlijk kan dat!
Ik denk dat bijvoorbeeld Sonja jouw heel graag alles kan vertellen over western rijden met een Fjord! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:22

Jazeker dat kan. Sonja kan je daar waarschijnlijk alles over vertellen (of verwijzen naar topics waar die vraag al eens aan de orde is geweest).

Maar je moet je wel realiseren dat het streven naar op niveau western rijden met een fjord of een kwpn-er, of een shet is sommige gevallen meer moeite kost dan met een quarter en in sommige onderdelen heel veel moeite kosten. Gewoon omdat de bouw van bijvoorbeeld een Fjord heel anders is.

Dat wil dus niet zeggen dat het niet kan (dat bewijst Sonja wel), maar wel dat je er soms heel hard voor moet willen werken. En de moed niet mag opgeven als het even tegenzit. Maar jah dat geldt voor iedere ruiter met ieder paard Lachen

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:52

Ik ben met mijn fjord nu een maand of 7 aan het trainen, en het gaat steeds beter. Dit voornamelijk ivm een moeilijker karakter. Maar western rijden met een fjord wil goed als je maar geduld hebt. Volgens mij heb je dit bij alle paarden nodig, bij de een wat meer dan bij de ander.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:15

Mijn fjord is met 4 jaar western beleerd en pikte het heel snel op ze vind het ook leuker dan dressuur ze is nu 15 jaar.
Ik heb de laatste jaren geen wedstrijden met haar gereden maar wil dit voorjaar weer eentje met haar starten.
Je zal wel merken dat je maar een bepaald niveau met ze kan bereiken want het zijn geen Quarters, Paints of Appies maar ze kunnen aardig meekomen.
En sommige dingen leren gaat gewoon moeilijker omdat ze hier de bouw niet voor hebben, maar de fjord van mij heeft altijd haar best gedaan om het te proberen, geeft niet zo snel op.
Je moet het gewoon proberen dan weet je het vanzelf en niet te snel opgeven want een heleboel fjorden zijn eigenwijs en kunnen wat drammerig zijn, maar fjorden staan bekend om harde werkers en je moet gewoon geduld hebben en doorzetten.
Veel succes ermee.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:30

wat anya al zij vraag het aan sonja! ik rijd met mijn fjord laukje ook western, natuurlijk gaat het in sommige gevallen wat moeilijker. ik rijd b.v. met mijn verzorg appaloosa al op een billy allen terwijl ik met laukje voorlopig zowie zo nog op een snaffel blijf rijden omdat we er samen nog niet klaar voor zijn om op 1 hand te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:16

Ik zou beginnen met me af te vragen WAAROM je met je fjord western wilt rijden. Hij vindt met een lange teugel lopen lekker? Wat bedoel je daar mee? Praktisch alle paarden vinden het namelijk wel best om een beetje rond te hobbelen met de kop naar voren Haha! maar western aan een lange teugel behelst net effe wat meer....
Of ben je al zo ver dat je met een lange teugel kunt rijden zonder je basisvoorwaarden (Je weet wel, het rijtje van rechtgerichtheid, balans, tact etc etc) kwijt te raken? Want dan ben je al een behoorlijk eind.

Tuurlijk kun je western rijden met een fjord, maar de belangrijkste tip die ik je kan geven, is die die voor alle niet-QPA-berijders geldt: stel je doelen realistisch.

Als je (aantoonbaar) serieus met western bezig bent/wilt, dan ben je bij mij altijd welkom om te komen kijken, praten en rijden.