Ik wil misschien een westernzadel kopen (doe nóg geen western) maar ik heb nog nooit op zo'n zadel gereden dus vroeg ik me wat dingen af:
-kan je ermee springen? (geen torenhoge hindernissen maar een klein sprongetje

)
** Ik spring er wel mee maar nooit hoger dan een centimeter of 80. Ligt ook aan het type zadel. Met mijn ene zadel is zelfs dat al niet tof, maar met mijn andere zadel is het geen probleem omdat de knop wat meer naar voren gericht is zeg maar.
-zit een westernzadel meestal wel zacht. Ik vind ze er soms zo hard uitzien en ik heb liever een lekker zacht zadel
** Je hebt softseats en hardseats, dus dat kun je naar je eigen smaak uitzoeken.
-kan een goedkoop zadel ook goed zijn? Als ik bijv. op marktplaats kijk zie ik zoveel westernzadels van rond de 200/300 euro terwijl ik dacht dat ze rond de 800 euro waren. De zadels zien er dan op de foto goed uit, maar is zo'n goedkoop zadel wel aan te raden?
** Hoewel het niet altijd meteen duizenden euro's hoeft te kosten, is het wel handig om een bekend Nederlands gezegde in je hoofd te houden:
Alle waar naar z'n geld.
-Past een westernzadel soms op meerdere pony's? Het is heel anders dan een dressuurzadel ook qua onderkant toch? Dus zou het op een c-pony en een tinker passen (denk het niet, maarja, nooit geschoten is altijd mis

)
** Tuurlijk past het soms op meerdere paarden, maar laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat een westernzadel altijd op elk paard past. Vraag dat gewoon als eerste bij een zadelmaker. Als je als antwoord krijgt dat het altijd past, is er maar 1 juiste beslissing: wegwezen daar!
-en wat vinden jullie van kunststof zadels. Daar heb ik er ook een paar van gezien op foto's maar nooit in het echt.
** Ik hou er niet van. Ik rij liever op leer.
-en hoe zwaar is een gemiddeld westernzadel van leer en een van kunststof?
** Mijn leren westernzadel weegt bijna 25 kilo. Is ook wel verrekte zwaar

Kortom: ik wil álles weten