[WN] zadelvraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

zadelvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:15

Ik wil misschien een westernzadel kopen (doe nóg geen western) maar ik heb nog nooit op zo'n zadel gereden dus vroeg ik me wat dingen af:
-kan je ermee springen? (geen torenhoge hindernissen maar een klein sprongetje Lachen )
-zit een westernzadel meestal wel zacht. Ik vind ze er soms zo hard uitzien en ik heb liever een lekker zacht zadel Knipoog
-kan een goedkoop zadel ook goed zijn? Als ik bijv. op marktplaats kijk zie ik zoveel westernzadels van rond de 200/300 euro terwijl ik dacht dat ze rond de 800 euro waren. De zadels zien er dan op de foto goed uit, maar is zo'n goedkoop zadel wel aan te raden?
-Past een westernzadel soms op meerdere pony's? Het is heel anders dan een dressuurzadel ook qua onderkant toch? Dus zou het op een c-pony en een tinker passen (denk het niet, maarja, nooit geschoten is altijd mis Haha! )
-en wat vinden jullie van kunststof zadels. Daar heb ik er ook een paar van gezien op foto's maar nooit in het echt.
-en hoe zwaar is een gemiddeld westernzadel van leer en een van kunststof?

Kortom: ik wil álles weten Bloos Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:31

Shetfan schreef:
Ik wil misschien een westernzadel kopen (doe nóg geen western) maar ik heb nog nooit op zo'n zadel gereden dus vroeg ik me wat dingen af:
-kan je ermee springen? (geen torenhoge hindernissen maar een klein sprongetje Lachen )

** Ik spring er wel mee maar nooit hoger dan een centimeter of 80. Ligt ook aan het type zadel. Met mijn ene zadel is zelfs dat al niet tof, maar met mijn andere zadel is het geen probleem omdat de knop wat meer naar voren gericht is zeg maar.

-zit een westernzadel meestal wel zacht. Ik vind ze er soms zo hard uitzien en ik heb liever een lekker zacht zadel Knipoog

** Je hebt softseats en hardseats, dus dat kun je naar je eigen smaak uitzoeken.

-kan een goedkoop zadel ook goed zijn? Als ik bijv. op marktplaats kijk zie ik zoveel westernzadels van rond de 200/300 euro terwijl ik dacht dat ze rond de 800 euro waren. De zadels zien er dan op de foto goed uit, maar is zo'n goedkoop zadel wel aan te raden?

** Hoewel het niet altijd meteen duizenden euro's hoeft te kosten, is het wel handig om een bekend Nederlands gezegde in je hoofd te houden:
Alle waar naar z'n geld.

-Past een westernzadel soms op meerdere pony's? Het is heel anders dan een dressuurzadel ook qua onderkant toch? Dus zou het op een c-pony en een tinker passen (denk het niet, maarja, nooit geschoten is altijd mis Haha! )

** Tuurlijk past het soms op meerdere paarden, maar laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat een westernzadel altijd op elk paard past. Vraag dat gewoon als eerste bij een zadelmaker. Als je als antwoord krijgt dat het altijd past, is er maar 1 juiste beslissing: wegwezen daar!

-en wat vinden jullie van kunststof zadels. Daar heb ik er ook een paar van gezien op foto's maar nooit in het echt.

** Ik hou er niet van. Ik rij liever op leer.

-en hoe zwaar is een gemiddeld westernzadel van leer en een van kunststof?

** Mijn leren westernzadel weegt bijna 25 kilo. Is ook wel verrekte zwaar Haha!

Kortom: ik wil álles weten Bloos Schijnheilig

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:56

Hoi,

Springen met een westernzadel heb ik na een knop in mijn maag wel afgeleerd Haha! .

In de zadels van 200 euro heb ik geen vertrouwen. Ik zou als ik jou was idd een goede zadelmaker/ verkoper langs laten komen om er een stel te passen. Echt niet elk westernzadel past op elk paard.

Groetjes,

Bianca

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:19

25 kilo, pfff, is dat normaal voor een zadel. Dat is zo zwaar als een zak biks!! Haha!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:21

het hangt een beetje af van wat voor een soort boom er in zit, maar tussen de 15 en 25 kilo zijn ze meestal wel. Kunststoffen zijn lichter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:02

Hoi, ik kan je ook nog eea vertellen en laten voelen als ik mn zadel meeneem zondag... Lachen Nou nog hopen op mooi weer en geen bevroren bak. Heb eventueel ook nog zadels te koop voor je... ook kunststof. Kortom kom dan maar op met die vragen! hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:26

Shetfan schreef:
25 kilo, pfff, is dat normaal voor een zadel. Dat is zo zwaar als een zak biks!! Haha!

Is ook niet lollig Op een paard dat groter is dan de grootste van mezelf krijg ik 'm ook bijna niet Bloos!

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:58

Hollybollie schreef:
Hoi,

Springen met een westernzadel heb ik na een knop in mijn maag wel afgeleerd Haha! .

Groetjes,

Bianca

Ik heb laatst ook een klein hindernisje gesprongen met een westernzadel en het ging prima, je moet even oefenen met de verlichte zit in stap en in draf om te kijken hoe je moet zitten.
En op een wedstrijd kun je ook wel eens een sprongetje verwachten in de trail geloof ik.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:13

ben ook van plan een westernzadeltje te kopen.
heb een kunststof gezien die 5 kilo weegt. 100 euro. Zal wel niet zo`n goede kwaliteit zijn, maar voor mij hoeft een zadel geen 10 jaar mee omdat ik dan allang niet meer op die pony pas! Schijnheilig

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:23

Citaat:
Ik heb laatst ook een klein hindernisje gesprongen met een westernzadel en het ging prima, je moet even oefenen met de verlichte zit in stap en in draf om te kijken hoe je moet zitten.
En op een wedstrijd kun je ook wel eens een sprongetje verwachten in de trail geloof ik.

Hoi,

Ja, maar als je paard denkt dat er een hindernis van 1.50 staat dan heb je toch echt een knop in je maag, ik had dat in elk geval wel Cool . Caveletti's tot een centimeter of 30 doe ik wel maar zodra het hoger word doe ik een ander zadel op.

Groetjes,

Bianca

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:39

Springen met een westernzadel kan, zolang je niet te hoog gaat en niet vergeet dat die knop daar is.

Ik ben het een keer vergeten: gesprongen, mooie verlichte zit, weer rechtgekomen en...
toen hing mijn BH onder mijn kin! Bloos! Haha! Hij was nl met het elastiek onderaan achter de knop blijven haken, toen ik rechtkwam vielen mijn borsten er uit en toen ik recht zat floepte de elastiek van de knop af en schoot de BH tot onder mijn kin.
Redelijk genant, vooral als je net op een drukke zondag met mooi weer in het bos rijdt en die BH weer op zijn plek moet zien te krijgen Tong uitsteken

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:02

en pijnlijk lijkt me dat, zo`n elastiek tegen je aan!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:59

ponyfan schreef:
en pijnlijk lijkt me dat, zo`n elastiek tegen je aan!

Nou dat viel gelukkig wel mee omdat er nog een t-shirt en een trui over zaten Haha!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:43

Gelukkig maar! Lachen

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:24

springen? Tja kan maar dan niet echt springen natuurlijk!!!
De zedels wegen rond de 15 kilo, 25 kilo lijkt me wel erg veel Haha!

Verder kun je voor een redelijke prijs een tweedehands zadel kopen.
Let altijd op de boom(is die nog in orde).

En duurkoop zegt niet altijd iets.
Koop er een die past en met goed leer, en lekker zit.

Ik heb 3 tweedehandse en 1 nieuwe en ze bevallen me allemaal....dus!

Kijk goed rond en informeer bij anderen en je zult veel verschillende meningen horen en het dan nog niet weten

Dus ga rustig neuzen dan kom je er vast een tegen die bij jouw en je paard past.