Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karin1979 schreef:En hebben jullie paarden een deken op of niet
Frayba schreef:Alles over de zin en onzin van dekens kun je hier vinden. En een QH is ook een paard.
Dan zal ik wel een uitzondering hebben zeker? Mijn paard heeft súper hoeven (niet mijn woorden, maar van een zéér kundige smid die zich regelmatig lovend uit laat over de conditie van Dot's hoeven) en 3/4 van het jaar een deken op...Steaming schreef:De eigen jas van een paard is z'n beste bescherming past zich aan de omstandigheden aan dus wat wil je nog meer.

Citaat:en dan is een dikke wintervacht (waardoor ze bij het werk erg zweten en lang nat bijven) juist een oorzaak van ziek worden
Citaat:De paarden waarmee nog volop geshowed wordt staan ook daar onder dikke dekens en vaak ook nog bijna 24/7 op stal...
Citaat:met groene snot en hoesten en al
).
frayba schreef:pertinente onzin is omdat het vocht niet op de huid van het paard maar aan de uiteinden van de haren door de wind verdampt en dáár dus de afkoeling plaats vindt. Hoe langer die haren, hoe verder weg van de huid de verdamping plaatsvindt, en hoe minder last het paard er van heeft. Ik denk dat je zelf wel een voorstelling kunt maken wat een deken doet met natte haren.

Frayba schreef:Waar heb ik de aanleiding gegeven zodat jij nu denkt dat ik zou bedoelen dat je een paard in dit soort gevallen maar gewoon moet doorzetten??