Ik wil even reageren op het Bob Marshall zadel. Je zult mij niet vaak op internet aantreffen, omdat ik het een medium vind dat te vaak verkeerd gebruikt wordt in mijn ogen. Gelukkig wordt er tegenwoordig meer op gelet en zijn de stukjes vriendelijker en informatiever geworden.
Mijn naam is Alida van der Hoff en acht jaar geleden ontdekte ik op de Worldshow voor Quarter horses een BM zadel. Ik was gekwalificeerd voor die show, maar wist dat je paard meenemen financiëel nooit haalbaar zou zijn. Wel had ik genoeg gespaard voor een goed zadel. Het werd het eerste boomloze BM zadel in Nederland.
Als all-aroud ruiter vond/vind ik het ideaal; licht, buigzaam en super voor onder andere poll-bending en barrel race. Voor endurance of gewoon buitenritten super! Veel bevestigingspunten voor waterfles en regenjas. Zelf de eerst Quarter-a-mile race op Duindigt heb ik ermee gewonnen. En de tijd 25 seconden is nog niet verbeterd. Dat lukt ze ook pas als ze zo´n zadel hebben hoor
! Reining, pleasure, trail en western riding, alles is gewoon beter te voelen. Maar het belangrijkste: Het past op al mijn paarden! Dat wil niet zeggen dat het op al mijn paarden even lekker zit
. Het zadel past zich immers aan het paard aan. Oude Dockus, nu dertig, heeft veel schoft (KWPN-er), een scherpe ruggengraat door zijn leeftijd en veel beweging. Het zadel past hem perfect, maar voor de ruiter iets minder zitcomfort. Zonder dit zadel zou hij al 10 jaar geleden onbruikaar zijn geweest, maar hij wilde nog zo graag
! Na jarenlang fanatiek te zijn getest en goed bevonden door mijn lesklanten en mijzelf werd het tijd om meer zadels naar Nederland te halen. Na een bezoek aan Bob Marshall en zijn fabriek werd besloten om dealer van dit zadel in Nederland te worden. Niet omdat ik zo graag in de handel wilde, maar omdat ik zoveel „probleempaarden“ zag verbeteren door dit zadel. De winstmarge is trouwens erg laag, zeker gezien de vele vrije tijd die je erin steekt en de financiële risico’s die je loopt (want is er iets mis mee, je stuurt het niet zomaar even terug
).De vele telefoontjes en proefritten nemen veel tijd in beslag. Het worden vaak „mini“ paardrijlessen in onder andere correct opstijgen en onafhankelijk leren zitten en rijden. Hierbij komt het probleem „scheeftrekken“ vaak naar voren. Eigenlijk zal iedereen even op voltige moeten om het „opstap-hupje“ te leren maken en om te leren dat de manenkam vastpakken niet zielig is tijdens het opstappen. Daar houdt plusminus 600kg hengst zich ook aan vast tijdens de dekking! Zielig is het wanneer plusminus 80 kg mens zich als dood gewicht ophoog takelt en daarvoor zo strak moet aansingelen dat het paard door afknellingsverschijnselen niet meer stil wil staan. Iets anders is het als je door lichamelijke beperkingen niet beter kunt, dan is er de voorgevormde BM singel. Deze voorkomt scheeftrekken zonder strak te hoeven aansingelen, speciaal ontwikkeld voor onder andere heftig bewegende cutting paarden en erg ronde paarden met weinig schoft. Mocht dat alles nog niet helpen (..misschien wat minder showshine gebruiken
) dan is er nog een anti-slip pad van het merk Lamicel in de handel die goed schijnt te helpen.Zo dat was een hoop schrijven, ik wil het hierbij laten. Maar als je vragen hebt, schroom niet, geef een belletje, want we hoeven niet allemaal zelf het wiel uit te vinden, toch?!
O, ja tevens wil ik alle hippisch en hun rijdieren een goed en gezond 2005 toewensen!!
Vriendelijke groeten, Alida
Banjer en ik zijn sinds ongeveer halfweg vorig jaar ook helemaal boomloos... geweldig! we willen niks anders meer...