[WN] voor/nadelen one-ear/split ear

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

voor/nadelen one-ear/split ear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:23

Vind dat wel leuke hoofdstelletjes, maar ik heb een haflinger met behoorlijk dikke manen (niet zo heel lang)
Zit dat niet gruwelijk in de weg?
Wat zijn verder de voor en nadelen?

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:25

Ik had wel eens met een one-ear dat hij telkens afging. Maar toen reed ik ook op een druk paard dus ik denk dat als je een rustiger paardje heb dat het dan beter gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:29

Je hebt ook one-ears met een keelriem, die zitten dus net zo 'veilig' als een normaal hoofdstel.
Verder merk ik niet veel verschil.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:32

Dikke manen in de weg? In welk opzich?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:44

Ik rij mijn Haflinger al meer dan 10 jaar met een one-ear hoofdstel.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ook heb ik geen stuk uit zijn manen geknipt, gewoon even een goede scheiding maken voordat je het hoofdstel omdoet.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:09

Ja doe ik ook, ik knip een stuk achter de oren weg, ongeveer 10 cm. Ik persoonlijk vind het netter staan

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:15

Nog nooit gehad dat ik het hoofdstel dreigde te verliezen, niet bij mijn vorige paardje (een Haflinger, dus ook dikke manen Haha! ik maakte overigens net als Silvester een scheiding) en niet bij mijn huidige Appaloosa. Voordeel? Mijn paard met heel breed voorhoofd en brede kaken past bijna geen enkel ander hoofdstel (frontriem en keelriem zijn eigenlijk altijd te klein), met een one-ear heb ik nergens last van Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 08:42

Dat is inderdaad een voordeel. Pride heeft ook altijd 'ruzie' met de keel- en frontriem van een hoofdstel.

martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:13

Een one-ear is in principe alleen in de combinatie met een shanks-bit geschrikt. (als je de teugel aan neemt wordt het hoofdstel op het nek geduwd) bij een snaffle-bit gebuurt het tegenover gestelde.
( je neemt de teugel aan en het hoofdstel komt los van het nek.) Zo kan het van de hoofd afglijden.
Ik heb dat al een keer bij iemand op een wedstrijd in de proef geburen zien. Een spilt-ear blijft beter zitten bij een snaffelbit.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:20

Ik heb ook altijd ruzie met de frontriem. Misschien moest ik ook eens een one of two-ear proberen, maar dan wel met keelriem. Ik kan me met hem niet permitteren het hoofdstel te verliezen. Met is hij soms al stuurloos Knipoog *LOL*

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:31

Ik rij al jaren met een one ear hoofdstel met keelriem en nooit problemen mee gehad.
Vind het super dingen.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:47

mocht je het risico lopen je hoofdstel te verliezen, dan kan je ook de voorpluk om het kopstuk vlechten dat doe ik wel eens met een buitenrit, voor de zekerheid.

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:23

haha die ga ik onthouden OK dan!

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:33

Gebruik bij mijn tink ook een one ear in combinatie met een snaffle, dacht eerst dat het niet zou werken, dat ik hem zou verliezen maar dat is me nog niet gebeurt en rij er toch al bijna een jaar mee denk ik. En vind het bij haar gewoon mooi staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:46

martina schreef:
Een one-ear is in principe alleen in de combinatie met een shanks-bit geschrikt. (als je de teugel aan neemt wordt het hoofdstel op het nek geduwd) bij een snaffle-bit gebuurt het tegenover gestelde.
( je neemt de teugel aan en het hoofdstel komt los van het nek.) Zo kan het van de hoofd afglijden.

Serieus? Dus als ik een one-ear-kopstuk wil kopen, en daar mijn gewone bustrens in wil hangen, dan is dat niet slim van mij? Maar in principe ligt het bit toch stil en stabiel in de mond. Dus als ik teugels bij een snafflebit (dit is toch een gewone trens?) opneem, dan gaat de bovenkant van het kopstuk achter de oren omhoog? Bij een shank (dus met scharen?) die redenatie kan ik wel begrijpen. Maar ik zie niet goed waarom bij een trens het kopstuk omhoog gaat als je de teugels opneemt... Verward

Was namelijk van plan om te sparen voor een mooi eenvoudig kwalitatief goed hoofdstel. En dan aan een one-ear te denken, omdat mijn paards hoofd niet van standaard formaten is... Frontriemen zijn te smal in vergelijking lengte bakstuk.

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:29

Rijdt al jaren met een one-ear, zowel met een snaffle als met een shank, blijft keurig zitten. Wat volgens mij een bijkomend voordeel is dat de druk anders verdeeld wordt achter de oren. Als ik mijn one-ear bijv. rechts doe, krijgt hij als ik mijn shank aanneem rechts verspreide druk bij zijn hoofd/oor, terwijl aan de linkerkant het alleen achter zijn oor zit, op deze manier kun je volgens mij een paard wat het bit aan een kant wat meer vastpakt, toch iets meer druk uitoefenen, okee het is minimaal, maar voel maar met je hand als je paard zijn hoofd nageeft aan beide zijde aan de bovenkant van het hoofdstel.

Groetjes,
Brigitta.

fanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:20

smax schreef:
Ja doe ik ook, ik knip een stuk achter de oren weg, ongeveer 10 cm. Ik persoonlijk vind het netter staan

doen wij ook,het blijft bij fanci daardoor ook goed op zijn plaats.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:42

Ik rijd mijn haflinger ( en eerder mijn belg) ook met een one-ear hoofdstel (met snaffle). Nooit nergens last van gehad Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:16

Maya schreef:
Serieus? Dus als ik een one-ear-kopstuk wil kopen, en daar mijn gewone bustrens in wil hangen, dan is dat niet slim van mij? Maar in principe ligt het bit toch stil en stabiel in de mond. Dus als ik teugels bij een snafflebit (dit is toch een gewone trens?) opneem, dan gaat de bovenkant van het kopstuk achter de oren omhoog? Bij een shank (dus met scharen?) die redenatie kan ik wel begrijpen. Maar ik zie niet goed waarom bij een trens het kopstuk omhoog gaat als je de teugels opneemt... Verward

Was namelijk van plan om te sparen voor een mooi eenvoudig kwalitatief goed hoofdstel. En dan aan een one-ear te denken, omdat mijn paards hoofd niet van standaard formaten is... Frontriemen zijn te smal in vergelijking lengte bakstuk.

Ah! Mooie uitleg.. Klopt... ga meteen mijn twoear aan me shanks hangen en mijn frontriemweer met snaffel bit genruiken..
Blizz heeft 1 keer zijn two ear afgeschud toen hij mocht grzaen tijdens buitenrit pauze. hij schudde zo hard met zijn hoofd dat ie afging. Verder geen probleem want als er gras is blijft hij lekker staan...

Persoonlijk vind ik de oorhoofdstellen mooier bij paardne met veel behang en een frontriempje juist leuk bij de paarden met wat minder voorpluk...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:14

Bij het aannemen van de teugels bij een shank, werk je met druk achter de oren. Door de hefboom werking, druk je het hoofdstel juist naar beneden. Bij een simpele snaffle heb je dit niet. Als je je paard dan "optilt" aan de teugels, dan til je daarmee dus ook het hoofdstel iets op. Als je het bit dan ook maar iets te laag hebt hangen, dan bestaat de kans dat je het hoofdstel verliest, omdat het over de oren schuift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:39

XoNo schreef:
Bij het aannemen van de teugels bij een shank, werk je met druk achter de oren. Door de hefboom werking, druk je het hoofdstel juist naar beneden. Bij een simpele snaffle heb je dit niet. Als je je paard dan "optilt" aan de teugels, dan til je daarmee dus ook het hoofdstel iets op. Als je het bit dan ook maar iets te laag hebt hangen, dan bestaat de kans dat je het hoofdstel verliest, omdat het over de oren schuift.

Zoals ik het zie: Bij een shank zitten de teugels vast aan de scharen, dus dat het bit meebeweegt, dat begrijp ik.
Bij een snaffle zitten de teugels niet vast, maar kunnen om de ringen heen glijden. Dus als je de teugels opneemt, verplaatst de teugel iets op de ringen, maar hij kan het bit niet verhogen in de mond. Ik zie dit dus niet als iets dat het snel zou gebeuren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:40

Ik volg je niet helemaal Lachen
Ik heb het puur over hoe het bit inwerkt bij het oppakken van de teugels.
Als jouw paard lekker laag en nageeflijk loopt en je besluit tussendoor even de teugels op te pakken om de schouders te liften. Bij een scharenbit schaart het bit (joh! Haha!) en wordt er in principe vanuit de mond, aan de bakstukken getrokken en zo wordt er achter de oren druk op het hoofd uitgeoefend. Bij een snaffle zit je direct aan de ringen, die aan de mond zitten, zo til je dus het bit op, in de mond. In plaats van de werking bij een scharenbit, waarbij je dus het bit naar beneden 'trekt', 'trek' je het bit omhoog. Waar je teugels ook vast zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:51

XoNo schreef:
Een snaffle zit je direct aan de ringen, die aan de mond zitten, zo til je dus het bit op, in de mond. In plaats van de werking bij een scharenbit, waarbij je dus het bit naar beneden 'trekt', 'trek' je het bit omhoog. Waar je teugels ook vast zitten Haha!

En volgens mij kan dat niet. Als ik aan mijn teugels zit, dan beweegt die lus zeg maar, over de bitring heen, van geheel vanonderen, naar de zijkant bijv. Het bit beweegt zelf niet. Want de teugel zit los om de bitring heen. Dus dan kan je het bit imo ook niet optillen in de mond.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:05

Dus jij beweegt alleen de teugels over de bitringen heen? Als de lus van de teugel bovenaan het bit zit op een gegeven moment en je geeft druk op je teugels, dan til je het bit toch op? Zoals ik al zei, als je het bit hoog genoeg in de mond hebt, dan zal dat niet...een bit gaat op een gegeven moment niet hoger immers. Maar als je je bit iets te laag hebt hangen, dan til je het bit wel hoger op Haha!

Lastig om dit over het net te bespreken, dit kan ik je beter laten zien bij een paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:16

Jamaar, ik snap je nu wel trouwens, maar....
A. Een bit hoort niet te laag zitten, en zit bij mij ook niet, dus is niet relevant.
B. Wat doen die teugels bovenaan de bitringen? Daar horen ze niet echt te zitten, en komen ze in mijn geval ook niet dus kan ik het bit ook niet omhoog trekken. De normale plaats is bij mij ongeveer aan de zijkant/onderaan...

Anyway, ik begrijp het nu iig Haha!