Wie kan me een beetje wegwijs maken betreft het importeren van spullen (geen paarden dus ) uit amerika? Wat komt er allemaal bij kijken? het gaat trouwens om importeren als bedrijf.
DubbelFun
Berichten: 93163
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland
Geplaatst: 11-01-05 10:53
Er moet een rekening bij de spullen zitten, aan de hand van dat bedrag + verzendkosten betaal je invoerkosten + BTW. Met een bedrijf is die BTW later weer aftrekbaar. Afhankelijk van wat voor spul het is betaal je een bepaald bedrag aan invoerkosten. Op de site van de belasting staat een overzicht van de hoogte.
cornelie
Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01
Geplaatst: 11-01-05 11:01
Als je het een paar keer hebt gedaan is er niks meer aan hoor Gewoon bestellen, rekeningen betalen en dat is het
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03
Geplaatst: 11-01-05 11:20
Op de site van de belastingdienst/douane is inderdaad vanalles te vinden.
Dit stukje tekst is van belang: Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.
Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van EUR 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.
Voor lederen kleding/schoenen geldt een douanerecht van 4% en een btw tarief van 19%, voor overige kleding een douanerecht van 12% en een btw van 19%. Bovendien rekent de afhandelaar in nederland (bijv. ned. pakketdienst) ook nog wat, maar dat zal iets van 5 of 10 euro zijn ofzo. De tarieven van de US postal service zijn te vinden via: http://www.usps.com/tools/calculatepostage/welcome.htm Ik vraag specifiek naar verzending via USPS, anders kan je voor onaangename verassingen komen te staan (als ze bijv via de UPS versturen dan zijn daar hogere kosten aan verbonden),
Voorbeeldje, voor een pakket van 4 pounds (bijna twee kilo): $20.25 voor 'airmail parcel post' met een bezorging tussen de 4 en 10 dagen.
Je krijgt van de Nederlandse afhandelaar (indien van toepassing) bericht zodra het pakketje daar is ontvangen. Dan kun je via hun internetsite aangeven om wat voor artikel het gaat etc en krijg je bericht wanneer het gebracht wordt of opgehaald kan worden. Maar dat wijst zich vanzelf.
Dus: hou rekening met de gebruikelijke btw, douanetarief, verzendkosten en eventueel verzekering en de kosten van de afhandelaar in Nederland. Met een beetje mazzel pikt de douane je pakket er niet uit en hoef je geen douanerecht te betalen. Bovenstaand is waar je als particulier rekening mee moet houden.
piggeljay
Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien
Geplaatst: 11-01-05 16:12
ik heb een winkeltje in western uitrusting en importeer lederwaren vanuit amerika. ik moest eerst als dealer worden in geschreven bij het betreffende bedrijf. daarna moet je de spullen die je besteld vooraf betalen, zorg dat je je van dat bedrijf zijn bank de IBAN en SWIFT code krijgt anders kan jou bank het geld niet overmaken en houd daarbij rekening met de omwissel koers en de provicie van de banken. daarna werd het pakket naar me toegestuurd en krijg je van de douane op schiphol een telefoontje van het feit dat er invoer rechten moeten worden over gemaakt, in mijn geval mocht ik het afrekenen met het koeriers bedrijf die het bij me bracht. alleen de verrassing achteraf was dat ik 3 maanden na levering nog een rekening kreeg van het koeriers bedrijf voor het brengen van het pakket dat ong. de hoogte had van ¼ van de totale aankoop som. wanneer ik nu anno 2005 iets uit amerika bestel moet ik ook nog rekening houden met de extra tax die er bij de invoer overheen komt door een handelsembargo die er tussen amerika en nederland is. dus informeer eerst goed wat de bij komende kosten zijn om een verrassing te verkomen en niets met ups in laten vliegen want die rekenen giga prijzen voor de bezorging.
cornelie
Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01
Geplaatst: 11-01-05 17:31
UPS is gruwelijk duur ja. Ik zou voor een zending van zo'n 700 dollar ook zo'n bedrag kwijt zijn aan verzendkosten!! Dus let goed op welke verzending ze gebruiken en vraag vooraf ook alle kosten.
LadyMadonna
Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 20:24
dus dan zou je 1400 kwijt zijn eer je het thuis hebt? Dan valt er weinig nog te verdienen
cornelie
Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01
Geplaatst: 12-01-05 08:39
Yep, en dan nog alle douanekosten etc etc etc............. Dus dan gewoon maar even met www.usps.com
katyka
Berichten: 55
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: oosthuizen
Geplaatst: 13-01-05 10:10
Ik ben van plan om een zadel uit america te bestellen, En ik heb de leverancier van het zadel gemaild over de kosten om het zadel hierheen te versturen. Moet ik dan aan de leverencier doorgeven dat ik bv. het pakket met Usps wil versturen? En Hoe weet ik het bedrag dat bij de douane moet worden afgerekend? groetjes karin
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03
Geplaatst: 13-01-05 12:51
Ik zou inderdaad heel duidelijk de toezegging vragen dat ze het zadel met USPS opsturen! Wat je bij de doane af moet rekenen staat hierboven weergegeven en op de site van de douane/belastingdienst.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 13-01-05 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt
DubbelFun
Berichten: 93163
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland
Geplaatst: 13-01-05 12:55
Hier staat de berekening voor een pakket van 40 lbs (17 kg). Hoe sneller je het hebben wilt hoe duurder het wordt. Overigens raad ik wel aan er nog een verzekering bij te nemen
katyka
Berichten: 55
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: oosthuizen
Geplaatst: 13-01-05 13:52
bedankt! hier heb ik echt wat aan Nu gaan rekenen.... en hopen dat er genoeg is gespaard..
briallen
Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam
Geplaatst: 13-01-05 15:13
Misschien een "domme"vraag, ik heb net 2 boeken besteld in america, moest inculsief verzendkosten $ 76 betalen.
Moet ik daar dan nog meer verzendkosten over betalen en hoe zit het dan met de btw??
Ik heb voor de eerste keer besteld, ben dus nog niet op de hoogte hoe of wat. Ik had begrepen dat het gewoon met de post gaat maar misschien denk ik wel te simpel
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03
Geplaatst: 13-01-05 15:23
Zie verhaal hierboven of de site van de douane/belastingdienst. Je moet normaal gesproken (mits per USPS verstuurd) nog BTW betalen en douanerecht en eventueel iets voor de afhandeling in NL.