[WN] Borsttuig de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Borsttuig de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 14:09

Wegens rugproblemen van mijn paard ben ik overgestapt van een engels zadel naar een westernzadel. En ik moet zeggen, het bevalt prima Hij heeft geen pijnlijke rug meer, er is alleen 1 nadeel; het zadel verschuift. Het zadel is goed van pasvorm, hij is "aangemeten" en ook heb ik er iemand anders die er verstand van heeft naar laten kijken.
Maar een schuivend zadel is een veel voorkomend probleem bij een fries paard, mijn 2 vorige (engelse) zadels verschoven ook. Ze zoeken naar het smalste punt achter de schouders.
Nogmaals, hij heeft er geen last van, maar ik geloof toch niet dat ik zo zijn rug juist belast. Bovendien zakt de voorkant van het zadel op deze manier nogal wat voor mij een andere zit geeft. Is een borsttuig een oplossing? Of zou er teveel druk op komen waardoor hij dan witte haren ontwikkelt?(is hij nogal gevoelig voor)
Mocht het een oplossing zijn wat voor borsttuig adviseren jullie dan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:27

Ik denk dat een borsttuig niet de oplossing is. De meeste borsttuigen zijn voor de show (te dun) en snijden dus in de borst van je paard.
De 'werk'borsttuigen zijn dikker en verdelen de druk wel meer, maar zijn alleen bedoeld om op heuvelachtig terrein je zadel goed op zijn plek te houden of bij lassowerk. Het is nooit de bedoeling om hier konstante druk op te hebben, dat gaat je paard echt irriteren/pijn doen.

Een zadel wat aangemeten is zou niet mogen schuiven, of je paard moet sindsdien van omvang/bespiering zijn veranderd.
Ik zou er nog eens een kenner naar laten kijken, misschien dat er met een speciale pad nog iets te doen valt.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:33

een built-up pad
(en ik heb er toevallig nog eentje te koop..... Haha! )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:35

Heb je al eens contact opgenomen met degene die het zadel heeft aangemeten? Zij kennen het paard en je zadel.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:42

Ik heb met mijn Fries ook Western gereden en had voor hem een Crates gekocht, die paste hem perfect, geen last van schuiven. Ik vind dat geen enkel zadel op wat voor paard dan ook mag schuiven. Als dat gebeurd past een zadel gewoonweg niet.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:12

Ben vergeten te melden dat door zijn rugproblemen zijn bespiering te wensen overlaat. Hij heeft daardoor vrij brede schouders, maar daarachter val je echt in een gat. Doordat dit zadel stevig ligt bij het opstijgen singel ik hem niet zo strak aan, hij verschuift niet naar de zijkant, maar met draf en galop naar achteren.
En ja volgens de zadelpasser ligt hij goed, volgens iemand die western rijdt ook, is het puur omdat hij die gaten achter zijn schouders heeft. Verward

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:17

Misschien kan je met een zadelmaker eens kijken naar het zadel en je paard, wie weet kan je iets doen met een speciale pad voor onder het zadel.

Of zou je met behulp van een fysio de spieren in zijn rug kunnen trainen?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:22

Door training moeten zijn rugspieren weer terug komen maar dat gaat niet van de 1 op de andere dag, we zijn weer voorzichtig begonnen.
Een build up pad is volgens mij geen optie want die vult toch de schouders op? Verward En die zijn juist een beetje te vet Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:26

zwartepaerd schreef:
Door training moeten zijn rugspieren weer terug komen maar dat gaat niet van de 1 op de andere dag, we zijn weer voorzichtig begonnen.
Een build up pad is volgens mij geen optie want die vult toch de schouders op? Verward En die zijn juist een beetje te vet Haha!

ik wou het net al zeggen (schrijven Knipoog ) : ik dacht dat het zadel naar voor schoof!
nee, in jouw geval kan je niks doen met een built-up pad, dan schuift-ie nog hárder Haha! ....

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:41

Onder het zadel ligt nu een dik wollen dek omdat ik geen enkel risico wilde nemen met zijn gevoelige rug. Het valt me op dat die eerst naar achteren schuift, hij loopt hem als het ware sterk overdreven vanonder het zadel. En dan schuift het zadel uiteindelijk ook mee.
Heb ik de verkeerde pad Verward Zijn er goede drukverdelende pads die niet zo dik zijn ? Sorry voor al die vragen maar ik ben totaal onbekend in de westernwereld. Bloos
(had het woord build up pad net opgezocht bij google Haha! )

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:14

Ik denk ook niet dat een Build Up geschikt is voor dit, maar ik denk wel dat er een oplossing moet zijn voor zolang.

Het is wel de bedoeling dat je een dik iets onder je Westernzadel moet leggen, maar dat begreep je al. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het eruit ziet je zadel op zijn rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:33

Van wollen pads is bekend dat ze snel gaan schuiven, zeker als het zadel/paard-kombinatie ook niet 100% is.
Hiervoor zijn non-slip pads, deze hebben vaak een onderkant van neopreen of een andere rubber-achtig materiaal.
Je hebt ze in dik (te gebruiken zonder ander dek) of dun, waar wel nog iets overheen moet.

Ik zag laatst op EA-tk een mooi systeem wat misschien voor jou wel iets zou kunnen zijn. Een pad met luchtsysteem, wat je op kunt pompen en zodoende precies die 'gaten' bij je paard mee kunt opvullen.

Verder heb je van Mattes een systeem met 'shims'. De Rio Pecos , hiermee kun je per deel het zadel al dan niet opvullen. Al zeg ik er bij dat je hier 'als leek' erg voorzichtig mee moet zijn. Verkeerd opvullen doet meer kwaad dan goed nl.

Ook heb je pads van Bultex/Memory foam. Dit materiaal is stevig waar het 'koud' blijft en drukt in waar het 'warm' wordt.

En natuurlijk pads met een vulling van Supracor, die ik zelf ook nog steeds eens zou willen proberen, maar die voor een probeerseltje iets te duur zijn Haha!

Als met al zijn er wel oplossingen, maar geen van alle simpel en goedkoop.

Verder willen Friezen nog al eens een stevige schoft hebben(niet zozeer breed in de schouders alswel stijl) , een korte holle rug en een wat hoger oplopende kont. Al met al geen goede kombinatie voor een standaard vierkante pad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:29

mijn overleden draver had precies hetzelfde probleem.

brede schouders en flinke Dutchen[zoals ze dat noemen,is mij verteld]en ik ben ook gaan rijden met een build-up pad.

deze vulden mooi de putten naast de schoft op.
na een paar mnd merkte ik dat het zadel niet zo lekker meer lag en heb ik de zadelverkoopster laten komen en toen bleek dat de bespiering aardig terug gekomen was en ik kon toen met een normale pad gaan rijden.

bij hem ging ook mijn zadel naar achter en hij had daar volgens de deskundige geen last van maar het zadel ``viel``in de deuken ,het zadel lag te ver naar achter en viel voorover.

kijk maar in mijn profiel bij Gino,de groene pad is een build-up met een dikke vulling aan de voorkant.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:39

Bedankt voor jullie antwoorden, ben weer een beetje wijzer geworden. OK dan!
Ik heb de zadelpasser nooit gehoord over speciale pads, die blijft erbij dat het zadel past en dat is dat.
Misschien dat een build up pad iets voor hem is, alhoewel ik denk dat de verdikkingen te ver naar voren zitten bij zo'n pad, mijn paard heeft achter zijn schouders eerst nog een vetkwab en dan die gaten pas.
Ik zal me er morgen eens in verdiepen.
En Sugarmiss, zijn er nog andere "normale" pads buiten standaard vierkante? Heb al wel in de gaten dat ik er 1 met schoftuitsparing moet hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:19

Je hebt pads die een gecontourde rug hebben, die hebben altijd een naad over de rug al dan niet in combinatie met een schoftuitsparing.
Als het gecontourde gedeelte hoog genoeg is is vaak een schoftuitsparig niet nodig, maar kwaad kan het nooit Haha!

Zoals deze met een neopreen/vilt binnenwerk:
Afbeelding
Deze met een rubberachtige onderkant:
Afbeelding
En deze Cush-N-Air met gel-inlagen die ook makkelijk schoon te maken is (afspoelbaar):
Afbeelding

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:00

Er zijn overigens ook pads met een speciaalschuim vulling die in het midden dikker is en naar de buitenkant afloopt. Misschien is dat nog iets voor je.
Maar ik zou toch nog eens even contact opnemen met de persoon die het zadel heeft aangemeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:47

Haha! Die heb ik ook, dat is een swayback-pad, maar die zijn voor paarden met een ingezakte rug, niet specifiek voor 'kuilen' achter de schouders.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 10:27

Nou, door alle nieuwe informatie duizelt het me even Haha!
Is er iemand die weet hoe ver die vullingen bij een build up pad van de voorkant van de pad af liggen? Heb al gezocht op internet maar de binnenkant van de pad is niet goed zichtbaar. En ze zijn maar verkrijgbaar met 1 maat vulling en zonder schoftuitsparing?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:02

zwartepaerd schreef:
Nou, door alle nieuwe informatie duizelt het me even Haha!
Is er iemand die weet hoe ver die vullingen bij een build up pad van de voorkant van de pad af liggen? Heb al gezocht op internet maar de binnenkant van de pad is niet goed zichtbaar. En ze zijn maar verkrijgbaar met 1 maat vulling en zonder schoftuitsparing?

bij de mijne beginnen ze helemaal vooraan, en zijn 30 cm lang. deze pad heeft wel een schoftuitsparing.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:03

Met alle respect voor je zadel en paard, hierbij toch enige opmerkingen:

Een zadel dat goed op maat is gemaakt zou eigenlijk niet naar achteren mogen schuiven. 100% garantie kan niemand geven, maar dan praten we wel over een extreem hoge schoft en een paard die “boven” zijn voorhand loopt. Veelal is het niet alleen de maat van de boom (in het zadel), maar ook het type rigging (de bevestiging tussen zadel en buikriem) die niet juist gekozen is. Met een lang doorlopende “Leatherplate 3-way rigging” zal een zadel veel minder kunnen verschuiven dan bijv. met een eenvoudige “Singel in-skirt-rigging”.

Verder is ook het pad van belang. Neem een materiaal dat minder makkelijk schuift (bijv. Neopreen).

Een borsttuig is hier niet de oplossing, maar een symptoom bestrijder. Kun je de oorzaak niet wegnemen (goed passend zadel van juiste opbouw en constructie), dan blijft je waarschijnlijk niets anders over.

Wij kunnen dergelijke borsttuigen maken, ook als ze meer moeten dan alleen maar sierlijk een zadel op de plaats houden (we maakten ook borstriemen voor ingespannen paarden). Daartoe moeten we echter wel het zadel kunnen beoordelen, want de sterkte van de ringen (waaraan het borsttuig komt) alsmede de plaats en manier waarop deze op het zadel zitten zijn van belang. Je hebt dan niets aan een ringetje, dat bij de eerst beste galopwissel uit breekt.

MVG Louis

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:02

Wat wordt bedoeld met een paard dat 'boven' zijn voorhand loopt? Ik kamp namelijk met hetzelfde probleem en heb nu een pad van foam te leen en een vilten pad aangeschaft. Daarmee verschuift het zadel minder naar achteren (dan met een mustang pad), maar het is niet je van het.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:28

Dit is een vrij vertaalde USA zadelmakers term.
Het omschrijft een paard waarvan de nek en schouders vrij ver naar achteren staan. Het paard loopt (in rust) als het ware met zijn hoofd boven zijn voorhoeven.

Problemen daarbij zijn:

- De motoriek van het paard zal afwijken. Doordat het zwaartepunt meer naar achteren ligt zal de achterhand meer gewicht moeten dragen en dus minder voor de voortstuwing gebruikt kunnen worden. De aandrijving van een paard ligt grotendeels op de achterhand, het gewicht wordt normaliter voor +/- 2/3 door de voorhand gedragen.

- Het westernzadel zal relatief te ver naar achteren komen te liggen OF moet omhoog, richting nek worden gelegd. Als het zadel daartoe niet is voorzien, zal de zaak als snel naar achteren gaan schuiven. Een zadel dat daar wel op voorzien is, zal op maat gemaakt zijn (rekening houdend met de afwijking) en zal een rigging hebben die het zadel beter op zijn plaats kan houden. Veelal zal dat een iets verder naar achteren geplaatste 3-way rigging zijn, in een leatherplate die een laag singelpunt heeft.

MVG Louis

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:09

even iets heel anders wat dacht je van bareback rijden?
Er zijn verschillende 'zadels' en ik denk dat die vast wel passen en niet verschuiven, en er zitten ook gewoon beugels aan dus ......iets im uit te proberen? Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:18

Ik ben niet weg van bareback en de diverse andere vormen van boomloos rijden. Ik weet dat ik nu weer een hele storm aan andere meningen over me heen krijg, maar helaas.

Mijn mening heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik nog altijd "geloof" in zadels met bomen, die natuurlijk wel moeten perfect moeten passen.

Bij bareback (en mindere mate boomloos) zit er niets in het "zadel" dat "plaats bepalend" is. Verder zal er geen of minder gewichtsverdeling zijn. Immers er is geen mechanica die het gewicht kan verdelen.

Ik heb ooit een paar bareback ruiters gekend en die zaten regelmatig met hun bareback "naast" het paard, gewoonweg omdat die dingen om je paard kunnen schuiven. Als je tijdens het rijden in 1 stijgbeugel gaat staan, zal een bareback veel sneller verschuiven dan een goed passend zadel met boom. Als je dan dus op je stijgbeugels vertrouwd kun je bedrogen uitkomen.

Bijvoorbeeld de indianen, reden ook veel bareback. Echter voor het houden van hun balans hadden ze OF geen stijgbeugels (die konden echt paardrijden) OF riemen met lussen voor hun voeten die in de manen van het paard waren gevlochten.

Het grote voordeel van barebacks en boomloze zadels is, dat ze op zich veel minder passings gevoelig zijn.

MVG Louis