Ik heb een paintje met een zeer korte en ronde rug. Hebben jullie enig idee welk zadel zou passen bij haar, niet zo,n loodzware graag Lisa
DubbelFun
Geplaatst: 05-01-05 19:24
Wat is kort en wat is rond De roundkirts zijn meestal iets korter qua lengte dan een squarte skirt. Als je Paint nog in de groei is (qua leeftijd en training) heb je kans wat nu kort en rond is over een aantal maanden iets minder kort en ovaler is M.a.w. je kúnt binnen no-time met een niet-meer-passend zadel zitten.
Wat is bij jou 'loodzwaar' ?? Een zadel met een goede houten boom weegt al snel 17+ kilo. Een kunststof boom tussen de 12 en 15. Als je boomloos overweegt heb je minder pasproblemen en het gewicht is ook aanmerkelijk prettiger.
Irene K.
Geplaatst: 05-01-05 19:31
Ik heb zelf een Podium westernzadel, zoals op dit plaatje: http://www.paardenadvertentie.nl/object ... ct_ID=1036 Ze wegen maar 6 kilo en de zadels zijn niet zo lang als gewone westernzadels. Voor een kleiner paard is dit ideaal. De kussens zijn aan te passen aan de paardenrug. De leverancier is www.equestor.nl
Ik heb van die Podium's nooit begrepen hoe die kussens aan te passen zijn. Ze lijken er nl nogal 'vast' onder te zitten. Weet jij hoe dit werkt en is het door iemand zelf te doen ??
Het valt mij nl op dat ze wel vaak te koop staan, iets wat je van een makkelijk aanpasbaar zadel niet zo verwachten.
lisa_pluisje
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 20:48
Ik heb nog nooit een podium goed zien liggen op een paard, bij de geringste tegenwind waai je eraf en ze komen heel veel tweedehands op de markt. De Equestor trial past wonderwel op haar rug en die was nota bene van mijn Shiremerrie die overleden is En mijn andere westernzadel past alleen op de Hyppquarter welke nooit gereden wordt i.v.m frequente aanvallen. Snappen jullie het nu nog?
calemity_jane
Geplaatst: 05-01-05 20:51
IK HEB HET ZADEL VOOR JE
lisa_pluisje
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 23:00
Even voor de goede orde, ik ben niet gelijk op zoek naar een ander zadel want ze is nog flink aan het groeien. Dit omdat mijn privebox overspoeld wordt met mensen die zadels te koop hebben. Groetjes Lisa
DubbelFun
Geplaatst: 05-01-05 23:04
Dat zegt toch wel iets over de pasvorm van zadels c.q. over de groei van paarden
Wetsernfriek
Geplaatst: 06-01-05 12:14
ik heb voor men arabje ook niet te lange rug als trainings zadel een saddlesmith reining model en als showzadel een schneider (mixed show saddle) en past beiden goed heb gewoon enorm veel zadels gepast eer ik het goed vond dat op hem past dus gewoon passen.
men saddlesmith heb ik van als hij pas zadelmak was en past nog steeds dus zit wel goed op hem.
hangt ook af van model, boom enzo wat je verkiest succes met het vinden naar het gepaste zadel
Irene K.
Geplaatst: 06-01-05 14:14
Ik ben nog nooit met mijn (Podium) zadel en al van mijn paard afgewaaid .... (?) ... sterker nog ..... ik hoef niet eens strak aan te singelen, want mijn zadel blijft perfect op haar plek liggen en schuift niet. De kussen kun je open maken en met speciaal spul (te verkrijgen bij Equestor ... destijds ... heb het zadel al weer wat langer) op te vullen en aan te passen aan de rug van je paard. Dit is niet al te makkelijk. Je moet er wel verstand van hebben. Ik heb dat destijds door Equestor laten doen. Bij mijn paardje ligt het dus nu goed. Verder is het een heel fijn licht zadel en dat vind ik erg belangrijk, voor mijn paard, maar ook voor mezelf (!!). Het is makkelijk in onderhoud (Nubuckleer) en kan bijna niet stuk. Er zit een hele fraaie, fijne singel aan. Dat ze veel 2e hands te krijgen zijn, dat weet ik niet, ik doe al heel lang met die van mij. En wat een onzin om dan te denken dat ze niet goed zijn ........ hoeveel 2e handsies zijn er niet in omloop in de "normale" westernzadels. Ik heb dit zadel destijds gekocht omdat mijn paardje geen makkelijke rug heeft (gevoelig). En mijn paard is niet lang en groot en derhalve is een korter zadel voor haar fijner. Oke .. het is geen showzadel, dat geef ik gelijk toe. Maar ik fleur haar met een kleurrijk pad op tijdens de wedstrijden. Ik zit er in als een huis, met een vrij losse singel en ben er nog nooit afgewaaid ..........????? Je kunt niet oordelen naar een paar slechte ervaringen van mensen dat het zadel dus niet goed is. Wellicht was het niet goed afgesteld voor het paard. En het zal ook wel niet op ieder paard passen. Hetzelfde geldt voor een Bob Marshall. Dat is een boomloze, maar zal ook niet voor ieder paard/ruiter geschikt zijn. Ik ben blij dat ik dit voor mijn paardje gevonden heb. Wij hebben er baat bij. De groeten, Irene