[WN] Neusriem bij hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Neusriem bij hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:21

Hoi

Ik heb een vraag:
Waarom hebben de westernhoofdstellen nooit een neusriem??

Tenminste je ziet ze niet vaak met neusriem...

Groetjes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:27

Bij de training soms wel hoor Lachen
Je kunt ze gewoon los kopen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:50

Is ook wel wat merkgebonden. Alamo saddlery heeft heel veel bijpassende neusriemen bij hun hoofdstellen.
Maar tijdens een wedstrijd mag je niet met neusriem rijden dus het kan wel kloppen dat je het dan niet ziet.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:48

Bij de training gebruik ik wel een neusriem. Gewoon van een engels hoofdstel

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:16

Ook ik gebruik tijdens mijn training soms een neusriem.
Gewoon van een engels hoofdstel afgehaald.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:18

ik gebruik ook een neusriem met trainen maar geen engelse neusriem hoor Lachen

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:28

bij de training zoms wel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:34

Countrygurl schreef:
Waarom hebben de westernhoofdstellen nooit een neusriem??

Een neusriem is eigenlijk bedoeld om de mond dicht te houden als het paard hem eigenlijk liever open zou willen doen om de druk van het bit te ontwijken. In de western is het gebruikelijk dat paarden geshowed worden op zo'n manier dat ze de hulpen van de ruiter gehoorzaam en onzichtbaar op moeten volgen. Ik neem aan dat dat de basis is van het ontbreken van de neusriem op shows. Voor diegenen die er een literaire studie aan hebben gewijd: correct me if I'm wrong !

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:22

een neusriem gebruik je alleen als het echt nodig is, maar liever niet want op wedstrijden moet je immers ook zonder rijden dus kan je beter trainen zonder.
de enigste keren dit wij een neus riem gebruiken is als het een jong paard is die nog niet zolang met een bit in rijdt of een paard die het bit bewust beet pakt.
maar daarna zo snel mogelijk zonder

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:22

Ik gebruik juist een neusriem zodat ze niet leren dat ze hun mond open kunnen doen. Zijn ze gewend dat ze hun mond altijd dicht hebben doen ze hem ook niet zo snel open als je de neusriem eraf haalt.

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:38

ik gebruik sinds kort een neusriem omdat B zijn tong over het bit begon te gooien.Doordat ie nu zijn mond niet meer open kan doen kan hij ook zijn tong niet meer over het bit gooien

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:18

Mijn zus gebruikte ook een neusriem, nu heeft ze een soort riempje voor onder het bit.

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:39

RanouK schreef:
Mijn zus gebruikte ook een neusriem, nu heeft ze een soort riempje voor onder het bit.

wat is dat voor riempje dan??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:42

Kinriem Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:37

Haha, da's niet helemaal hetzelfde! Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:05

Don't ask me, ik vind western een mooie sport, maar zelf heb ik mezelf meer in dressuur gevonden. Haha!
De rest van mijn gezin is wel totaal westernfanatiek, zus en moeder. Lachen

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:22

Als mijn paard tijdens de training zijn mond open zou doen, zou ik eerder de fout bij mezelf zoeken (te hard in de hand?) dan hem een neusriem omdoen? Bloos

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:41

radicalM schreef:
Als mijn paard tijdens de training zijn mond open zou doen, zou ik eerder de fout bij mezelf zoeken (te hard in de hand?) dan hem een neusriem omdoen? Bloos

Ja dat denk ik dus ook. Je kan een paard oko zonder neusriem rijden zonder dat hij z'n mond open doet.
Ik heb ook soms wel het idee dat ze het ook wel eens tegen protest het doet. Of zoals hierboven te hard in me hand Bloos! Scheve mond

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:16

radicalM schreef:
~

aan de longe ook???en als hij stil staat??

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:34

xena schreef:
~

aan de longe ook???en als hij stil staat??

Als hij (buiten gapen om dan Clown ) tijdens stilstand zijn mond openhoudt, zou ik eens contact opnemen met een paardentandarts om te kijken of zijn gebit wel helemaal in orde is... Verward Of anders een dierenarts...
Stilstand is rust...ontspanning...

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:59

radicalM schreef:
Als hij (buiten gapen om dan Clown ) tijdens stilstand zijn mond openhoudt, zou ik eens contact opnemen met een paardentandarts om te kijken of zijn gebit wel helemaal in orde is... Verward Of anders een dierenarts...
Stilstand is rust...ontspanning...

hij doet niet gewoon zijn mond open.Hij gaat spelen met zijn bit en gooit zijn tong er dan eens over en dan weer onder.Vind ie denk ik een leuk spelletje.Tandarts komt om het half jaar (soms 1 keer per jaar) niets mis mee....Ik denk (ik ken hem vrij aardig mag ik aannemen) dat hij het gewoon leuk vind...en soms erg handig trucje om onder het werk uit te komen.(hij heeft een hele trucendoos, houdt niet zo van werk) Clown

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:01

Hoe minder leer aan het hoofd van je paard hoe beter vind ik. Baduh wil ook nog wel eens zijn tong over het bit gooien, maar dat betekend óf dat de tandarts weer moet komen voor zijn ruïnes óf dat ik te lang blijf steken bij 1 oefening. Kinriem is wel een must. Twee jaar geleden reed ik nog dressuur, maar wilde ik op een buitenrit voor het "comfort" de neusriem eraf halen. Baduh ging iets te enthousiast door in galop en ik wilde hem op een volte zetten, Baduh deed zijn tanden van elkaar en ik had het bit in mijn hand. Niet echt goed voor je hartslag. Baduh doet wel vaker zijn klep open tijdens het rijden, en er hangt regelmatig een stukje tong naar buiten. Da's voornamelijk een gebitskwestie. Het maakt mij niets uit, als hij het erg naar zijn zin heeft en zich concentreet gaat zijn klap vanzelf dicht.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:49

Het hoeft toch niet per se te betekenen dat als je met een neusriem rijdt dat je paard zijn mond open doet als de neusriem er niet om zit Verward
Het kan toch ook ter voorkoming van gebruikt worden? En het hoeft ook echt niet te betekenen dat je een harde hand hebt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:12

xena"]
(hij heeft een hele trucendoos, houdt niet zo van werk) Clown
[/quote]

Paarden zijn altijd werkwillig. Zoniet, dan proberen ze de ruiter te vertellen wat er aan schort. Aan de ruiter de taak om de oorzaak van het niet werkwillig zijn weg te nemen.

[quote="henla_tent schreef:
Het kan toch ook ter voorkoming van gebruikt worden?

Hoezo een neusriem ter voorkoming van? Om het openen van de mond te voorkomen kun je ook ervoor zorgen dat je paard geen enkele reden heeft om zijn mond open te doen.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:18

Het bevalt me prima met neusriem rijden. Mijn pony en ik hebben er allebei geen last van en zonder neusriem is het net zo goed te rijden met zn mond dicht...Maar toch gebruik ik hem