[WN] onderlinge wedstrijd Ulrum

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sil

onderlinge wedstrijd Ulrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 13:38

gister was er weer een, ... zo'n onderlinge wedstrijd waar je heen kan als beginner om ervaring op te doen en het gezellig te hebben met je paard en andere ruiters!

gister was het in Ulrum provincie Groningen,bij rijverreniging Winnetou.
s'morgens was er nog les en vanaf 13.00 uur was de manege omgetoverd voor de wedstrijd. dit keer alleen groene beginners omdat de deelname daar aan zo groot was dat we niet ook nog voor de beginners onderdelen konden uitschrijven!dus die komen de volgende keer aan de beurt.
dit is dus het gevolg van het organiseren van een eerste wedstijdje met een handje vol ruiters in beide klasse en nu al moeten op delen in 2 dagen(lees middagen).
voor wie niet weet wat het verschil is tussen een groene beginner en een beginner het volgende: groene beginners rijden hun wedstrijd zonder de galop en de patterns zijn wat makkelijker b.v nog geen hek in de trail en een 1/2 draai om de achterhand i.p.v een spin in de reining!
de beginners moeten dus wel galoperen en de pattern zijn al veel moeilijker (zeker de trail!! hihi)
een groene beginner is dus iemand die net een jong paardje heeft of die ruiter die eerst engels heeft gereden en nu net een les of 5/6 western heeft gehad of een ruiter die net een half jaar uberhaupt op een paard zit!
tijdens deze wedstrijd lopen er ook een paar manege pony's mee die per week netzoveel engelse lessen lopen als western lessen!
de jury was niemand minder dan mijn beste vrienddin Diana, zij heeft buiten het feit dat ze veel tijd met mij en mijn paarden door brengt ook veel wedstrijden gereden en was ooit nog eens een van de ruiters die op Jumping Amsterdam in de finale mocht rijden en werd daar vierde!
afijn een meisje met redelijk veel ervaring en wat nog belangrijker is..ze kan goed met mensen communiceren!
voor ieder onderdeel werden de regels uitgelegd en na ieder onderdeel vertelde ze aan IEDERE ruiter wat die kan doen om te verbeteren!!
dit gebeurde voor iedere prijsuitreiking en die werd hierdoor nog spannender!
dit werd door de ruiters als zeer positief beschouwd en hadden dus ook weer nieuwe dingen erbij om te trainen.
omdat we 1 binnenbak hebben wordt er tussen elk onderdeel ingereden en heeft iedere ruiter goed de tijd om zijn proefje te leren, ook hebben we een echt secretariaat waar je moet betalen, je startnummer ontvangt,je ENTINGSBOEKJE moet laten zien (zijn we heel streng in!) en waar je voor vragen terecht kan tijdens de wedstrijd.
het gaat dus wel als op een echte wedstrijd met 1 uitzondering je wordt niet gediskwalifiseerd als je out of pattern bent maar onderaan geplaatst! hierdoor baal je best als je goed gereden heb maar verkeerd pattern en daardoor ben je de volgende keer veel allerter op je pattern.
tevens wordt er tijdens de wedstrijd nog tips gegeven zoals groeten in de horsemanship en bit controlle!
gister zijn de 4 onderdelen verreden en ook nog een free-style pleasure met als inspiratie de kerst, dit leverde prachtige kostuums op en geen paard die dacht ... maken dat ik weg kom!
voor de free-style pleasure was er behalve linten en een knots van een beker ook nog geldprijzen!
dat was mogelijk door dat er meer inschrijfgeld was binnen gekomen dan er uitgaven waren!
de wedstrijd wordt namelijk geheel vrijwillig georganiseerd!!!!!!!!!!
het inschrijfgeld was fl.10.- per onderdeel voor leden van rijvereniging
en als je niet lid was betaalde je 12.50 per onderdeel.
iedere ruiter betaalde 1 keer 2.50 administratie kosten omdat ik gemiddeld 1 cartridge per wedstrijd kwijt ben!
de bak wordt gratis beschikbaar gesteld door de vereniging!!!!
mijn dank is groot
de knaak verschil tussen leden en niet leden gaat vrijwillig weer terug naar de vereniging.
plus de goede omzet die behaald word in de kantine gaat natuurlijk naar de vereniging (die gene die bardienst draait is WEER een vrijwilliger)
de prijzen moeten natuurlijk betaald worden en de vrijwilligers ontvangen ALTIJD een attentie (lees bloemen, wat lekkers e.t.c.)
plus dat de vrijwilligers natuurlijk een aantal consumtie mogen nuttigen!
op deze manier is het dus mogelijk een wedtrijd te organiseren en zelfs geld over te houden voor bevoorbeeld een free-style!
ik moet hier bij zeggen dat ik en nog iemand in het begin ook wel eens geld hebben bijgelegd (per persoon zo'n 25 a 30 gulden)
maar toen stond het startgeld nog op 7.50 voor leden.
ik had er geen moeite mee om geld bij te leggen want ik vind dat het voor iedere ruiter mogelijk moest zijn om een wedstrijdje te rijden, maar vind het natuurlijk wel erg leuk dat we nu zo zijn uitgegroeid dat er geld over blijft en dat we moeten splitsen tussen de groene beginners en beginners!
dus als iemand voor het eerst gaat organiseren laat je niet ontmoedigen als het de eerste 2 wedstrijden rustig blijft of als er eens wat geld bij moet!!!
voor ons is het niet de bedoeling uit tegroeien naar landelijke wedstrijden en we zullen dus gewoon in ulrum blijven met ons ene binnen bakje maar zullen dan gewoon moeten schuiven met lessen zodat als het nog drukker wordt we hele dagen kunnen organiseren voor die beginners die behoefte hebben aan dit soort wedstrijden.
en als er steeds meer geld over blijft zal de ruiter dat terug krijgen in groter bekers, extra (geld)prijzen, e.t.c
ik hoop dat mijn verhaal een stimulance is voor diegene die wat wil gaan organiseren en als er vragen zijn?........... mailen ik beantwoord ze geheel VRIJWILLIG!!! hihi

groeten silvia, jackeroo stables