[WN] meedenkend paard bij trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

meedenkend paard bij trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:22

Heeft iemand ervaring met een meedenkend paard bij trail?

Lanna doet dat opeens. Ze kan normaal gesproken best keurig wachten op hulpen, maar sinds ik wat trailoefeningen aan het doen ben, heeft ze steeds beter door wat de bedoeling is. In het vierkant draaide ze vandaag gewoon spontaan haar eigen rondje. En foutloos zonder balkjes tikken. Daarna draaide ze haar hoofd bij voor een goedkeurend kriebeltje. Ze wist zeker dat ze het goed gedaan had.

Nu wil ik haar daarvoor niet op haar kop geven. Het is best slim voor een paard. Maar ik heb toch liever dat ze wacht op mijn hulpen.

Iemand nog een idee hoe je dat aanpakt?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:35

Hoi Anya

Dit komt mij heel bekent voor.
Op een gegeven moment kennen ze het kunstje wel en doen ze het graag zelf.
Tijdens mijn training doe ik heel vaak halve oefeningen, zoals halverwege de l-achterwaarts stoppen en er uit stappen of weer voorwaarts de l uitgaan.
Het vierkant niet 360 graden draaien, zijwaarts over balken halverwege weer terug gaan etc.
Zo hou je je training afwisselend en is het voor je paard steeds weer een verrassing wat je de volgende keer van hem vraagt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:58

Ik heb er ook een die heerlijk met je mee denkt Haha! , waardoor alles dus juist afgeraffeld wordt. Dus, zoals Silverster al zegt, halve oefeningen doen en zodra ze eigen initiatief toont, direct stoppen en wat anders gaan doen.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:06

Mijn paintmerrie doet dit ook. Ze anticipeert snel, en heeft dan zoiets,; laat mij maar even, ik weet wel wat er gaat gebeuren *LOL*

Daarom wissel ik alle oefeningen altijd af, zodat het paard nooit precies weet wat er gaat gebeuren. Ik doe trouwens niet aan trail, maar dit kom je natuurlijk in alle aspecten van je training tegen. Het paard moet altijd een afwachtende houding hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:12

Is niets anders dan een dressuurpaard dat alvast vertrekt voor een uitgestrekte draf op de diagonaal. Is gewoon ongehoorzaam. Is niks knaps, braafs en meedenkends aan. Eerder een soort onverschilligheid om maar eerder het kriebeltje of appeltje te pakken te krijgen.

Wachtoefeningen doen dus. Vierkant inrijden, stilstaan, 1 pasje om, stilstaan, en er weer eens uitrijden. Of de andere kant op draaien. Nog altijd diezelfde basis: je paard een stapje voor zijn.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:58

Mijn fjord doet dat dus ook en net als wat Sonja zegt dat helpt bij mij het beste, het paard een stapje voor zijn met andere dingen zoals die wachtoefeningen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:46

Pavlov effect... Scheve mond Zorg dat je het afwisselend houdt. Niet altijd een rondje in het vierkantje draaien, maar probeer daar ook andere dingen voor jezelf te oefenen. Het paard moet op je hulpen alert blijven. In het vierkantje stilstaan (wat natuurlijk heel moeilijk is) en stap voor stap proberen rond te laten gaan. Nooit in een keer. Het paard moet voor elke stap die hij dan maakt jouw hulpen afwachtn. Dit kun je buiten het vierkantje al beginnen te oefenen. Probeer in stap elke keer te stoppen en laat het paard jouw hulpen afwachten, de ene keer achterwaarts, de andere keer zijwaarts, maar dan niet tien keer iets achter elkaar, want dat komt het automatisme er weer in.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:27

Seven doet het ook en ook zij moet leren te wachten op mijn hulpen. Een pasje en rust. Weer een pasje, weer rust. Het helpt wel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 00:20

Thanks voor de tips. Ga er weer mee aan het werk Lachen

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:16

Laurier doet het inderdaad ook.... En doe hetzelfde als wat al aangeraden wordt oefeningen afwisselen of laten wachten halverwege. Werkt het beste... Eigen initiatief is tuurlijk leuk maaruhh meestal niet echt de bedoeling. Tong uitsteken

Brabander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:34

Nou zelfs Jo die brave paint van mij doet dat. In vierkantjes rijd ik in en uit, soms stop ik. doe 2 passen naar links en als zij verder gaat als ik wil ga ik meteen 1 pas de andere kant op vragen. Dat verwachten ze niet.
En balken of hekken nooit afmaken en nooit oefenen zoals ze op een wedstrijd liggen. Daar zijn de L en T vaak standaard. Maak het thuis lekker moeilijk, wordt het op de wedstrijd een peace of cake
Train ze

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:31

vraagje? als je aan het trainen bent doe je dan het hele trail parcours achter elkaar?
vandaag hebben wij ook trail geoefend en een klantje had het zelfde probleem, wij hebben toen een trail parcour voor haar neer gelegd en haar het paard om de hindernissen heen laten rijden, het paard werd toch een potje chagerijnig, en daarna telkens een proefje doen en als het paard naar het volgende wilde lopen gewoon weer een rondje hoefslag of gewoon om de hindernis heen lopen net zolang tot het paard ging wachten gaan we de hindernis doen of moet ik er weer om heen of door de hoefslag.
het is misschien een tip waar je iets aan hebt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:49

Dankjewel voor de tip Piggeljay. Nee ik doe niet het hele parcours. Maar hooguit 1 of 2 onderdelen tijdens het gewone rijden. Normaal gesproken wacht ze keurig op hulpen, maar dat is buiten de trail om. Ik denk dat ze het gewoon leuk vindt om te doen en daardoor meedenkt (tot voor zeer kort geleden, deden we niet aan trail Lachen ). Het is trouwens al een heel stuk minder met de tips die al gegeven zijn Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:44

Waarom heb je haar het rondje af laten maken eigenlijk?
Als ze zelfstandig het rondje draait nadat jij aangegeven hebt dat ze dat mag is het ok, maar anders moet je haar corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:49

Zelfs dan zou ik dat helemaal niet aanraden. Is ook totaal niet wat je van een trailpaard wilt zien. Ja, meekijken is prettig en enige vorm van meedenken ook. Maar verder wil je een paard dat pas voor pas (liefst op onzichtbare wijze) bestuurbaar is. Dus ik zou eerlijk gezegd zowiezo niet adviseren om je paard te leren om op een bepaald commando (hulp) een rondje te draaien.

mandy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:08

Anya schreef:

Nu wil ik haar daarvoor niet op haar kop geven. Het is best slim voor een paard. Maar ik heb toch liever dat ze wacht op mijn hulpen.

Iemand nog een idee hoe je dat aanpakt?

je hebt gelijk, je moet je paard absoluut niet op haar kop geven! dan doet ze straks niets meer voor je als het om trail gaat...
mijn paard doet het ook en net wat de andere al zeggen, veel andere oefeningen of iets anders doen bij een onderdeel. bijvoorbeel niet achteruit door de L maar door middel van zeigangen door de L heen..

groetjes Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:16

Romkabouter schreef:
Waarom heb je haar het rondje af laten maken eigenlijk?
Als ze zelfstandig het rondje draait nadat jij aangegeven hebt dat ze dat mag is het ok, maar anders moet je haar corrigeren.

haha het overkwam me gewoon. Lan wachtte eigenlijk steeds netjes op hulp voor weer een stapje. En opeens zei ze... Oh maar nou snap ik het... gewoon draaien en dan is het klaar. En daar ging ze. En ze was ook nog eens heel verguld met zichzelf. Ik moest er eigenlijk wel erg om lachen Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:25

Sonja schreef:
Is ook totaal niet wat je van een trailpaard wilt zien. Ja, meekijken is prettig en enige vorm van meedenken ook. Maar verder wil je een paard dat pas voor pas (liefst op onzichtbare wijze) bestuurbaar is. Dus ik zou eerlijk gezegd zowiezo niet adviseren om je paard te leren om op een bepaald commando (hulp) een rondje te draaien.

Dat hangt van de hindernis af Knipoog
Een walkover of jogover moeten ze ook zelfstandig kunnen doen bijvoorbeeld Lachen
Maar een L achteruit is dan weer andere koek Knipoog