Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zorg dat je het afwisselend houdt. Niet altijd een rondje in het vierkantje draaien, maar probeer daar ook andere dingen voor jezelf te oefenen. Het paard moet op je hulpen alert blijven. In het vierkantje stilstaan (wat natuurlijk heel moeilijk is) en stap voor stap proberen rond te laten gaan. Nooit in een keer. Het paard moet voor elke stap die hij dan maakt jouw hulpen afwachtn. Dit kun je buiten het vierkantje al beginnen te oefenen. Probeer in stap elke keer te stoppen en laat het paard jouw hulpen afwachten, de ene keer achterwaarts, de andere keer zijwaarts, maar dan niet tien keer iets achter elkaar, want dat komt het automatisme er weer in.
). Het is trouwens al een heel stuk minder met de tips die al gegeven zijn
Anya schreef:
Nu wil ik haar daarvoor niet op haar kop geven. Het is best slim voor een paard. Maar ik heb toch liever dat ze wacht op mijn hulpen.
Iemand nog een idee hoe je dat aanpakt?
Romkabouter schreef:Waarom heb je haar het rondje af laten maken eigenlijk?
Als ze zelfstandig het rondje draait nadat jij aangegeven hebt dat ze dat mag is het ok, maar anders moet je haar corrigeren.
Sonja schreef:Is ook totaal niet wat je van een trailpaard wilt zien. Ja, meekijken is prettig en enige vorm van meedenken ook. Maar verder wil je een paard dat pas voor pas (liefst op onzichtbare wijze) bestuurbaar is. Dus ik zou eerlijk gezegd zowiezo niet adviseren om je paard te leren om op een bepaald commando (hulp) een rondje te draaien.