[WN] het maken van een stop in relatie tot rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stookly

het maken van een stop in relatie tot rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:06

Een sliding stop kan het beste gemaakt worden op een bodem met een onderlaag van leem, maar wat ik mij afvraag is of het verantwoord is om een gewone stop te oefenen op elke andere bodem. Ik worstel namelijk met dit vraagstuk omdat ik op zoek ben naar een andere pensionstal (en dus andere bodem) en niet goed weet of ik b.v. op een bodem van zand gemengd met houtsnippers of op een zogenaamde agterberg bodem stops kan oefenen. En dan speelt ook nog de vraag of ik op een bodem die niet geschikt is voor sliding stops, nog wel mijn paard op sliding ijzers moet laten staan. Heeft dat zin?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:31

ik vind dat je een stop vanuit de lope niet in een 'gewone' bak moet oefenen ,maar vanuit stap en een rustige draf kan het best wel op sommige stukjes die beter zijn in de bak. sliding ijzers zijn dan ook overbodig denk ik zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:34

Het is een beetje de vraag of degene die de agterberg bodem aan heeft laten leggen, wel blij is met je stops, voor zover die kunnen lukken Knipoog

Ik heb wel een springstal meegemaakt waar ze een superbodem hadden voor stops. Met dresuurbodems wil het niet zo lukken, die veren vaak meer.

maar informeer ook bij de stal of je de stops (en vergeet eventuele spins niet) wel uit mag voeren op hun bodem. Niet iedere eigenaar vind dat even geweldig !

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:35

Wij hebben een 'gewone' zandbodem, niet al te los en daar is prima in te sliden.
Maar als er echt van die witte snippers in zitten kan je niet sliden en kan je net zo goed je paardje van plates afhalen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:05

in een bodem met hout snippers is het vaak zelf heel goed kijken of het wel of niet kan, je moet niet vergeten dat zo'n bodem vrij ruw is en je paard daardoor een hekel gaat krijgen aan het stoppen omdat het hem zeer gaat doen en je loopt de kans dat je paard beschadigingen onder de plates krijgt doordat er een hout splinter tussen komt zitten door het glijden, beter is je paard van de plates af te halen en dan proberen kleine stukjes te glijden vooral niet proberen meters te maken

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:10

Stookly schreef:
Ik worstel namelijk met dit vraagstuk omdat ik op zoek ben naar een andere pensionstal (en dus andere bodem) en niet goed weet of ik b.v. op een bodem van zand gemengd met houtsnippers of op een zogenaamde agterberg bodem stops kan oefenen.

Ik zou het afraden op een dergelijke bodem stops te oefenen, ik sluit me daarvoor helemaal bij Piggeljay aan. Het kan schadelijk zijn voor de benen van je paard, zeker als hij al redelijk stopt. Het stropt nl. enorm op. Bij de pensionstal waar ik sta is een van de drie bakken ook een agterberg bak, eigenlijk speciaal voor de dressuurruiters. Ik kan er wel in rijden voor rechte lijnen en circels, daar is ie echt ideaal voor, maar voor de manouvers is het minder.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:10

Agterbergbak is sowieso niet echt optimaal voor stops. Wij hebben er ook eentje liggen, en het komt echt aan op de techniek van ruiter en paard of daar in geslide kan worden. Beste is natuurlijk zand met leem eronder, maar dat vind je niet 1-2-3.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:26

De western-pensionstal waar wij staan heeft een bak van zand met een leem ondergrond. Inderdaad het beste voor stops. De bodem in de bak van de manege waar we eerst stonden was ook wel aardig, maar een beetje aan de zware kant. Best blessure-gevoelig dus

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:15

bubbels schreef:
. Beste is natuurlijk zand met leem eronder, maar dat vind je niet 1-2-3.

Voor de fanatieke reiningruiters in de buurt van Noord-Limburg,tel dan maar even tot 3,wij hebben een leembodem,helemaal speciaal voor de stops en spins en ja,wij verhuren de bak! OK dan! Schijnheilig

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:16

Hartstikke bedankt voor de info! Wat ik absoluut niet wil is dat mijn paard zich bezeerd tijdens de stops en een hekel gaat krijgen aan stops. Dan ben ik nog verder van huis. En wat is jullie mening over een zandbodem gemengd met stukjes kunstgras?

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:01

Ik sta ook op een stal met agterberg bodem; geen bodem om in te stoppen, echt slecht voor de benen! en inderdaad is de staleigenaar niet blij als ik daaraan zou beginnen. Wat ik wel doe is gewoon rustige stops, vanuit draf of rustige galop, geen slidings in elk geval.
Spinnen is een minder groot probleem. Dat knikkerputje hark ik gewoon weer dicht na afloop Knipoog

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:07

Ik rij 's winters in een Swanenberg-bak, ook zand met stukjes kunstgras. Ideale bodem, alleen: niet stoppen, glijdt dus absoluut niet. Helaas.