Toch komen er weer vragen bij mijn op, bij het door lezen van dit topic. Gisteren werd mijn een vraag gesteld per pb, hoe ik erover dacht, en schreef deze het volgende.
Voor de niet oplettende het gaat over Silvia Sm.
Citaat:
Ja hoe denk ik hier over. Het ligt er maar helemaal aan hoe zij dat rijden op bedoeld.
Eén van onze twee en half jarige, was zo’n flinke jongen, voor dat deze weer naar het land ging, hebben wij er ook opgezeten. Nu hij weer terug is, scheelt het een hoop werk, wat als het ware is hij dus al een soort van zadel mak.
Onze andere twee en half jarige was daar in tegen, daar nog helemaal niet aan toe, en daar zijn wij dus na het land mee begonnen.
Ik denk dat ertussen het zadel mak maken en denken, een heel groot verschil zit.
Ik zelf denk dat Silvia bedoeld dat zij er wat op rond stapt, dus het eigelijk verkeerd zegt met ik rij een twee en een half jarige.
Wij beginnen het liefst met een drie en een half jarige, maar als het zich even toe laat, gaat deze het jaar ervoor het land op, met de ervaring van een zadel op de rug kennen.
En dan hebben wij als doelstelling dat deze op hen vijfde jaar klaar zijn om te showen, zodat wij nog net een jaar junior reining zouden kunnen doen.
De laatste drie a vier jaar doen wij het op deze manier.
De eerste vier jarige heb ik al op de foto rondom laten zetten, en deze staan allemaal keurig op de benen. Dus ik denk dat wij de laatste tijd wel goed bezig zijn, maar weet ook dat andere dit weer niet als paard vriendelijk zien.
Het grappige is, dat ruiters die nu nog steeds actief bezig zijn, en aanwezig zijn op wedstrijden, dan wel niet bezig zijn hen zelf gefokte paarden klaar te maken, deze methode niet afkeuren. Daarom vind ik het ook best heel jammer, dat de tot deze groep behorende ruiters, trainers en fokkers, sterk in de minderheid zijn, hierop Bokt. (Groep 1)
(Groep 2)
Wat ook grappig is, dat ruiters, trainers, die zich ooit bezig gehouden hebben met wedstrijden, maar die pijp aan maten hebben gegeven of nu wedstrijden rijden op een lager pi’tje, tegenover de eerst genoemde groep, in de meerderheid zijn. En vervolgens boute uitspraken doen, dan wel niet een oordeel hier over klaar hebben.
Wat ligt hier nu aan ten grond slag vraag ik mijn zelf wel eens af. Ondanks ik zelf niet tot de eerst genoemde groep behoor, maar daar wel sterk, zelfs emotioneel betrokken bij ben, raakt mijn dit toch wel een beetje.
Zelf ervaren wij nu, wat er allemaal voor nodig is, om zeg maar naar de top te groeien. Inzet is en blijft het belangrijkste in deze. De methode en de middelen erom heen, zijn daarna natuurlijk ook van groot belang.
Vele onder ons hebben wel de inzet, maar uiteindelijk niet de middelen om aan het spel van de grote mee te doen.
Vele onder ons, hanteren een bepaalde methode, om hun paarden naar een niveau toe te werken, waar later uitblijk dat dit tekort schiet om wederom met het spelletje van de grote onder ons mee te doen.
Zelf denk ik dat ik met deze woorden op schrift, het over grote deel van paard rijdend Nederland wel genoemd heb. En blijft er uiteindelijk maar een heel klein deel over, die wel naar een bepaald niveau zou kunnen door groeien.
Dus is het gek dat mijn conclusie in deze is, dat het met drie ingrediënten, bepalend is, tot welke groep je behoort, dan wel niet actief schrijft of alleen leest op Bokt.
Paardvriendelijkheid wordt in mijn beleving hier bepaald, door personen waarvan één van de ingrediënten die ik noem, niet de juiste keuze was, of niet aanwezig was.
Inzet, Methode en de Middelen.
Wat ik dus waarneem, is dat vele hier pas op een latere leeftijd achter komen, maar dat dan waarschijnlijk het eigen lichaam, niet meer in staat is, om deze genoemde ingrediënten, te combineren.
Dus zal de laatst genoemde groep 2, op Bokt steeds groter worden.
Dus met andere woorden, zal het gelijk voor de meeste op dit forum, aan hen zijde zijn.
Groetjes Peter