[WN] Quarterhorse hengst "Hesa Handy Nugget"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Quarterhorse hengst "Hesa Handy Nugget"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:39

Ik ben een compilatie aan het maken over de hengst "Hesa Handy Nugget" (sorrel, 1984) en ben o.a. aan het proberen uit te zoeken informatie over zijn afstammelingen.
Hij heeft quarterhorse, appaloosa en paints gedekt in de jaren dat hij in Nederland stond bij Burgmeijer. Zijn kinderen lopen in Nederland, Belgie, Duitsland, Italie, USA, Engeland, Frankrijk en volgens een kenner ook in Australia ( Verward )

Als iemand een afstamming heeft van Nugget, direct of indirect, zou ik graag de naam van het paard willen weten, kleur, geboorte jaar, stamboek (qh, appy, ph, of iets anders), discipline en indien mogelijk prestaties, en info van de moeder (naam, dam+sire, kleur, ras).

Dus alle info is welkom.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:05

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:24

Deze hadden wij al dank U.
Het zijn maar een enkele van de honderd !

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:30

Bij de Paints kan ik niets vinden, weet je zeker dat hij Paints heeft gedekt? Dan zouden er op zijn minst Breedingstocks moeten zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:56

De eer-vorige eigenaar wist te zeggen dat hij nogal intensief na importatie uit USA is gebruikt als dekhengst. Zelfs verschillende honderden ... dit vindt ik misschien een beetje overdreven maar mensen die de hengst kende van vroeg (+/-10 jaar geleden) hebben ook gezegd dat in zijn glorie tijd hij een volle dekboek had met +/- 50 merries op een jaar Verward
Nugget heeft altijd goed gepresteerd in de halter klassen en western pleasure met veel 1e, 2e en 3e plaatsen.
Wij weten zeker dat hij quarterhorse en appy merries heeft gedekt, en dan nogmaals aan de hand van zeggens van kenners ook paints. Hij is in ieder geval daar geregistreerd als dekhengst.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:04

In ieder geval zijn er geen geregistreerde Paint-nakomelingen van hem

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:25

Peterina, heb je al bij de AQHA zijn progency opgevraagd? Dan weet je in elk geval wat meer over hoeveel veulens hij gegeven heeft, die geregistreerd zijn althans.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:51

Hebben wij geprobeert (via AQHA member) maar wat daar uit kwam klopt niet met de 'oude' dekboeken .
Ben zelf op het internet een AQHA registreerde merrie tegengekomen, een dochter van Nugget, die NIET op de AQHA (USA te begrijpen) progeny lijst voorkwam !!????? En dan ook nog een kleindochter met 'vol' AQHA papieren die ook niet voorkwam .......

Dus heb ik getwijfeld over de volledigheid van de 'records' en daarom heb ik deze vraag gesteld .....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:57

Ik zou dan absoluut contact opnemen met de AQHA, want uiteraard horen hun records correct te zijn. Heb je de naam van de dochter van Nugget? Dan kan je de AQHA ermee confronteren.

bertus8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:58

Wij hebben een quarter genaamd Hesa Frosty Suger. Zijn vader is Hesa Suger Chex, en zijn moeder Frosty's Pricilla. Hij is gefokt door Ruth Swart.
Mocht je nog wat van hem willen weten dan hoor ik dat van je.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 14:19

Dank U maar ik denk niet dat hij een afstamming is van Nugget en het is juist die dat ik zoek.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:12

Peterina schreef:
Dank U maar ik denk niet dat hij een afstamming is van Nugget en het is juist die dat ik zoek.

Het KAN juist wel een afstammeling zijn want er zit namelijk 'Hesa' in de naam en namen worden meestal doorgeven... Je kunt toch informeren want ik denk namelijk wel dat er een grote kans is dat het familie is...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:05

Ik heb de stamboek nagekeken en toch niet.
Hesa wordt veelal gebruik als afkorting van "He is a" (he's a).
Hetzelfde met Shesa, ofwel she's a ....
Hoeft helemaal geen familie te zijn ... helaas want dan was het makkelijker.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:05

Suns silver D light (geboren als Ed little me sun)
AQHA 4076880 Hypp N/H
28 mei 2000 Gray mare, diceased 7 okt 2002 (zie foto Avatar)

Ed handy star
AQHA 4032531
21 mei 1999 Sorrel stallion (inmiddels ruin)

Ed Incredible Sun
AQHA 3755146
24 april 1998 Gray mare (heeft inmiddels minimaal 1 veulen)

Alle drie uit de merrie: Andres sunshine, AQHA 3342201,gray mare 1 juni 1994 Hypp positief

Ik heb zo mijn vraagtekens bij het fokbeleid van de vorige eigenaar (niet Burgmeijer), volgens mij maar raak gefokt. (3 veulens bij een hypp positieve merrie ?!!!). Bij de AQHA tot en met jaargang 2001 37 veulens geregistreerd. De rest zou dan allemaal zonder het bijbehorende papierwerk verricht moeten zijn?
Naar mijn weten heeft hesa handy nugget toch niet zo bijster veel gepresteerd op wedstrijden (heb het na 2002 niet meer bijgehouden), ten minste niet op AQHA shows. Hij is geshowd door o.a. Xavier Franken, Pierre Boonen, Monique Mertens en Ben Segers. Misschien dat je daar navraag kan doen.

Hesa Handy Freckle 3891297 sorrel stallion (inmiddels ruin) 30 mei 1999 uit de merrie: Chela spanish Van AQGA 3366539. Is van een kennis van mij.

Al bovengenoemde paarden staan bij de AQHA opgenomen in de Get of sire van Hesa Handy Nugget, en hebben geen showrecord.

NB: als je mooie foto's van Nugget wilt hebben. Natalie Veekmans (Genk)heeft een serie van hem gemaakt.

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:14

Oh wat leuk een topic met paarden die ik ken en gereden heb. Nugget is een zalig paard en ik heb hem een tijdje gereden toen ik 18 was. Ik hoop hem nog eens een keer terug te zien.

Andres Sunshine heb ik ook een paar maal gereden. De (toenmalige?) eigenaar is niet bepaald een kenner. En de (toenmalige) eigenaar van Nugget is niet iemand die je waarschuwt en zo een dekking misloopt. Ik wist niet dat ze HYPP had maar ik kende er toen nog niet veel van. Ik heb ze wel eens in zien storten in de stal. Er zijn dan nog heel wat paarden met mogelijk HYPP via de moeder van Sun.

Een nakomeling van Nugget heb ik helaas niet maar ik zal eens horen bij de mensen die ik ken of zij er nog een weten.

Toen ik op hem reed, dekte hij ook nog vrij veel merries, maar vooral zonder papieren. Warmbloeden, ponies, vanalles. Die kan je nooit meer opsporen. Ik weet ook dat hij Paints gedekt heeft en die hadden ook kleur. Maar of ze papieren hebben, geen idee.

Ik heb zelf op Nugget mijn eerste (en laatste) western - wedstrijdjes gereden. Maar niks officieels. De knoppen zaten er toen in ieder geval nog wel op.

Inderdaad, contact opnemen met Ben Segers kan een goed idee zijn.

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:41

Als ik het goed voor heb wordt er op de site van whoa.nl nog een nakomeling van Nugget te koop aangeboden. Ik heb ook een aantal keer op haar mogen rijden.
Waarom ben je een compilatie over Nugget aan het maken, als ik vragen mag?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 21:14

Bedankt alvast voor alle informatie.

Eigenlijk zoeken wij informatie over zijn jaren voordat hij in Belgie terrecht kwam.

Nugget staat in Helchteren (B), is nu 20 jaar, is HYPP neg. (dus gelukkig geen probleem wat dat betreft) en dekt nog regelmatig. Hij dekt nu, onder toezicht van zijn huidige eigenares, wat meer geselecteerde dus niet alles dat aangeboden wordt, meestal quarters, appy's en paints. Frappant van Nugget is dat als hij appy's of paints dekt zijn bijna 90% van zijn kinderen dan appy of paint gekleurd. Wel leuk om te weten.

Het is inderdaad een zalig kerel, die nog regelmatig wordt gereden in de bos. Hij is een echte gentle-man met de merries en ook met veulens.

Wij zijn een compilatie aan het maken om, onder andere, meer informatie omtrent en zich op zijn afstammingen. Zoals al opgemerkt, niet alles staat geregistreerd, zelfs niet van QH bij de AQHA!

Op dit moment weet ik van 4 nakomelingen, 2x AQHA en 2x half-bloeden, die te koop staan. 3x ruinen en 1x (nog) hengstje.

Als je hem nog eens wil zien stuur mijn aub een PB met je telefoonnr en die geef ik door aan zijn eigenares zodat juliie een afspraak kunnen maken.

rainbowcash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:04

"Hesa"zit ook in de mama van mijn merrie, die heet Hesa turbo too..
Maar dat zal wel niets met elkaar te maken hebben he? Verward

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:21

rainbowcash schreef:
"Hesa"zit ook in de mama van mijn merrie, die heet Hesa turbo too..
Maar dat zal wel niets met elkaar te maken hebben he? Verward

Dat is vaak wel zo hoor want die afkortingen worden 9 van de tien keer dus ook wel overgenomen... Net zoals Ima (I'm a...)... Wel raa dat het niet Shesa is dan voor de mama van jou merrie...

rainbowcash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:36

nee dat zit er niet in, maar Shasa komt ook helemaal niet in de bloedlijn van mijn merrie'tje voor.... raar

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:39

Ik kwam wat tegen op maple webranch, weet niet of je die al hebt?

-----------------------------Hesa Handy Nugget bred to Goldies Sugar Babe-----------------------------
Ed Skips Red Babe (QH) 1997
3635619 brown Mare
-----------------------------Hesa Handy Nugget bred to Lucky Roan Miss-----------------------------
Ima Frosty Nugget (QH) 1989
2794351 red roan Stallion
-----------------------------Hesa Handy Nugget bred to Poco Dee Fiz-----------------------------
Poco Bay Deena (QH) 1990
2915980 bay Mare
-----------------------------Hesa Handy Nugget bred to Sally Kiowa-----------------------------
Hesa Handy Migget (QH) 1995
3445850 sorrel Mare

hopelijk heb je hier nog wat aan, ik heb hier ook nog een link waar zijn naam bij staat:
http://www.horse-trading.com/html/profi ... ummer=1280

Groetjes Peggy Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 12:20

@ Shotime ... dank u, hier heb ik zeker wat aan!

De eerste is heel interessant want Babe is Nugget's 'girl friend' en ze staan nog samen. Frappant is dat Babe een vos schimmel is!

Babe is barrel-racing gefokt, is nu 19 jaar, gedraagt zich als 4 jarige!, is nog soms 'heet' en leidend merrie op de 'ranch'. Ik ken trouwens twee nakomelingen van haar x Nugget die te koop staan (volbroers), een 4 jarige en een 2 jarige ruin.

In ieder geval bedankt voor de info.!

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:17

Wil je misschien foto's plaatsen van die 2 zonen van Nugget en Babe?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:31

Ze zijn niet van mij, maar als je even je telefoonnummer PB stuurt dan kan ik je in contact brengen met hun eigenares om ze en Nugget te zien in levende lijf. Ze staan in Helchteren dus redelijk dichtbij. De 4-jarige is opgeleidt door C. Poels en met de 2-jarige is nog niets gedaan.
Of mij emailen en dan kan ik je een paar van de 2-jarige als jaarling toesturen die ik hier op de PC heb.

mikkeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:34

ik heb ook een nakomeling van em