[WN] AARGHHH Spinnen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nisan

AARGHHH Spinnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 21:22

Ben al een tijdje bezig om het spinnen aan te leren met mijn arabje, maar door een verkeerd begin wil het niet lukken.

Ik ben een jaar geleden begonnen en ben de belangrijke kleine, voorwaartse cirkeltjes uit het oog verloren. Nu sinds een maand of 3 heb ik 1 x per week les. Mijn instructeur zegt dat ik dus terug moet naar de basis, oftewel de kleine cirkeltjes. Daar ligt nu net mijn probleem. Ik krijg hem wel in een klein cirkeltje, alleen niet voorwaarts genoeg. Heb het wel met een zweepje geprobeerd en dat gaat beter, alleen is dit niet mijn uitgangspunt. Ik hoop/weet dat er andere manieren zijn om hem voorwaarts te houden en dus liever niet met een zweep/spoor. Dat wil niet zeggen dat ik niet met sporen rijd en natuurlijk krijgt hij ook wel is een spoor, maar ik wil de voorwaartse beweging niet uit een spoortje of een zweepje laten komen. Daarom mijn vraag... Hoe kan ik meer beweging in mijn cirkels krijgen??? (Dus niet in mijn spins of draaien, want dan ga ik weer een stap tever).

Hierbij wil ik gelijk vermelden dat mijn paard super lenig is en geen medische klachten heeft (rug, nek oid) Hij is een beetje te lenig, hierdoor komt hij er makkelijk onderuit.

Alle tips zijn welkom!!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:23

ja ik denk dat je gewoon moet prberen met drijven en als hij niet luistert 1 goede tik geven

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:28

Hoi Nisan,

Morgen heeft de DAWRA een clinic te Amersfoort o.l.v. Barry Schuurman. Hier wordt o.a. reining behandeld. Dus misschien een ideetje om te komen kijken?

Groetjes en hopenlijk tot ziens.

Nancy

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:21

Ik zie het probleem niet echt? Lachen Als jij benen geeft en je paard gaat daar niet van naar voren, dan geef je hem eens wat duidelijker been. Als jij twee benen geeft, moet hij naar voren! Zo te horen is je paard gewoonweg niet aan het been Lachen
Succes ermee!

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:11

Ja zo kun je het ook stellen Knipoog

Maar hij is alleen op zijn kleine cirkels dus niet goed aan het been, mijn vraag daarop is dan ook....... hoe word hij dit wel??? Ik snap ook wel dat als ik twee benen geef dat hij dan naar voren moet, maar als hij dat nou juist niet doet, wat dan? ( op zijn kleine cirkel dan he )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 08:27

Is je paard wel goed aan het been buiten de kleine circels? Of loopt hij alleen hard?

Niet voorwaarts op een kleine cirkel is in mijn ervaring meestal ook niet voorwaarts op andere momenten, alleen valt het dan minder op.

Hoe dan ook: als je hem voelt inhouden been been been been (als je geen tikje wilt geven) tot je een duidelijke reactie naar voren voelt (desnoods draaft hij maar aan). Zo heb ik Lan op en buiten de cirkel voorwaarts gekregen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:24

Als hij op de kleine cirkels niet voorwaarts is, kun je dat ook zien als een gebrek aan lenigheid Knipoog Zo lenig is je paard dus niet, of hij is gewoon liever lui dan moe Haha! Voorwaarts stappen op een klein cirkeltje is een zware oefening. Je paard moet gewoon doorlopen, wees streng met je been, al moet je hem zo hard beengeven dat hij aandraaft of zelfs aangaloppeert. Hij moet gewoon naar voren! Wat zegt je instructie ervan?

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:44

De spintraining moet je het dier zelf ook met plezier willen doen Haha! , als ik m'n ponie/paarden aan spintraining doe is dat elke dag van de trainings week een andere oefening en in het begin de ene dag linksom en de andere dag rechtsom en altijd maar eventjes ong. max. 20 min. als ie een bepaalde oefening tegenwerkt , doe ik een andere oef. die ie wel leuk vindt , ga niet in gevecht Boos! . 't dier moet het zelf ook leuk blijven vinden OK dan! *LOL* succes ermee!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:53

Ik ben bang voor spinnen Nagelbijten / Gniffelen

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:08

Mischien maak je je cirkels in het begin wel te klein en moet je eerst je cirkels is ietsje groter maken en van daar uit naar kleiner gaan werken...doe veel wijk oefeningen want mijn idee is dat jou paardje gewoon nog niet genoeg beweging heeft in de schouders en daarom de kleine cirkels gewoon moeilijk vind................... Respect voor het been ben ik het mee eens maar neem van mij aan je moet er samen aan werken. Je Slaat er iets in en niet uit. Kijk ook eens naar jezelf (Misschien) het zou kunnen dat je je gewicht verkeerd plaatst waardoor hij niet makkelijk een cirkel in kan . teveel gewicht naar binnen dan rem je je paard af. Zijn maar kleine tips maar misschien heb je er iets aan? Is hij goed aan de neck reining????? Hiermee bedoel ik kun je hem makkelijk meenemen een cirkel in of pak je hem perongeluk mischien teveel met je handen op waardoor je hem zelf juist afremt?

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:27

@ Romkabouter: Ik ook, misschien ligt daar mijn probleem Haha!

@ Sarie: Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft te kleine circels, ben nu met grotere bezig en dit gaat beter. Ook heb je gelijk betreft het vastzetten, heb er eens opgelet dat ik daar wel een handje van heb af en toe Bloos De wijk oefeningen gaan redelijk, maar nog niet goed genoeg, ook daar moet ik meer aan doen.

i.i.g iedereen bedankt, er zitten zeker tips tussen waar ik wat aan heb. We gaan gewoon weer door met oefenen en lessen en dan zal het toch wel een keertje lukken??????

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:21

kleine cirkels wel zolang hij rond komt, veel buigen links en rechts, zijwaarts, heupen, schouders controleren, voortbeweging trainen allemaal hard aan werken. heb zelf een arabje en weet wat het is net als jouw paardje is sublimo liever lui dan moe hij kent zijn vak maar al te goed maar soms wil hij doen dat hij het niet kent. maar dan gewoon effe verschieten harde tik met je been enzo en dan lukt het wel. neem nu regelmatig clinic met ann poels en sinds ik met haar les ga ik echt vooruit gisteren heb ik kei snelle spins gemaakt maar één of twee en weer eruit en zo een 10tal minuten links, en rechts en dan helemaal iets anders. en gisteren op mijn speedcontrol gewerkt enzo en zijn stops sinds gisteren heeft sublimo een super sliding gemaakt en begon door te trekken met zijn voorbenen was mooi zicht en ik super fier op mijn paardje na jaren training kom je erwel weet er alles van. en steeds verfijnen is de boodschap telkens iets anders niet alles in één keer willen das de boodschap en arabs het zijn leuke paardjes met een special karakter lolz maar zou nie zonder kunnen. Haha!