[WN] zijn alle western bitjes zo scherp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

zijn alle western bitjes zo scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 09:53

Het valt me op dat de bitten waar ik vroeger engels mee reed veel dikker zijn dan mijn western bitje ,waarom is dat? of zijn er ook dikke western bitjes? Verward ja het is misschien een rare vraag maar een dressuur ruiter merkte dat gisteren ook al op en vroeg dat aan mij,maar ik wist het antwoord ook niet!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:57

Waarom een dikker bit nemen als je weet dat die scherper zijn dan een dunner??? Cool

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:00

Uriah schreef:
Het valt me op dat de bitten waar ik vroeger engels mee reed veel dikker zijn dan mijn western bitje ,waarom is dat? of zijn er ook dikke western bitjes? Verward ja het is misschien een rare vraag maar een dressuur ruiter merkte dat gisteren ook al op en vroeg dat aan mij,maar ik wist het antwoord ook niet!

Ik weet niet of westernbitjes per definitie scherp zijn. Wel dunner dan het gemiddelde dressuur/springbitje Schijnheilig . Misschien zijn ze dunner omdat het bit dan duidelijker doorgeeft aan het paard dat er verschil zit tussen "niks doen" en "wel iets doen" van de ruiter. Is een bit namelijk te dik, dan ervaart het paard altijd een zekere mate van druk in zijn mond en kun je dus minder makkelijk een verschil aangeven en zal er geen moment van totale "rust" zijn in de mond van het paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:01

Blaze schreef:
Waarom een dikker bit nemen als je weet dat die scherper zijn dan een dunner??? Cool

Barbie formuleert het even anders voor je Haha!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:08

Een bit is zo scherp als de ruiterhand is!!!!

een dunner bit is niet per difinitie scherper. Veel paarden met een kleine mond worden met een te dik bit gereden "omdat dit zachter zou zijn" maar als het paard er de ruimte niet voor heeft in de mond is het juist vervelender.

Met dat er bij de western zonder neusriem gereden wordt. Dus als het paard pijn ervaart van het bit, doet het zijn mond open en dat kost punten. Bij de dressuur trekken ze de mond dicht en kan het paard niet protesteren tegen het bit door zijn mond open te doen

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:34

PeppySan schreef:
Een bit is zo scherp als de ruiterhand is!!!!

OK dan! En zo is het maar net.

Ik gebruik overigens een dubbel gebroken watertrens van Harry's Horse. Die zijn dus wel een stukkie dikker als "westerntrensjes". Maar ik rij er al tijden super mee, dus waarom zou ik overstappen? Baduh houdt absoluut niet van die dunne trensjes in zijn mond. Heb meerdere malen geprobeerd met Prides hoofdstel te rijden maar hij werd er zwaar geïrriteerd van.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:16

Pride heeft een klein kwekje en hij heeft dus ook standaard een dunner bitje. Een dikker bit vind hij echt niet prettig. Hij kan dan zijn mond niet goed dicht doen en wordt dan juist onrustiger. Ik heb bij de wedstrijden 1 x controle gehad maar met een beetje praten ben ik erdoorheen gekomen Haha!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:00

Citaat:
Ik heb bij de wedstrijden 1 x controle gehad maar met een beetje praten ben ik erdoorheen gekomen

Begrijp ik het dan goed als je zegt dat je met een niet-toegestaan bit wedstrijden rijd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:06

Een dik bit kan de oorzaak zijn dat het paard zijn kaken niet meer op elkaar kan krijgen. Een dik bit is niet per definitie zachter of beter...En ik heb vaker meegemaakt dat een paard om een wat dunner bit veel beter is gaan lopen. Bij de western en bij de dressuur.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:09

allemaal hele heldere antwoorden ! OK dan! mijn paard heeft ook een klein mondje dus ook een klein bitje. al vind ik met longeren met bv bijzet een dikker bit fijner ,mn paard ook omdat er dan vaak meer druk op het bit staat als het paard nog niet loslaat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:49

Roos1 schreef:
Begrijp ik het dan goed als je zegt dat je met een niet-toegestaan bit wedstrijden rijd?

Ja, ik rijd dressuurwedstrijden Haha!
De minimumdikte is 15 mm en dat had destijds mijn johnny lyons show snaffle niet Bloos! Alhoewel het een zeer opvallend bit is ( zeker voor de dressuur ) heb ik mij maar 1 x hoeven melden en werd e.e.a. nagemeten.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:53

Ik rijd Laurier ook met een "gewoon engels" dubbelgebroken koperen bitje.
Heb ook wel een western trens voor haar maar ze vind een dubbelgebroken iets dikker bit prettiger. Halster vind ze nog fijner maarja, verzamelen gaat toch makkelijker met bitje...
T is wat dat aangaat denk ik maar net wat je paard het prettigste vind en waar jij je in kunt vinden.
Valt mij alleen op dat veel westerntrensen wat gebogen zijn, geeft meer vrijheid voor de tong en een betere ligging in de mond denk ik?? Verward

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:59

Pride loopt niet op een dikke trens en Baduh niet op een dunne. Als we hoofdstellen wisselen hebben we 2 projectielen. Haha!

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:16

Er is niet 1 bit scherp............... Wel de handen van de ruiter kunnen dit bit scherper maken ............... Het is maar net hoeveel en hoevaak je in de mond van je paard zit. Dan bedoel ik dus wel de standaard bitten , snaffle enzo !!!!!! ik praat niet over dunne gedraaide bitjes of high en low poort bitten die soms in de verkeerde handen terrecht komen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:23

Jazeker zijn er wel scherpe bitten. Kijk eens rond op een gemiddeld NK en je ziet ook wel een paar gruwelvoorbeelden van bitten hangen. Bitten waar je volgens mij ook geen western mee mag starten.

Maar of een bit scherp is hangt verder af van de ruiterhand en het interieur van de mond van het paard. Zo kunnen dikke dubbelgebroken bitten (die bekend staan als zeer zacht) wel degelijk scherp zijn. Bijvoorbeeld om dat het betreffende paard heel weinig ruimte in de mond heeft. Of omdat zo'n bit zwaar inwerkt op de lagen en dat paard daar slecht op reageert.

Mijn eigen paard houdt niet van gebroken bitjes... Ze haat het 'notenkratereffect. Maar ze loopt prima op allerlei vormen van ongebroken trensen of bitten (liefst met enige tongvrijheid). Een pony op onze stal had altijd een zacht dik argentaan bit en liep met haar tong buitenboord. Uiteindelijk kwam de eigenaresse erachter dat ze die tong gewoon niet kwijt kon. Er is een dunner bit aangeschaf en de tong blijft binnenboord.

Kortom: zoek het bit dat past bij het paard en de ruiterhand.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:20

Als ik alle bitten in mijn shop zou zetten die ik geleverd kan krijgen zou ik mede-verantwoordelijk zijn in onbehouden paardenleed. Daar staan walgelijke dingen tussen!
Even een linkje naar een pagina vol met "speelgoed":
http://www.horsetack.com/products/bits/ ... rillo2.htm
Wie met deze bitten rijdt moet in de pek met veren!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:47

Wat een imbeciele dingen zeg!!!
die nummer 722 is om een paard zijn kaken te breken??? Iets anders kan ik mij er niet bij voorstellen.
Wie rijd met dit soort dingen? Of nog beter, wie heeft ze uitgevonden? Dan kunnen we die opknopen aan zijn eigen bit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:31

Waarschijnlijk is dat bit zo sterk dat die het nog houdt ook Cool

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:48

Ik ken wel wat peopletjes in Nederland die ook graag een betere ijzerhandel in een paardenmond gooi(d)en.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:53

Ik heb laatst op een beurs ook al allerlei nieuwigheden gezien. Nu ook een bit met een touw dat dan weer als hackamore dient etc. Leuk verhaaltje erbij maar ik wil er niet eens aan beginnen.

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:24

Het scheelt denk ik ook dat bij westernrijden veel meer met een ´losse´ teugel wordt gereden. Bij engels rijden wordt er toch meer in de mond gezeten. Groetjes

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:29

ik "had" een gebroken trens een dikkere ,maar Koko heeft een vrij klein mondje dus dik hoeft niet te betekenen minder scherp want de vond het maar niks zo'n volle mond en dat is logisch

ik heb nu een Myler bit in 1 woord geweldig ze doet zelfs haar mond open en begint er gelijk mee te spelen

het kost een paar centen maar dan heb je ook wat