[WN] lange of korte teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

lange of korte teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:03

er zijn bij mij 3 leraressen op stal.
ik heb niet altijd een vaste dag.
maar de ene zegt dat ik ze lang moet doen en wijd.
en bij de andere moet ik ze zo kort doen dat ik het gevoel heb dat ik op een dressuur paard zit (wel wijd natuurlijk)

wat is nou goed?
of maakt het niet echt zoveel uit?

graag jullie meningen Haha!

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:20

wat is nou goed?

Les nemen van 1 persoon en waar jij en je paard het beste bij voelt.

Maakt heel veel uit , ik zou zeggen LOS

graag jullie meningen Haha![/quote]

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:32

ligt eraan met wat voor bit je rijdt ..........
irene

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:42

Als jij eraan toe bent om met losse teugels te rijden, doe het!

Ben jij nog niet ervaren genoeg, lijkt het me beter om met korte teugels
te beginnen...

Waar rijd je dan, dan de 2 instructrices elkaar zo tegenspreken? (pb)

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:48

Irene K. schreef:
ligt eraan met wat voor bit je rijdt ..........
irene

is dat zo?
nooit geweten Tong uitsteken
ik pak altijd gewoon een hoofdstel (ze hebben daar geen zadels en hoofdstellen die van een bepaald paard zijn)

ik heb eigenlijk geen idee met wat voor bit ik rijd... Verward

het lijkt op een dressuur bit maar dan veel en veel dunner en meer gebogen (naar binnen)

bedankt voor je reaktie Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:01

Soms zijn korte teugels beter en soms lange teugels. Dat kunnen wij je niet zo vertellen wat er voor jou beter is of voor het paard waar je op rijdt. Met jonge paarden begin ik altijd zoveel mogelijk los (eerst op eigen beentjes lopen), op een gegeven moment iets meer aanleuning (meer controle, beter kunnen corrigeren en verzamelen) om uiteindelijk naar een losse teugel te kunnen gaan. In welk stadium jij en je paard zijn, weet ik niet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:12

ik ben het helemaal met dwss eens neem les van 1 persoon, leer met welk bit je rijd, want alle bitten hebben een eigen werking, dus nooit zomaar een hoofstel of zadel pakken, maar het zadel en hoofstel pakken die het beste bij dat paard past, maar eigenlijk begrijp ik niet dat je leraressen je dat niet geleerd hebben, heb je wel les van echte trainers of zomaar van iemand die het leuk vind om les te geven en dan wat bij kunnen verdienen? zo ja arm paard dan

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:39

Rij je wel elke keer op hetzelfde paard? Of rij je op een manege, elke keer op een andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:36

_mistique_ schreef:
ik heb niet altijd een vaste dag.
maar de ene zegt dat ik ze lang moet doen en wijd.
en bij de andere moet ik ze zo kort doen dat ik het gevoel heb dat ik op een dressuur paard zit (wel wijd natuurlijk)

** Hoezo wel wijd NATUURLIJK? Ik heb geen idee waar je op aan het trainen bent of hoe ver je ben in de africhting (van jezelf en paard Haha! ) maar als je naar 1 hand aan het toewerken bent zou ik daar eens over na gaan denken. Waarom moeten die handen altijd wijd?

wat is nou goed?

** Ligt er aan hoe ver je bent, waar je mee bezig bent en wat het doel is in die oefening.

** Tuurlijk maakt het wel veel uit. Als jouw paard op de voorhand loopt te sjokken en jij rijdt met een lang teugeltje door de bak dan ben ik benieuwd hoe er ooit verzameling moet komen. Maar als jouw paard voldoet aan alle basiseisen en je rijdt nog steeds met heel korte teugel, is het ook niet helemaal tof...

graag jullie meningen Haha!

** Persoonlijk zou ik alle drie graag een kop koffie aanbieden (tegelijk!) en ze eens vragen om collectieve uitleg van hun lesmethodes. Degenen die dan rood worden en gaan stotteren, mogen hun koffie mee naar huis nemen. Degene(n) die overblijft/overblijven daar zou ik graag mee verder praten Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:34

_mistique_ schreef:
ik pak altijd gewoon een hoofdstel (ze hebben daar geen zadels en hoofdstellen die van een bepaald paard zijn)

Gelukkig zijn alle paarden daar gelijk van bouw, dus is dat geen probleem Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:20

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaarch dat had ik helemaal niet gelezen!
Grapje hoop ik?????????????????????????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:15

Sonja... dat je daar aan twijfelt Verdrietig
Ik dacht dat de zwarte humor er wel vanaf droop Lips are sealed

Echt amazing zulke paarden; niet alleen die passende zadels, maar ook de hoofdstellen. OK dan!
Of zou het niemand opvallen dat hoofdstel X bij paard Y wat moeilijker over de oren gaat Schijnheilig

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:58

En, je woont in Den Haag? Lachen

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:20

dat is op stal madepolder. Heb ik ook gereden, maar is 1 van de redenen dat ik er weg ben gegaan. het tuig wordt na het rijden zo neergesmeten, als je een zadel pakt kwam er nog een halve zandbak vanaf van een strandrit de dag ervoor..en de resten bix zaten soms nog aan de bitten...en heel vaak was er geen passend hoofdstel te vinden...de manier van lesgeven vond ik ook niet super, je wordt behoorlijk afgesnauwd, vooral als je zachte hand hebt.. er wordt behoorlijk gezaagd en geschopt.
maar ja dat is mijn mening...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:07

Sugarmiss schreef:
Gelukkig zijn alle paarden daar gelijk van bouw, dus is dat geen probleem Cool

Eigenlijk zouden alle maneges dat soort paarden moeten hebben, superhandig !! OK dan!
Nooit meer geklooi met singels verstellen (als dat al gebeurt) altijd een passend hoofdstel en een goeie pad!
Zouden dat dezelfde soort paarden zijn als die je niet warm hoeft te rijden?? (want ze komen uit Texas!)... een bijzonder ras, wat ik je brom

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:22

Voor zulke maneges zouden ze gewoon 1 paard 20 keer moeten klonen Kun je zowel paarden, zadels als hoofstellen in het groot inkopen Haha!

(BTW, ik kan nóg wel een westernmanege aanwijzen waar alle zadels op alle paarden gegooid worden... Scheve mond)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:38

..Da's nou toch ook wat.... dat ze ondanks al die zelfde paarden (echt superhandig!) het voor elkaar krijgen om door 3 verschillende instructrices toch nog verschillen te krijgen! ...eigenlijk dus heel knap/slim als je er even overnadenkt! Ziek

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:04

De paarden mogen dan wel gekloond zijn, de instructrices duidelijk niet Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:09

Marye78 schreef:
maar ja dat is mijn mening...

Nee, dat is geen mening, dat is een vaststaand feit! (discussies hierover lijken me vrij zinloos)
Ik zou maken dat ik weg kwam van die stal en een plek zoeken waar je leert rijden en samenwerken met je paard met zo min mogelijk hulpen. En de lengte van de teugels hangt af van de training die je op dat moment doet vind ik. Doel is zoveel mogelijk op lange teugels denk ik zo, kort pakken is soms nodig, maar met kort en wijd werk je vaak veel groffer in, dus ben ik zeker geen fan van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:50

_mistique_ schreef:

Is er van deze instructrices bekend hoe en waar zij het 'vak' zelf geleerd hebben of zijn het misschien nog stagiaires, die zelf nog niet van de hoed en de rand weten Verward

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:03

er zijn er 2 die daar al heeeeel lang lesgeven....

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:25

ik zou gewoon doen waar jij je het pretigste bij voelt. en wat jij zelf het lekkerste vind rijden.