[WN] erg domme vraag volgens mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

erg domme vraag volgens mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:26

OK.
Ik voel me echt ontzettend dom dat ik dit vraag maargoed. Bloos!
Ik ga dus binnenkort mijn eerste eigen paard kopen,en op zich wil ik daar recreatief en dressuurmatig mee gaan rijden.
Maar het zou mij ook erg leuk lijken om bijvoorbeeld tijdens een buitenrit van enkele uren(Veluwe)met een westernzadel te rijden(en hoofdstel)omdat dit volgens mij zalig zit. Knipoog
Ik kan dus helemaal niet western rijden,en ambieer dit ook verder niet,alleen maar eventueel om lekker wat ontspannen recreatief te rijden.
Is dit mogelijk,of stel ik echt een rare vraag. Bloos
En als dit kan,hoe doe ik dat dan>wel gewoon met normale hulpen en dergelijke?
Want ik hoef geen western aangereden paard,op zich.
help?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:29

Ik rij meestel buiten ook met een western zadel en een eenoorshoofdstel lekker ontspannen.

Gewoon diep gaan zitten en dezelfde hulpen blijven geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:32

oke zo gek is mijn vraag dus niet Lachen
meer tips?
Ik wil het allemaal natuurlijk wel veilig en verantwoord doen.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:33

Natuurlijk wel het zadel passen. Een goed pad er onder (lijkt me voor zich spreken)

Ik steek alleen mijn benen iets meer af omdat het zadel een beetje die kant op neigt maar als je dat dan met een engels zadel niet meer doet dan is het geen probleem.

Marrgriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Ik heb het ook eens geprobeert. Het paard had na afloop drukplekken (vocht blaren) op zijn rug, en ik een zere kont... Ik heb dat western zadel dus nooit weer uit de kast gepakt!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:41

er betaan geen domme vragen, aleen domme antwoorden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 07:55

Marrgriet schreef:
Ik heb het ook eens geprobeert. Het paard had na afloop drukplekken (vocht blaren) op zijn rug, en ik een zere kont... Ik heb dat western zadel dus nooit weer uit de kast gepakt!

Als ik nu een slechtpassend Engels zadel op mijn paard leg, kan ik dezelfde niet zo slimme reactie gaan schrijven..... Scheve mond

Je vraag is niet dom TS; koop gewoon een goedpassend westernzadel, stap er op, rij er lekker mee weg zoals je altijd rijdt, en geniet maar lekker van je ritten op de mooie Veluwe!
Een paard past zijn rijstijl niet ineens aan aan het zadel dat erop ligt, dus ineens westernhulpen gaan geven zou ook niet handig zijn. (Was het maar zo, dan kocht ik vandaag nog een schitterend reiningzadeltje voor Faizje... Tong uitsteken )

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:17

heej!

Ik vind het niet zo'm domme vraag hoor Lachen Je ziet het heel vaak dat mensen lekker gaan buitenrijden met een westernzadel. Als ik jou was zou ik een niet al te dure kopen, omdat je hem toch alleen voor buitenrijden gebruikt. Je moet natuurlijk wel kijken of hij goed op je paard past. Haal er anders iemand bij die er verstand van heeft, zodat die kan kijken of hij goed op je paard past
groetjes Danielle

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:23

Anoniem schreef:
Maar het zou mij ook erg leuk lijken om bijvoorbeeld tijdens een buitenrit van enkele uren(Veluwe)met een westernzadel te rijden(en hoofdstel)omdat dit volgens mij zalig zit. Knipoog
Vergis je niet in de diverse 'zittingen' van westernzadels.
De ene zit heerlijk (zacht) de anders zit keihard. En dan heb ik het nog niet over de pasvorm voor je paard.

Het is iig niet aan te bevelen om er een nieuw/onbekend zadel op te leggen en daar gelijk een aantal uren mee te gaan rijden. Ik vrees dat dat voor jou geen positieve ervaring wordt.

Nieuwe zadels hebben de neiging om nogal eens voor kniepijn te zorgen Haha! , omdat het leer van de beugelriemen nog niet soepel is. Met een goed ingereden 2e hands zadel zul je daar geen last meer van hebben.

Verder kan ik niet in je portemonnee kijken, maar de meeste mensen vinden een zadel van rond de € 700 iets te gortig om af en toe (voor de leut) eens te gebruiken.

Als je in je omgeving de kans hebt probeer dan eens wat zadels uit (en niet alleen door 5 minuten te stappen Haha! ) en vraag naar de prijs van dat zadel zodat je je een beeld kunt vormen van de kosten/kwaliteit verhouding.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:28

Er zijn geen domme vragen.
Maar waar je zeker ook rekening mee moet houden, buiten dat je een goed passend zadel koopt, is het gangenwerk van je paard.

Een western zadel maakt dan geen enkel verschil en zit dan net zo min relaxed op een paard wat niet vlak loopt.

Dit is een fout die veel mensen maken die een keer in de VS of Canada op zo'n zadel hebben gereden. Thuis willen ze dat dan ook gooien een western zadel op hun hoog opgooiend paard en krijgen dan een enorme teleurstelling te verwerken.

harm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:57

al eens aan een australian stocksaddle gedacht?deze zitten ook goed en zweven tussen een engels en een westernzadel in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:02

ik ga inderdaad geen gloednieuw zadel kopen voor af en toe,dat vind ik zonde.
En ik zou er dan idd iemand bijhalen die er verstand van heeft,want dat heb ik niet en ik zou het zonde vinden als paard of ik er op die manier geen plezier aan kunnen beleven.
Het paard waar ik momenteel mijn oog op heb laten vallen heeft Appaloosa bloed,dus ik verwacht dat dat weining problemen geeft.
Maar al met al is het zowieso nog een kwestie van tijd. Lachen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:21

Is een boomloos zadel niet iets? Ik heb het zelf niet getest maar heb een testpakket aangevraagd nadat ik er bijna alleen maar postieve reacties over heb gehoord Lachen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:52

ja uiteraard kan je gewoon een westernzadel kopen voor af en toe en er zijn nou niet echt speciale hulpen hoor als je zo'n zadel erop legt Haha! het paard loopt vrijwel niet anders met een nieuw onbekend zadel op z'n rug.
Inprecipe zou je zelfs met een engels zadel western kunnen rijden want ik vind dat het meer om de lichtere hulpen en samenwerking tussen paard en ruiter (dus ook met losse teugels kunnen sturen etc) dan het tuig gaat.
Veel succes met je toekomstig paardje! OK dan!

oja, stomme vragen bestaan niet Knipoog

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:29

als je paard niet western beleerd is pak dan absoluut geen western bit zoals een schaar. maar pak dan je gewone bit. dan kun je gewoon rijden en ben je je paar dniet van last. al heb een een grotere pony of een paard dan past een western zadel zeker, er is maar 1 maat. dus succes met je paardje met rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:31

LIjkt mij juist een heel strak plan, heerlijk buitenrijden met een heerlijk makkelijk zittend zadel......... Smart Haha! Haha! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:47

meklabo schreef:
...al heb een een grotere pony of een paard dan past een western zadel zeker, er is maar 1 maat...

Zou je denken? Cool Er zijn meer maten dan jij blijkbaar in de gaten hebt... Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:15

meklabo schreef:
als je paard niet western beleerd is pak dan absoluut geen western bit zoals een schaar. maar pak dan je gewone bit.

Ok, dus in de western heb je geen gewone bitten en in het engels heb je geen scharen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:43

ik ga echt niet maarzo een zadel erop gooien,ik wil dat het goed ligt en prettig zit voor paard en ruiter.
En qua hoofdstel weet ik het niet,maar geen scherp bit(ongeacht of dit western of engelse optoming is)
Maar meer info is altijd erg welkom Lachen

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:36

bij western heb je een shetten maat een pony maat een een paardenmaat. en ja bij western heb je wel gewone bitjes alleen die zijn nog heel scherp. nog succes met je pony Hyper!:):)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:12

meklabo schreef:
bij western heb je een shetten maat een pony maat een een paardenmaat. en ja bij western heb je wel gewone bitjes alleen die zijn nog heel scherp. nog succes met je pony Hyper!:):)

en alle wetsrenruiters zien eruit als cowboys, en doen de hele dag aan rodeo rijden

dream on...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:28

ik rijd hooffzakelijk western maar ik wil ook welleens een sprongetje pakken hoor!en mijn 4 jarige merrie ben ik zo aan het inrijden dat ze later een sprongetje kan maken, een net b proefje kan lopen maar dat ze ook verschillende oefeningen van de westernb onder de knie zal krijgen.
het is niet zo dat ik alles in een keer doe hoor!!!
ze is nu drachtig maar na het veulen zal ik met haar de westernrichting op gaan zoeken ze is nu voornamelijk dressuuur en springend gereden.
dus zo raar is het niet
groetjes gemma

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:34

hoe scherp wil je ze hebben ? met prikkel draad? of telefoon draad?
geloof me een western bit is zo scherp als je zelf maar wil. meklabo waarom zeg je niet gewoon dat ze van de mond van het paard moet afblijven met het western rijden? western rijden doe je met de druk van je benen maar van het bit blijf je af, niet omdat die zo scherp zijn maar die heb je niet nodig bij het rijden, je kan een western paard inprincipe op een halster rijden. dus stop met het gezeur over die scherpen bitten een dresseurbit is nog scherper want daar wordt ook de mond nog eens afgesnoerd met een neusriem

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:21

Ik kan ook niet westernrijden, maar rijd zovaak met een westernzadel!! Ook dressuur Bloos
Vind het gewoon lekker zitten

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:41

piggeljay schreef:
hoe scherp wil je ze hebben ? met prikkel draad? of telefoon draad?
geloof me een western bit is zo scherp als je zelf maar wil. meklabo waarom zeg je niet gewoon dat ze van de mond van het paard moet afblijven met het western rijden? western rijden doe je met de druk van je benen maar van het bit blijf je af, niet omdat die zo scherp zijn maar die heb je niet nodig bij het rijden, je kan een western paard inprincipe op een halster rijden. dus stop met het gezeur over die scherpen bitten een dresseurbit is nog scherper want daar wordt ook de mond nog eens afgesnoerd met een neusriem

al is haar paard toch niet western belerd zal die dus ook niet in 1x western rijde, zo slim ben je toch ook nog wel? dus daarom kan ze beter haar eigen bitje pakken Pling